Харківська друкарня «Фоліо плюс» є відомим в Україні та за її межами виробником пивної та винної етикетки, картонного паковання. У 2020 році підприємство розширило спектр послуг та запропонувало замовникам виготовлення рулонних етикеток короткими накладами у цифровий спосіб.
На «Фоліо плюс» було інстальовано п’яту за ліком цифрову друкарську машину Konica Minolta AccurioLabel в Україні. Але ця Konica Minolta AccurioLabel 230 стала першою ЦДМ виробника, яку придбала компанія, що раніше ставила на класичні способи друку й розвивала парк офсетного та флексографічного устаткування.
Звичайно, інтеграція в усталений виробничий процес обладнання з принципово іншими механізмами сервісного обслуговування, залучення замовлень, ціноутворення – справжній виклик для «Фоліо плюс». Але, судячи з коментарів директора з продажів Сергія Ващенка, у компанії зробили цілком
свідомий крок та добре розуміють, як максимально ефективно задіяти ЦДМ Konica Minolta AccurioLabel 230 у виробничому процесі.

ПРО КОМПАНІЮ
Компанія «Фоліо Плюс» працює на ринку поліграфії з 1992 року.
Сьогодні загальна площа її виробничих та офісних приміщень становить 11000 м2. Серед клієнтів «Фоліо плюс» – великі українські та закордонні пивоварні компанії, підприємства алкогольної та харчової промисловості. Офсетне виробництво генерує до 80% обороту «Фоліо плюс» й орієнтоване в основному на виробництво пивної етикетки та картонного паковання. Компанія має у своєму розпорядженні парк повноформатного офсетного обладнання Heidelberg.
Напрямок флексографічного друку започатковано у «Фоліо плюс» в 2007 році. Сьогодні на підприємстві працюють дві узкорулонні флексографічні машини MPS, ділянка для
післядрукарської обробки продукції, видрукуваної флексоспособом, на якій встановлено обладнання для трафаретного друку, гарячого тиснення, конгрева (ці ж операції компанія може виконувати в лінію, але в більшості випадків користується для обробки етикеток інлайн-обладнанням).

ПЕРЕДУМОВИ І МОТИВИ ПРИДБАННЯ KONICA MINOLTA ACCURIOLABEL 230
«Фоліо плюс» не належить до друкарень, які женуться за завантаженням заради роботи як такої. Компанія намагається виготовляти етикетку з розумним рівнем рентабельності та використовує для цього власні технологічні розробки й навіть на етапі проектування етикеток замовниками надає допомогу дизайнерам, щоб готовий продукт вийшов дійсно цікавим і гідним.
Можливістю друкувати етикетки «цифрою» в компанії «Фоліо плюс» цікавилися давно, оскільки був очевидним рух європейських друкарень схожого профілю у бік «цифри», та
зростала кількість запитів на короткі наклади етикеток на внутрішньому ринку. До появи на підприємстві власної цифрової рулонної машини «Фоліо плюс», як правило, відмовлялася від коротких накладів етикетки, хоча подібні запити від замовників траплялися й були пов’язані, в основному, з друком продукції на експорт.

Проте, можливість придбати цифрову рулонну машину у «Фоліо плюс» розглядали не задля того, аби задовольнити потреби існуючих замовників у коротких накладах. У компанії немає можливості перевести ту чи іншу етикетку з флексо на «цифру», оскільки при їхньому виготовленні, як правило, використовується друк пантонами, наносяться спеціальні лаки, а постобробка частково відбувається в друкарській машині онлайн. Тому навіть короткі наклади етикетки з пантонами та складною постобробкою друкарня виготовлятиме флексоспособом, проте, незважаючи на це, прагнутиме працювати за напрямком об’єднання технологій.


Та й не скорочення довжини накладів стало визначальним мотивом, що спонукав «Фоліо плюс» інвестувати в «цифру».
Значно більше на придбання цифрового обладнання вплинув той факт, що час, який сьогодні проходить між зародженням ідеї й отриманням замовником готової етикетки неухильно скорочується як через специфіку розвитку ринку рітейлу, так і завдяки можливостям власне цифрового обладнання. Поки не йдеться про більшість стандартних замовників «Фоліо плюс», але відповідати тренду для друкарні важливо.

Євген Шиляєв, директор з продажу рішень для продуктивного та індустріального друку Konica Minolta Ukraine:
«Це дуже важлива новина для ринку. Ми змогли поставити нашу рулонну «цифру» до флексографічної друкарні. Попередні інсталяції відбувалися переважно у друкарнях цифрового друку, які вирішили розвивати на додаток до класичного цифрового бізнесу напрямок виробництва цифрової етикетки у рулонах. У випадку з «Фоліо плюс» все було навпаки: нам довелося глибоко вивчити бізнес-процеси клієнта, зрозуміти, як можна інтегрувати цифрову машину до аналогового виробництва, дооснастити відділ продажів спеціальним програмним забезпеченням. Було складно? – Дуже! Але тепер портфоліо друкарні «Фоліо плюс» істотно розширилося. І мені дуже приємно, що такий великий гравець ринку етикетки зробив ставку на наше обладнання».

ВИБІР ТА ПРИДБАННЯ ОБЛАДНАННЯ
Вибір рішень для рулонного цифрового друку етикетки в Україні не є занадто широким.
Втім, представники «Фоліо Плюс» проводили чисельні тестування ЦДМ Konica Minolta та інших постачальників, з післядрукарським оздобленням і без нього. Детально прораховували все: сукупну вартість володіння, термін окупності інвестицій, якість та можливості друку на попередньо задрукованих матеріалах.
Розглядалося, зрозуміло, обладнання hp Indigo. Знали харків’яни й про досвід експлуатації Durst 330 Tau у львівській друкарні «Екко». Але струменевий друк етикетки в «Фоліо плюс» не розглядали – скоріше, було бажання в принципі увійти до сегменту друку етикетки цифрою й набратися досвіду.
Втім, Сергій Ващенко не виключає, що наступним кроком в цифровому сегменті для компанії стане саме придбання обладнання, що друкує за струменевою технологією.
А поки у «Фоліо плюс» вирішили увійти на ринок цифрової етикетки і набратися досвіду.


ЦДМ Konica Minolta AccurioLabel (тоді ще 190) представники «Фоліо плюс» вперше побачили під час її демонстрації в Харкові, в 2018 році. Цікаво, що тоді в компанії не розглядали можливість придбати Konica Minolta AccurioLabel, оскільки в цій ЦДМ є деякі обмеження по роботі з матеріалами (поліетилен, термоматеріали, безосновні плівки) і не було передбачено можливість друку білилами (сьогодні в ЦДМ Konica Minolta AccurioLabel 230 є можливість інтегрувати флексосекцію, розроблену партнером Konica Minolta компанією Grafisk Maskinfabrik A/S (GM).


Наносити білила на наявних флексографічних машинах для подальшого задруковування матеріалів у CMYK в «Фоліо плюс» і сьогодні вважають недоцільним, оскільки навіть на
протяжку матеріалу через друкарську машину піде близько 50 м, і в комплексі з приладкою цифровий друк етикетки втрачає сенс.
Проте численні виробничі випробування перед придбанням машини у «Фоліо плюс» робили якраз для того, щоб зрозуміти можливості суміщення білого та CMYK на Konica Minolta
AccurioLabel 230. «Видима якість зразків клієнта влаштовувала. Нам залишалося довести, що її можна досягти в реальних умовах та при роботі з різними матеріалами, – розповідає експерт з професійного друку Konica Minolta Ukraine Олександр Антонюк. – Був день, коли провели з клієнтом в демонстраційному залі 10 годин. Ми мали продемонструвати, що машина «потрапляє в макет» попередньо надрукованої білилами етикетки».
Крім того, в рамках тестувань вивчалися такі аспекти як потрапляння в Pantone, друк на різних матеріалах, у тому числі для виробництва винної етикетки.
Забігаючи трохи наперед, відзначимо, що білий колір в «Фоліо плюс» планують наносити на додатковому обладнанні зі спеціальною флексографічною секцією для друку білилами, можливостями холодного тиснення, ламінування та лаку, гарячого тиснення, конгреву, висічки та зняття облою), яке буде інстальовано в друкарні в січні. У компанії вже є досвід експлуатації подібного устаткування.
Низка друкарень мають недорогі флексографічні машини й можуть пропонувати невисоку вартість виготовлення простих етикеток. «Фоліо плюс» раніше не працювала на ринку виготовлення нескладної етикетки. Й оскільки компанія лише виходить на цей ринок, вартість устаткування та клік-контракту були досить вагомими аргументами під час вибору.
Сергій Ващенко підкреслює, що друкарня зараз не може просто так взяти та перенести будь-які наклади з флексографічної машини на цифрову, бо технології різні. Для менеджменту друкарні від самого початку було очевидно, що сегмент друку коротких накладів цифровим способом для «Фоліо плюс» абсолютно новий, і доведеться перебудовувати істотну частину бізнес-процесів. У контексті таких кроків Konica Minolta AccurioLabel 230 здалася більш логічною інвестицією, ніж дорожча ЦДМ конкурентного виробника.
Konica Minolta зі свого боку зробила все, щоб придбання ЦДМ відбулося. Інсталяція ЦДМ Konica Minolta AccurioLabel 230 пройшла досить швидко. Фахівець компанії кілька днів проводив навчання співробітників «Фоліо плюс» роботі з машиною. Важливим фактором співпраці став й очікуваний рівень сервісного обслуговування. «Фоліо плюс» не помилилася у виборі партнера: Konica Minolta досить оперативно, впродовж доби, вирішує всі проблеми. Крім того, в Харкові працюють сервісні інженери, які пройшли навчан-
ня з обслуговування рулонного цифрового обладнання Konica Minolta. Вже на другий місяць експлуатації «Фоліо плюс» вийшла на плановий рівень завантаження Konica Minolta AccurioLabel 230, а у третій перевищила його.

Олександр Антонюк, фахівець з професійного друку Konica Minolta Ukraine:
«“Цифра” дає змогу утримати клієнта, друкувати термінові та тестові наклади, щоб не віддавати замовлення іншім друкарням. Такі завдання невигідно виконувати на традиційному обладнанні для друку етикетки в рулонах: тривала підготовка, великі витрати на матеріали та приладку. Флексографічні компанії оцифровуються – з Konica Minolta чи з іншими постачальниками – але цей процес вже не зупинити».


ПЕРЕОСМИСЛЕННЯ ПІДХОДІВ
Встановивши Konica Minolta AccurioLabel 230, у «Фоліо плюс» прагнуть навчитися працювати швидко. У компанії розуміють, що поява додаткового вектора тягне потребу трансформувати певні процеси на підприємстві, щоб швидше реагувати на запити клієнтів і швидше їх задовольняти. Як типова флексодрукарня «Фоліо плюс» не вимірює завдання метрами, має в своєму розпорядженні підмінне обладнання, склад запасних вузлів і витратних матеріалів. У компанії звикли до того, що коло її замовників не надто широке (як у типових цифрових друкарень), при цьому наклади досить довгі.
Тому розширення сфери діяльності «Фоліо плюс» потребує певної адаптації бізнес-процесів з урахуванням того, що замовлень в перспективі стане більше.
«Ми допомогли «Фоліо Плюс» переосмислити звичні підходи до обслуговування, адже наш сервісний контракт не передбачає додаткові попередні інвестиції, – зазначає Олександр Антонюк. – В компанії це зрозуміли та зафіксували, здається, все: від швидкості реагування та відновлення обладнання до можливостей підтримки з боку Konica Minolta безпосередньо на виробництві «Фоліо Плюс». Всі ризики, пов’язані з потребою безперебійної роботи обладнання, Konica Minolta Ukraine взяла на себе. Це стало переконливою перевагою для подальшої співпраці».
У «Фоліо плюс» і раніше були запити на друк з досить короткими накладами, вартість яких для друку флексоспособом була зависокою. Їм було запропоновано можливість друку замовлень «цифрою» як більш рентабельну.
А ось про такий критерій як довжина накладу при розподілі замовлень між флексографічним і цифровим друком у випадку з «Фоліо плюс» зараз говорити не зовсім коректно. Як правило, флексографічним способом компанія друкує високотехнологічну етикетку з серйозною обробкою, лаками, пантонами (використовуються при друці до 90% етикеток, а підхід до друку додатковими кольорами у замовників компанії досить скрупульозний, і з використанням цифрового друку деякі пантони емулювати досить складно).

ПЕРШОПРОХІДЦІ. ДОСВІД ЕКСПЛУАТАЦІЇ ТА ПОДАЛЬША ЕВОЛЮЦІЯ
До «Фоліо плюс» володарями ЦДМ Konica Minolta AccurioLabel стали чотири українські компанії, з яких три були класичними друкарнями цифрового друку, а одна займалися продажем маркувального обладнання та стрічок для термопереносу. Отже, «Фоліо плюс» стала першим в Україні володарем Konica Minolta AccurioLabel, який раніше не мав відношення до цифрового друку й надавав виключно послуги офсетного та флексографічного друку. Чи важливо для друкарні бути першопрохідцем в плані покупки цифрового рулонного обладнання, та ще й на ринку Харкова, де традиції вузькорулонного друку етикетки дуже сильні?
Сергій Ващенко не надає особливого значення тому факту, що «Фоліо плюс» стала піонером в освоєнні цифрових технологій в середовищі флексодруку. Спеціаліст підкреслює, що компанія просто йде своїм шляхом. Та й доктрина друкарні сильно не зміниться.
«Фоліо плюс» не збирається робити ставку на виробництво простої з технологічної точки зору етикетки.
Маючи в своєму розпорядженні флексографічне обладнання, масу одиниць техніки для постдрукарської обробки та окрему додаткову машину для друку білим й ошляхетнення етикетки, в друкарні будуть прагнути продавати етикетку з постобробкою, з високою доданою вартістю. Тим більше, можливостей наявного модуля Scorpio SCR35 для висікання та зняття облою компанії вже категорично не вистачає. Scorpio SCR35 працює мало не цілодобово, а друкарська машина – менш завантажена. Тому для синхронізації процесу бу-
дуть використані можливості додаткового обладнання для постпресу з функціями напівротаційного висікання, лакування, ламінування.
Для управління AccurioLabel 230 компанії поки вистачає одного працівника, який має досвід роботи на цифровому друкарському обладнанні (до команди «Фоліо плюс» долучився фахівець, що вже працював із пристроями Konica Minolta).
Для автоматизації процесу обробки замовлень цифрового друку «Фоліо плюс» адаптує можливості АСУ «1С: підприємство», що ж стосується формування спусків, цю операцію поки що виконує оператор ЦДМ безпосередньо перед друком. У разі, якщо для виробництва етикеток потрібна подальша постдрукарська обробка, до процесу долучається технолог.


У свою чергу, Konica Minolta Ukraine надала «Фоліо плюс» два комплекти софта для формування спусків етикеток. Один використовують друкарі, другий – продавці, які можуть самі робити розкладки та передавати макети у виробництво вже у вигляді рапортів.
Це дає змогу економити час і не помилятися у розрахунках.
Послуги цифрового друку в «Фоліо плюс» збираються надавати абсолютно різним аудиторіям, тому в даному напрямку фактор сезонності буде набагато менш критичним, ніж при наданні послуг офсетного та флексографічного друку, де основними замовниками є все ж виробники алкогольної продукції, хоча компанія, звичайно, друкує етикетку і для виробників продуктів харчування.
Раніше «Фоліо плюс» приділяла менше уваги роботі з виробниками побутової хімії, фарб, але з появою Konica Minolta AccurioLabel 230 представники цих аудиторій, що нерідко потребують малих партій етикеток, перебувають в зоні пильної уваги. У Konica Minolta Ukraine впевнені, що за цифрою в сегменті виробництва етикетки – майбутнє. «Я впевнений, що за два-три роки цифрове обладнання з’явиться мало не у кожній флексографічній друкарні. Це питання часу, – діліться прогнозами Олександр Антонюк. – Деякі компанії
вже сьогодні готові ризикнути та започаткувати новий напрямок, але етикетки короткими накладами треба ще вміти продавати».


● ● ●
Відзначимо, що в цілому 2020 р., незважаючи на його складний перебіг, був досить успішним для «Фоліо плюс». Крім виходу в цифровий сегмент, компанія почала виготовляти пластикові тубуси: тубуси формуються на спеціальному обладнанні з попередньо задрукованого матеріалу.

Джерела:
1. Прогнози галузі виробництва етикеток на 2021 рік — бачення Konica Minolta [Електронний ресурс] // Портал Konica Minolta Ukraine – Режим доступа к ресурсу: https://www.konicaminolta.ua/uk-ua/news/label-industry-predictions-for-2021-insights-from
2. Флексографісти цифровізуються: «Фоліо Плюс» обрали AccurioLabel 230 [Електронний ресурс] // Портал Konica Minolta Ukraine – Режим доступу до ресурсу: https://www.konicaminolta.ua/uk-ua/news/folio-plus-chose-accuriolabel-230