Звертаючись до присутніх із вступним словом, президент Федерації європейських видавців Пітер Крус фон Клефф сказав: «Майбутнє книги залежить від нас — ми його визначаємо». Від політики провідних видавничих будинків щодо читачів і розуміння їхніх потреб, від того, наскільки добре друкарні усвідомлюють свої завдання в кон’юнктурі ринку, що складається, і довгостроковість тих чи інших ринкових трендів залежить, яким шляхом рушить книговидання в найближчі п’ять і більше років.
Щодо стійкості розвитку, молодший консультант Smithers Томас Потц заявив, що це «вже не тренд, а реальний бізнес» і закликав компанії активніше розповідати про свою роботу за цим напрямком. У видавництв з Європи з’явилася можливість оперативніше розміщувати замовлення на батьківщині завдяки можливостям цифрового друку. Незважаючи на складнощі, викликані COVID-19, і кардинальні зміни у ланцюжку постачань, обсяг виручки у поліграфії, за прогнозами Smithers, має збільшуватися. Найбільш високий потенціалом зростання, за словами Томаса Потца, має струменевий друк, обсяги якого з 2021 р. по 2026 р. зростуть на 125%.
Питання збереження довкілля переважало у виступах більшості спікерів конференції. Представники одного з чотирьох найбільших у світі видавництв наукової літератури Elsevier Рейчел Мартін і Мішель Колман відзначили, що скороченням вуглецевого сліду в галузі глибоко стурбовані та вже вживають відповідних заходів. Боротьба проти змін клімату може стати об’єднувальним фактором для видавців.
Друкарні також мають демонструвати замовникам прихильність до вуглецево-нейтрального підходу до друкарського процесу, наприклад, менеджер з комерційних продуктів Британської федерації друкарської індустрії Стів Уокер рекомендував звернутися до кращого на його погляд методу розрахунків від Intergraf, розробленого для поліграфічної промисловості. На рівні ЄС Федерація європейських видавців та Intergraf активно лобіюють прийняття багатьох рішень, що стосуються не лише екології, а й інших, важливих для видавничої діяльності сфер — авторського права, піратства, конкуренції, доступності продукції тощо.
Викликає занепокоєння залежність європейських видавництв від Китаю, де, як і раніше, друкуються великі наклади дитячих книг. Керівництво федерації та Intergraf мають намір «повернути цю практику до Європи».
У продовженні розмови про стійкість директор з продажів Clays UK Вікі Елліс відзначила скорочення складських запасів, що спостерігається наразі, яке змінюватиметься із вирішенням проблем з ланцюжками постачань. «Ми побачимо повернення до більших накладів, оскільки попит на книги є», — зазначила вона.
Заступник генерального директора Clays UK Едуардо Куомо вказав на «зашкалюючу кількість заявок» з початку пандемії: «У друкованій книзі є щось чарівне», — натхненно заявив він. І, звертаючись до колег, сказав, що на ринку знайдеться місце для всіх. Незважаючи на очевидну популярність та конкурентоспроможність традиційних книг, електронні аналоги та аудіобуки продовжують активно продаватися, і в країнах Північної Європи, за даними Федерації європейських видавців, навіть лідирують.
Експерт із маркетингових досліджень Ольга Манро звернула увагу на екологічність книги як медіа, пояснивши, однак, що «читання — це не лише ритуальний, сенсорний досвід, а й екологічно чистий вид діяльності — у друкованому чи цифровому вигляді».
«Майбутнє книги — у пресі», — сказав Мохаммад Зішан Мехмуд зі Штутгартського університету ЗМІ, який пророкує мирне співіснування всіх видів книг. Його підтримав Андре Брідт, керуючий директор Nielsen Book: «Ринок друкованих книг здоровий, і я не бачу причин, через які це могло б змінитися».
Далі у звіті наводяться такі факти. Під час пандемії продажі паперової літератури у Великій Британії зросли на 2%, електронних книг — на 16%, аудіокниг — на 22%. Таким чином, пандемія лише підкреслила переваги друкованих книг та їхнє значення на багатоканальному ринку.
Юбер Педуран, генеральний директор Labellery та віце-президент UNIIC, розповів про автоматизований комплекс Gutenberg One для видання пакетбуків на запит упродовж 4-5 хвилин. Х’юберт назвав його «Netflix книг у м’якій обкладинці».
Серед переваг друкованих книг краща засвоюваність змісту. Є чимало доказів того, що учні як молодших, так і старших класів краще навчаються на друкованих матеріалах, ніж на цифрових, — підкреслив топ-менеджер Nielsen Book. Презентація Міяко Ікеа, провідного аналітика Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), підтвердила ці слова. Результати останнього дослідження ОЕСР з практики читання серед 15-річних підлітків, показала схильність учнів у «високоефективних системах освіти» частіше читати книги у друкованому форматі», тоді як «у низькоефективних системах освіти» перевага надається цифрі.
Той факт, що близько 33% студентів навчальних закладів рідко або не вдаються до читання, на думку Ікеа, є тривожною ознакою. «Хоча маленькі діти продовжують читати, молоді люди читають набагато менше», — підтвердила директор Федерації європейських видавців Енн Бергман-Тахон, а президент організації Пітер Краус фон Клефф закликав видавців і друкарні до більш тісної співпраці, у т.ч. в соціальних мережах, для пропаганди читання у молодіжному середовищі.
Пропозиція керівництва федерації миттєво знайшла відгук у президента Intergraf Ульріха Штеттера: «Ми повністю погоджуємося з тим, що життєво важливо просувати книжкову культуру, разом покращувати нашу екосистему, впроваджувати інновації, лобіювати та просувати результати досліджень з практики читання».