На арену дедалі частіше виходить так зване «розумне» паковання, до складу якого впроваджуються чутливі датчики, індикатори та мітки для бездротової ідентифікації товару. Все це дає змогу значно підвищити рівень залученості покупця до процесу оцінки споживчих властивостей продукту, його належної якості та ступеня ефективності роботи ланцюжка продажів.

Вивчивши таку цікаву та принципово нову «сферу відповідальності» паковання, дослідницьке агентство IDTechEx випустило аналітичний звіт «Розумне паковання 2023-2033» (Smart Packaging 2023-2033), в якому прогнозує, що бізнес-моделі, які використовують «розумні» технології, сприяють зростанню інтелектуального паковання до 2033 р. до рівня $2,6 млрд.

Значний внесок у це зростання мають зробити розвиток електронного обладнання та ПЗ, а також наявність відповідної інфраструктури та належний обсяг потрібного супутнього сервісу. У звіті наведено численні приклади успішних реалізацій «розумного» паковання, а також докладні інтерв’ю з 24-ма провідними гравцями ринку, які обговорюють широту доступу до таких технологій як NFC/RFID і зміни потреб покупців, які наразі відбуваються.

Відзначається кілька основних стимулів, які спонукають розробників частіше звертати увагу на «розумне» паковання. До них насамперед належить активізація електронної торгівлі останніми роками. Крім того, магазини дедалі частіше виконують функції центрів виконання замовлень, а потреба упорядкованого управління товарними запасами стимулює впровадження їхнього інтелектуального маркування.

Зрозуміло, свою роль відіграла і пандемія, що стала прискорювачем впровадження бездротових ідентифікуючих міток, включаючи мітки для бездротових продажів, що відстежують товар QR-коди і NFC. У звіті зазначено, що споживачі «на ура» сприйняли зазначені нововведення, що змусило багатьох постачальників розпочати активне вивчення інтелектуальних можливостей паковання.

Дуже важливим фактором стало і те, що за допомогою QR-кодів та міток NFC бренди отримали змогу активно взаємодіяти з покупцями. Автори дослідження відзначають широкий спектр, що застосовуються в «розумному» пакованні як вже відомих, так і технологічних рішень, що лише розвиваються.

Серед них:

  • ідентифікація товару за допомогою міток RFID, QR-кодів та спеціальних, здатних зберігати електричний заряд (ємнісних) чорнил;
  • високочастотні детектори EAS (Electronic article surveillance), що прикріплюються на товар, що запобігають крадіжкам;
  • реєстратори температури, ударних впливів, вібрацій, місця та часу перебування товару;
  • інтерактивне розумне паковання, що включає елементи підсвічування та чутливі елементи для забезпечення реакції на зовнішні дії;
  • друковані гнучкі стандартні та органічні елементи електроніки, вкл. дисплеї та акумулятори;
  • хімічні індикатори температури, у т.ч. візуальні мітки, а також активне паковання, наприклад, з антимікробними властивостями для фармацевтичної галузі.