Компанія VIP-Print відома на ринку насамперед як виробник широкого асортименту рекламно-сувенірної продукції. У цій якості підприємство має певні переваги над іншими компаніями схожого профілю (значний асортимент рекламно-сувенірної продукції, налагоджені стосунки з більшістю з постачальників, наявність власного складу та виробництво, де виконується брендування різних товарів і виробів).
Як доповнення до основного товарного асортименту VIP-Print розвиває напрями виготовлення блок- нотів та календарів. Власне про посилення цього напрямку у діяльності компанії поговоримо надалі: шукаючи устаткування для виготовлення твердої палітурки й, зокрема, клеємазальну машину, керівник VIP-Print Олексій Лічний звернувся до давніх партнерів – компанії «Мегатрейд», офіційного представника в Україні відомого виробника додрукарського та післядрукарського устаткування компанії Grafmasz (Польща).

ПРО КОМПАНІЮ
VIP-Print працює на ринку понад 15 років, і у пошуку нинішньої моделі роботи встигла спробувати сили як рекламна аген- ція, надаючи послуги реклами, дизайну та посередницькі послуги.
Поступово VIP-Print опанувала різні види виробничої діяльності, в основному пов’язані зі спеціальними видами та технологіями друку – трафаретним (поліетиленові, паперові пакети, одяг), тампо- (для брендування дрібних виробів), УФ-друком (настільні сувенірні принтери для виготовлення дрібних сувенірів та нещодавно інста- льований Nokai для спеціалізованого друку по кругових виробах), лазерним гравіюванням, високотемпературною деколлю.
Напрямок тамподруку представлений у VIP-Print двофарбови- ми напівавтоматами TIC.
Парк трафаретного обладнання включає карусельні верстати M&R і Anatol 6x6. Також для брендування продукції використовуються настільні УФ-верстати УФ-Mimaki UJF-3042 MKII. «Неполіграфічні» методи брендування компанія реалізує за допомогою твердотільного гравера. Інший лазерний гравер (вуглекислотний – СО2) купувався переважно для виготовлення форм, що полегшують процес масового виробництва сувенірки УФ-друком, та використовується також як допоміжне обладнання, наприклад, для виробництва коробочок з фанери.

За напрямком брендування термопосуду VIP-Print має унікальну пропозицію: компанія імпортує посуд та задруковує його в Україні. Завдяки високошвидкісному УФ-принтеру з можливістю друку по кругу компанія може виготовляти термочашки з будь-яким дизайном та задруковуванням на 360° з вибірковим лаком.

Технологічні можливості VIP-Print представлені й обладнанням для сублімації та термоперенесення, ріжучими плотерами для роботи з плівками для термоперенесення, сублімаційними та термопресами. Крім того, в компанії три печі для високотемпературної деколі загальним об’ємом до 500 л.

Календарі, блокноти та паперові пакети Олексій Лічний розглядає як частину асортименту рекламно-сувенірної продукції.
Набір для виготовлення такої продукції стандартний: офсетна друкарська машина Roland 202, ЦДМ Ricoh® Pro C5200S перфоратор, навивник-напівавтомат для встановлення пружини, інше обладнання для збирання продукції.
На ринку представлено безліч різновидів рекламної сувенірки, саме тому системному виробникові треба мати багато вироб- ничих ділянок, бо нерідко доводиться й комбінувати технології нанесення.

Карусельний верстат для друку на тканині                     Сувенірний УФ-верстат з можливістю друку по кругу


Важлива також певна ексклюзивність, як-от згаданий принтер для друку на круглих виробах: на відміну від власників принтерів, оснащених пристроєм Kebab для друку на круглих виробах (вели- ка продуктивність, дорога вартість), VIP-Print, маючи значний обсяг замовлень з друку на термопосуді, вирішив придбати окремий дорогий спеціалізований пристрій, який дає змогу вирішувати завдання швидше та ефективніше, ніж багатоцільовий прилад.
Отже, VIP-Print зосередилася на брендуванні та продажу рекламно-сувенірної продукції.
До COVID-19 та початку відкритої агресії у VIP-Print працювало 75 осіб, компанія мала склад, демо-зал та виробництво.

КАТАКЛІЗМИ
Епідемію коронавірусу Олексій Лічний називає «ударом об стіну зі швидкістю 200 км/год.». Разом з іншими учасниками ринку VIP-Print брала участь у виставці Rema Days Kyiv 2020, останній день якої скасували. А далі – до кінця квітня 2020 р. компанія практично не працювала, а співробітники перебували у відпустці за власний рахунок.


З травня 2020 р. роботу поступово було відновлено, щоправда, площу офісу довелося зменшити та скоротити частину персоналу. Вже влітку 2020 р. почалося поступове зростання, і «високий сезон» компанія відпрацювала цілком непогано. Але лихо не без добра: навчилися працювати віддалено, перебудували процеси у такий спосіб, що фізична присутність менеджерів в офісі стала необов’язковою.
Ще більшим потрясінням для компанії стала відкрита агресія. До кінця квітня VIP-Print не працювала. Відновлення почалося у травні, й знову успішно відпрацювали осінній сезон. Частину співробітників компанії мобілізували, їх довелося замінювати людьми «за 60».
Наприкінці 2022 р. ринок рекламно-сувенірної продукції, за словами Олексія, стабілізувався. Хоча його ландшафт суттєво змінився: чимало компаній не оговталися після подій 2020-2022 років.
Дехто з виробників рекламно-сувенірної продукції працював, наприклад, у Харкові, й не зміг відновити діяльність у повному обсязі.
Так само просіли й деякі компанії з Одеси та Дніпра. У Києві ситуація більш стабільна, тому VIP-Print за рахунок більшої економічної ефективності принаймні забирає замовлення, що лишилися на ринку… У 2023 р. спостерігається певне зростання, як зазначає Лічний, за рахунок грошей донорів-міжнародних організацій.
Компанія зросла й кількісно: вже майже повернувшись до кількісного складу 2020 року.

В цілому яскраво виражених категорій-лідерів продажів на українському ринку сувенірки немає, скоріш, зростання відбувається за рахунок валу.
На українському ринку сувенірної продукції, як і раніше, більш популярні універсальні сувеніри, які можна подарувати представнику будь-якої галузі:
• текстильна група (футболки, фліски);

• чашки, кераміка (+ термочашки, термокераміка);
• ручки;

• електроніка (флешки, пауербанки).
Брендові товари коштують на українському ринку досить дорого, тому представлені переважно товари китайських виробників no-name для «мас-маркету».


ПОЗИЦІОНУВАННЯ ТА ПЕРЕВАГИ
За словами Олексія Лічного, VIP-Print займає «золоту» середину між постачальником та клієнтом, ставлячи на перший план інтереси клієнта, на запит якого компанія брендує у потрібні терміни саме ту продукцію, яка потрібна. Подібна гнучкість – явна конкурентна перевага порівняно з деякими монстрами ринку сувенірки, можливості яких обмежені товарним асортиментом постачальників, з якими вони працюють.
Натомість, VIP-Print пропонує своїм клієнтам весь асортимент товарів, представлених на ринку (частину з них компанія імпортує
з Європи та Китаю, а частину купує у великих українських імпортерів, надаючи перевагу компаніям, які самостійно не брендують вироби – щоб захистити себе як виробника, що виконує нанесення).


Олексій Лічний, директор VIP-Print

«Незважаючи на те, що на українському ринку рекламно-поліграфічних послуг є деякі успішні приклади роботи компаній із певною спеціалізацією, ми впевнені, що лише за рахунок диверсифікації можемо закрити потреби зростання у компанії. У рамках однієї специфічної галузі, розвиваючи лише одну технологію або пропонуючи лише один товар, на українському ринку масштабуватися не вийде».

VIP-Print відштовхується не від переліку продуктів як таких: у компанії працюють з товарними категоріями. Сайт компанії – це швидше Інтернет-магазин, через який можна придбати дуже значний асортимент продукції (до 20000 виробів).
VIP-Print самостійно займається брендуванням виробів та має великий досвід, саме тому замовник отримує прогнозований результат. Співробітники VIP-Print добре обізнані з усіма представленими на ринку продуктами, а не лише тими, що возять самостійно.
Наявність власного виробництва, демозалу (де представлені всі основні види продукції) та складу становить серйозну перевагу в порівнянні з рекламними агенціями, які також пропонують «сувенірку» своїм клієнтам.
VIP-Print може забезпечити набагато більш високу якість готової продукції, ніж по ринку загалом, оскільки контролює весь процес – від вибору виробів для брендування до безпосереднього нанесення та відвантаження замовникам. І власне бажання контролювати досить перспективні напрямки виготовлення блокнотів у твердій палітурці та кашируваних календарів стало важ- ливою передумовою придбати обладнання для виготовлення твердої палітурки та каширування.
Після початку війни офіс переїхав ближче до виробництва і буквально «живе поруч зі зборкою». Олексій Лічний взагалі говорить про повне злиття продажів з виробництвом: це дає змогу швидше реагувати, спрощувати комунікацію. У компанії є генератор та автономне опалення, тому вона може працювати за будь-яких умов.


Олексій Лічний поруч з ЦДМ Ricoh® Pro C5200S

VIP-Print – компанія, що продає продукти, які імпортує. Можливість брендувати рекламно-сувенірні вироби власними силами забезпечує виробникові прогнозовані параметри – якість та терміни. Олексій Лічний, до речі, підкреслює, що виробників, які пропонують якісні продукти, знайти на ринку можливо, а от з термінами складніше.
А розміщуючи замовлення на стороні, виробник рекламної сувенірки не оперує оперативними даними щодо завантаження підрядника, черги замовлень тощо.
Натомість, брендуючи більшість виробів самостійно, VIP-Print, використовуючи власну ERP-систему, може управляти чергою завдань, поєднувати однорідні замовлення, комбінувати комплексні замовлення і, відповідно, гарантувати терміни.

ВИБІР ТА ПРИДБАННЯ УСТАТКУВАННЯ.
ДОСВІД ЕКСПЛУАТАЦІЇ
У VIP-Print помітили тенденцію до зростання кількості блокнотів.
Компанія продає чимало виробів у твердій палітурці (як імпортних, так і українського виробництва). Були в компанії запити й на кашировані вироби (Grafcut GC-480 Compact дає змогу робити каширування блокнотів та календарів). Увагу споживачів привертають креативні вироби, наприклад, VIP-Print пропонує дуже приємну серію тих самих блокнотів з осучасненими класиками української літератури.
Зважаючи на зростаючий попит на брендовані щоденники і блокноти та враховуючи жорстку конкуренцію на ринку, Олексій Лічний прийняв зважене рішення налагодити їхнє виробництво власними силами, поповнивши виробничу базу устаткуванням для виготовлення твердої палітурки.


До вирішення питання з виготовлення твердої палітурки у VIP-Print підійшли комплексно: одночасно шукали клеємазальну ма- шину, обладнання для вставлення блоків й штриховку (в останню чергу – як не самий дорогий та складний пристрій).
Під час ринкових пошуків були певні обмеження: або вартість зависока, або постачальник не міг запропонувати обидві одиниці з одних рук. Деякі рішення були надто продуктивні й, відповідно, дорогі, інші не мали достатнього функціоналу.
Врешті компанія знайшла «золоту середину» – клеємазальну машину Grafcut GC-480 Compact відомого польського виробника додрукарського та післядрукарського устаткування компанії Grafmasz (Польща) та вживане устаткування для вставлення блоків в палітурну кришку.


Виробник створив пристрій, який заповнює нішу між більш автоматизованими пристроями та дешевими приладами низької якості та не гнучкими з точки зору можливих матеріалів.
Ознайомившись з можливостями Grafcut GC-480 Compact, призначеної для виготовлення твердих книжкових обкладинок з нанесенням тонкого шару клею на пласкі поверхні паперу, та переглянувши надане виробником відео, власник компанії ухвалив рішення, і невдовзі клейова система була запущена в експлуатацію.


GC-480 Compact має просте управління: для запобігання конденсації води на аркуші великі та міцні ролики з нержавіючої сталі попередньо підігріваються, а подача води з бака активується натисканням кнопки.
Все це максимально полегшує роботу і позбавляє від багатьох потенційних проблем, що виникають при експлуатації подібних пристроїв. Машина вміє використовувати гарячий клей, що дає змогу використовувати органічний клей тваринного походження, виключаючи ризик розшаровування покриття через велику кількість води в клею і не вимагаючи тривалого пресування готового покриття, зменшуючи час, потрібний для очищення машини до абсолютного мінімуму.


Наявний комплекс з трьох одиниць для виготовлення твердої палітурки, звісно, не повністю закриває виробничі потреби підприємства. Сьогодні VIP-Print може повністю друкувати блоки, зшивати їх на підряді, приклеювати каптали та ляссе, виготовляти палітурні кришки та склеювати з блоком на власному виробництві.

Крім щоденників, клеємазальна машина буде задіяна для виготовлення календарів.
У VIP-Print планують ще розширити асортимент за рахунок кашируваних виробів: квартальних календарів, календарів-будиночків, папок.
Компанія пройшла етап «ручної праці», тому або серйозно заходить в кожний новий напрямок, або не починає взагалі. От і у випадку з твердою палітуркою власник VIP-Print  не злякався започаткувати новий напрямок, розуміючи, що він дасть змогу суттєво розширити продуктову пропозицію.
До мети робити всі операції в комплексі у VIP-Print планують просуватися поступово.
Розмірковуючи про перспективи нового напрямку, Олексій знову підкреслює, що готові поліграфічні вироби (наприклад, щоденники) – це частина загальної пропозиції компанії, одна зі складових загального асортименту сувенірної продукції.
Той факт, що клеємазалка Grafcut GC-480 Compact – перша в Україні, не лякає Олексія Лічного. Фахівець акцентує увагу на тому, що обладнання просте у використанні, все просто та зрозуміло. «Ми поки не побачили, де можуть бути «підводні камені» – може, з нагрівом та електронікою мінімальні. Grafcut GC-480 Compact поки використовується як автономна одиниця, показала себе добре, має всі відповідні регулювання», – розповідає фахівець.
Наразі відбувається тестування різних клеїв (машина працює з гарячим та холодним клеєм).

Клеємазальна машина Grafcut GC-480 Compact у комплексі з машиною для вставляння блоку

Таблиця. Технічні характеристики GC-480 Compact

Макс. розмір відкритої обкладинки

480х820 мм – з поворотом кромки на 20 мм

500х840 мм – з поворотом кромки на 10 мм

Міні. розмір відкритої обкладинки

30х70 мм

Макс. ширина обкладинки для склеювання

До 520 мм

Продуктивність

До 100 шт./год.

Температура клею

0-90° С

Час нагрівання

~15 хв

Швидкість склеювання

5,6-16 м/хв

Товщина матеріалу

80-300 г/м² лише склеювання або до 5 мм (з додатковими жорсткими панелями)

80-250 г/м² з обробкою

Ширина корінця

1-100 мм

Мін. відстань між дошками при виготовленні обкладинок без корінця

Від 1 мм

Види шпонкового матеріалу

Тканина, ламінований папір, фотопапір, шкірозамінник, ПВХ, поліуретан

Нанесення клею на жорсткі дошки

Товщиною до 5 мм з додатковим комплектом

Ємність клейового бака

4 л

Типи клею

Холодний клей або гарячий клей тваринного походження

Габарити

1574х940х1164 мм

Вага

265 кг (180 кг клейовий модуль, 85 кг робочий стіл)

* Залежить від типу матеріалу та навичок оператора.

** Холодний клей може використовуватися у випадку підклеювання вну- трішнього торцевого паперу під підшивку.


КЛІЄНТО-ОРІЄНТОВАНІ КРОКИ
Придбання свого часу ЦДМ Ricoh® Pro C5200S (повністю виправдала себе і за вартістю контракту, і за можливостями друку на щільних матеріалах, і за стабільністю друку, в т.ч. щільних плашок, а, головне, за якістю ламінування) було зумовлене бажанням керівника компанії надавати повний комплекс рекламно-поліграфічних послуг (наприклад, друк індивідуальних шапок календарів чи блокнотів короткими накладами), як власне і нинішня інсталяція трьох одиниць обладнання для виготовлен- ня твердої палітурки – клієнто-орієнтований крок, мета якого – надавати замовникам комплексні контрольовані послуги з виготовлення високоякісної продукції у твердій палітурці та каширування.

Встановивши свого часу ЦДМ Ricoh® Pro C5200s, VIP-Print вийшла за межі виробництва поліграфії сувенірної спрямованості.
Так само, як тоді всім замовникам рекламної сувенірки запропонували послуги з виготовлення рекламної поліграфії, так і тепер додаткові послуги з виготовлення виробів у твердій палітурці поступово стають невід’ємною частиною портфоліо VIP-Print.
Очевидно, що при обслуговуванні корпоративних замовників, яким потрібен цілий спектр виробів, можливість виготовити їх в одній точці важлива і т.з. дотримання вимог брендбука, тобто коректного відтворення кольорів, виготовлення усієї продукції в єдиному корпоративному стилі, з дотриманням подеколи й вимог щодо післядрукарської обробки.
Отже, знову повертаємося до конкурентної переваги VIP- Print – можливості реалізувати потреби клієнта в комплексі, запропонувавши весь комплекс послуг за середньоринковою ціною і при цьому «з одних рук». І так само, як друк комерційної поліграфії став тим цінним напрямком, який доповнив пропозицію VIP-Print, так тепер виготовлення твердої палітурки та каширування обкладинок для блокнотів, календарів, папок доповнює пропозицію компанії.


ПОДАЛЬШИЙ РОЗВИТОК
Для компанії VIP-Print основним вектором розвитку залишається виробництво рекламно-сувенірної продукції. Олексій Лічний під час наших розмов постійно робить акцент, що ринок рекламно-сувенірної продукції набагато складніший за поліграфічний.
По-перше, якість представлених на ринку сувенірів часто дуже відрізняється, як і їхня поведінка при брендуванні. І провайдерів, які досконало знайомі з особливостями різних технологій нанесення, в Україні не дуже багато – отже, і рівень конкуренції є відносно невисоким.
Врешті-решт розрахунок на сегмент рекламної сувенірки більш виправданий: бізнес у поліграфії, вважає Олексій, набагато складніший, оскільки рівень входження невисокий, обладнання досить просте, на ньому може навчитися працювати кожен, рівень конкуренції найвищий, а маржинальність занизька.
VIP-Print й надалі робитиме акцент на розвитку власних продуктів. Компанія продовжує просувати і продукти партнерів, займати- ся дистрибуцією, але не маючи унікальних продуктів у портфоліо, важко конкурувати на ринку, вважає Олексій Лічний. Починається
цінова конкуренція, тому і намагатиметься компанія продавати продукти, які чимось відрізняються від продуктів конкурентів.
Такі продукти вже є – насамперед, термочашки, пауербанки, екоблокноти (на пружині, у твердій палітурці, власне для посилення цього напряму й купувалися додаткові одиниці устаткування): все це брендується під клієнта всіма способами, що є.

***
У VIP-Print задоволені співпрацею з партнером – компанією «Мегатрейд», досвід був виключно позитивним.
Під час пошуку устаткування для чергового нового напрямку Олексій Лічний зовсім не випадково повірив в силу «Мегатрейд» і в те, що компанія може задовольнити потреби замовника.
І партнери не підвели: незважаючи на те, що фахівець, що запускав машину, раніше її на очі не бачив, він оперативно ввів її до експлуатації та провів всі потрібні тестування.