Виготовлення крафт-пакетів сьогодні особливо популярний екологічний напрямок, оскільки чимало країн ввели заборону на використання пластикового та поліетиленового паковання. В Україні також прийняті закони з поетапної відмови від поліетиленових пакетів.
ПОШУК ВЛАСНОЇ НІШІ
У 2013 р. підприємець з Харкова Кирило Климовський на базі невеликого цеху (друкарська машина Roland 202, фальцювально-склеювальна лінія та ділянка трафаретного друку для нанесення лаку) почав виготовляти картонне паковання для фармацевтичних та ветеринарних підприємств, а згодом — для ресторанів та служб доставок їжі. З цього почалася історія друкарні «Адар».
Цей напрямок розвивається в основному за рахунок обсягів. Це звична практика на висококонкурентному ринку, де не завжди вдається продавати продукцію за бажаною ціною (інакше клієнт піде до конкурентів). Втім, далеко не завжди вартість виготовлення паковання – ключовий критерій. Іноді важливіші стосунки, які друкарня розвивала з клієнтами з 2013 р., напрацювавши стабільну базу клієнтів. Ці стосунки базуються на відкритості, залученні клієнтів у процес створення паковання, конструктивному діалозі з ними, можливостях вирішувати проблеми замовників. Усі ці інструменти працюють на лояльність клієнтів. «Ми завжди намагалися, щоб клієнт від нас не пішов, бо ми щось не зробили, зробили щось не те, що обіцяли, – зазначає підприємець.
Сьогодні підприємство «Адар» пропонує послуги з виготовлення багатьох типових форм паковання: подарункових коробок, пачок, пеналів, шоубоксів, пиріжків, трикутників, коробок для локшини WOK, картоплі фрі, а також виготовляє коробки за індивідуальними вимогами споживачів. Запит щодо виготовлення більшості стандартних позицій можна направити до компанії безпосередньо через сайт https://adar.com.ua/upakovka/. Що ж до автоматизації процесу залучення та проходження замовлень, то компанія намагалася створити онлайн-конструктор з виготовлення паковання, але проєкт поки не набув популярності. Крім цього Кирило мріє організувати дизайнерську агенцію з розробки картонного паковання, але поки що клієнти в Україні не готові додатково сплачувати за дизайн.
Замовлення, пов’язані з цифровим друком (у тому числі паковання), друкарня «Адар» виконувала на стороні. Їх ставало дедалі більше, тому 2016 р. була придбана власна ЦДМ Xerox Versant 2100 Press (друга така машина в Україні). Підприємець налагодив виробництво рекламної продукції та цифровий друк коротких накладів картонного паковання – насамперед, для фармацевтичних компаній (на цифровий ділянці) встановлено планшетний ріжучий плотер для висікання коротких накладів паковання та виготовлення прототипів, що дає змогу продемонструвати клієнтам коробку, майже ідентичну тій, що згодом буде виготовлена офсетним друком). Хоча напрямок цифрового друку має найнижчу маржинальність, його внесок у загальний розвиток виробництва значний. А симбіоз цифрового та офсетного друку працює досить ефективно.
Втім, Кирило наполегливо шукав можливості диверсифікувати бізнес у сучасних умовах та дійшов думки щодо перспективності напряму виготовлення крафт-пакетів.
ЗАПОЧАТКУВАННЯ ТА СТВОРЕННЯ ОКРЕМОГО БІЗНЕС-НАПРЯМКУ КРАФТ-ПАКЕТІВ
Для оцінки ринку паперових пакетів було прийнято рішення виготовляти крафт-пакети з ручками для ресторанів та сервісів з доставки їжі на базі наявного офсетного виробництва у напівавтоматичний спосіб. Процес виробництва включав такі операції: флатовку крафт-паперу, друк заготівок офсетним способом, висічку та поклейку – частково у ручний спосіб. Кількість замовлень поступово збільшувалася, але разом з цим зростали й вимоги клієнтів до якості пакетів. Стало зрозуміло, що ринок крафт-пакетів досить динамічно розвивається, а конкуренція на ньому зростає. Використання напівавтоматичного обладнання не дозволяє задовольняти потреби ринку на високому рівні. Певна кількість підприємств в Україні вже були обладнані верстатами для виробництва пакетів зразків 70-80-х років. Однак виходячи з отриманого досвіду, Кирило розумів, що на ринку матиме успіх виробник, який зможе автоматично виготовляти різні екологічні пакети з логотипом в обмежені терміни та з гарантованою якістю. Так з’явилося бажання придбати інноваційну автоматичну лінію, навколо якої можна побудувати окреме виробництво.
Підприємець системно вивчав можливості обладнання європейських та азіатських виробників і зупинився врешті-решт на лінії одного з найкращих китайських виробників. Рівень комплектації обраної лінії, її продуктивність та якість готової продукції дають змогу виготовляти значний асортимент, які користуються попитом на ринку типорозмірів. Обладнання має сертифікати відповідності сучасним технічним регламентам Євросоюзу, а для його виготовлення використовуються більшість електронних компонентів та механізмів європейського виробництва. Це дозволяло побудувати виробництво більш економно, ніж якщо б підприємець надав перевагу лінії турецького виробництва.
Оскільки пошук обладнання відбувався у розпал пандемії, можливості інспекції підприємства-виробника не було. Китайська влада запровадила дуже жорсткі карантинні заходи. Можна було відвідувати лише деякі центральні міста, за наявності міждержавних договорів та за умови двотижневої ізоляції. Тому ризик щодо укладання угоди та оплати був, м’яко кажучи, великий, особливо враховуючи вартість обладнання. Тестування лінії та допоміжного обладнання після їхнього виробництва відбувалося за допомогою відеозв’язку. Той, хто покупав автоматичне обладнання в Китаї, а, особливо міні-завод замкненого циклу, лише по відео, той зрозуміє, як хотілося підприємцеві досягти успіху. Перед перевезенням в Україну обладнання роз’єднувалося на окремі вузли, а розраховувати на приїзд китайських інженерів у час пандемії не було варто. Можна було спиратися лише на свої сили та сформовану за роки команду. Ще один виклик – це транспортування одночасно багатьох контейнерів з обладнанням до порту Одеси. Пандемія та проблеми у світовій логістиці призвели до складностей у бронюванні контейнерів, а уявити собі поетапне митне очищення в Україні окремих контейнерів з різними вузлами лінії досить важко.
В Україну лінія надійшла у перші місяці 2021 р., а її інсталяція відбувалася власними силами. Одразу не все вдавалося. Технічна документація частково допомогла, але основний процес інсталяції та запуску відбувався по відеозв’язку. І вже у квітні 2021 р. обладнання було введено в експлуатацію! Це наразі Кирило з посмішкою пригадує процес інсталяції лінії та отримання перших навичок її переналагодження на виробництво пакетів різного розміру. Втім в березні та квітні було чимало безсонних ночей.
Сьогодні можна впевнено стверджувати, що за неповний рік компанії «ПЕБЕГС» вдалося побудувати виробництво замкненого циклу з виготовлення крафт-пакетів багатьох типорозмірів (подарункові, для доставки їжі, для супермаркетів, кондитерських видавництв тощо).
Встановлена на підприємстві лінія може працювати з крафт-папером щільністю 80-160 г/м та зі швидкістю 40-160 пакетів на хвилину!
У 2022 р. компанія планує дооснастити виробничу лінію модулями виготовлення плоских ручок та автоматичного вклеювання ручок у пакет.
Відео про виробництво можна подивитися на сайті pabags.com.ua
Компанія самостійно виробляє паперовий пакет з бурого або білого крафт-паперу, крутить шпагат, виготовляє ручки білі, бурі та кольорові для пакетів. До складу лінії входить чотирифарбова флексографічна машина, тому пакет одразу виходить з нанесеним зображенням.
Розвиток компанії «Пебегс» відбувається в рамках корпоративної стратегії, в основі якої клієнтський сервіс, орієнтований на відкриті стосунки з клієнтом та вирішення його проблем. Варто зазначити, що навіть система опалення, яка дає змогу весь час підтримувати стабільну температуру в цеху та випускати продукцію передбачуваної якості, побудована на основі інноваційних «теплових машин».
Кирило постійно спілкується з партнерами та менеджерами відрито. І менеджери переймають його модель поведінки: «Кожною дією вибудовувати партнерські стосунки та не гнатися за миттєвим зиском». Для багатьох клієнтів вкрай важливо роздивитися прототип пакета, оцінити якість друку, збільшити чи зменшити розмір пакета. Особливо це важливо для кампанії з доставки продуктів харчування, виходячи з розмірів боксів. Впоратися з замовленням на пакети зможе лише менеджер з високим рівнем підготовки, знанням технологічних процесів на лінії.
Чимало виробників пакетів в Україні обрали певну спеціалізацію (наприклад, виготовляють паковання для виробників борошна), відповідно, їхні верстати мають певні обмеження (мінімальний та максимальний розмір пакету, що можуть виготовити).
Водночас обладнання компанії «Пебегс» дає змогу виготовляти більш широкий діапазон крафт-пакетів (мінімальний розмір яких дорівнює максимальному розміру пакетів більшості конкурентів).
Не можемо оминути й певні складнощі, властиві не лише ринку виготовлення крафт-пакетів, але поліграфічному ринку в цілому. Вони пов’язані з браком сировини. Крафт-папір з 100% целюлози, виготовлений у Росії, має заборону на ввезення до України. При цьому Україна не створює можливостей для побудови локального виробництва целюлозного крафт-паперу. Вітчизняні виробники мішочного паперу з макулатури за останній місяць мусили збільшити вартість на 30% через зростання цін на енергоресурси, а через брак макулатури терміни постачання паперу збільшилися до трьох тижнів.
Це непросте випробування для вітчизняних виробників крафт-пакетів, відлуння якого неодмінно дійде й до споживача. Зі свого боку компанія «Пебегс» знайшла можливість (і це була принципова позиція її власника) зберегти вартість крафт-пакетів для клієнтів, що зробили замовлення заздалегідь. Але в подальшому друкарня буде змушена підвищити вартість на 15-20%, залежно від розміру пакету та розкрию. І це при тому, що платоспроможність багатьох клієнтів поки що не найкраща, й чимало з них просять здешевити крафт-пакети.
ЗАВТРА
Перспективи розвитку бізнес-середовища, економіки та власне ринкових ніш, пов’язаних з основними напрямками діяльності Кирило Климовський оцінює зі стриманим оптимізмом. Йому хотілося б, щоб держава більше підтримувала підприємців, які створюють робочі місця.
Проте, свій бізнес Кирило бачить у позитивному ключі: «Просто є такі реалії, у них доведеться жити та працювати».
Крім того, він почав активну роботу з пошуку партнерів та організації свого представництва для постачання пакетів до Евросоюзу. І є підстави сподіватися, що задум вдасться реалізувати.