ІСТОРІЯ КОМПАНІЇ

Нагадаємо, що книжкову фабрику «Юнісофт» створено 1994 року. Важливим для становлення друкарні став 2009 р., коли її власник придбав приміщення та вирішив змінити нішу. Акцент друкарня зробила на виготовленні високоякісної книжкової продукції у твердій палітурці: було інвестовано кошти у новітнє устаткування для післядрукарської обробки накладів книжок компанії Kolbus.

У січні 2012 р. компанію очолив Олександр Попович. Новий керівник чудово розумів, що маючи навіть найкраще післядрукарське устаткування, без сучасного парку друкарських машин виготовити книжкову продукцію, яка б користувалася попитом на ринках країн ЄС, неможливо.

Сьогодні на підприємстві працюють три рулонні машини різних форматів та шість повноформатних листових офсетних машин Koenig & Bauer (KBA). Останньою з них стала KBA Rapida 106-8 (KBA Rapida RA106 SIS SPC-8 SW4 FAPC), з переворотом. Машину обладнано LED-сушарками (відповідно, вона може друкувати LED-фарбами), системами повної зміни форм, Qualitronic Colour Control, що автоматично відстежує кожний фарбовий відбиток та порівнює з еталонним, щоб відтворення кольору було однаковим під час друку всього накладу.

Не менш важливою подією технічного розвитку, що вплинула на подальшу діяльність компанії «Юнісофт», стала міжнародна виставка drupa 2016, де було придбано потужну чотирьохзарядну флатовку й сучасні Meccanotecnica Aster, чимало периферійного обладнання.

Коли з’явився попит на нестандартні книжкові вироби, менеджмент компанії, спільно з італійським партнером компанією Zechini Srl винайшов спосіб виготовити унікальне обладнання (створення прототипу тривало півтора роки).

Починаючи з 2019 р., після придбання устаткування компанії Zechini Srl., книжкова фабрика «Юнісофт» активно заявила про себе на ринку послуг з виготовлення подарункових боксів. Також «Юнісофт» виготовляє коробки для одягу, взуття, настільних ігор.

Напрямок паковання компанія розвиває під окремим брендом Unibox. «Юнісофт» виготовляє широкий асортимент паковання з різних видів картону: наявний фальцювально-склеювальний апарат дозволяє запропонувати споживачам коробки зі звичайного м’якого картону, в т.ч. дизайнерського, з усіма ефектами післядрукарської обробки – тисненням, ламінацією, висічкою.

ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ВЕКТОР

Починаючи з 2014 р., компанія «Юнісофт» активно пропонує послуги на поліграфічному ринку Європи. Отримавши в рамках програми «Fit for partnership with Germany» досвід спілкування з європейськими підприємцями, Олександр Попович та керівник відділу ЗЕД стали особисто відвідувати замовників та пропонувати їм послуги друкарні. Компанія на регулярній основі брала участь у Франкфуртській книжковій виставці (Frankfurt Book Fair/Frankfurter Buchmesse), книжкових виставках у Великій Британії, Греції, Італії, Чехії тощо.

У 2019 р. замовлення в компанії «Юнісофт» розміщували представники 15 країн ЄС. Найбільш активна співпраця відбувалася із замовниками з Греції, Великої Британії, Італії, Словаччини, Чехії, Франції, Скандинавських країн.

У 2020 р. експорт книжок до європейських країн становив майже €1,5 млн (~12% від загального обсягу виробництва «Юнісофт»). Навіть попри те, що через коронавірус фахівці «Юнісофт» не мали змоги у 2020 р. відвідувати своїх європейських партнерів, підприємству вдалося налагодити дистанційну роботу, і у 2021 р. збільшити обсяги експорту на 40% порівняно з 2020 р. Відповідно, у 2021 р. обсяги експорту становили до €2 млн.

Співпраця з європейцями позитивно вплинула на формування культури виробництва на підприємстві. Компанія «Юнісофт» стала пропонувати замовникам якісні матеріали з Європи, надаючи перевагу офсетному паперу зі Словаччині (Mondi), крейдованому паперу провідних європейських виробників (Arctic Paper, Sappi, Stora Enso, UPM), фарбам компанії Epple та клеям Henkel з Німеччині.

З європейськими виробниками матеріалів «Юнісофт» працює напряму, й відповідно має змогу купувати папір та фарбу за прийнятними цінами.

Книжкова фабрика «Юнісофт» виготовляє продукцію, що користується попитом на ринку Європи – навіть сьогодні, під час війни, а це свідчить не лише про високу якість продукції, а й про напрацьоване реноме виробника. А ще компанія має сертифікат FSC®, який підтверджує, що вся ланка з виготовлення друкованої продукції реалізована з урахуванням вимог відповідального ставлення до довкілля (наразі він тимчасово призупинений через ведення бойових дій в зоні, наближеній до Харкова).

ВИПРОБУВАННЯ

«Ковідний» 2020 р. видався досить складним для видавничої галузі України. З введенням карантинних обмежень обсяги реалізації книжок значно зменшилася. В цей складний час Книжковій фабриці «Юнісофт» вдалося сформувати досить значну фінансову «подушку безпеки» у валюті за рахунок зовнішньо-економічної складової, й це дало змогу, спільно з постачальниками матеріалів, підтримати видавничий ринок. Надходження від видавців від квітня до серпня 2020 р. перебували у межах лише 40% від попереднього обсягу. Але друкарня продовжувала випускати продукцію, розуміючи, що треба працювати на майбутнє.

Тимчасове падіння обсягів виробництва книжок у твердій палітурці в 2020 р. компанія змогла подолати завдяки інсталяції додаткового устаткування для твердої палітурки – кришкоробного автомата DA260 та вставочної лінії Kolbus B512 (сьогодні на підприємстві дві кришковставні лінії Kolbus B512 та два кришкоробні автомати DA260).

У 2021 р. компанія «Юнісофт» щомісяця друкувала 11-12 млн повноформатних аркушевідбитків й мала значний потенціал для збільшення цього показника, в т.ч. пов’язаний і з розвитком напрямку цифрового друку.

Але сталася відкрита агресія з боку росії. Після 24 лютого 2024 року друкарня призупинила свою роботу, і всіх співробітників тимчасово відправили додому. Невдовзі частину з них викликали, щоб змити та законсервувати друкарські машини та палітурне обладнання.

На початку відкритої агресії постраждала будівля друкарні: у перший тиждень війни в неї втрапив снаряд, а уламки зачепили станцію газопостачання, виникла велика пожежа, яку тушили майже дві доби: згоріли велика частина складу та частина офісного приміщення складу, була знищена частина обладнання. Люди, на щастя, не постраждали.

Повноцінну роботу друкарні було відновлено з початку травня, коли було забезпечено наявність укриття із електроживленням, Інтернетом, продуктами, засобами індивідуального захисту. На початку травня почав працювати палітурний цех, а наприкінці – друкарський цех.

Тривало й постачання матеріалів, які компанія «Юнісофт» купує напряму з-за кордону, щоправда у 2022 р. всі ці матеріали доводилося перевантажувати у Києві, бо деякі постачальники через цілком зрозумілі причини не забезпечували логістику паперу одразу до Харкова. Лише коли майже вся Харківщина була звільнена від окупантів, машини з матеріалами почали їхати до Харкова.

У компанії «Юнісофт» були підписані контракти на постачання деякого обладнання наприкінці 2021-на початку 2022 року. Відповідно, Олександр Попович з власником компанії ухвалили рішення везти обладнання до Харкова, інсталювати його, налагоджувати випуск нових видів продукції: пазлів, книжок-картонок з фігурною висічкою.

У 2023 р. обсяги завантаження компанії збільшилися, хоча на спокійну роботу годі сподіватися: на підприємстві працює система оповіщення, співробітники під час тривог ховаються в укриття. Фасад друкарні повністю захищений піском, кубами, тобто компанія максимально намагається захистити працівників.

З іншого боку вдалося поповнити парк обладнання: придбали додаткове палітурне обладнання – зшивні машини, окантовувальні лінії, верстат для фарбування зрізів.

Сьогодні у компанії «Юнісофт» працює майже та сама кількість людей, що й до війни. Власники компанії підтримують 23 співробітників, які служать в ЗСУ (левова частка з них – добровольці).

Напрямок книжкової продукції стабільно завантажений на 2-3 місяці наперед, і Олександр Попович дуже дякує всім замовникам за довіру «Юнісофт», Харкову, військовим і за те, що розміщують замовлення, щоб друкарня виготовляла у Харкові книжки у твердій та м’якій палітурці.

Компанія продовжує виконувати замовлення для клієнтів з Бельгії, Італії, Німеччини, Франції: Олександр Попович планує вийти на обсяги експорту у €1,2 млн за підсумками року.

Обсяги за іншими напрямками (книги-картонки, пазли, ігрові набори, тверде паковання) випереджають попередні плани на 2024 рік. По всім цим видам продукції вдалося досягти довоєнних результатів, у т.ч. й за рахунок вдосконалення технологічних процесів.

Основна проблема, з якою сьогодні стикаються компанії в Україні, – це відсутність кадрів, і «Юнісофт» – не виключення. «Ми можемо робити значно більше і швидше. Сьогодні ми робимо в середньому 800 тис. видань у твердій палітурці на місяць, і на превеликий жаль, не можемо перестрибнути цю кількість. Технічна можливість є, але не вистачає людського потенціалу», – зазначає Олександр Попович.

РОЗВИТОК ЦИФРОВОГО ВЕКТОРУ

Ще 2015 р. у компанії «Юнісофт» серйозно замислилися над розвитком напрямку цифрового друку, а також над запровадженням підходів, що давали змогу зробити процес виготовлення книжкової продукції більш сучасним та економічним. Олександр Попович з колегами відвідав декілька сучасних спеціалізованих підприємств з виготовлення книжок (Livonia Press у Ризі, Rotolito S.p.A. в Італії).

Фахівці вивчали засоби для підвищення ефективності виробництва, щоб зменшити неефективний час використання обладнання, не витрачати зайвий час під час переходу з формату на формат, не мати проблем з потраплянням у колір.

А після відвідування Hunkeler Innovation Days у Швейцарії у 2018 р. менеджмент Книжкової фабрики «Юнісофт» твердо вирішив розвивати напрямок цифрового друку.

Щоб «прощупати ґрунт» компанія «Юнісофт» придбала Canon imagePRESS C650. Експлуатація цієї ЦДМ (яка не перебувала на контракті) дала змогу «відчути» економіку та проблеми технології цифрового друку.

Згодом у друкарні було інстальовано струменеву ЦДМ Epson WorkForce Enterprise WF-C20750D4T, що дала змогу зрозуміти певні особливості технології струменевого друку монохромних зображень. Натомість сьогодні для друку чорно-білих блоків книжок компанія все ж використовує рішення для друку сухим тонером – ЦДМ Konica Minolta та Ricoh Pro™ 8210.

Згодом на Книжковій фабриці «Юнісофт» вирішили придбати ЦДМ для заміни напівформатної офсетної машини.

Наклади книжок дедалі скорочувалися – на тлі значного підвищення вимог до якості. Саме це – одна з ключових причин придбання Книжковою фабрикою «Юнісофт» ЦДМ Ricoh Pro™ C9200 у червні 2021 року. Водночас у середині 2021 р. компанія «Юнісофт» продала свою єдину напівформатну офсетну машину до Іспанії.

Представники підприємства розуміли, що за середньої довжини накладу 1,5-2 тис. відб. (у 2020 р.) та умови, що на друкованому аркуші розмішується дві обкладинки, тисячний наклад у офсеті за ціною максимально наближається до цифрового друку. Тим більше друк короткого накладу на офсетному обладнанні з обов’язковим потраплянням у колір неодмінно спричиняє значний час неефективного використання обладнання й, відповідно, неефективну роботу друкарів, технологів, зайві витрати паперу, електроенергії тощо. А на підприємстві дбають саме про ефективність.

Вже маючи певний досвід експлуатації ЦДМ, до чергового придбання компанія «Юнісофт» підійшла досить ретельно. Критерії вибору були такими:

  • собівартість відбитку;
  • значна кількість інсталяцій та можливість отримати зворотній зв’язок від друкарень;
  • досвід сервісного обслуговування моделей ЦДМ, що пропонувалися для продажу;
  • можливість емулювати якомога більше пантонів;
  • точність позиціювання паперу та, як наслідок, зображення. Це дуже важливо для післядрукарських процесів (лакування, тиснення фольгою);
  • якісна сервісна підтримка.

Остаточний вибір фактично відбувався між двома ЦДМ: Konicа Minoltа АccurioPress 12000/14000 та Ricoh Pro™ C9200. Ціноутворення на обладнання та рівень сервісу здалися потенційному покупцеві досить схожими. Та й цінові пропозиції врешті-решт були майже подібні.

А от питання геометрії друкованих аркушів, а ще емулювання пантонів (вкрай важливе для багатьох замовників) були чи не основними під час тестування устаткування від цих двох виробників. На думку представників книжкової фабрики «Юнісофт», краще з поставленими завданнями впоралася Ricoh Pro™ C9200.

Інсталяція Ricoh Pro™ C9200 відбулася тоді напрочуд швидко, й вже за три доби ЦДМ почала друкувати наклади. Олександра Поповича приємно вразив підхід компанії «Мегатрейд» до сервісу: інженер інсталював ЦДМ та навчив персонал книжкової фабрики працювати на ній. Й потім фахівці «Мегатрейду» постійно відвідували підприємство, щоб відповісти на можливі питання. Ricoh Pro™ С9200 дуже швидко була інтегрована в технологічний процес компанії, і сам постачальник був вражений обсягами.

«Якісне обладнання, що працює з різним переліком матеріалів, дуже класна система позиціонування паперу. Не можна сказати, що вона схожа на системи вирівнювання паперу, реалізовані в офсетному устаткуванні, але якимось чином папір вирівнюється досить якісно», – зазначає Олександр Попович. Це досить важливо, бо обкладинка може підлягати процесам лакування, тиснення.

Але повернемося й до питання заміни напівформатної офсетної машини на цифрову. У середньому на KBA Rapida 74 компанія «Юнісофт» друкувала близько 800 тис. аркушів на місяць. У червні 2021 р. на Ricoh Pro™ C9200 було видрукувано 350 тис. відб. SRA3. І це за умови, що устаткування працювало в одну зміну.

Зазначимо, що на підприємстві у 2021 р. відбувався певний дисбаланс: чимало блоків книжок було підібрано та чекало на обкладинки, друкувати які не встигали через потребу нарізати папір під кожний формат, переналаштовувати офсетну машину, робити складну післядрукарську обробку.

Запланувавши замінити напівформатну машину KBA Rapida 74 на ЦДМ Ricoh Pro™ C9200, у друкарні побоювалися, що вона не впорається. Але виявилося, що на цю ЦДМ можна переводити ще більший обсяг друку, ніж планувалося. Тому врешті-решт у червні 2021 р. при друці на Ricoh Pro™ C9200 не стояло завдання перевіряти економіку роботи на ній. Завдання було іншим – все, що друкарня не встигає робити офсетним способом, знімати та переводити на цифровий друк, щоб з’ясувати у т.ч., який максимальний обсяг ця ЦДМ може надрукувати при роботі за одну зміну.

Для ламінування відбитків Ricoh Pro™ C9200 на промисловому ламінаторі Proteus Книжкова фабрика «Юнісофт» використовує ту саму ламінаційну плівку азійського виробництва, що й для ламінування відбитків офсету, й різниці у якості адгезії немає. Ricoh Pro™ C9200 дуже добре порається з друком на матеріалах зі складною фактурою.

Звичайно, порівняно з технологією виготовлення книжок на базі офсетного друку, «цифра» забезпечує більш доцільне та, насамперед, оперативне виготовлення книжок короткими накладами.

Абсолютно зрозуміло, що на ринку спостерігається тенденція зі скорочення накладів, і звичайне виробництво за деякими напрямками може бути неефективним. Тому і стає в нагоді відділ оперативної поліграфії, що виготовляє наклади від 1 до 500 примірників.

Книжки, видрукувані у цифровий спосіб, друкарня «Юнісофт» відвантажує замовникам упродовж 3-7 діб після надходження замовлення до друкарні (на відміну від декількох тижнів при задіянні офсету). Є на підприємстві й відповідний, адаптований до цифрового друку, постпрес.

Цифрове устаткування в компанії «Юнісофт» використовується і для додруків. Для потокового книжкового виробництва, де щомісяця виготовляється 800 тис. книжок, незакриття накладів – це надзвичайна ситуація: десь не вистачає зошита, обкладинки, форзацу… звісно, що треба оперативно додруковувати.

У серпні 2024 р. компанія «Юнісофт» на парку аркушевих ЦДМ видрукувала вражаючі 1,6 млн відб.

RICOH PRO™ C7500

«Ми тривалий час спілкувалися з «Мегатрейд» щодо придбання Ricoh Pro™ C7200S, але це було достатнє дороге рішення, і я не зовсім розумів, як його ефективно використовувати», – згадує Олександр Попович.

Але свої коригування внесла відкрита агресія росії: наклади скоротилися, і не було жодного сенсу друкувати обкладинки багатьох накладів книжок (до 600 прим.) на офсетних машинах, хоча б через те, що досить значний час втрачається на переналаштування.

Компанії потрібно було мати резервну машину для Ricoh Pro™ С9200. Для завантаження ще однієї Ricoh Pro™ С9200 в «Юнісофт» поки немає відповідних обсягів, тому Ricoh Pro™ С7500 з потужним RIP-ом Fiery стала компромісом.

Другий мотив – більш якісно друкувати форзаци, ніж на Ricoh Pro™ С9200, за рахунок трохи іншого механізму перенесення та запікання фарби.

Звісно, бралася до уваги здатність Ricoh Pro™ С7500 наносити додаткові фарби, що можуть імітувати фольгу, та прозорий тонер: для невеликих накладів компанія «Юнісофт» не використовує класичні машини для нанесення лаку, а наносить прозорий тонер на Ricoh Pro™ С7500, особливо якщо площа лакування невелика, й замовник обирає матовий лак.

Лакувати, наприклад, 50 примірників у трафаретний спосіб великій друкарні абсолютно недоцільно, відповідно, на Ricoh Pro™ С7500 можна імітувати лакування: і замовника це цілком влаштовує, і наклад врятовується.

Поки компанія «Юнісофт» придбала два додаткові тонери: прозорий лак та білий тонер. Зразки друку металіками для «Юнісофту» виготовили в компанії «Мегатрейд»: якщо замовникам «зайдуть» зразки з металіками, «Юнісофт» одразу купуватиме можливість інсталяції цих тонерів в постачальника.

Якість друку на Ricoh Pro™ С7500 чудова, тому сьогодні левова частка обкладинок та форзаців друкується на цій ЦДМ. «Звісно, це недешево, але якщо врахувати вартість використання великих аркушевих машин і папір, який треба використовувати для великих накладів, вартість компенсується», – зазначає керівник компанії.

У компанії «Юнісофт» спробували друкувати на Ricoh Pro™ С7500 паковання та настільні ігри невеличкими накладами: тут далася взнаки здатність машини друкувати на щільному папері, до 470 г/м². Результатами задоволені, зразки надіслано замовникам, від яких очікують фітбеку щодо друку карт для настільних ігор. До цього замовники хотіли друкувати ці види продукції виключно в офсетний спосіб – проте виникали проблеми, пов’язані з різнотоном. Цифрою ці речі прибираються автоматично.

Ricoh Pro™ С7500 пожвавить і напрямок виготовлення невеликих, до 1000 од., накладів паковання з невеликою заливкою фарбою. Відповідні зразки теж виготовлено на Ricoh Pro™ С7500 та відправлено потенційним замовникам.

Після зміцнення парку цифрових друкарських машин компанія досить серйозно просуває друк книжок короткими накладами: йдеться не лише про друк обкладинок, а й ефективне задіяння в процесі виготовлення коротких накладів фальцювального, зшивного та іншого післядрукарського устаткування.

За підсумками серпня компанія зробила понад 11 тис. книжок у твердій палітурці за напрямком оперативної поліграфії, і до кінця року планує вийти на показник 20 тис. книжок у твердій палітурці щомісяця. «Ми максимально уніфікували формати, і це нам також
дало змогу збільшити обсяг виготовленої продукції», – зазначає Олександр Попович.

Поки що компанія не готова виготовляти більше, бо є певні обмеження по палітурному виробництву.

ПОДАЛЬШІ ПЛАНИ

Для компанії «Юнісофт» принципово важливо забезпечити стабільне виготовлення обсягу у 20 тис. книжок в твердій палітурці щомісяця цифровим друком (це точка, від якої можна відштовхнутися, щоб запроваджувати автоматизовані післядрукарські рішення).

Сьогодні для обробки накладів оперативної поліграфії використовується звичайне устаткування (швейне, різальне) з досить великим часом переналаштування. Відповідно, є певні проблеми, але є на ринку й чимало пропозицій (як-от представлені на останній drupa) для автоматизованого виготовлення невеликих накладів.

Олександр Попович почав збирати інформацію щодо монохромних рулонних ЦДМ, бо ринок, на думку фахівця, рухається в цьому напрямку. «Наразі ми маємо аркушеві цифрові машини. Але якщо зможемо автоматизувати палітурне виробництво та випускати цифрові наклади у твердій палітурці значно швидше (за 3-4 доби) саме продуктивна струменева монохромна ЦДМ стане нам у нагоді», – каже керівник компанії.

ПРО СПІВПРАЦЮ З «МЕГАТРЕЙД»

У довоєнні часи співпрацею з компанією «Мегатрейд» Олександр Попович був задоволений на 100%, бо всі запити виконувалися максимально швидко, і жодних проблем, пов’язаних з організацією продажу чи обслуговуванням, не було.

Після початку війни є певні, загальні для всіх, проблеми: насамперед, це наявність фахівців. Сьогодні в Харкові, на жаль, немає сервісного інженера для обслуговування техніки Ricoh. Відповідно, можливі певні ситуації, коли деякі запчастини затримуються на кордоні через черги чи страйки поляків. Через дії ТЦК багато хто лякається переміщуватися автівкою. Отже багато чинників ускладнюють роботу.

Але основна перевага компанії «Мегатрейд», що її працівники не ховаються від проблем, а намагаються спільно з замовниками ці проблеми вирішувати, використовуючи відеоконференції, відеонавчання. І компанія «Юнісофт» підготувала власного фахівця, начальника дільниці, як фахового сервісного інженера, що може виконувати певні роботи з обслуговування техніки.

***

«Харків живе і буде жити. Дякуємо ЗСУ! А українські видавці підтримують місто та забезпечують завантаження друкарні, підтримують галузь, де більшість виробників розміщена в Харкові. Велика подяка всім замовникам та читачам книжок – бо попит на книжки досить значно зріс за останні півроку, якщо зважати на динаміку зростання обсягів друку», – підсумовує Олександр Попович.

Компанія «Мегатрейд» є ексклюзивним партнером Ricoh International B.V. в Україні та офіційним постачальником Ricoh Production Printing Products до Молдови, Азербайджану та Казахстану.
Компанія допомагає ввести обладнання в експлуатацію, навчає операторів, забезпечує профілактичне обслуговування та ремонт цифрових друкарських машин, надає гарантію на обладнання впродовж 12 місяців.
Для отримання консультацій щодо техніки Ricoh звертайтеся за телефоном +380 (44) 538-00-06 або пишіть на ricohsales@megatrade.ua