До окремих поліграфістів ми звернулися з особистим проханням взяти участь у месенджерах – Viber та Telegram. В опитуванні взяв участь 151 респондент.

ВІК УЧАСНИКІВ

Традиційно більша частина респондентів, що взяли участь в опитуванні, перебувають в «золотому» поліграфічному віці (мал. 1)  – від 36 до 45 років (77 респ., 50,99%). Вік від 46 до 60 років мають 47 учасників (або 31,13% респондентів).

Малюнок 1. Вік учасників опитування

ЧИ ПРАЦЮЮТЬ ДРУКАРНІ

Далі ми запитали в респондентів, чи взагалі вони працюють (мал. 2).

Як і очікувалося, більша частина працює (але з періодичним чергуванням в офісі та запуском виробництва) – 72 респонденти (47,68%). Постійно працює 41 друкарня з тих, чиї представники взяли участь в опитуванні (це 27,15%).

Чимало компаній надають перевагу віддаленій роботі, але змінили форму діяльності. Зовсім припинили роботу 10 респондентів (6,62%) учасників опитування.

Малюнок 2. Чи працюють українські друкарні за умов воєнного стану

ФІНАНСОВА ДИНАМІКА

Порівняно з критично поганим березнем у квітні в друкарень-учасників опитування фінансова динаміка вже була дещо кращою (мал. 3). Й хоча 54 (35,76%) респонденти повідомили про подальше падіння обсягів, 62 респонденти (41,06%) розповіли про зростання на 10-30%.

А по 11 учасників (по 7,28%) навіть мають зростання від 31 до 50% та від 51 до 80%.

13 респондентів мають ще кращу динаміку, а у 8 компаній (5,3%) обсяги у квітні зросли більше, ніж на 100%.

Малюнок 3. Динаміка фінансового обігу у квітні 2022 по відношенню до березня 2022

РЕЛОКАЦІЯ ПІД ЧАС ВІЙНИ

Переїзд під час воєнних дій – цілком нормальна практика для промислових підприємств, до яких належать і друкарні. Нам відомо про релокацію деяких компаній із Запоріжжя, Харкова, інших міст України. Що ж до учасників опитування (мал. 4), то переважна більшість з них (136, 90,07%) залишилися працювати на старому місці. Переїхало 12 компаній (7,95%), а троє учасників (1,99%) планують перемістити потужності за кордон.

Малюнок 4. Релокація під час війни

ПОШКОДЖЕННЯ ДРУКАРЕНЬ

Ми задали респондентам питання «Чи були пошкоджені будівлі та офіси вашої друкарні під час бойових дій?». Більшість друкарень, представники яких взяли участь в опитуванні, не постраждали (136 респ., 90,07%) – мал. 5.

Втім, 15 зазнали ушкоджень: в 9 (5,96%) незначною мірою постраждали й офісні приміщення, й виробництво. А в 6 (3,97%) – складські та виробничі приміщення.

Малюнок 5. Чи зазнали ушкоджень приміщення друкарень?

НАПОВНЕННЯ ПАКЕТУ ЗАМОВЛЕНЬ

Наші респонденти відповіли на запитання «Що становить ваш пакет замовлень сьогодні?». Як і очікувалося, більшість (89 учасників та 58,94%) працюють зі старими, перевіреними замовниками (мал. 6). Але й чимало компаній, чиї представники взяли участь в опитуванні (25, 16,56%) залучили під час воєнних дій абсолютно нових замовників.

Природно, у частини друкарень основне завантаження зумовили замовлення, що їх не встигли виконати до війни – (таких 23 або 15,23%), 8 друкарень з числа учасників опитування або 5,3% друкують здебільшого на волонтерських засадах й, нарешті, 3,97% (6 компаній) кардинально змінили вектор діяльності.

Малюнок 6. Наповнення пакету замовлень у квітні

КАДРОВИЙ ПОТЕНЦІАЛ

Неабиякий аспект – збереження кадрового потенціалу. Якщо до війни до закликів друкарень з ЄС щодо залучення фахівців з України вітчизняні виробники ставилися різко негативно, то тепер я таких реакцій вже не зустрічав.

Раді констатувати (мал. 7), що більшості учасників опитування вдалося зберегти кадровий потенціал – таких друкарень 96 (або 63,58%). В багатьох учасників опитування співробітники стали тимчасово переміщеними особами в межах України або виїхали за кордон (35 респ., 23,18%). А 20 респондентів (13,25%) через втрату кадрів взагалі не мають змоги працювати.

Прогнозуємо, що відновлення кадрового потенціалу (особливо за умови, що поліграфія розвиватиметься після Перемоги напрочуд швидко) стане вкрай важливим та системним питанням для України.

Малюнок 7. Чи вдалося друкарням зберегти кадровий потенціал

МОТИВАЦІЯ

З усіма попередніми пунктами (завантаження, кадровий потенціал, джерела надходження замовлень, можливість продовжувати роботу на власній локації тощо), власне, пов’язана можливість виплачувати заробітну плату співробітникам (мал. 8). Немає нічого дивного в тому, що у більшості друкарень можливості щодо виплати заробітної плати були обмеженими.

Зокрема, 59 респ. (39,07%) повідомили, що через падіння обсягів умови нарахування зарплати та її розміри змінилися. А 47 респондентів (31,13%) зазначили, що у квітні зарплата співробітників впала суттєво.

На жаль, 34 друкарні, чиї представники взяли участь в опитуванні (22,52%) зовсім не мали змоги платити працівникам. Але все ж таки знайшлося 11 друкарень (7,28%), які сплачують винагороду співробітникам у повному довоєнному обсязі.

Малюнок 8. Можливості виплати заробітної платні

ПРИНЦИПИ ЗАОХОЧУВАННЯ МЕНЕДЖЕРІВ

Питання мотивації менеджерів, що, власне, є локомотивами з відновлення потоку замовлень друкарень – неабияке важливе під час воєнних дій (мал. 9).

Більшість наших респондентів (94 та 62,25%) застосовують комбіновану (ставка + % від продажів) систему мотивації менеджерів. Не думаємо, що розмір ставки зазнав особливих змін, а от додаткова мотивація – точно змінилася. Про якісь плани сьогодні годі й думати, тому превалює відсоток від продажів як додатковий стимул працювати.

Хоча на залежність мотивації від обсягів продажів вказали 39 респондентів (25,83%), а 14 (9,27%) наголосили ще й на премії залежно від результатів продажу та запропонованих інновацій, позитивної динаміки.

Малюнок 9. Мотивація менеджерів з продажу

ПРІОРИТЕТИ У РОБОТІ МЕНЕДЖЕРІВ

Звичайно, більшість респондентів, особливо під час бойових дій, бачать у своїх менеджерах насамперед універсалів (мал. 10).

Зокрема 99 (65,56%) учасників опитування зазначили, що менеджери в їхній компанії зосереджені на комбінуванні прямих продажів, підтримуванні наявних та залученні нових клієнтів.

37 учасників (24,5%) представляють компанії, де акцент робиться на вхідних дзвінках («сарафанне» радіо, потужні реклама та маркетинг), хоча навряд чи цей канал є досить дієвим в теперішні складні часи. 15 респондентів (9,93%) наполягають на тому, що лише активні продажі мають сьогодні забезпечувати заробіток менеджеру.

Малюнок 10. На чому зосереджені менеджери у друкарнях-респондентах

ЧИ ПОВЕРНУТЬСЯ МЕНЕДЖЕРИ В ОФІСИ ПІСЛЯ ВІЙНИ?

Відповідаючи на питання «Як оцінюєте перспективи віддаленої роботи менеджерів із продажу після завершення війни?», більшість респондентів (50 та 33,11%) наполягають на тому, що треба поєднувати віддалену та офісну роботу. Нас до цього, власне, привчив ще COVID.

Водночас, 49 респондентів (32,45%) наполягають, що час офісної та віддаленої роботи треба коригувати залежно від ефективності кожної з форм.

32 респонденти (21,19%) вважають, що менеджер має працювати лише в офісі, натомість 12 учасників (7,95%) зовсім не заперечують, щоб менеджери працювали вдома й після закінчення війни.

Малюнок 11. Чи варто повертати менеджерів з продажів в офіси?

ПЛАНИ ЩОДО РИНКІВ ЄС

Звичайно, сьогодні це можна скоріше лише планувати, особливо, якщо раніше не було подібного досвіду. На жаль, орки заблокували морські порти України, а експорт-імпорт поліграфічних виробів суходолом навряд чи належить до інфраструктурно важливих за умови, що потрібно оперативно доставляти озброєння та продукти харчування.

Але 69 учасників (45,7%) все ж мріють про співпрацю з країнами ЄС. А 19 компаній (12,58% з респондентів) з ЄС вже співпрацюють (мал. 12)

Малюнок 12. Перспективи співпраці з країнами ЄС

НАСТРОЇ НА ТРАВЕНЬ

«Які настрої найбільше відчуваєте зараз щодо розвитку галузі на найближчий місяць?», спитали ми в респондентів (мал. 13). Помірний оптимізм випромінюють 49 з них (це 32,45%). Негативно щодо перспектив налаштовано приблизно стільки ж (45 учасників та 29,8%). Тих, хто зберігає спокій, переважна більшість (49, 32,45%), а 18 учасників (11,92%) мають цілком позитивні очікування.

Малюнок 13. Які настрої в респондентів на найближчий місяць

КОМАНДНА РОЛЬ

Серед респондентів найбільше власників та співвласників компаній  – 78 та 36 (51,66% та 23,84%, відповідно); 37 респондентів (24,5%) – наймані працівники.

Малюнок 14. Статус респондентів у друкарні

ВИСНОВКИ

За підсумками опитування можна зробити такі висновки:

  • деякі друкарні зазнали ушкоджень під час бойових дій, але більшість вціліли;
  • релокацію зробили чи замислюються про неї обмежена кількість компаній;
  • обсяги друку у квітні, порівняно з березнем, зростали у більшості респондентів;
  • пакет замовлень у більшості друкарень скоротився, декому вдалося залучити нових замовників;
  • більшість друкарень не припиняли працювати, щоправда про постійне завантаження годі й говорити;
  • механізми мотивації менеджерів не змінилися, проте дохід суттєво зменшився;
  • вірогідно після війни домінуватиме комбінований принцип роботи менеджерів з продажів (віддалено/офіс);
  • щодо відновлення ринку його учасники випромінюють стриманий оптимізм.

Шановні колеги!

Інструмент SocioMeter вже випробувано.

Засновники проєкту готові приймати ваші запити щодо виконання досліджень.

Mob./Viber/Telegram: (+38067) 4471188

E-mail: a.babeshko@starcard.ua

Контакт: Олексій