Для багатьох криза – час розпачу, коли розмірений та передбачуваний хід життя раптом закінчується. Плисти за течією – навряд чи найкращий шлях за таких умов. І подібної думки дотримується сьогодні чимало інноваційних друкарень, які, поставши перед дилемою — закритися чи миттєво диверсифікувати виробництво та увійти у нові сегменти ринку, – обрали другий шлях. Яскравий приклад – одеська друкарня New Media, для якої каталізатором диверсифікації стали саме події, що розпочалися торік у березні.
Здатність дивувати
У квітні 2020 р. співзасновники друкарні New Media на традиційному зібранні обговорювали подальші перспективи розвитку. Варіантів, можливо, було не два, а більше: закритися, розвиватися повільно, роблячи ставку на поступове оновлення парку ЦДМ (було зрозуміло, що навіть встановлення найбільш продуктивних листових ЦДМ для друку сухим тонером забезпечить незначний прибуток) чи наважитися диверсифікувати виробництво.
Обрали у друкарні третій шлях та інсталювали рулонну ЦДМ Konica Minolta accurioLabel 230 для друку етикеток (про це ми писали в матеріалі «В будущее с оптимизмом» у №8 журналу Print+ за 2020 рік (також стаття за посиланням — https://printus.com.ua/article/read/4222).
Це рішення співзасновників цілком природнє — у компанії вірили у ринок етикетки та вже певний час розглядали можливість диверсифікуватися у цей напрямок. У New Media розуміли, як етикетку продавати, і вірогідно, інсталяція Konica Minolta accurioLabel 230 все одно відбулася б, але пізніше. Весняний локдаун став тим каталізатором, що змусив друкарню діяти швидше. Аби не розпочалася епідемія COVID, за зізнанням співзасновника компанії Віктора Артющенко, нагальність робити масштабні інвестиції не була б настільки терміновою.
Але, як виявилося, інсталяція Konica Minolta accurioLabel 230 стала відчутним, але далеко не останнім кроком у дворічній програмі модернізації друкарні, яку було розпочато саме після перших карантинних заходів 2020 року. Далі ми згадуватимемо, які ще одиниці устаткування придбала New Media останнім часом (а їх чимало). Наразі перейдемо до суті – свою здатність дивувати ринок та поліграфічну громадськість друкарня довела на початку осені, коли на виставці RemaDays Kyiv її співзасновники Віктор Артющенко та Марія Седлецька підписали контракт з Konica Minolta Ukraine щодо інсталяції MGI JetVarnish 3DS & Foil-S для цифрового лакування та фольгування друкованих аркушів.
Передумови
У New Media є стабільний попит на етикетку з опорядженням. Вже тривалий час друкарня надавала послуги з цифрового нанесення фольги на ламінаторі Folliant на попередньо ламіновані та задруковані відбитки. Цей метод опорядження був не стільки навіть «кустарним», скільки досить затратним за часом, а також за трудовитратами. Крім того, подібне нанесення фольги супроводжувалося високим відсотком браку через те, що подібна технологія не розрахована на промислові обсяги, й, коли треба нанести фольгу, наприклад, на 200 аркушів, вже починаються значні проблеми.
Також New Media замовляла послуги з нанесення лаку та фольги в інших виробників, які нерідко виготовляли наклади з браком. Їх доводилося або повертати, або вигадувати, як цей брак усунути. Це категорично не влаштовувало менеджмент New Media, адже висока якість готової продукції — одна з домінант її діяльності, як то кажуть «за замовчуванням» (бо для друкарні хизуватися, що вона якісно друкує, — це все одно, що говорити: «Цукор має бути солодким»).
З іншого боку клієнти звертаються до друкарні, очікуючи, що замовлення буде виконано не лише якісно, але й досить швидко. New Media друкує, ламінує та передає замовлення для нанесення лаку та конгревного тиснення в інші друкарні й отримує брак. Відповідно, «втрапляє у халепу»: не задовольняє клієнта, бо порушила терміни, витрачає кошти на друк та на ламінацію, і це все на фінішній стадії, коли терміни «тиснуть».
Отже, можливість зробити процес виготовлення замовлень з постдрукарським опорядженням цілком передбачуваним – стала для New Media важливою передумовою придбати MGI JetVarnish 3DS & Foil-S та замкнути увесь цикл на власному виробництві. Тепер компанія повністю контролюватиме процес — від надходження замовлення до відвантаження клієнтам – та виготовлятиме продукцію без браку.
Інсталяція рулонної етикеткової ЦДМ, звісно, сприяла залученню додаткових замовників, етикетки у рулонах, і багатьох з них теж цікавить додаткове опорядження друкованих відбитків. Поки New Media відпрацьовує технологію опорядження етикетки в листах, в тому числі й для замовників, які здебільшого замовляють етикетку у рулонах. А у перспективі не виключене флатування рулонної продукції з її подальшим опорядженням на MGI JetVarnish 3DS & Foil-S.
Вибір та придбання устаткування
Звичайно, менеджмент New Media знайомий і з обладнанням інших виробників для цифрового лакування та фольгування друкованих відбитків. Чому ж зупинилися саме на рішенні MGI JetVarnish 3DS & Foil-S?
По-перше, MGI вже тривалий час займається виготовленням спеціалізованого обладнання для ошляхетнення друкованих відбитків, тому технологія є досить розвиненою. Як зазначає співвласник друкарні Віктор Артющенко, технологія вже вийшла на той рівень зрілості, що її можна купувати.
MGI JetVarnish у своєму сегменті стала ледь не стандартом, тому досить великих ризиків в інсталяції цього обладнання немає.
Важливим для New Media фактором є також співпраця з Konica Minolta Ukraine. В тому числі й завдяки цій співпраці New Media стала однією з найпотужніших друкарень півдня України та найбільш потужною цифровою друкарнею (нагадаємо, що першою ЦДМ New Media стала Konica Minolta bizhub PRESS C1060, встановлена у 2015 р., згодом друкарня придбала ще три листові ЦДМ Konica Minolta — AccurioPress C2060 та дві Konica Minolta AccurioPress C6085 – в т.ч. зовсім нещодавно, з інтелектуальним модулем контролю якості IQ-501, а також рулонну AccurioLabel 230).
Рішення придбати ще одну Konica Minolta AccurioPress C6085, до речі, за зізнанням керівників друкарні, було миттєвим: після аналізу зростання обсягів друку у New Media зрозуміли, що наявний парк ЦДМ не впорається із замовленнями у сезон. Синхронізовано з потужностями парку ЦДМ і можливості післядрукарської обробки. Зокрема, New Media додатково придбала ріжучий плотер iEcho 0705 Plus, два рулонні плотери китайського виробництва (тепер їх у компанії вже чотири).
У New Media задоволені партнерством з Konica Minolta Ukraine і зазначають, що фактично купували не лише ЦДМ, але й сервіс та партнерство. Крім того, у Одесі працює двоє сервісних інженерів, які пройшли навчання по роботі з MGI JetVarnish 3DS & Foil-S, й при виникненні екстраординарних ситуацій, згідно умов SLA, інженер буде у друкарні впродовж чотирьох годин.
Звичайно, менеджмент New Media уважно стежив за досвідом використання MGI JetVarnish 3DS & Foil-S у Сучасній друкарні «Карбон-Сервіс» (Київ) та Копі-Центр Україна (Запоріжжя, Дніпро, Київ), за PR-публікаціями, рекламними активностями та за тим, кому друкарні ці послуги надають, вивчали відбитки з машин, але самі замовлення не розміщували.
Натомість, перш ніж придбати MGI JetVarnish 3DS & Foil-S, представники New Media відвідали демо-зал компанії Konica Minolta Ukraine у Харкові, роздрукували поточні замовлення клієнтів.
Демонстрація замовлень клієнтам викликала справжній «Вау-ефект» і, стала можливо, важливою передумовою придбати MGI JetVarnish 3DS & Foil-S. І це не дивно!
Адже MGI JetVarnish 3DS & Foil-S розрахована на виготовлення продукції класу «Преміум» і дає змогу отримувати унікальні ефекти:
- 3D-ефект безпосередньо по тонеру або на ламінованих поверхнях;
- рельєфне лакування, в т.ч. з ефектом термопідйому;
- twin-лакування, що імітує рифлену (піщану) поверхню;
- цифровий «ембосінг» (імітацію мікротиснення);
- використовувати різні види фольги і «друкувати» по фользі вибірковим лаком та іншою фольгою, з можливістю персоналізації кожного аркуша й нанесення змінних даних.
Комплекстація MGI JetVarnish 3DS & Foil-S, встановленої у New Media, — єдина в Україні. Машина має модуль коронування, якого немає у інших власників такого устаткування в Україні. За заявленням виробника, цей модуль, розташований після подачі перед нанесенням лаку, потрібен, щоб збільшити адгезію між матеріалом основи (ламінацією) та лаком. Лак і раніше чудово тримався на ламінаті, але треба було ретельно обирати плівку.
Розвиток потреб замовників
Можливість опорядження друкованої продукції New Media пропонує замовникам паковання, етикеткової продукції, рекламно-комерційної поліграфії. Також у друкарні є певна ніша, пов’язана з друком та опорядженням обкладинок книжок та кольорових ілюстрацій, блоки яких друкуються у офсетний спосіб.
Як зазначає Віктор Артющенко, за накладів до 2 тис. відбитків SRA3 технологія цифрового фольгування та лакування друкованих відбитків буде конкурентною з традиційними технологіями за кращою якості, бо точність приводки з тиснення по лаку — до 0,1 мм.
Крім того, класичний спосіб створення 3D-кліше для тиснення золотом – це трудомісткий та тривалий процес. У MGI JetVarnish 3DS & Foil-S підготовка файлів набагато простіша, ніж при виготовленні магнієвого кліше, а фізичне кліше не потрібне.
New Media ніколи не намагалася бути «дешевою» друкарнею. Компанія не практикує «диких» знижок та розпродажів, а її клієнти звикли до відносно високої вартості послуг і до високого, а головне, передбачуваного рівня якості продукції, й коли треба надрукувати дешево, вони йдуть до іншої друкарні.
Отже, нова послуга з нанесення цифрового лаку та фольги чудово співвідноситься з концепцією ціноутворення, яку практикує New Media.
Співвласниця друкарні та її директор з маркетингу Марія Седлецька зазначає, що вартість робіт на MGI JetVarnish 3DS & Foil-S не є для більшості клієнтів приголомшливою (це не історія, коли замовники весь час друкували щось у невеличкому копі-центрі поруч зі своїм будинком, а потім раптом натрапили на надзвичайні спецефекти, а просто нова послуга, яка для замовників коштуватиме адекватних грошей і неодмінно користуватиметься попитом). Крім того, на коротких та середніх накладах вартість виготовлення продукції для кінцевих замовників на MGI JetVarnish 3DS & Foil-S — досить вигідна, запевняють у New Media.
Зрозуміло, що у поліграфії трапляються такі сегменти, де ринок споживачів-замовників обмежений. Проте навряд чи у випадку з MGI JetVarnish 3DS & Foil-S (а це вже третя така машина в Україні) йдеться про перетягування чиїхось клієнтів – скоріше — про розвиток потреб власних клієнтів та залучення представників інших цільових аудиторій.
Раніше замовлення з лаком та фольгою лякали навіть досвідчених менеджерів, бо ці технології були досить складними. А можливість наносити їх у цифровий спосіб значно полегшила технологічний процес. І це за високої швидкості друку, зручного формату машини — до 364×1020 мм, значного діапазону носіїв для друку (крейдовані, офсетні, дизайнерські та ламіновані папери, пластик, ПВХ) щільністю до 135 г/м2-450 г/м2 (завт. — до 450 мкм).
Можливо, деякі рекламні агенції, дизайнерські компанії перестраховувалися та свідомо не брали у роботу чи не розробляли продукцію з додатковими ефектами, припускають у New Media, і варто їм зрозуміти, що цей процес виготовлення таких замовлень — досить простий, їхня кількість зросте у рази.
Поки ж найскладнішим, за словами співзасновників, для New Media є процес підготовки файлів до друку, бо препрес-інженер тепер має думати «не у 2D, а у 3D – це певна трансформація мислення». Створення макетів у 3D — врешті-решт не складна операція – вони просто «інші», відрізняються від тих, що звикли робити препрес-інженери при підготовці макетів до друку.
Роз’яснити кінцевим клієнтам, як виглядатиме їхні замовлення з цифровим лаком та фольгою, — досить нетривіальне завдання. Бо чимало замовників New Media розуміють, що таке конгрев не тиснення або стандартний вибірковий лак, нанесений у трафаретний чи офсетний спосіб, а з можливостями цифрового опорядження не знайомі.
MGI JetVarnish 3DS & Foil-S надає набагато ширші можливості, ніж аналогові технології, переконаний Віктор Артющенко, та й візуальна якість продукції, опорядженої MGI JetVarnish 3DS & Foil-S, вища, ніж за використання традиційного конгреву чи вибіркового лакування. Сьогодні значну частину роботи менеджерів New Media зосереджено на лояльній частині клієнтів, які готові тестувати можливості MGI JetVarnish 3DS & Foil-S на своїх етикетках. Це зокрема виробники крафтової продукції (продуктів харчування та алкогольних виробів, товарів легкої промисловості, засобів особистої гігієни та догляду за здоров’ям тощо). Зазвичай йдеться про невеликі партії продукції, але досить розвинений товарний асортимент (відповідно, короткі наклади різних етикеток).
New Media нерідко виготовляє декілька зразків з різними варіантами опорядження. Бо вибірковий 3D-лак та фольгу, що на нього наноситься (внаслідок чого виникає 3D-ефект), неможливо описати словами. Відповідно, розуміння «Що це таке» приходить до замовників, коли вони бачать відповідні зразки, мають можливість роздивитися їх зблизька, відчути рельєф тактильно та насолодитися їхнім винятковим зовнішнім виглядом.
Незважаючи на те, що Konica Minolta Ukraine надала калькулятор розрахування вартості лаку, вбудований до ПЗ, щоб визначити об’єктивні ціни на послуги цифрового лакування та фольгування, компанії треба попрацювати на MGI JetVarnish 3DS & Foil-S більш тривалий термін. Варто зрозуміти реальну продуктивність MGI JetVarnish 3DS & Foil-S, скільки часу займає переналаштування на новий наклад, скільки накладів на добу машина може виконати. Водночас у New Media розуміють – якщо у машині є ПЗ для опрацювання макету, яке бачить відсоток заливки, то цей модуль через API з часом можна підключити до облікової системи друкарні, щоб вартість розраховувалася «на льоту».
Тому ціни, за якими сьогодні друкарня виконує цифрове опорядження відбитків, мають скоріше договірний характер (розуміючи, скільки вибірковий лак чи фольгування коштує традиційним способом, друкарня просто пропонує послуги дещо дешевше).
New Media добре знайома з ринком витратних матеріалів і тому не обмежується лише фольгою, яку надавала Konica Minolta Ukraine. Сьогодні друкарня пропонує замовникам можливість наносити п’ять основних кольорів фольги (золото, срібло, червона, синя, зелена), але її керівники чудово розуміють, що невдовзі замовники зажадають послуг з нанесення менш поширених кольорів і готові до такого розвитку подій.
Плани
Найближчим часом New Media запустить маркетингову кампанію з популяризації можливостей MGI JetVarnish 3DS & Foil-S. У компанії не хотіли роботи «фальстарт» — потребували впевненості, що всьому навчилися, наступили на більшу частину грабель та можуть гарантувати клієнтам якість.
New Media співпрацює з багатьма рекламними агенціями і, відповідно, розраховує на те, що ця категорія компаній з часом розміщуватиме замовлення з цифрового опорядження відбитків на системній основі. Для цієї категорії замовників, а також для друкарень, у New Media запропонують окремий прайс з прийнятними цінами.
Скоріш за все для рекламних агенцій буде проведено декілька навчальних семінарів та майстер-класів (періодично співробітники New Media проводять семінари з додрукарської підготовки в одеській школі, яка навчає дизайнерів та фахівців з dtp, відповідно, найближчим часом фокус буде зміщено на роз’яснення особливостей з підготовки макетів на MGI на робочих кейсах), у youtube розміщуватимуться навчальні ролики.
Зрозуміло, що New Media давно переросла рівень локального виробника та надає послуги клієнтам з усієї України, а також послуги з виготовлення етикетки замовникам з Молдови, яка територіально перебуває зовсім поруч — значно ближче, ніж деякі регіони України, і після інсталяції MGI JetVarnish 3DS & Foil-S масштаби експорту до цієї країни лише зростуть (New Media навіть переклала лендінг з виготовлення етикетки молдавською мовою (https://newmedia.ua/md/etiketka/). У компанії розглядають ринок Молдови як плацдарм для подальшого виходу на європейські ринки.
У New Media розраховують на сталий та рівномірний попит на послуги з цифрового опорядження друкованих відбитків. Адже в останні роки сезонність у цифровиків досить сильно згладилася, а в Одесі взагалі «високий» сезон — це травень – напередодні курортного періоду. У New Media коливання обсягів (від низького сезону до високого) не перевищує 1,5 рази (в межах 80-120%).
І наостанок проведемо просту аналогію. П’ять років на питання «А скільки етикеткових рулонних AccurioLabel «проковтне» друкарський ринок України?», пересічний експерт відповів би – «Дві». Сьогодні їх шість, а їхні власники зовсім не перетинаються між собою.
Тому очевидно, в Україні є потенціал для встановлення не меншої кількості обладнання для цифрового опорядження друкованих відбитків, зокрема, MGI JetVarnish 3DS & Foil-S, бо ринок швидко зростає з появою технологій, що дають змогу виконувати цифрове опорядження друкованих відбитків.