2 серпня 2017 р. набув чинності Закон України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання», ухвалений Верховною Радою України у липні 2014 р. [1], який запроваджує нову систему моніторингу та контролю державної допомоги суб’єктам господарювання.
Потреба контролювати державну допомогу випливає з низки міжнародних зобов’язань України, зокрема, гл. 10 Угоди про асоціацію між Україною та ЄС [2]. Упродовж певного перехідного періоду Україна має здійснити низку важливих заходів у сфері конкурентної політики, які б привели національну систему державної допомоги у відповідність до стандартів ЄС.
Як цей закон може вплинути на діяльність суб’єктів видавничої справи? Згідно з Договором про функціонування ЄС, будь-яка допомога, надана за рахунок державних ресурсів, яка спотворює або може спотворювати конкуренцію внаслідок надання переваг окремим суб’єктам господарювання або виробництву окремих товарів чи послуг, якщо це впливає на торгівлю між державами-членами ЄС, вважається несумісною із функціонуванням внутрішнього ринку ЄС (за виключенням тих категорій допомоги, що чітко визначені законодавством як допустима допомога) [3]. Зокрема, виключення із загального принципу несумісності державної допомоги із внутрішнім ринком ЄС визначені для допомоги соціального характеру, що надається індивідуальним споживачам, а також для допомоги на ліквідацію наслідків стихійного лиха або надзвичайних ситуацій. Держави-члени ЄС зобов’язані інформувати Європейську Комісію про свої плани щодо надання державної допомоги суб’єктам економічної дяльності, включно із заходами, визнаних законодавством допустимою допомогою.
Державна допомога може бути визнана сумісною із функціонуванням внутрішнього ринку ЄС, якщо вона сприяє розвитку певних видів господарської діяльності або окремих галузей економіки, якщо вона не призводить до негативного впливу на торгівельні відносини в такій мірі, щоб це суперечити загальному інтересу ЄС. Надання галузевої державної допомоги дозволяється, якщо це сприяє досягненню загальних економічних та соціальних цілей на рівні ЄС, зокрема, дозволяє нівелювати істотні відмінності у розвитку регіонів, прискорити запровадження проектів, що забезпечують соціальні цілі.
У законодавстві ЄС Маастрихтським договором було вперше запроваджено можливість визнання сумісною державною допомогою заходи, метою яких є: «сприяння культурі та збереження культурної спадщини» (ч. 3(d) ст. 107 Договору про функціонування ЄС). Також запроваджено положення до ст. 167 ДФЄС, що Європейский Союз: «сприяє розквіту культур держав-членів, при цьому поважає їхнє національне та регіональне розмаїття і водночас наголошує на збереженні спільної культурної спадщини», а також «враховує культурні аспекти в діях відповідно до інших положень цього Договору» [3]. У своїй практиці Європейська Комісія застосовувала звільнення надавачів від погодження заходів державної допомоги переважно у тих випадках, коли йшлося про аудіовізуальний сектор, зокрема, допомогу у сфері кінематографії, виробництві телепрограм регіональними мовами, експорті книг національною мовою до країн, де ця мова не є поширеною.
Рамковою програмою Європейської Комісії у сфері культури та виробництва аудіовізуальних творів «Креативна Європа» (плановий обсяг фінансування €1,46 млрд), спрямованою на підтримку ініціатив у сфері культури, зокрема тих, що сприяють транскордонному співробітництву, створенню інформаційних платформ і мереж, розвитку літературного перекладу, а також ініціатив у аудіовізуальному секторі, передбачено надання підтримки 250 тис. митцям і діячам культури, 2 тис. кінотеатрів, 800 фільмам, 4,5 тис. перекладам книг, у тому числі й шляхом надання фінансових гарантій [4].
Зауважимо, що поняття державної підтримки господарської діяльності є більш широким поняттям ніж державна допомога. Державна допомога — це державна підтримка господарської діяльності, яка кваліфікується на підставі селективністі переваг, наданих отримувачам допомоги, а також пов’язана із впливом на умови ринкової конкуренції та торгівлі (зокрема, між Україною та державами-членами ЄС). У цій статті представлені дані про окремі заходи державної підтримки суб’єктів господарювання, які можуть кваліфікуватися як державна допомога на основі критеріїв, визначених Законом України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» [1].
Говорячи про заходи підтримки видавничої справи[1], треба розуміти, що в Україні, як і в інших пострадянських країнах, вона традиційно вважається сферою, що потребує державного регулювання. В Україні налічується понад 5000 суб’єктів підприємницької діяльності, що займаються видавничою справою [5, C. 142].
Проект «Випуск книжкової продукції за бюджетною програмою «Українська книга» [6], що фукціонував в Україні до 2015 р. може вважатися формою державної підтримки видавничої діяльності, поряд із наданням податкових пільг видавцям і книгорозповсюджувачам. Державний комітет телебачення і радіомовлення України (Держкомтелерадіо) до 2017 р. виконував функцію державного замовника за програмою «Українська книга».
Останній аудит Рахунковою палатою України ефективності використання коштів державного бюджету, виділених Держкомтелерадіо на випуск книжкової продукції за програмою «Українська книга» показав їхню недостатню ефективність [7]. Це стало однією з причин створення Українського інституту книги та передачею функцій здійснення державного замовлення від Держкомтелерадіо до Українського інституту книги. Крім передачі функції державного замовлення від одного органу державної влади до іншого [8], постає питання одночасного підвищення ефективності витрачання державних коштів та дотримання законодавства у сфері державної допомоги. З 2017 р. перелік книжкових видань, передбачених до випуску за бюджетними програмами, формує Український інститут книги [9]. Цілком актуальним має бути широкий фаховий та публічний дискурс з питань проектування та фінансування відповідних програм.
У багатьох країнах ЄС також функціонують установи, подібні до Українського інституту книги (детальніше див. [10]).
В Україні видавнича справа фінансується на основі загальнодержавних і місцевих програм, за якими заклади освіти та бібліотеки забезпечуються потрібною книжковою продукцією (табл. 1).
Таблиця 1. Державна підтримка книговидання впродовж 2008–2016 рр. за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів України, млн грн
Бюджет(и) |
2008 |
2009 |
2010 |
|||
План |
Факт |
План |
Факт |
План |
Факт |
|
Державний |
219,2 |
223,5 |
223 |
176 |
276,2 |
254,3 |
Місцеві |
21,5 |
20,8 |
17,3 |
15,5 |
17,6 |
16,1 |
Зведений |
240,7 |
244,3 |
240,3 |
191,5 |
293,8 |
270,4 |
Бюджет(и) |
2011 |
2012 |
2013 |
|||
План |
Факт |
План |
Факт |
План |
Факт |
|
Державний |
182,3 |
169,3 |
320 |
265,2 |
323,6 |
307,6 |
Місцеві |
19,0 |
15,8 |
20,5 |
15,6 |
21,7 |
13,9 |
Зведений |
198,1 |
185,1 |
340,5 |
280,8 |
345,3 |
321,5 |
Бюджет(и) |
2014 |
2015 |
2016 |
|||
План |
Факт |
План |
Факт |
План |
Факт |
|
Державний |
231,1 |
162,6 |
270,7 |
244,6 |
345,5 |
331,7 |
Місцеві |
17,3 |
12,5 |
15,5 |
14,6 |
18,4 |
17,5 |
Зведений |
248,4 |
175,1 |
286,2 |
259,2 |
363,9 |
349,2 |
Джерело: [12]
З табл. 1 бачимо, що бюджетні асигнування, визначені як державна підтримка книговидання, постійно зростають. Окрім 2009 і 2014 рр., коли 2009-го вона зменшилася на п’яту частину порівняно із 2008 р. і в 2014-му — майже в два рази порівняно з 2013 р. Найбільший обсяг підтримки надається видавничій справі з державного бюджету, підтримка з місцевих бюджетів зазвичай складає трохи більше 5%.
Іншою формою державної підтримки видавничої справи в Україні є податкові пільги, перелік яких узагальнено у табл. 2.
Таблиця 2. Податкові пільги з книговидання, що визначені втратами доходів бюджету за групами довідника податкових пільг
Код |
Пільга |
Класифікація державної допомоги згідно норм ЄС |
11020188 |
Тимчасово, до 01.01.2015 р. звiльняється вiд оподаткування прибуток видавництв, видавничих органiзацiй, пiдприємств полiграфiї, отриманий ними вiд дiяльностi з виготовлення на територiї України книжкової продукцiї, крiм продукцiї еротичного характеру. Суми коштiв, вивiльнених завдяки наданню податкових пiльг, спрямовуються суб’єктом господарської дiяльностi — платником податкiв на переоснащення видавничо-полiграфiчної бази, розроблення i запровадження новiтнiх технологiй, розширення виробництва книжкової продукцiї в порядку, визначеному Кабiнетом Мiнiстрiв України |
Інвестиційна допомога |
11020279 |
звiльняється вiд оподаткування прибуток видавництв, видавничих органiзацiй, пiдприємств полiграфiї, отриманий ними вiд дiяльностi з виготовлення на територiї України книжкової продукцiї, крiм продукцiї еротичного характеру. |
Операційна допомога селективного характеру для вітчизняних виробників |
14010429 |
Звiльняються вiд оподаткування операцiї з постачання бiблiотеками, якi перебувають у державнiй або комунальнiй власностi або у власностi всеукраїнських громадських органiзацiй iнвалiдiв, платних послуг з комплектування реєстрацiйно-облiкових документiв (квиткiв, формулярiв), користування рiдкiсними, цiнними довiдниками, книгами (у тому числi нiчним абонементом), тематичного добору лiтератури за запитом споживача та надання тематичних, адресно-бiблiографiчних та фактографiчних довiдок |
операційна допомога селективного характеру для вітчизняних виробників |
14010435 |
Звiльняються вiд оподаткування операцiї з постачання (передплати) перiодичних видань друкованих засобiв масової iнформацiї та книжок (крiм видань еротичного характеру), учнiвських зошитiв, пiдручникiв та навчальних посiбникiв вiтчизняного виробництва, словникiв українсько-iноземної або iноземно-української мови, доставки таких перiодичних видань друкованих засобiв масової iнформацiї на митнiй територiї України |
Операційна допомога селективного характеру для вітчизняних виробників |
14010460 |
Тимчасово, до 01.01.2015 р., звiльняються вiд оподаткування податком на додану вартiсть операцiї з виконання робiт та постачання послуг суб’єктами пiдприємницької дiяльностi — резидентами України, якi одночасно здiйснюють видавничу дiяльнiсть, дiяльнiсть з виготовлення, розповсюдження книжкової продукцiї та виробництва паперу i картону. При цьому дохiд такого суб’єкта пiдприємницької дiяльностi, отриманий вiд видавничої дiяльностi, дiяльностi з виготовлення, розповсюдження книжкової продукцiї та виробництва паперу i картону, має становити не менше 100 вiдсоткiв вiд загальної суми його доходу за перший звiтний (податковий) перiод з часу створення такого суб’єкта пiдприємницької дiяльностi або не менше 50 вiдсоткiв вiд загальної суми його доходу за попереднiй звiтний (податковий) рiк |
Операційна допомога селективного характеру для вітчизняних виробників |
14010461 |
Тимчасово, до 01.01.2015 р., звiльняються вiд оподаткування податком на додану вартiсть операцiї з виконання робiт та постачання послуг у видавничiй дiяльностi, дiяльностi з виготовлення та розповсюдження видавництвами, видавничими органiзацiями, пiдприємствами полiграфiї, розповсюджувачами книжкової продукцiї, виробленої в Українi, операцiї з виробництва та/або постачання паперу i картону, вироблених в Українi для виготовлення книжкової продукцiї, учнiвських зошитiв, пiдручникiв та навчальних посiбникiв українського виробництва, а також операцiї з постачання книжкової продукцiї, виробленої в Українi, крiм реклами, послуг з розмiщення матерiалiв рекламного та еротичного характеру i видань рекламного та еротичного характеру |
Операційна допомога селективного характеру для вітчизняних виробників |
14010478 |
Тимчасово, до 01.01.2015 р., звiльняються вiд оподаткування податком на додану вартiсть операцiї з постачання товарiв, визначених пунктом «о» частини першої статтi 19 Закону України «Про Єдиний митний тариф», переробникам, видавництвам i пiдприємствам полiграфiї на територiї України |
Операційна допомога селективного характеру для вітчизняних виробників |
Джерело: Складено авторами на основі [13]
З табл. 2 бачимо, що лише одна категорія пільг сприяє модернізації та інвестуванню в галузь. Решта податкових пільг покриває виробничі витрати підприємств галузі (операційна допомога, яка сприяє доходності кожного суб’єкта господарювання). Відповідно, підвищення фінансових показників цього виду діяльності має бути об’єктом постійного моніторингу для визначення реального впливу на протидію кризовим явищам у галузі. У табл. 3 наведено фактичні обсяги перерахованих у табл. 2 податкових пільг за період 2011–2016 рр.
Таблиця 3. Суми податкових пільг, що визначені втратами доходів бюджету упродовж 2011–2016 рр., млн грн
Показник |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
З податку на прибуток підприємств (без врахування 11020255, 11020284, 11020025), млн грн |
2898,4 |
3469,9 |
2471,1 |
2070,8 |
× |
× |
У т.ч. сума податкових пільг з книговидання, млн грн |
48,5 |
45,2 |
37,7 |
33,8 |
× |
× |
Питома вага втрат з книговидання по податку на прибуток підприємств до загальної суми втрат з податку на прибуток, % |
1,7 |
1,3 |
1,5 |
1,6 |
× |
× |
З ПДВ, млн грн |
41375,7 |
30271,4 |
26204,3 |
26742,3 |
× |
× |
У т.ч. сума податкових пільг з книговидання, млн грн |
880,5 |
1066,8 |
986,8 |
699,4 |
637,2 |
752,1 |
Питома вага втарт з книговидання по ПДВ до загальної суми втрат з ПДВ, % |
2,1 |
3,5 |
3,8 |
2,6 |
× |
× |
Джерело: [12]
Питома вага податкових пільг у видавничій справі у порівнянні із загальним обсягом податкових пільг є незначною: в категорії податку на прибуток — 1,3–1,6%, а в обсязі пільг по податку на додану вартість — 2,1–3,8%. Зроблені узагальнення підтверджуються даними табл. 4.
Таблиця 4. Суми податкових пільг з книговидання, що визначені втратами доходів бюджету протягом 2011–2016 рр., тис грн
Код |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
11020188 |
7827,1 |
× |
× |
× |
× |
× |
11020279 |
40683,5 |
45169,8 |
37693,8 |
33776,7 |
× |
× |
14010429 |
360,5 |
319,8 |
7995 |
83 |
114,1 |
× |
14010435 |
812692,5 |
968089,4 |
843856,3 |
607047,1 |
637104,8 |
752115,2 |
14010460 |
2571 |
4401,7 |
55939,4 |
2265,6 |
× |
× |
14010461 |
63498,4 |
84186,1 |
67121,7 |
86903 |
× |
× |
14010478 |
1418,3 |
9785,1 |
11903,7 |
3075,1 |
× |
× |
Джерело: [12]
У структурі податкових пільг видавничої справи питому вагу мають такі, що пов’язані із операціями постачання (передплати) періодичних видань (код 14010435), зокрема у 2014 р. їхня частка склала 82,8%.
У Сполученому Королівстві Великої Британії та Північної Ірландії, Ірландії, Італійській Республіці, Королівстві Норвегія, Французькій Республіці, Швейцарській Конфедерації надаються пільги з оподаткування видавничих витрат й гонорарів за майбутні книги (див. [13, C. 164]). Основним засобом податкових преференцій щодо підтримки книговидання та ЗМІ у країнах ЄС є зменшення ставки ПДВ. Це ілюструють дані в табл. 5.
Таблиця 5. Ставки податку на додану вартість для видавців у країнах ЄС, 2016 р.
Країна |
Загальна ставка ПДВ, % |
Ставка ПДВ на друковані неперіодичні видання, % (для електронних видань) |
Ставка ПДВ на періодичні видання, % (для електронних видань) |
Коментар |
Республіка Австрія |
20 |
10 (20) |
10 (20) |
|
Королівство Бельгія |
21 |
6 (21) |
0 (21)
|
Ставка 6% застосовується до журнальної продукції |
Республіка Болгарія |
20 |
20 (20) |
20 |
— |
Республіка Хорватія |
25 |
5 (25) |
5 (13) |
Пільгові ставки для періодичних видань стосуються газет, що випускаються видавцями, які мають статус медіакомпаній, та не відносяться до до таких видань, що мають понад 50% рекламної інформації |
Республіка Кіпр |
19 |
5 (19) |
5 (19) |
— |
Чеська Республіка |
21 |
10 (21) |
10 (21) |
— |
Королівство Данія |
25 |
25 (25) |
0 (25) |
— |
Естонська Республіка |
20 |
9 (20) |
9 (20) |
Особливі ставки у 10% застосовуються до передплатних газет. Ставка у 24% застосовується до видань, що розповсюджуються за електронною передплатою |
Фінляндська Республіка |
24 |
10 (24) |
10 (24) |
Особливі ставки у 10% застосовуються до передплатних газет. Ставка у 24% застосовується до видань, що розповсюджуються за електронною передплатою |
Французька Республіка |
20 |
5,5 (5,5) |
2,1 (2,1) |
Ставка у 20% застосовується до газет, що містять переважно рекламну інформацію, оголошення або матеріали еротичного характеру |
Федеративна Республіка Німеччина |
19 |
7 (19) |
7 (19) |
— |
Грецька Республіка |
24 |
6 (24) |
6 (24) |
— |
Угорщина |
27 |
5 (27) |
5 (27) |
— |
Ірландія |
23 |
0 (23) |
9 (23) |
— |
Італійська Республіка |
22 |
4 (4) |
4 (22) |
Ставка у 4% застосовується до газет та електронних видань, яким присвоєно ISBN або ISSN. Ставка у 22% застосовується до каталогів, що не є бібліотечними інформаційними виданнями, нотних видань та мап, видань, що містять матеріали еротичного характеру |
Латвійська Республіка |
21 |
12 (21) |
12 (21) |
— |
Литовська Республіка |
21 |
9 (21) |
9 (21) |
— |
Велике Герцогство Люксембург |
17 |
3 (17) |
3 (17) |
— |
Республіка Мальта |
18 |
5 (18) |
5 (18) |
— |
Королівство Нідерландів |
21 |
6 (21) |
6 (21) |
— |
Республіка Польща |
23 |
5 (23) |
8 (23) |
Ставка 8% застосовується до газет із ISSN, за виключенням видань, що містять оплачену або безкоштовну рекламу понад 67% поверхні |
Португальська Республіка |
23 |
6 (23) |
6 (23) |
Ставка у 23% застосовується до періодичних видань, що містять переважно рекламну інформацію, оголошення або матеріали еротичного характеру |
Румунія |
20 |
5 (20) |
5 (20) |
— |
Словацька Республіка |
20 |
10 (20) |
20 (20) |
— |
Республіка Словенія |
22 |
9.5 (22) |
9,5 (22) |
— |
Королівство Іспанія |
21 |
4 (21) |
4 (21) |
Ставка у 4% застосовується до газет, що отримують менш ніж 75% від обсягу надходжень від реклами |
Королівство Швеція |
25 |
6 (25) |
6 (25) |
— |
Сполучене Королівство Великої Британії та Північної Ірландії |
20 |
0 (20) |
0 (20) |
— |
Джерело: Аналіз даних IPA (Міжнародна асоціація видавців), https://www.internationalpublishers.org/; FEP (Федерація європейських видавців) і WAN-IFRA (Всесвітня газетна асоціація), http://www.wan-ifra.org/]
Через набуття чинності Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» [1], упродовж 2017–2018 рр. має бути запроваджена низка регуляторних заходів, що мають забезпечити належне функціонування цієї системи, а також поступове приведення чинних заходів підтримки суб’єктів господарювання у відповідність із вимогами нового закону. Контроль за державною допомогою потребує постійного моніторингу чинних та запланованих заходів підтримки суб’єктів господарювання.
Всі державні органи і установи, які залучені до формування пропозицій та надання державної підтримки суб’єктам господарювання (у нашому випадку це Держкомтелерадіо та Мінкультури) повинні чітко розуміти критерії допустимості державної допомоги та проводити аналіз чинних заходів підтримки щодо відповідності законодавству та міжнародним правилам контролю за субсидіями та іншими формами державної допомоги, а також надавачі державної допомоги мають подавати Антимонопольному комітету України (АМКУ) інформацію про чинні заходи державної допомоги протягом року після набуття законом чинності (тобто, до серпня 2018 р.).
АМКУ має привести національну систему контролю державної допомоги у відповідність до правил та ключових концепцій державної допомоги в законодавстві ЄС.
Мета державної підтримки видавничої справи має декілька складових:
- розвиток національної культури (сприяння національно-культурному розвитку українського народу шляхом збільшення загального обсягу видавничої продукції та розширення тематичного спрямування українського книговидання);
- підвищення економічної ефективності галузі, подолання кризових явищ та підтримка інвестицій в модернізацію обладнання, запровадження іноваційних технологій і зниження вартості виробництва видавничої продукції;
- поширення літературних творів українською мовою та мовами національних меншин, реалізації спеціалізованих заходів з розвитку бібліотечної справи, в рамках загальнонаціональних, регіональних і місцевих програм соціально-економічного розвитку.
Система державної підтримки видавничої справи має недостатній рівень планування, моніторингу й досягнення цільових показників: у 2016 р. річний тираж книг в Україні становив приблизно 49,0 млн примірників, або трохи більше однієї книги на одного мешканця країни, водночас у країнах ЄС на одного мешканця видається від 6 до 8 книг на рік [14; 15].
Україна, створивши інститут книги, пішла шляхом багатьох країн ЄС.
Закон України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» має покращити та упорядкувати програми державної підтримки видавничої справи, але вже сьогодні є ризики, які можуть спричинити неефективність державної політики в цій сфері:
- потреба обгрунтувати та розробити механізм трансформації програм підтримки видавничої справи щодо відповідності європейським вимогам, зокрема у сфері конкурентної політики та державної допомоги;
- пошук балансу між допомогою, що має характер галузевої підтримки та потребами культурного розвитку (що обумовлюватиме категоризацію допустимої допомоги згідно з нормами ЄС на підставі статті 107(3с), а не (3d) Маастрихського договору);
- нечіткість розуміння культурних та інформаційних потреб населення та доцільності їхнього задоволення шляхом державної підтримки видавничої справи;
- низька ефективність використання фінансових ресурсів для розвитку інтелектуального потенціалу та забезпечення культурних потреб населення.
Розроблення зазначених механізмів і має стати об’єктом співпраці між науковцями, експертами, громадскістю та представниками профільних органів державної влади найближчим часом.
Джерела
- Закон України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» від 01.07.2014 р. № 1555-VII // ВВР України. — — № 34. — Ст. 1173.
- Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом і його державами-членами, з іншої сторони [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/984_011 (Ост. звертання 02.04.2017 р.).
- Consolidated versions of the Treaty on European Union and the Treaty on the Functioning of the European Union— Consolidated version of the Treaty on the Functioning of the European Union— Protocols — Annexes — Declarations annexed to the Final Act of the Intergovernmental Conference which adopted the Treaty of Lisbon, signed on 13 December 2007 — Tables of equivalences // Official Journal C 326. — 26.10.2012. — P. 0001–
- Звіт про загальну методику оцінювання державної допомоги (квіт. 2016 р.) [Електронний ресурс] / Ю. Стюарт, С. Цемнолонскіс. — К. : Crown Agents, 2016. — 84 с. — (Гармонізація системи державних закупівель в Україні зі стандартами ЄС). — Режим доступу : http://eupublicprocurement.org.ua/wp-content/uploads/2016/05/Report-on-State-aid-general-assessment-methodology_UKR.pdf (Ост. звертання 16.09.2017 р.).
- Концептуальні засади забезпечення сталого розвитку інформаційної сфери України / [Я. В. Котляревський, О. В. Мельников, А. М. Штангрет, Е. П. Семенюк, В. І. Воробйов]. — К. : Центр учбової літератури, 2016. — 148 с.
- Мураховський А. Л. Державне регулювання у сфері видавничої справи / А. Л. Мураховський // Вісник Книжкової палати. — 2015. — № 2. — С. 3–8.
- Рішення Рахункової палати «Про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених Державному комітету телебачення і радіомовлення України на випуск книжкової продукції за програмою «Українська книга» від 12.07.2016 р. № 14-1 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.ac-rada.gov.ua/doccatalog/document/16749474/R_RP_14-1.pdf?subportal=main (Ост. звертання 02.04.2017 р.).
- Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення системи державного управління у книговидавничій сфері» від 28.01.2016 р. № 954-VIII (ост. зміни від 11.2016 р.) [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/954-19 (Ост. звертання 16.09.2017 р.).
- Закон України «Про видавничу справу» від 05.06.1997 р. № 318/97-ВР (ост. зміни від 19.07.2017 р.) [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/318/97-%D0%B2%D1%80/page (Ост. звертання 20.08.2017 р.).
- Івашина А. Не Польщею єдиною : Книжкові інституції в країнах з успішним видавничим бізнесом [Електронний ресурс] / А. Івашина. — Режим доступу : http://www.chytomo.com/news/ne-polshheyu-yedinoyu-knizhkovi-instituciii-v-kraiinax-z-uspishnim-vidavnichim-biznesom (Останнє звертання 20.08.2017 р.).
- Котляревський Я. В. Розвиток видавничої діяльності в контексті вдосконалення регулювання конкурентної політики та державної допомоги [Електронний ресурс] / Я. В. Котляревський, О. В. Мельников, Р. В. Єрмоличев, В. В. Деревянкін, А. М. Штангрет // Наукові праці НДФІ. — 2017. — Вип. 4 (81). — С. 104–127. — Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npndfi_2017_4_24 (Ост. звертання 01.03.2018 р.)
- Довідник № 75/1 податкових пільг, що є втратами доходів бюджету, станом на 01.07.2015 р. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://i.factor.ua/ukr/info/sp-lgot/75-1/ (Останнє звертання 09.08.2017 р.)
- Афонін О. В. Українська книга в контексті світового книговидання / О. В. Афонін, М. І. Сенченко. — К. : Кн. палата України, 2009. — 278 с.
- Випуск видавничої продукції в Україні в 2016 р. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.ukrbook.net/statistika/statistika_2016.htm (Ост. звертання 09.08.2017 р.)
- Анатолій Мураховський : «Держава всіляко підтримує розвиток книговидавничої галузі» [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://comin.kmu.gov.ua/control/uk/publish/printable_article?art_id=65823 (Ост. звертання 09.08.2017 р.)
[1] Видавнича справа — провадження або поєднання суб’єктами господарювання таких видів діяльності: видавничої діяльності, виготовлення видавничої продукції, розповсюдження видавничої продукції. У свою чергу підприємства, що здійснюють ці види діяльності: видавництво — юридична особа, основним видом діяльності якої є видавнича діяльність, а суб’єкт господарювання, що здійснює виготовлення тиражу видання — виготовлювач видавничої продукції (Ст. 1 Закону України «Про видавничу справу»), тобто поліграфічне підприємство