АСОРТИМЕНТ

«Модерн Пак» пропонує клієнтам матеріали преміум-сегменту:

  • крейдовані папери під брендом Arctic – G-Print, G-Silk, G-Snow, Arctic Matt, Arctic Volume White, Arctic Volume Ice;
  • книжкові папери Munken Print White та Munken Print Cream, Munken Premium White та Premium Cream;
  • офсетні папери Amber Graphic, Amber Preprint, Amber Terra;
  • папери для цифрового друку G-Silk;
  • дизайнерські папери Munken – гатунки Kristall, Polar, Pure, Lynx, в т.ч. з приставкою Rough (шорсткі);
  • крафт-папери Munken Kraft, Munken Kraft High White;
  • харчовий пергамент;
  • макулатурні картони KIPAS;
  • палітурні картони Smurfit, Luxline;
  • самоклейні матеріали Muflon.

Також компанія надає послуги порізки та перемотування частково на своєму обладнанні, частково користується послугами колег. Отже, асортимент «Модерн Пак» досить широкий. Компанія продає товари в роздріб (окремі позиції – від 1 аркуша), оптом, пачками та великими партіями («фурами»). Але «товари-локомотиви» на постійній основі все одно визначити складно.

Наприклад, у серпні (коли ми спілкуємося з Вікторією) такими «локомотивами» є папери Munken щільністю 80-100 г/м², що застосовуються для друку блокнотів, щоденників, бо починається «високий» поліграфічний сезон. Так само папір Munken більш високої щільності ґатунків Kristall, Polar, Lynx використовується для виготовлення настільних та настінних календарів. І це теж сезонні продукти, тому наприкінці літа попит на зазначені позиції суттєво зростає.

На попит на окремі позиції паперу в певні періоди впливає робота з недержавними фондами, іноземними компаніями. Наприклад, відновилися замовлення, яких не було два роки, пов’язані з використанням Arctic Volume White, крейдованого пухкого паперу підвищеної білизни, який вирізняється пухкістю і особливою тактильністю поверхні.

Нерідко замовники «Модерн Пак» звертаються до компанії з райдерами або технічними завданнями, де клієнт з-за кордону (це може бути, до прикладу, всесвітньо відома агенція, що співпрацює з постачальником послуг) надає чіткі параметри: зокрема, це має бути Munken Premium White, 90 г/м², 64х90 см, сертифікований за стандартом FSC.

Оскільки сегменти друку книжок, преміум-пакетів та рекламних матеріалів в Україні досить активно розвиваються навіть під час війни, чимало замовників надають перевагу іншим високоякісним ґатункам крейдованого паперу Arctic – Arctic Matt, G-Silk, G-Print.

«Модерн Пак» постачає папери під замовлення в рулонах та аркушах: середній термін постачання – до 5 тижнів. Якщо клієнт потребує аркушевого паперу, і найближчим часом виходить машина, «Модерн Пак» може зробити оперативну доставку за 1-10 днів. Компанія є одним з небагатьох сертифікованих за стандартом FSC постачальників в Україні, тому постійно співпрацює з компаніями, які так само сертифіковані в ланцюжку постачань.

КОНКУРЕНТНІ ПЕРЕВАГИ

Всіх трейдерів в Україні у «Модерн Пак» вважають своїми колегами, хоча й розуміють, що це конкуренти: виклики в усіх трейдерів одні й ті самі, відрізняється лише асортимент.

У компанії ніколи не принижують переваги та технічні характеристики товарів колег («Не беріть Китай»), бо невідомо, які матеріали «Модерн Пак» представлятиме завтра, й потенційні репутаційні ризики не сприяють розвиткові компанії та менеджерів.

Натомість «Модерн Пак» намагається конкурувати об’єктивними перевагами товару в технічному сенсі: насамперед, це перевага за якістю, а також кваліфікований сервіс, супровід, високий рівень технічного консультування.

Для «Модерн Пак» важливо продемонструвати клієнту, як можна використовувати той чи інший матеріал: застосовуються такі форми співпраці, як доставка взірців клієнтам, зустрічі, презентації (через повномасштабне вторгнення пересування менеджерів трохи обмежено, тому чимало презентацій проводиться онлайн – або самостійно, або за участі менеджера представництва Arctic Paper Андрія Мартиненка).

На таких презентаціях зазвичай йдеться, для чого можна застосовувати той чи інший матеріал, і наприкінці розмови ухвалюється рішення, які взірці реально потрібні клієнту. Надаються безкоштовні зразки для тестування – потенційний замовник задруковує їх, дивиться на результат, повідомляє, чи потребує додаткової консультації.

«Модерн Пак» інвестує у підвищення кваліфікації менеджерів. Вони відвідують виставки, бачать ситуацію на європейських ринках, новинки в асортименті постачальників, краще розуміють переваги матеріалів «Модерн Пак» та конкурентних структур-виробників.

«Модерн Пак», звичайно, спеціалізується здебільшого на пакувальних рішеннях, і це вал, на якому компанія заробляє. «Пакувальні рішення були представлені в «Модерн Пак» до відкриття напрямку продажів паперу та картону, і цей напрямок потужно розвивається, як і весь ринок пакування», – зазначає Вікторія Степаненко.

Але й напрямок продажу паперу та картону не пасе задніх і демонструє добрі результати. Щобільше, сьогодні компанія шукає трьох додаткових співробітників: двох менеджерів та офіс-менеджерку, щоб ще якісніше надавати послуги та обслуговувати більше замовників.

«Ми зростаємо та трохи не встигаємо обробити всі запити, тому не можна казати, що «Модерн Пак» робить акцент на чомусь одному – гофропакованні або напрямку поліграфічних матеріалів. Очевидно, що робота на ринку поліграфії підвищує рейтинг «Модерн Пак» в переліку постачальників, бо надає більше можливостей», – говорить Вікторія.

Вікторія Степаненко

Має двадцятирічний досвід у продажі паперів та картонів. Працювала у компаніях ТПК «Етап», «Інтеравіасервіс/Промпостачсервіс», з 2019 р. працює у компанії «Модерн Пак».

Також Вікторія має 14-річний досвід викладацької діяльності. Вона доцент та кандидат економічних наук.

Вікторія розробила програму «Інтуїтивний менеджмент» для навчання менеджерів прикладним моментам, що допомагають продавати. Ця методика також може застосовуватися на суміжних ринках – для навчання дизайнерів, менеджерів друкарень: вони опановують інформацію від постачальників за допомогою практичних кейсів, додаткових матеріалів, в т.ч. маркетингових матеріалів виробника (взірців), а також для навчання за конкретним напрямком.

Також Вікторія прагне передати частку своїх знань тим, хто їх потребує, активно запроваджує програми внутрішнього навчання менеджерів. Фахівчиня працює над книгою з робочою назвою «Що треба автору знати про папір», в якій узагальнює свій досвід роботи на ринку продажів паперу та картону.

РОБОТА З КЛІЄНТАМИ

Звичайно, клієнтом «Модерн Пак» може бути будь-яка компанія України, що виробляє продукцію з паперу чи картонів. Це як малі виробництва з ручними процесами виготовлення блокнотів чи календарів, так і агенції, цифрові друкарні, середні та великі друкарні, видавництва, художні магазини, реселери або ресурси на prom.ua, що займаються перепродажем паперу та картону.

З представниками кожного з цих сегментів «Модерн Пак» працює окремо, приділяючи однакову увагу як покупцеві 10 тонн паперу, так і однієї-двох пачок (бо з часом такий замовник може розвинутися, й клієнт, що спочатку здається маленьким, може незабаром рекомендувати працювати з «Модерн Пак»).

АСОРТИМЕНТ ПАПЕРІВ «МОДЕРН ПАК»

1. Крейдовані папери Arctic – G-Print, G-Silk, G-Snow, Arctic Matt, Arctic Volume White, Arctic Volume Ice.

Папери бренду G розроблені для друку книг, журналів, брошур, каталогів, обкладинок, пакетів, плакатів, вкладишів та карт:

  • G-Print – матовий, 18% глянцю.
  • G-Silk – напівматовий, 35% глянцю.
  • G-Snow – напівматовий, 35% глянцю, висока білизна.

G-Print – це чистоцелюлозний матовий крейдований папір. Висока пухкість, благородне відчуття паперу і чудова тиражостійкість – все це робить G-Print гарним вибором. Гладенька, невідблискуюча поверхня забезпечує ідеальну читабельність та якість відтворення зображення поряд з глянсовим контрастом. Обробка поверхні забезпечує унікальні властивості фальцювання та палітурування.

G-Silk – це чистоцелюлозний білий, крейдований, напівматовий папір для високоякісного друку, який має високі пухкість та жорсткість, а також поверхню, яка не відблискує і гарантує добру читабельність. G-Silk має гладеньку поверхню для відтворення фотографій високої чіткості. Папір характеризується більш високими непрозорістю, пухкістю та жорсткістю у порівнянні з іншими напівматовими та матовими гатунками паперу. Він також має чудову тиражостійкість та гарні властивості післядрукарської обробки.

G-Silk – ідеальний для арт-буків, обкладинок, люксових журналів, матеріалів директ-мейлу, брошур, папок, плакатів, вкладишів та карток.

Arctic Matt – це білий матовий крейдований папір з надзвичайно м’якою поверхнею, що має відчуття природності. Папір має добру непрозорість та жорсткість, високу пухкість, чудові друкарські та післядрукарські властивості. Матова поверхня є сприятливою для читання, не відблискує.

Arctic Volume White – це матовий крейдований папір з підвищеною пухкістю (коеф. 1,1 см³/г). Матова поверхня дає змогу отримувати високоякісне відтворення зображення і одночасно залишає відчуття природності. Характеристики паперу, такі як чудова пухкість, непрозорість і жорсткість, роблять його ідеальним для повнокольорових книг, рекламних матеріалів, журналів, плакатів.

2. Книжкові папери Munken Print White та Munken Print Cream, Munken Premium White та Premium Cream.

Munken Print White – це чистоцелюлозний папір натурального білого відтінку, а Munken Print Cream – папір кремового відтінку, створений в процесі комбінації кращих характеристик паперу з вмістом деревомаси. Атрибути цих паперів – пухкість, непрозорість, приємна для читання поверхня, чудові друкарські властивості як для чорно-білого, так і для повноколірного друку, натуральне відчуття паперу і жорсткість, потрібна для книг.

Також до книжкових паперів Munken належать чистоцелюлозні папери Munken Premium White – білий некрейдований папір та Munken Premium Cream – папір з природною поверхнею, яка забезпечує чудову читабельність. Ці папери використовуються для чорно-білого та кольорового друку складних, вишуканих та ексклюзивних друкованих матеріалів. Вони виробляються з різною пухкістю та щільністю, доступні як в листах, так і в рулонах.

Munken Premium Cream – високоякісний чистоцелюлозний папір з чудовими архівними властивостями для ексклюзивних робіт.

3. Офсетні папери Amber Graphic, Amber Preprint, Amber Terra.

Amber Graphic – білий некрейдований офсетний папір з високою білизною та чудовими властивостями друку. Застосовується для виготовлення шкільних зошитів, друку книжок, словників, різноманітної паперової продукції, ЗМІ, брошур, каталогів та матеріалів поштових розсилок.

Папір Amber відомий своєю гарною тиражостійкістю та друкарськими властивостями і наявний як в аркушах, так і в рулонах. Під час виробництва офсетного паперу використовується поверхнева проклейка – нанесення на поверхню паперу тонкого шару клейкої речовини. Це робиться, щоб забезпечити високу міцність поверхні паперу, що оберігає її від вищипування окремих волокон липкими фарбами. Також це зменшує деформацію паперу при зволоженні й забезпечує точне суміщення фарб в процесі багатокольорового друку.

4. Папери для цифрового друку G-Silk.

Чистоцелюлозний (білий, крейдований, матовий) папір для високоякісного друку, який водночас має значну пухкість та жорсткість, а також майже невідблискуючу поверхню, яка гарантує добру читабельність.

G-Silk доступний в аркушах SRA3 щільністю від 90 до 250 г/м². G-Silk має гладеньку поверхню для відтворення фотографій високої чіткості. Папір має більш високу непрозорість, пухкість та жорсткість у порівнянні з іншими напівматовими та матовими гатунками паперу. G-Silk – ідеальний для арт-буків, обкладинок, люксових журналів, матеріалів прямих поштових розсилок, брошур, папок, плакатів, вкладишів та карток.

5. Дизайнерські папери Munken – Kristall, Polar, Pure, Lynx, в т.ч. з приставкою Rough (шорсткі).

Munken Kristall – папір кришталево-білого відтінку, Munken Polar – папір білосніжного відтінку з гладенькою поверхнею, Munken Lynx – природний білий папір із некрейдованою гладенькою поверхнею, Munken Pure – некрейдований папір з ніжним кремовим відтінком та підвищеною гладкістю.

Всі ці папери представлені в двох версіях: гладенький каландрований та шорсткий пухкий (у назві шорстких паперів присутня характеристика Rough).

Ці матеріали доступні в широкому асортименті щільності: від 80 до 600 г/м². Не кожен дизайнерський папір має настільки широкий діапазон щільності, тому дизайнерські папери Munken надають друкарням безумовні переваги при друці корпоративної поліграфії. Згадаймо і про дуже природнє відчуття паперу та надзвичайно реалістичні зображення, які можна отримувати на ньому.

Крім того, завдяки високій пухкості паперів Munken можливо вибрати більш низьку щільність і зберегти товщину та стабільність паперу для досягнення найкращого кінцевого результату.

6. Крафт-папери Munken Kraft, Munken Kraft High White.

Munken Kraft – це відбілений крафт-папір машинної гладкості щільністю 38-150 г/м². Мікс чистих волокон з твердої та м’якої деревини надає Munken Kraft чудову тиражостійкість та високу міцність. Оброблена поверхня забезпечує чудову якість друку та запобігає утворенню пилу.

Munken Kraft High White з підвищеною білизною – ідеальний папір для виробництва пакетів для покупок, мішків, торбинок, а також різномантіних обгорток та паковань у харчовій та нехарчовій промисловості.

Вікторія Степаненко зазначає, що «Модерн Пак» намагається на ринку уникати конкурентного середовища «червоних океанів»¹ і не конкурувати суто ціною, хоча за окремими брендами та товарами «Модерн Пак» не є монополістом (тому конкуренція на ринку та середньоринкова вартість впливають на продажі).

Проте по тим товарам, які в асортименті «Модерн Пак» наближаються до монопольних (ті, що імпортують ще один-два постачальники) ринкові переваги стають більш відчутними, і в компанії розуміють, що, переходячи у сегмент «блакитних океанів» конкурують не суто ціною, а якістю.

Наприклад, багато хто говорить, зазначає Вікторія, що Munken можна замінювати товарами-субститутами (замінниками), з подібними властивостями, але варто розуміти, що на той самий блокнот замість паперу Munken Pure щільністю 80 г/м² не можна взяти якійсь простіший а-ля біблійний кремовий папір щільністю 70 г/м².

Бо клієнт друкарні врешті отримає тонший блокнотик, а надруковані сітки будуть просвічуватися на зворотний бік. В такому випадку фахівці «Модерн Пак» обов’язково звертають увагу клієнтів, що крім 80 г/м² в асортименті компанії – папір Munken Pure для конвертів – 130-150 г/м², для форзаців – 130-150 г/м², для м’якої обкладинки для інтегральної палітурки – 300-400 г/м². На ринку жоден виробник, крім Munken, не може запропонувати настільки потужний мікст продуктів, що завдяки цілісності пропозиції підкреслять унікальність бренду замовника. Відповідно, клієнти обирають якість, сервіс та всі папери однієї лінійки «з одних рук».

Більшість клієнтів «Модерн Пак» не йдуть на компроміси з якістю заради вартості. І менеджери «Модерн Пак» обов’язково звертають увагу на те, як за допомогою паперу клієнт може збільшити ринкову вартість виробу та заробити більше, використовуючи високоякісні матеріали. А клієнтам, що звикли використовувати суто бюджетні матеріали, у «Модерн Пак» надсилають готову, вироблену в Україні продукцію: книжки, блокноти, друковані аркуші.

І нерідко, компанії, що ніколи не застосовували товарів з асортименту «Модерн Пак», але бачать готову високоякісну продукцію, виготовлену в Україні, переглядають своє бачення. Зважимо й на те, що інколи спрацьовує стереотип: на високоякісному папері можуть друкувати лише європейські друкарні на своєму новішому обладнанні. Це не так: будь-яка друкарня в Україні може друкувати на паперах від «Модерн Пак».

Хоча б тому, що вони не потребують дуже тривалої приладки і підготовки до друку, хоча можна застосовувати і ICC-профілі, розроблені для цих паперів та картонів, і чимало технічної документації. Нерідко клієнти обирають папери від «Модерн Пак», бо вони зручніші у роботі. Наприклад, підприємниця з Харкова друкувала інструкції для холодильників на китайському крейдованому папері (наклад від початку до кінця виготовлявся 5 днів). Якось вона випробувала G-Print від Arctic Paper, і наклад було виготовлено вдвічі швидше. У цьому випадку при оцінці економії паперу, витрат електроенергії, роботи друкаря, допоміжного устаткування та працівників – виходить значна, досить наочна, економія за рахунок використання більш якісного паперу.

ОСНОВИ ПРОДАЖІВ

Напрямок продажу паперу та картону «Модерн Пак» представлений в Україні невеликою командою (крім Вікторії, це ще четверо менеджерів, які працюють у різних містах України з замовниками з усіх регіонів). Звісно, щоб продавати продукти, вартість яких перевищує середньоринкову, потрібно мати неабиякий менеджерський хист, досконало розуміти технічні особливості паперів та картонів, нюанси їх застосування, а також розуміти, як саме ці матеріали можуть допомогти створити додаткову вартість продукції друкарні.

Зі свого боку, компанія «Модерн Пак» прагне надавати клієнтам високий рівень технічного консультування, щоб вони розуміли, навіщо варто замовляти справді високоякісні матеріали.

У «Модерн Пак» запроваджено власну стратегію продажів, без якої компанія не може бути успішною: тут більше роботи, ніж іноді людина очікує.

Більшість менеджерів напряму продажів паперу та картону «Модерн Пак» не мали та не мають відповідного досвіду роботи в поліграфії або профільної освіти. Вікторія Степаненко прихильниця залучення менеджерів з інших сфер, які не мають нагромадження попереднього досвіду. Вона згадує, що раніше намагалася підшуковувати фахівців, які вже продавали папір. Але згодом збагнула, що краще навчати менеджера, який не має великого досвіду й працював в іншій галузі: діє ефект дизайн-мислення, коли фахівець набуває кваліфікації в галузі продажу паперу.

Натомість модель продажів супердосвідченого фахівця не накладається на модель продажів «Модерн Пак», особливо, коли людина звикла продавати бюджетніший продукт або вироблений в Україні.

Після приходу на роботу кожен менеджер проходить навчання, він та колектив придивляються одне до одного. Досвідчені фахівці надають максимальну кількість інформації, презентацій по продуктах.

Практично всі менеджери відвідували європейські виробництва паперу та картону. Такий досвід дуже впливає на якість роботи, бо менеджери розуміють, як саме відбувається виробництво паперу, нюанси та деталі. Фахівці «Модерн Пак» зустрічаються з виробниками та їхніми технологами, слухають лекції безпосередньо на фабриках та розуміють, які саме переваги певних товарів для клієнтів продають.

Крім того, щонайменше двічі на рік представники «Модерн Пак» відвідують міжнародні виставки разом з представниками компаній-клієнтів, або працюють на профільних виставках на стенді польського представництва Interpack Polonia. Отже, «Модерн Пак» намагається вивести менеджерів за рамки суто продавців, а зробити з них фахівців-експертів у царині продажів паперу.

Йдеться й про постійне підвищення рівня експертизи менеджерів, щоб вони були кваліфікованими консультантами з постачання. Бо «Модерн Пак» працює з клієнтами на довгих дистанціях й розраховує або йти поруч, або бігти цей марафон разом, розвиваючи власне комплексні продажі.

Компанія «Модерн Пак» щороку один чи два рази організовує окреме навчання: два роки тому менеджери навчалися в міжнародній онлайн-школі Laba, а торік – з окремим тренером. Крім того, щопівроку проводяться стратегічні сесії, під час яких аналізуються цілі компанії, напрямку, рівень продуктів, націнки, рентабельності, позиції компанії на ринку. «Як ″граючий тренер″ я навчаю свою команду та тішуся результатами. Показую все, що я знаю. Даю змогу колегам обирати ті напрямки, в яких вони сильніші , та розвиватися», – зазначає Вікторія Степаненко.

ВИКЛИКИ ТА ПЕРМАНЕНТНІ КРИЗИ

За п’ять років роботи у «Модерн Пак» Вікторія Степаненко стикнулася як з наслідками COVID-19, так і відкритої агресії з боку росії. Попри не досить простий двадцятирічний досвід у продажі паперу та картону, фахівчиня зазначає, що виклики останніх п’яти років – найважчі.

Судіть самі. Робота філії з продажу паперу та картону «Модерн Пак» стартувала у листопаді 2019 р., а в березні 2020 р. почалася пандемія. Цей виклик чітко окреслив, що саме в структурі замовлень та складських залишків компанія робить невірно, загартував команду та відшліфував абсолютно всі віддалені процеси.

24 лютого 2022 р. філія «Модерн Пак» мала переїжджати до нового офісу в Харкові. Попередній офіс розбомбили, але техніка була готова до переїзду й вціліла. «Ми розуміли, як працювати віддалено та як керувати цими процесами. Але якщо не працюють друкарні або перебувають під обстрілами, будь-які зусилля марні», – згадує ті події Вікторія. Відповідно, довелося декілька місяців чекати, поки відновляться клієнти чи взагалі почнуть працювати. Склад «Модерн Пак» перебував на лінії зіткнення, і це дуже ускладнювало всі процеси: товари довелося перевозити до Києва та Львова. Проте завдяки вольовим рішенням того часу, компанії вдалося швидко відновити роботу, вже у травні почалися активні продажі.

Всі бізнес процеси компанія «Модерн Пак» трансформувала, але якби не COVID-19 (знову наголошує Вікторія Степаненко), в компанії не було підґрунтя та бази впоратися з викликами відкритої агресії. Менеджери напряму продажу паперу та картону мешкають в різних містах, але це не заважає мати добрі результати. Вони ефективно працюють з дому, інколи з офісу, їздять на зустрічі, зустрічаються у відрядженнях всім колективом. По можливості менеджери відвідують колег в Європі та вивчають роботу подібних бізнесів, а під час відвідання клієнтів в Україні – цікавляться та роблять висновки, які трансформації пережили друкарні.

КРОС-ПРОДАЖІ

Від першого дня роботи керівники концерну UGPS, до якого входить «Модерн Пак», заохочують менеджерів (загалом їх в Україні 60) перепродавати товари інших напрямків. Продукти, що виробляються компаніями корпорації (гофропаковання, гнучке та картонне паковання, стрейч-плівка, скотч, картонні кутники та гільзи) рекомендовано продавати всім менеджерам: це додатковий прибуток компанії та менеджерів.

Відділ продажів «Модерн Пак» може пропонувати діючим клієнтам піддони, гнучке та картонне паковання, гофропаковання, брендований скотч, стрейч-плівку, картонні вироби, POS-матеріали. Можливість запропонувати настільки потужний асортимент підсилює ринкові позиції компанії й позитивно впливає на репутацію: лояльність клієнтів підвищується, бо їм зручно брати, наприклад, десять товарів в одному місці.

З іншого боку, завжди є можливість передати «непрофільне» замовлення іншій філії. «Ми фахівці високого рівня у своїй сфері, і коли нам надходить запит від клієнтів, наприклад, на гофропаковання, ми передаємо його іншій харківській філії, яка може обслужити цих клієнтів. У свою чергу, якщо колегам з інших компаній корпорації надходять запити на папір та картон від друкарень, з якими ми ще не працюємо, вони передають ці запити нам», – зазначає Вікторія Степаненко.

Вікторія Степаненко, керівник напряму продажів паперу та картону «Модерн Пак»:

Хочу подякувати поліграфічній галузі, кожному її учаснику, за стійкість та за те, що «Модерн Пак» продовжує працювати якісно. Я вражена мужністю та відданістю справі друкарень-партнерів, в тому числі тих, що були зруйновані внаслідок обстрілів країни-агресора.

Якщо прочитавши цю статтю, знайдуться бажаючи з нами працювати (як клієнти, так і кандидати для роботи в колективі) — welcome, будемо раді.

Ми прихильники корпоративної культури, в основі якої якість продуктів та сервіс. Ми розвиваємося, можливо тому захотіли поділитися інформацією про себе, наше бачення та нашу компанію, про напрямок продажу паперів та картонів та «Модерн Пак» загалом»…

ОБРІЇ ТА РОЗВИТОК

Негативні зміни, що сталися внаслідок повномасштабних бойових дій, не сприяють розвитку ринку. Підписання закону про заборону російських книжок дало свій сплеск та позитивно вплинуло на розвиток книжкового ринку. Але в цілому на ринкову стабільність годі сподіватися: «Від місяця до місяця показники абсолютно відрізняються. Те, що ринок працює, я вважаю не просто дивом, а здобутком людей, що в Україні виробляють поліграфічну продукцію. І купують обладнання, й інвестують, і замовляють в тому числі наші суперякісні папери».

Майбутнє компанії «Модерн Пак» Вікторія Степаненко бачить у Перемозі у війні та звільненні всіх українських тимчасово окупованих територій: післявоєнній стабілізації, яка допоможе розширятися та розвиватися: «Це буде поштовх для розвитку галузі, включаючи іноземні інвестиції. І можливість для друкарень спокійно та цілеспрямовано працювати».

***

Якщо після прочитання статті у вас виникнуть ідеї або думки, які ви би хотіли озвучити чи втілити разом з «Модерн Пак», пишіть Вікторії напряму v.stepanenko@ugps.com.ua