Прикрим є те, що маркетологи вдаються до недоречного використання трагічних подій війни, назв постраждалих міст, патріотичних закликів і військових вітань.
«Ідеться про реєстрацію торговельних марок алкогольних напоїв, продуктів харчування, інших товарів (ТМ «Героїчна Буча Комбуча» зі смаком цитрусу, насіння редису «Азовсталь» та інші приклади), назви акцій для клієнтів, слогани реклами, які застосовують чи обігрують воєнну тематику подеколи просто у неприпустимий спосіб. На жаль, у таких випадках професійна етика не спрацьовує, аби виставити потрібні бар’єри при прийнятті рішень про назви товарів чи запуск рекламних кампаній, знижок, акцій з використанням понять, подій і назв, які мають трагічну конотацію або вимагають особливої шани», – зауважують автори законопроєкту.
Вони наголошують на тому, що наразі законодавство не забороняє реєструвати торгівельні марки з використанням назв міст-героїв чи видатних битв, інших символів стійкості українських воїнів та опору громад, а так само не забороняє їхнє використання в комерційній рекламі.
Зазначена проблема глибоко хвилює суспільство, медіа спільноту та експертні кола. Зокрема, низкою громадських організацій поширено Заяву про неприпустимість експлуатації тем війни в Україні в комерційній рекламі та маркетингу, що відбиває суспільну потребу протидіяти зловживанню правами на рекламу та на реєстрацію торговельних марок із використанням військово-патріотичної символіки.
Через це нардепи розробили проєкт закону, яким пропонується внести зміни до статті 6 закону «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» та до статті 8 закону “Про рекламу», встановити, що не можуть одержати правову охорону та не можуть бути зареєстровані як торговельні марки позначення, що:
- відтворюють повністю чи частково назви подій, пов’язаних із здійсненням заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування російської збройної агресії;
відтворюють назви населених пунктів та місцевостей, постраждалих унаслідок російської збройної агресії, а також місць (населених пунктів чи їх частин), що є загальновизнаними символами стійкості та героїзму нашого народу (крім випадків використання таких назв в адресах, а також реклами торговельних марок, зареєстрованих до 24 лютого 2022 року); - містять згадування бойових дій та військових операцій, за можливості їхньої ідентифікації на місцевості, пов’язаних із здійсненням заходів з нацбезпеки і оборони, відсічі і стримування російської збройної агресії;
- відтворюють найменування виробників, назв типів і видів озброєння, військової і спеціальної техніки;
- відтворюють назви родів військ, військових підрозділів Збройних Сил України, інших створених відповідно до законів України військових формувань (підрозділів);
- відтворюють привітання, які визначені законодавством як офіційні для Збройних Сил України, інших створених відповідно до законів України військових формувань.
Також пропонується визначити, що забороняється поширювати рекламу товарів, робіт і послуг з використанням:
- назв подій, пов’язаних із здійсненням заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування російської збройної агресії;
- назв населених пунктів та місцевостей, постраждалих унаслідок російської збройної агресії, а також місць (населених пунктів чи їх частин), що є загальновизнаними символами стійкості та героїзму нашого народу (крім випадків використання таких назв в адресах, а також реклами торговельних марок, зареєстрованих до 24 лютого 2022 року);
- згадувань бойових дій та військових операцій, за можливості їх ідентифікації на місцевості, пов’язаних із здійсненням заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування російської збройної агресії;
- імен військовослужбовців Збройних Сил України, інших створених відповідно до законів України військових формувань (підрозділів), а також цивільних осіб, які брали участь у здійсненні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування російської збройної агресії;
- найменування виробників, назв типів і видів озброєння, військової і спеціальної техніки;
- назв родів військ, військових підрозділів Збройних Сил України, інших створених відповідно до законів України військових формувань (підрозділів);
- привітань, які визначені законодавством як офіційні для Збройних Сил України, інших створених відповідно до законів України військових формувань.
А ще – передбачити, що зазначені обмеження не поширюються на рекламу кіно-, відео- та видавничої продукції, присвяченої висвітленню подій, пов’язаних із здійсненням заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування російської збройної агресії.
У разі прийняття даного закону він набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.