«Я вірю, що папір може
говорити сам за себе».
Керівник редакційного виробництва Адріана Родрігес про свою любов до деталей
Obra maestra («Шедевр») Хуана Таллона, документальний роман, який описує реальні події зникнення гігантської скульптури Річарда Серри з музею королеви Софії. Це дуже гарний трилер із великою кількістю гумору, справді сюрреалістичний.
Яку роль відіграє вибір паперу в різних книжкових проєктах?
Усі учасники повинні домовитися про те, що має відчувати читач, читаючи книгу, і тоді ви зможете обрати папір. Це головний герой, і всі інші елементи організовані навколо нього. Я вірю, що папір може говорити сам за себе. Бавовняний некрейдований білий папір для художньої обкладинки книги може захопити дух. Об’ємний, грубий некрейдований папір кольору слонової кістки може стати основою для фензіну (аматорського малотиражного видання). Можливості безмежні, і це найцікавіше.
Як ви вважаєте, наскільки добрий папір сприяє довговічності ваших творів?
Нещодавно я розмовляла з бібліотекарем з Мадридського історичного архіву, який розповів мені про родину, яка жила 600 років тому. Під час перепису вони мали описати кожну річ, яку мали, свого роду інвентар, і цей документ зберігався у мерії. Захоплююче читати список і уявляти спосіб життя багато століть тому. Ми почали думати, чи зможемо взагалі залишити по собі таку спадщину, оскільки спосіб зберігання інформації так швидко трансформується. Я вважаю, що папір – це єдиний спосіб зберегти вміст, і чим кращий папір, тим довше він буде доступним для читання.
Наскільки важливий для вас вплив на довкілля?
Наша галузь досягла такого великого прогресу, і вкрай важливо підтримувати ці зміни. Кожна книга – це виклик, і, крім паперу, нам також потрібно думати про чорнила, термозбіжну плівку, клей і транспорт. Щоб покращити ситуацію, нам усім потрібно працювати разом – від паперової фабрики до читача.
Чи звертаєте ви увагу на те, як книжка переплетена та як оздоблена?
Звичайно, інакше мене треба звільнити! Мені потрібно зробити так, щоб фотокнига, наприклад, розгорталася на 180 градусів, щоб фотографіями можна було милуватися. Інакше книга втрачає своє призначення. Це було б схоже на друк роману дрібним шрифтом або Герніку (картина Пікассо) у відтінках рожевого. Наша робота полягає в тому, щоб зберегти точку зору автора та спробувати покращити його роботу за допомогою розумного вибору палітурки, оздоблення, паперу та лаків.
Адріана Родрігес любить добре написані книги та відома своєю увагою до деталей. У видавництві La Fabrica вона зосереджується на ілюстрованих книгах і великих форматах і прагне до найвищої якості в кожному проєкті.
Що втрачається, коли книжка створюється за обмеженого бюджету?
Іноді обмежені бюджети можуть спровокувати творчість, виклик, який призводить до цікавих результатів. Я б не обов’язково пов’язувала дешеве з поганою якістю. Якщо зміст відповідає об’єкту, це може бути дуже гарна книга, але насправді це виняток.
Яка найбільша проблема, з якою ви зіткнулися під час створення книги?
Колір. Для мене це завжди найскладніше. Координація додрукарської підготовки, перетворення зображень у CMYK, друк кольоропроб і вибір колірних відтінків, якравості, напівтонів, різкості чи ретушування, а потім зіставлення друку з цими кольоропробами. Якщо мені пощастить, я попрацюю над власною роботою з живим фотографом, який точно знає, чого хоче, і розуміє обмеження друку та паперу. Працюємо рука об руку – мрія здійснилася. Або це може бути навпаки: каталог невідомого художника з файлами різного походження та відсутність можливості переглянути справжні картини для порівняння кольорів. Чудова додрукарська підготовка вимагає часу та грошей і зазвичай є невідомою частиною редакційного виробничого ланцюжка.
Який вид палітурки ви вважаєте найякіснішим?
Це завжди залежить від змісту книги. Для мене будь-яка палітурка, яка допомагає розкрити концепцію книги, буде високоякісною.
Коли книга для вас є лише продуктом? І коли це стає предметом, який ви берете до рук знову і знову?
Я завжди повертаюся до дитячої книги, яку обожнюю – Animalario univerzal del profesor Revillod («Універсальний заклад для тварин професора Ревіллода»). Вона має спіральну палітурку, і кожна сторінка розрізана на три частини, щоб ви могли сформувати неймовірну кількість оригінальних тварин. Така проста та чудова ідея сприяла створенню найграйливішої книги.
«Дітям книжки потрібні для розвитку художнього смаку та чутливості».
Видавець Єва Стясні про мистецтво та те, як створити книгу, що не піддається впливу часу
Яку останню книгу ви прочитали?
Нещодавно я шукала старі книги в бібліотеці в маленькому сілезькому містечку. Співробітники пропонували книги безкоштовно, в тому числі цінну класику, детективи та старі науково-популярні книги 1960-1980-х років. У цих виданнях – пошарпаний, пожовклий папір часів комуністичного дефіциту. Деякі з них колись були чудово відремонтовані місцевим палітурником, який використовував папір, роз писаний вручну кольоровими чорнилами з пшеничного тіста. На жаль, вкладиші пожовкли й розсипалися, залишивши лише слабкі спогади про майстерність ремісника.
Чи потребує певний вміст спеціального типу паперу?
Для кожної книги потрібен папір, який відповідає її цілям. Справжні книги слід розглядати як предмети ремісничої майстерності чи мистецтва, що задовольняють потребу читачів у літературній та візуальній красі. Для дітей книга має вирішальне значення для розвитку художнього смаку та чуйності. Книги дитинства залишають незабутні враження, тому вони мають бути багатими за змістом і формою.
Різноманітність є ключовою, включаючи традиційні форми та інноваційні дизайни, у яких використовуються кольори, фотографії, наліпки та спливаючі вікна. Чеська художниця Квета Пацовська володіла цими техніками, створюючи справжні витвори мистецтва у формі книги. В її книгах дітям пропонуються міні-галереї сучасного мистецтва вдома.
Як зовнішній вигляд і відчуття паперу впливають на перше знайомство читача з книгами?
Найважливішим аспектом є зміст. Коли цінний вміст подається на якісному матеріалі та в красивій палітурці, це створює бажаний ефект. Наприклад, вишукане блюдо на пластиковій тарілці втрачає свою привабливість, а картопля фрі на паперовому підносі все ще може смакувати; уся справа в тому, щоб зробити вірний вибір.
Яку книгу ви вважаєте винятковою?
Винятковою книжкою нашого видавництва є великоформатний атлас для дітей «Карти» Олі Мізелінської та Даніеля Мізелінського. Ми успішно видали його на якісному папері, що є рідкістю для такого великого накладу. Міцний папір гарантує, що книга збереже свої якості навіть у дорослому віці. Досвід дослідження світу «з пальцем на карті» залишатиметься яскравим, дозволяючи спогадам дитинства, відображеним у «Картах», зберігатися на все життя.
Єва Стясні – випускниця Академії образотворчого мистецтва у Варшаві. Вона є графічним дизайнером, ілюстратором і співзасновником видавництва Dwie Siostry, де майже 20 років забезпечує якість редакційної продукції, зробивши значний внесок у дитячу літературу.
Як ви вважаєте, чи зросла важливість високоякісного паперу, чи зменшилася в епоху цифрових технологій?
Цей фактор стає дедалі більш важливим у сучасному світі, де нам бракує взаємодії з фізичними об’єктами. Коли ми тримаємо чудово видану книгу, то цінуємо її форму, текстуру та спосіб перегортання сторінок. Це прекрасний об’єкт, а не звичайна передплата. Хоча якісна книга чимало коштує, задоволення, яке вона приносить, неоціненне.
Яка ваша улюблена книга з точки зору зовнішнього вигляду та тактильного відчуття?
Я вивчала зберігання стародруків в Академії образотворчого мистецтва у Варшаві, де зустріла чимало вражаючих книжок, особливо стародруків із гарними палітурками та типографікою. Я почала цінувати чарівність недосконалих книг – криві обрізки, нерівне тиснення та папір ручної роботи. Тому я люблю макулатурні відбитки в друкарнях, де такі листи створюють неповторні композиції. Одне індійське видавництво навіть використовує цю макулатуру для палітурок зошитів, демонструючи дивовижну переробку.
ВЛАСТИВОСТІ ПАПЕРУ
Усі папери унікальні та мають різні властивості, які справляють вирішальне значення на результат друку, його сприйняття та відчуття, які він передає. Вибір правильного паперу важливий і потребує певних знань. Простіше кажучи, ви маєте розібратися в характеристиках і властивостях паперу, щоб зробити вірний вибір.
Папір без вмісту та з вмістом деревної маси. Хімічна целюлозна маса використовується для виготовлення паперу, що називають папером без вмісту деревної маси, а механічна целюлоза – паперу, що містить деревину.
Папір без вмісту деревної маси може відповідати вимогам стандарту ISO 9706, який описує параметри стійкого до старіння паперу, що називається архівним або бібліотечним. Ці типи паперу характеризуються стійкістю до старіння, оптимальними показниками міцності, високою гладкістю та низькою схильністю до пилеутворення.
Папір із вмістом деревної маси має характеристики високої непрозорості, великої об’ємності та меншої білизни. Його слабкі риси включають схильність до утворення пилу та низьку стійкість до старіння через вміст лігніну – міцність деревовмісного паперу з часом псується, він жовтіє.
Ґатунки паперу, які в основному виготовляються з напівхімічної целюлози (CTMP), змінили традиційний розподіл паперу без вмісту деревної маси та паперу, що містить деревину, оскільки обидва види целюлози надають певні переваги. Ці типи паперу нерідко називають папером, що містить деревину, хоча вони часто більше схожі на гатунки без вмісту деревної маси, залежно від бажаної функції.
Незважаючи на назву, папір без вмісту деревної маси все ще отримують з деревної целюлози, але обробляють для видалення лігніну, в результаті чого виходить паперовий продукт вищої якості, який є набагато міцнішим.
Munken Premium, який не містить деревини, був розроблений головним чином через попит на красиві високоякісні книги, які будуть протистояти старінню та можуть зберігати знання та історії для багатьох майбутніх поколінь.
МАСА, ТОВЩИНА & ПУХКІСТЬ
Маса, товщина та пухкість – це три важливі та загальні властивості паперу. Товщина та маса визначаються незалежно один від одного, тоді як пухкіть – це співвідношення між масою та товщиною. Розглянемо кожен термін.
МАСА = ТОВЩИНА / ПУХКІСТЬ
Маса 1 м² є найпоширенішою мірою ваги паперу, наприклад, 130 г/м².
ТОВЩИНА = МАСА × ПУХКІСТЬ
Товщина паперу вимірюється в мікрометрах (мкм) – тисячних частках міліметра – і є відстанню між двома поверхнями паперу. Товщина є важливим параметром при виборі паперу, оскільки вона впливає на жорсткість, стабільність, відчуття та товщину кінцевого друкованого продукту.
ПУХКІСТЬ = ТОВЩИНА / МАСА
Пухкість визначає співвідношення між товщиною паперу та його масою. Розмір відноситься до об’єму або компактності паперу, який надається в см³/г. Вірним визначенням пухкості є фактично «зворотне значення щільності» (г/см³).
Папір з малою пухкістю більш компактний, ніж папір з великою пухкістю, і містить менше повітря.Тому папір з малою пухкістю тонкий і важкий, а папір з великою пухкістю – легкий, повітряний і товстий.
Пухкість є дуже важливим фактором при створенні книг і має вирішальне значення для того, як сприймається результат. Якщо мета – передати враження товстої книжки з багатим вмістом, слід використовувати папір великої пухкості. Якщо ідея полягає в тому, щоб вмістити багато тексту, але зберегти книгу тонкою, більш доречним буде папір з невеликою пухкістю.
Велика маса також може бути питанням економії коштів. Ми часто говоримо про те, яку результативність ми отримуємо на квадратний метр паперу, і результатом є те, що отримується більша кількість друкованих книг, брошур тощо з тією самою вагою паперу та меншими витратами паперу та грошей.
«Твоя рука тягнеться знову
і знову доторкнутися до
сторінки».
Видавець Сімона Стіббе про якість, стійкість і читацький досвід
Яку останню книгу ви прочитали?
«Гіттерзеє» Шарлотти Гнойс.
Яку роль відіграє вибір паперу в проєктах художньої літератури?
Ми завжди прагнемо знайти повний баланс дизайну та матеріалів для наших книг. Тому якість, тактильність, товщина та колір паперу дуже важливі при нашому виборі.
Як змінюється ваше задоволення від читання, коли ви тримаєте книгу з високоякісного паперу порівняно з книжкою з дешевого паперу?
Читання справжньої книги замість електронної повинне мати значення, тому важливо створити чудовий досвід читання. Тактильність відіграє важливу роль у цьому у поєднанні з чітким, виразним друком літер, правильним шрифтом і макетом. Це як плавання, є велика різниця, чи плаваєте ви в хлорованому басейні чи в чистому природному ставку – ви все одно плаваєте, але враження зовсім інші.
Яке значення зовнішній вигляд і відчуття паперу мають для першої зустрічі читача з книгами?
Я думаю, ви підсвідомо відчуваєте високоякісний папір. Ваша рука просто тягнеться погладити сторінку знову і знову.
Наскільки важливі для вас довговічність і стійкість?
Для мене довговічність книги означає багато. За книгою стоїть стільки роботи. Деякі автори витрачають роки на написання, і я вважаю, що коли ми, видавці, відтворюємо це в гарній типографіці, чітким друком на високоякісному папері з довговічною палітуркою, це питання поваги. Це також питання впливу на довкілля. Якщо у мене є можливість обрати екологічно чистий папір високої якості, я це зроблю. Щоб клієнти розуміли, який вплив на клімат має виробництво книг, також важливо зробити процес виробництва прозорим. Порівняно з іншими товарами книги є досить екологічними. Друкарні почали пропонувати кліматично прозоре виробництво. Я сподіваюся, що більше видавців нададуть цю інформацію своїм читачам у майбутньому, та що клієнти охоче платитимуть трохи більше за якісні та екологічні продукти.
Що втрачається, коли книжки намагаються здешевити?
Передусім повага до змісту й прагнень автора, але й повага до читача. В інших галузях, таких як виробництво продуктів харчування чи одягу, клієнту надається багато інформації про продукт, але ми не зобов’язані писати, чи надруковано книги у цифровий чи офсетний спосіб, який палітурний матеріал використовувався, чи як був виготовлений папір. Я сподіваюся, що успішні автори можуть бути взірцем для наслідування та наполягати, щоб їхні видавці друкували високоякісні книги, принаймні для першого накладу.
Сімоне Стіббе – керуючий директор і редактор норвезького видавництва Skald.
Маючи досвід вивчення книги та медіа, вона відстоює високоякісні матеріали та стійкі практики у видавничій діяльності, покращуючи літературний досвід для читачів.
Фото: Еста Урдал
Як, на вашу думку, розвиватиметься ринок майстерно виготовлених книг у майбутньому? Які тенденції ви бачите?
Я справді вірю, що читачі стануть більш обізнаними про те, як створюються та друкуються книги, і що бажання читати добре опрацьовану книгу відповідатиме тенденціям стійкості, які ми бачимо на ринку продуктів харчування та одягу.
Який тренд у книжковому секторі обов’язково має повернутися? І який ніколи не повинен повернутися?
Повернення: офсетний друк і книжковий блок, прошитий ниткою! Цифровий друк дозволяє легко друкувати невеликі наклади, але друк літер нечіткий, що ускладнює читання. З іншого боку, електронні книги виглядають різкішими. Тож навіщо нам зменшувати враження від читання справжньої книги, коли ми насправді хочемо її продати? Неповернення: якість паперу 1990-х. Той, хто має вдома кишенькову книжку кінця 1990-х, зрозуміє.
Який найдивовижніший факт про книжкове виробництво?
Що якісне книжкове виробництво не обов’язково дорожче. Важливо працювати рука об руку з друкарнями. Вони володіють великим досвідом щодо матеріалів і того, що працює найкраще, і зазвичай їм подобається, коли їм доводиться шукати найкраще рішення.
Яка якість матеріалу книжок молодих авторів для них особливо важлива?
Це важко сказати, хтось знає про якість матеріалу, хтось ні. Ми в книжковій індустрії маємо навчити їх відрізняти якісні матеріали.
На що звертати увагу при виборі паперу
ЯСКРАВІСТЬ І ВІДТІНКИ
Як інуїти використовують багато різних слів для позначення кольору та консистенції снігу, так і папір має широкий спектр яскравості та відтінків. Ці складові об’єднує одне: вони підсилюють враження від готової друкованої продукції. Тому що, як ми знаємо, існує велика різниця між білим, натуральним і кольоровим папером.
Найпоширенішими характеристиками опису оптичних параметрів паперу є білизна CIE, яскравість ISO і відтінок. Хоча білизна, яскравість і відтінки є візуальними властивостями, які, може здатися, важко розрізнити на перший погляд, насправді вони описують різні речі.
Тому прийнято описувати відтінки паперу за допомогою простіших термінів, таких як білий, природний білий, синювато-білий або кремовий. Відтінок паперу також можна більш точно визначити в універсальній загальноприйнятій колірній моделі під назвою CIE Lab, яка дає рівень синіх, жовтих, червоних і зелених відтінків і світлоту. Це часто використовується для контролю якості під час виробництва, але не так часто для пояснення параметрів паперу. Ця інформація надана в технічних специфікаціях. Тому специфікації можуть бути дуже корисними. Кремові відтінки паперу, такі як Munken Print Cream, широко використовуються в якісній літературі, художній літературі та навчальних книгах.
Кремові відтінки паперу, такі як Munken Print Cream, широко використовуються в якісній літературі, художній літературі та навчальних книгах. Кремовий відтінок покращує досвід від читання, забезпечуючи комфортний контраст. Натуральний відтінок Munken Print White також стає дедалі більш популярним не лише через можливість вибору іншого відтінку, який все одно приємний для ока, а й через культурні уподобання конкретної країни.
ПРОЗОРІСТЬ
Інший термін для прозорості – непрозорість. Отже, чим вище непрозорість паперу, тим менш він прозорий. Таким чином, папір зі 100% прозорістю є абсолютно непрозорим, тоді як папір із низькою непрозорістю, наприклад жиронепроникний папір або калька, пропускає набагато більшу частку світла. Непрозорість залежить від того, наскільки добре поверхня паперу може розсіювати та поглинати світло. Відчувана непрозорість змінюється під час друку, після чого ми визначаємо непрозорість друку. У книжковому виробництві папір повинен мати відповідну непрозорість, щоб текст, надрукований на іншій стороні аркуша, візуально не заважав читанню. Добрим орієнтиром є те, що збільшення на 10 г/м² дає збільшення непрозорості на 2%, тому надзвичайно важливо враховувати, папір якої щільності потрібно використовувати для досягнення потрібного результату.
Під час друку фотографій непрозорість має становити 95%, а під час друку суцільних зображень – 97%.
ПОРИСТІСТЬ ТА ПОГЛИНАННЯ, ОБРОБКА ПОВЕРХНІ
Непросто уявити, що папір на основі целюлозного волокна – це пористий матеріал, 70% об’єму якого може становити повітря. Як ми пояснювали раніше, целюлозні волокна утворюють павутину з проміжками та порами між ними. Навіть якщо щілини заповнені наповнювачами, папір все одно буде пористим матеріалом, через який може проходити повітря та вбирати рідини. Здатність паперу вбирати рідину залежить від пористості, а також від розміру поверхні паперу та способу обробки його поверхні. Для некрейдованого паперу клей додається до целюлози під час виробництва, що підвищує стійкість до проникнення води, але цей тип паперу також може мати проклейку поверхні за допомогою суміші на основі крохмалю. Це перешкоджає проникненню фарби, підвищує стійкість поверхні до стирання та зменшує запиленість.
Проклейка поверхні збільшує міцність поверхні, а також усуває проблеми з утворенням пилу під час друку та процесу переробки, тому всі книги можна надрукувати без непотрібних простоїв машини. Книги також залишаються набагато стабільнішими за різних кліматичних умов, таких як різна вологість і температура, і довше зберігають початкову форму під час використання та зберігання.
Читабельність
Коли ви відкриваєте книгу, то не просто знайомитеся з історією чи поглинаєте інформацію – ви входите в ретельно продуманий досвід. Чудовий досвід читання виходить за рамки слів: це взаємодія мови, структури та візуальної презентації, яка захоплює ваш розум і почуття.
Читабельність є наріжним каменем будь-якої успішної книги. Це те, що змушує вас гортати сторінки, прагнучи дізнатися, що станеться далі. Але що саме сприяє читабельності? Враховуються кілька факторів, зокрема папір – його відтінок і непрозорість – шрифт, розмір тексту, макет тексту та технологія друку.
ТИПОГРАФІКА
Використаний шрифт разом із його стилем, розміром і міжрядковим інтервалом має величезний вплив на розбірливість, що безпосередньо впливає на те, наскільки легко читається та розуміється текст. Шрифти із засічками, як-от Times New Roman або Minion Pro, з невеликими лініями або прикрасами наприкінці штрихів традиційно використовуються в друці книжок, оскільки вони спрямовують око
вздовж рядків тексту. Шрифти без засічок, як-от Arial або Helvetica, краще застосовувати для заголовків або цифрових гаджетів завдяки їхнім чистим, прямим лініям.
Не менш важливий розмір шрифта. Якщо шрифт занадто дрібний, читачам може бути важко розшифрувати текст. Дрібний текст спричиняє напругу очей і погіршує враження від читання. Навпаки, надто великий шрифт може здатися перевантаженим і порушити процес читання. Оптимальний розмір шрифту забезпечує зручність читання тексту цільовою аудиторією, підвищуючи легкість і задоволення від читання.
Міжрядковий інтервал, або відстань між рядками тексту, значно впливає на розбірливість. Адекватний інтервал запобігає звуженню тексту та дозволяє оку плавно переходити від одного рядка до іншого, не пропускаючи випадково рядки. Правильна ідея є важливою для підтримки природного ритму читання, особливо у довгих текстах, де послідовний і зручний темп є ключовими для залучення читача.
ВІДТІНОК ТА ПОВЕРХНЯ ПАПЕРУ
Кремовий папір вважається зручнішим для читання, ніж яскраво-білий. Дослідження показали, що чорний текст із добрим контрастом на кремовому папері допомагає підтримувати концентрацію та зменшує втому очей, дозволяючи читачам довше читати текст.
Дзеркальні відблиски від паперу можуть викликати перешкоди під час читання. Крейдований папір має певний рівень глянцю, який ви знайдете в технічних характеристиках. Це значення дає інформацію про фактичне відбиття під певним кутом – чим вище значення, тим вище відображення. З іншого боку, некрейдований папір, як правило, не відбиває пряме відображення через те, що світло сильно розсіюється. Відсутність відблисків значно покращує читабельність. У більшості друкованих матеріалів є поєднання тексту та зображень. Тому, обираючи папір, важливо враховувати, що важливіше – текст чи зображення, оскільки обробка паперу вплине на сприйняття обох параметрів.
ЯКІСТЬ ДРУКУ ТА ТЕХНОЛОГІЯ
Для книгодрукарів і видавців якість друку є життєво важливою, навіть для художніх видань, надрукованих одним кольором. Співвідношення між відтінком паперу та надрукованим чорним текстом має вирішальне значення. Оптична щільність чорного тексту має бути відповідною, і це залежить від шрифту. Товщина, ширина та нахил гарнітури із засічками або без засічок відіграють важливу роль у визначенні того, чи буде текст добре відтворюватися під час друку. Вибір паперу також має значення, особливо з такими сучасними технологіями друку, як цифровий друк або високошвидкісний струменевий друк, які зазвичай використовуються для невеликих накладів. Ці технології іноді не дають змогу досягти бажаної чіткості та щільності тексту, що робить вибір паперу ще більш критичним. В епоху попиту на друк, звертаючи увагу на тип паперу, навіть у цифровому друку, важливо переконатися, що кінцевий продукт відповідає стандартам читабельності.