З огляду на середньострокові глобальні економічні тенденції, що впливають на попит на папір і картон та загострюють скорочення запасів, споживання впало на 15,3% у 2023 р., і, у свою чергу, виробництво паперово-картонної промисловості зазнало скорочення другий рік поспіль, зменшившись на 12,8%. Після 2022 р., який позначився захмарними цінами на енергоносії, зниження виробництва у 2023 р. продовжує бути помітнішим, ніж це було під час кризи Covid-19 (-4,7% у 2020 році).
Ці глобальні тенденції погіршилися через порівняно високі витрати в Європі на виробничі ресурси, особливо на енергію, вартість яких продовжує залишатися невиправдано високою. Це підтверджується тим, що внутрішнє виробництво паперу та картону в Європі скоротилося більше, ніж у багатьох інших регіонах світу, де падіння коливалося від 2 до 10%. Але в контексті глобалізованого низького попиту як імпорт, так і експорт однаково скоротилися, а торговельний баланс європейської целюлозно-паперової промисловості залишається позитивним, оскільки за цим показником це одна з провідних виробничих галузей ЄС.
Виробництво пакувального паперу та картону в Європі, які традиційно були рушієм зростання в цьому секторі, також продовжило скорочуватися — на 12,2%. Цей сегмент постраждав від уповільнення показників роздрібної торгівлі та електронної комерції, які повернулися до рівня пандемії. Це, у свою чергу, вплинуло на споживання паперу для переробки (-7,3%), оскільки паперове паковання в Європі переважно виготовляється з переробленого матеріалу.
Виробництво паперу для поліграфії, до якого входить папір для друку та писання, різко знизився (-27,5%). Це лише частково можна пояснити тривалими тенденціями до збільшення кількості цифрового контенту, оскільки ефект скорочення запасів може спричинити до половини падіння. У цій категорії книжковий підсегмент залишався стійким.
Сегмент гігієнічного та побутового паперу також виявився набагато стабільнішим, ніж інші, з обмеженим падінням на -3,7%. Вони все ще отримують вигоду від суспільних тенденцій, сприятливих до товарів гігієни, при цьому «домашні» ринки, вкл. серветки та туалетний папір, працюють краще, ніж ринки «поза домом», на які більше впливають інфляція та мляве приватне споживання.
Нарешті, виробництво целюлози в Європі також скоротилося менш стрімко, ніж загальне виробництво паперу, на 7,5%. Зменшення виробництва такої «обробленої деревини», яка є основною сировиною для виробництва паперу та картону, слід пояснити великою кількістю закриття фабрик з виробництва паперу для поліграфії, які також виробляли целюлозу.
Випуск товарної целюлози зріс на 4,8% у 2023 р., оскільки потужності вийшли на повну швидкість і виграли від високого попиту з боку Китаю.