Власне, про книжкову друкарню «ТАКИБУК» наша розповідь.
Передумови створення
Бренду «ТАКИБУК» 25 років. Декілька років тому засновник Helvetica Publishing Group Олег Головко придбав друкарню із технікою, що мала таку назву. Згодом Олег Головко разом із братом Богданом вирішив реанімувати цей бренд. Богдан Головко зосередився на розвиткові книжкової друкарні «ТАКИБУК» як самодостатнього, суб’єктного, відрізаного від зовнішніх фінансових потоків підприємства, що працює на самозабезпеченні.
Раніше Богдан Головко займався капітальним будівництвом. Попри молодий вік (підприємцеві у листопаді виповнилося 28 років), він має досить значний досвід, бо з 16 років працює у родинному бізнесі з будівництва багатоповерхових житлових будинків і комерційних приміщень: починав майстром, потім був помічником прораба, директором будівельного підприємства. До війни Богдан встиг побудувати два будинки, бізнес-центр та декілька малих об’єктів.
Після повномасштабного вторгнення росії Херсон опинився в окупації, будівнича галузь, звісно, зупинилася, тому Богдан Головко замислився про зміну фаху та вирішив допомагати рідному брату у розвитку поліграфічного напряму видавничої групи.
У лютому 2023 р. Олег та Богдан Головки ухвалили рішення відкрити друкарню «ТАКИБУК» у Дрогобичі. Чому саме у Дрогобичі? Є тому і логічні, і емоціональні пояснення. Дрогобич – невеличке живописне місто, яке чимало разів визнавали найкращим для життя в Україні.
З іншого боку, у місті працює Дрогобицький державний педагогічний університет ім. Івана Франка, з яким Helvetica Publishing Group співпрацює за напрямом видання та друку наукової періодики. Крім того, у Дрогобичі мешкає чимало друзів та знайомих родини Головків, а після переїзду Богдана до Дрогобича їх стало значно більше.
Дрогобич має чудове географічне розташування – поруч Львів та державний кордон. Це спрощує логістичні процеси, пов’язані з придбанням та постачанням обладнання та витратних матеріалів. Дрогобич віддалений від районів бойових дій.
Відстань від Дрогобича до Львова становить лише 50 кілометрів, тому є сподівання, що після масштабування бізнесу, на яке налаштовані Богдан та Олег Головки, вдасться залучити до роботи випускників Інституту друкарства Національного університету «Львівська політехніка».
Зрештою, подальша доля друкарні Helvetica Publishing Group у Херсоні лишається невизначеною через наближеність до театру бойових дій, геополітичні складники тощо.
Нині ця друкарня виготовляє здебільшого замовлення для військових, але не виключено, що потужності підприємства з Херсона з часом будуть релоковані у Дрогобич.
Непросте рішення про розвиток напряму друку книжок у Дрогобичі приймалося на тлі суттєвого скорочення кількості замовлень: 85–90% обсягу друкарського напряму видавничої групи до відкритої агресії зумовлював друк внутрішніх замовлень наукової періодики та книжок для закладів вищої освіти, але після початку відкритої агресії цей обсяг суттєво скоротився.
Будні «ТАКИБУК»
Коли під час окупації не було доступу до друкарні у Херсоні, брати Головки вирішили збудувати у Дрогобичі найбільшу в Україні книжкову фабрику з цифрового друку книжок. Було придбано земельну ділянку, зареєстровано нову юридичну особу «Дрогобицька книжкова фабрика». 29 жовтня 2024 року було проведено урочисту процедуру освячення розпочатого будівництва Дрогобицької книжкової фабрики. В перспективі «ТАКИБУК» та Дрогобицька книжкова фабрика стануть двома пов’язаними суббрендами, такими як: Інтернет-друкарня та «лампова» промислова друкарня для інших видавців.
Друкарня «ТАКИБУК» у Дрогобичі розпочала свою роботу у серпні 2023 року.
Відкриттю друкарні у Дрогобичі передувала серйозна підготовча робота: придбання відповідного устаткування у Польщі та Німеччині для виготовлення книжок у м’якій та твердій палітурці, яке було встановлене в орендованих цехах.
Було створено сайт https://takibook.od.ua/, що, по суті, є не лише інформаційним ресурсом, але й порталом Book-on-Demand з можливістю розрахувати параметри майбутнього видання та замовити його.
Першими працівниками книжкової друкарні у Дрогобичі стали переселенці з Херсона Роман Буртний та Вікторія Трофимяк. Нарощування кадрового потенціалу синхронізовано з інсталяціями обладнання. Наразі в «ТАКИБУК» працює сім фахівців на виробництві, не враховуючи проєктних менеджерів, які забезпечують функціонування інших напрямів роботи Helvetica Publishing Group.
Напевно, нинішній майданчик «ТАКИБУК» у Дрогобичі можна вважати першим кроком до налагодження індустріального виробництва книжок у цифровий спосіб. Адже нині на підприємстві замість «ремісничого» підходу, коли замовлення просто надходили та оброблялися, вводяться елементи промислового виробництва та економічного планування: виробничі карти, нормування ділянок, виробничих завдань, планова та фактична собівартість.
Можливо, керівник «ТАКИБУК» Богдан Головко вирішив перенести у поліграфію плановий підхід із більш звичного для нього будівництва? Але мотиви таких дій цілком зрозумілі.
«Підприємства нашого масштабу, можливо, й більші, у Німеччині виготовляють 2–3 тисячі книжок у твердій палітурці на добу. Без чіткої побудови виробничого циклу та виробничої системи ми не зможемо вийти на подібні показники та домогтися певного рівня середньої заробітної плати працівників. Та й загалом норми – це нормальні елементи економічного стимулювання співробітників, звичайна світова практика», – зазначає Богдан Головко.
Богдан – прихильник спеціалізації працівників, щоб вони не працювали одразу на всіх ділянках. На думку керівника, працівник має працювати на одному робочому місці та виготовляти, наприклад, палітурні кришки, або займатися лише друком та отримувати зарплатню, виходячи з кількості видрукуваних аркушів: «Підхід “Ви всі маєте виробляти тисячу книжок у твердій палітурці на добу” не працює. Лише фінансова індивідуальна зацікавленість залежно від обсягу здійсненої роботи є дієвим механізмом. Наприклад, кількість виготовлених палітурних кришок на добу, кількість видрукуваних аркушів “1+0”, кількість проклеєних блоків, за яку виконавці отримують відповідну заробітну плату».
За словами Богдана Головка, обсяг виробництва книжок у твердій палітурці через складність технологічних операцій є визначальним фактором діяльності компанії, від якого залежатиме швидкість подальшого масштабування виробництва. Наразі обсяги виробництва книжок у твердій палітурці у «ТАКИБУК» становлять 10–12 тис. на місяць.
Не розпилювати зусилля
Рамки діяльності «ТАКИБУК» дуже прості – все, що пов’язано з книгою. Книга для компанії є «монопродуктом». «ТАКИБУК» займається додрукарськими операціями (коректура, редагування, верстка, дизайн обкладинки), друком та палітурними операціями, реалізацією книжок.
«Якщо розпилювати зусилля та не бити в одну точку, як це робить “ТАКИБУК”, у виробництві книжок нема чого робити. Якщо ви спитаєте мене: “Чи вірите ви у багатопрофільне підприємство?ʺ, я відповім “Ні”. В Україні через низький розвиток культури праці, економічних свобод, через низьку конкуренцію всі беруться за все. Але загалом цивілізовані країни світу йдуть за принципом уніфікації продуктової лінійки, виготовляючи монопродукт. Залежність профільних виробників від цього монопродукту зберігається, але виробники постійно вдосконалюються», – підкреслює Богдан Головко.
Богдан наводить приклад, що у Німеччині є друкарні, які займаються виключно тисненням на верстатах Schmedt та мають чергу з трьохсот клієнтів, що не можуть до них потрапити роками. Інші компанії займаються художнім оформленням торців книжок або виконують палітурні операції. Хтось друкує, але не має палітурних операцій. Отже, максимальна уніфікація та співпраця між учасниками процесу виробництва книжок. Багатопрофільних підприємств з виробництва книжок майже немає.
Відповідно, «ТАКИБУК» просувається шляхом професіоналізації, стандартизації продуктової лінійки і створення монопродукту.
Співпраця з Xerox
У напрямі розвитку цифрового парку устаткування «ТАКИБУК» зробила ставку на співпрацю з компанією Xerox: було підписано контракт щодо придбання 18 друкарських машин (12 монохромних PrimeLink® 9110, 6 кольорових Xerox® Versant 280 Press), які мають бути викуплені до 2027 року. Загальна кількість ЦДМ – найбільша у Східній Європі, сконцентрована в одній компанії.
Наразі у компанії «ТАКИБУК» інстальовано три PrimeLink® 9110 та два Xerox® Versant 280 Press.
Богдан Головко, керівник проєкту «ТАКИБУК»:
«Нам усі кажуть, навіщо вам 18 ЦДМ, придбайте краще дві потужних ЦДМ, що замінять 12 PrimeLink® 9110. Але, по-перше, математично 12 ЦДМ Xerox завжди матимуть вищу продуктивність, ніж дві-три потужні машини інших виробників. Крім того, є питання відмовостійкості. ЦДМ Xerox (це наша суб’єктивна точка зору) порівняно з ЦДМ інших брендів – автомат Калашникова, а не гвинтівка М-14. Вони легкі в експлуатації, ремонті, дуже швидкі».
Як зазначає Богдан Головко, коли машин 2–3, відмовостійкість стає критичною проблемою, тобто якщо відмовила одна машина, лишаються дві, а це створює певні проблеми. «Краще мати велику кількість компактних, простих в управлінні та при цьому досить функціональних ЦДМ, ніж 2–3 більш продуктивних ЦДМ та ризикувати, що у разі виходу навіть однієї з ладу сумарна потужність компанії суттєво зменшиться».
За наявності дванадцяти однотипних ЦДМ можна тимчасово використовувати запчастини з них для безперебійного виробництва. Маючи ПЗ Freeflow Core, у «ТАКИБУК» бачать, які машини робочі, а де існують проблеми, й замовлення автоматично спрямовуються у друк на вільні машини.
Варто, за словами Богдана Головка, зважати й на велику мережу Xerox із сервісного обслуговування. Партнер Xerox – «Вайтер-Юг» (Одеса) обслуговує устаткування «ТАКИБУК» і у Львові. За роки співпраці у Helvetica Publishing Group склалися дружні стосунки з «Вайтер-Юг» та директором компанії Олексієм Верещинським: «Порядних людей у галузі, звісно, багато, але з кимось виникають певний емоційний зв’язок, довірчі стосунки. Ми віримо у силу стосунків та тримаємося за своїх. “Вайтер-Юг” з Одеси, але підтримує друкарню «ТАКИБУК» у Львівській області».
Цінності, що лежать в основі родинного бізнесу
У Helvetica Publishing Group працює 90 співробітників, і не лише в Україні, але й в інших європейських країнах. Група має досить значні обороти, серйозну виробничу базу та є найбільшим у Східній Європі видавцем наукових періодичних журналів. Вектор, що лежить в основі діяльності Helvetica Publishing Group, – всебічна співпраця із закладами вищої освіти та науковими установами – досить перспективний навіть за умов нинішньої кризи у країні.
«Наука є, була та буде, – вважає Богдан Головко. – Державі потрібна наукова база (університети, науково-технічні установи тощо)».
Засновник Helvetica Publishing Group Олег Головко спирається на декількох провідних менеджерів, «стовпів», з більшістю з яких знайомий ще зі студентських часів. Керівник Центру українсько-європейського наукового співробітництва Михайло Віхляєв – студентський друг Олега Головка, Вадим Солдатський, директор видавництва «Молодий вчений» – теж студентський друг Олега. Двоюрідний брат Олега та Богдана Олександр Головко працює у Helvetica Publishing Group логістом.
«Ми хочемо лишатися родинною компанією, але в промислових масштабах, – зазначає Богдан Головко. – Підтримувати зв’язок з кожним співробітником як членом родини».
Це відверте зізнання, бо іноді під час відповіді на подібні питання говорять про економічне зростання України, інші складні матерії, але це аморфно і нещиро.
«Я відповідальний за своїх співробітників, а Олег відповідальний за нас усіх, – зазначає Богдан. – Тож зона нашої відповідальності – щоб усі співробітники почувалися у відносній безпеці, економічно вільними, а головне, відчували себе членами великої єдиної родини “Гельветики”».
У Helvetica Publishing Group горизонтальна система управління. Так само будь-який співробітник може підійти і до керівника «ТАКИБУК», щоб обговорити робочі питання (у компанії у п’ятницю ввечері обговорюється тиждень, що минає: фахівці розповідають про наявні проблеми, які керівники згодом намагаються вирішити).
Підхід Helvetica Publishing Group та «ТАКИБУК» заслуговує на повагу. «Є основа – лишатися підприємством родинного типу, але на промисловій основі», – зазначає Богдан Головко.
Атмосферу Helvetica Publishing Group та «ТАКИБУК», повірте моєму досвіду, треба відчути: дисципліна, порядок, розуміння, що керівники як стіна. В компанії не звільняють людей. «Це, я вважаю, досягнення. Бо люди настільки інтегруються в компанію, що стають частиною великої родини. Нерозривний зв’язок між співробітниками, корпоративна культура. Ми хочемо чесно заробляти кошти з нашим колективом. Вважаємо, що без підприємця, підприємницької культури розквіт малого бізнесу не відбудеться», – зазначає Богдан Головко.
Про Польщу
Helvetica Publishing Group та «ТАКИБУК» мають надзвичайну амбітну мету – побудувати фабрику у Польщі. Але це Богдан Головко вважає досить реальним. Справа навіть не у спроможності групи компаній налагодити експортні потоки з України. Скоріше, будівництво додаткової друкарні та ще й на території Європейського Союзу – це питання розвитку!
Дрогобицькій книжковій фабриці бути!
Усупереч усьому лихому, що є у цей час, в Україні продовжує розвиватися друкарство! Свідчення цього – будівництво Дрогобицької книжкової фабрики, виробничої базі №2 Helvetica Publishing Group.
Засновники Дрогобицької книжкової фабрики мають на меті грандіозні плани – збудувати та запустити потужне виробництво. Будівничі роботи на ділянці розпочато, 29 жовтня 2024 року відбулося освячення будівництва. Презентували Дрогобицьку книжкову фабрику її директор Богдан Головко спільно із засновником Helvetica Publishing Group Олегом Головком.
На освячення прибули міський голова Тарас Кучма та керуючий справами виконкому Віталій Вовків, які подякували братам Головкам за активну діяльність у громаді та свідому позицію: крім підприємницької діяльності, Богдан та Олег неодноразово долучалися до благодійних волонтерських ініціатив у громаді.
Також гостями заходу були директор Державного історико-культурного заповідника «Нагуєвичі» Богдан Лазорак, професор Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка Микола Зимомря, представники Видавничої групи «Гельветика» та компанії «Укрпол», адміністратор Соціальної мережі поліграфістів Ігор Агарков.
Тарас Кучма наголосив: «Тут, на в’їзді у Дрогобич, пройшло все моє дитинство. Дрогобич – не лише туристичне, промислове місто, це – місто мудрості. Я дякую вам за свідому громадянську позицію, за те, що не вивезли свій капітал в інші держави, а залишили його тут і розвиваєте бізнес на благо держави. Боляче, що з України виїжджають розумні люди, підприємці, вони не вірять у цю державу, а ви вірите. І за це вам велика подяка».
Керівник "ТАКИБУК" Богдан Головко та мер Дрогобича Тарас Кучма
Чин освячення розпочатого будівництва здійснив отець Андрій Безушко, який благословив підприємство на успішну роботу в Дрогобичі. Він зазначив, що заснування такого підприємства у Дрогобичі – велична подія: «Здавалося, що книга занепадає під впливом цифрових платформ та відходить у небуття. Але Бог цього не допустить, бо книга – основне джерело пізнавання, і тому, бачачи, що тут буде збудовано, розумієш, що так воно і буде. Наукова література, підручники – це для мене велике піднесення. Я бажаю вам, щоб Бог завжди був на вашому шляху. Дорога до Бога завжди терниста, тому я вірю, що ви пройдете її, бо ви задумали зберегти у суспільстві мудрість».
Олег Головко нагадав, що Helvetica Publishing Group займається видавничою діяльністю більше 12 років. Почавши у Херсоні, група компаній масштабувала діяльність на Миколаїв, Одесу, Запоріжжя, Суми, Ужгород. «Завжди, коли я приїжджав у Дрогобич, мені дуже подобалося це місто. Поруч Трускавець, Східниця. Тут є все! Мабуть, колись і я переїду сюди. Бо тут відчуваєш спокій, і душа радіє.
Нині Харків вважається книжковою столицею України, але для нашої країни краще, щоб було дві столиці, так надійніше. Будемо намагатися підтримувати не лише видавництво та друкування книжок, але й культурний поступ, збагачення майбутніх поколінь знаннями. Вже наступного року сподіваюся всіх вас побачити на відкритті цього комплексу, друкарні», – зазначив Олег Головко.
Директор Державного історико-культурного заповідника «Нагуєвичі» Богдан Лазорак зазначив: «Поруч із місцем будівництва Дрогобицької книжкової фабрики є пам’ятка, яку ми локалізували ще в 2011 р., – городище XII сторіччя, броневицьке рилля, церква на його дитинці. Думаю, ця Дрогобицька книжкова фабрика – нова пам’ятка – доповнить цю частину нашого міста.
Директор Державного історико-культурного заповідника «Нагуєвичі» Богдан Лазорак всіляко підтримав ініціативи "ТАКИБУК"
І коли Богдан Головко запитав, що б могло бути поруч з фабрикою, то ми за п’ять хвилин надумали тему ″Франкова резиденція″, яка б об’єднувала книжку, що тут народжується, авторів, макетувальників, брошурувальників і т.д. Виникла думка створити окремий музейний комплекс у цьому хабі, який би ілюстрував тяжіння друкарства у Дрогобичі, що має величезні традиції: друкарня Арона Жупника, видавництво Василіян, окремі видання про гімназію Франца-Йосифа, видавництво «Рідна школа», «Робітнича громада», що створювала живі пам’ятки Івану Франку.
У Дрогобичі є вулиця Івана Франка, бібліотека ім. Івана Франка, гімназія ім. Івана Франка, і чергова пам’ятка має постати у новій, переможній епосі живим пам’ятником не лише для академічної громади, але й для жителів міста, які зможуть приїхати сюди, щоб поринути у світ друкарства.
Найскладніше завдання – зібрати ці франкові раритети в одне ціле. Але щось уже вдалося відшукати і навіть дуже цікаве. Спільними зусиллями ми зробимо екскурсії сюди, а ви до нас, відповідно, – з видавцями.
Франко вчить дуже багато, він пройшов стільки тернистих шляхів, що нам навіть не снилося. Шість тисяч творів, четверо прекрасних патріотичних дітей та купа книжок, на яких росте Україна».
Професор Микола Зимомря та мер Дрогобича Тарас Кучма
Професор Микола Зимомря, своєю чергою, зазначив: «Те, що наші друзі з Херсона засновують цю фабрику на славу Україні – це справді благодатна справа. З Херсона походить Ілля Борщак, діяч Української народної республіки, і саме він відкрив Україні Францію, бо був директором Архіву української еміграції у Франції, видавцем наукового журналу «Україна». Я думаю, що Олег та Богдан Головки відкриють для нас багато дат і подій, які важливі нині, в епоху викликів, випробувань для нашого народу. Слава таким людям, які прагнуть щось зробити, заснувати. І, звичайно, приємно, що міський голова з такою благодатною основою благословляє цю ініціативу на довге життя».
Дрогобицьку книжкову фабрику заплановано звести вже до кінця 2025 року. Крім видавництва, тут планується облаштувати музей, де будуть зберігатися унікальні екземпляри друкованої продукції. Також у планах створення філії Національної бібліотеки України ім. Ярослава Мудрого.
Ігор Холод, керівник напряму продажу промислових систем друку компанії Xerox Україна
«Представництво Xerox в Україні має честь надавати послуги для Helvetica Publishing Group та «ТАКИБУК» уже багато років. Цей проєкт співпраці – велика відповідальність і для нас, і для нашого ключового партнера – компанії «Вайтер-Юг», тому що традиційна географія обслуговування значно розширилася: тепер це не лише Херсон, а ще і Дрогобич.
Особисто я не ставлю собі питання: «Чому колеги знову вибирають друкарське обладнання і сервіс бренду Xerox?». Відповіді на ці питання вже надали власники Helvetica Publishing Group та «ТАКИБУК».
Плани колег щодо масштабування друкарських можливостей дійсно вражають. Радий, що корпоративні колеги Xerox Ltd повністю підтримали наші спільні з партнером зусилля, та ми змогли надати найкращі умови щодо вартості обладнання та термінів поступового нарощування парку обладнання у замовників.
Професійний і прагматичний підхід до вибору друкарських машин, повне розуміння важливості автоматизації всіх процесів – це саме те, в чому ми й знайшли спільну мову з колегами. А завдяки нашому партнеру – «Вайтер-Юг» – нам вдається не тільки утримувати, але і нарощувати партнерство».