Це зниження почалося відразу після 7% зростання попиту на «самоклейку» в 2021 р., що сприяло рекордному обсягу її виробництва в 8,5 млрд м². Дещо менше (4,3%) споживання зросло у пандемічному, 2020 році.
Аналітики FINAT пов’язують спад з колапсом на ринку рулонних матеріалів, що особливо яскраво проявився в другому кварталі, коли загальний рівень споживання самоклейних матеріалів впав на 8,3% порівняно з тим же періодом 2021 року. Невелику компенсаційну роль у цей негативний процес вніс ринок рулонних плівкових матеріалів, що зумів підрости на скромні 2,2%.
На непросту ситуацію вплинули відразу кілька факторів:
- ситуація, що склалася впродовж двох вкрай нестабільних 2020 і 2021 рр., коли свою роль відіграли надлишковий попит на товари та послуги першої потреби, спровокований наслідками пандемії 2020 року, а також процес пожвавлення економіки, що почався в 2021 р.;
- порушення глобальних ланцюжків постачань після літа 2021 р. (це призвело до зростаючого протиріччя між наростаючим «післяковідним» попитом на етикетку і скороченням постачання електроенергії, сировини, хімікатів, дефіцитом робочих ресурсів і транспортних засобів;
- у першій половині 2022 р. європейська етикеткова індустрія була частково паралізована тривалим страйком UPM (це обмежило запаси паперової етикетки на складах і відрізало від ринку більш ніж на 100 днів значну частину постачання силіконізованих лайнерних основ).
Негативний ефект від того, що трапилося, був частково пом’якшений у першому кварталі тими суттєвими запасами сировини, які були сформовані на підприємствах в останньому кварталі 2021 року. Запаси були зроблені в очікуванні зростання цін на сировину.
Однак у другому кварталі обсяги виробництва суттєво впали, а терміни постачань зросли до 5-6 місяців. Виробники етикеток стали отримувати сировину за квотами, частково попит на матеріали було компенсовано зміщенням акцентів на випуск плівкових етикеток.
В останньому піврічному звіті, опублікованому на FINAT Radar, вказувалося, що 60% виробників етикетки, опитування яких проводилося цієї весни, постраждали від скорочення обсягів виробництва внаслідок порушення ланцюжків постачання. І хоча страйк закінчився перед Великоднем, у звіті йшлося про те, що відставання навряд чи зможе бути компенсовано до настання осені.
Фінансові втрати від обмеження в обсягах постачань самоклейних матеріалів могли б бути компенсовані зростаючим попитом на етикетку, але експоненційне зростання цін на енергоносії та сировину, а також практично подвійні цифри інфляції на ринку споживчих товарів і поточна політична ситуація «з’їдають» можливі доходи, збільшують витрати споживання.
Як зазначає FINAT, попит на самоклейні рулонні матеріали завжди був одним із ключових індикаторів зростання європейського ВВП. І хоча кореляція між цими показниками була помітно порушена збоями на ринку споживання у ковідні часи, поточна негативна динаміка дає підстави аналітикам організації прогнозувати майбутні зміни (не виключено, позитивні) в європейській економіці впродовж найближчих місяців.