Згідно зі статтею 5(2) DMA, гейткіпери повинні отримати згоду користувачів на об’єднання їхніх особистих даних між визначеними службами основної платформи та іншими службами, і якщо користувач відмовляється від такої згоди, він повинен мати доступ до менш персоналізованої, але еквівалентної альтернативи.
Примітно, що гейткіпери не можуть використовувати службу або певні функції за умови згоди користувачів.
У відповідь на нормативні зміни в ЄС Meta представила в листопаді 2023 р. бінарну пропозицію «оплата або згода», згідно з якою користувачі Facebook і Instagram в ЄС повинні вибирати між підпискою за щомісячну плату на версію цих соціальних мереж без реклами або безкоштовний доступ до версії цих соціальних мереж із персоналізованою рекламою.
Комісія дотримується попередньої точки зору, що ця рекламна модель «плати або згоди» не відповідає DMA, оскільки вона не відповідає потрібним вимогам, викладеним у статті 5(2).
Зокрема, модель Meta не дозволяє користувачам вибирати послугу, яка використовує менше їхніх особистих даних, але в іншому еквівалентна службі на основі «персоналізованої реклами», і не дозволяє користувачам здійснювати своє право вільно погоджуватися на поєднання їхні персональні дані.
Щоб забезпечити дотримання DMA, користувачі, які не погоджуються, все одно повинні отримати доступ до еквівалентної служби, яка використовує менше їхніх особистих даних, у цьому випадку для персоналізації реклами.
Тепер Meta має право відповісти на попередні висновки Комісії до завершення розслідування протягом 12 місяців від моменту відкриття провадження 25 березня 2024 року.
Якщо попередні погляди Комісії будуть остаточно підтверджені, Комісія прийме рішення, в якому буде встановлено, що модель Meta не відповідає статті 5(2) DMA.
У разі невідповідності Комісія може накласти штрафи в розмірі до 10% від загального світового обороту гейткіпера. Такі штрафи можуть досягати 20% за повторного порушення.
Крім того, у разі систематичного невідповідності Комісія також має право вживати додаткові засоби правового захисту, наприклад, зобов’язати гейткіпера продати бізнес або його частини або заборонити гейткіперу надавати додаткові послуги, пов’язані з системним недотриманням.
Маргрете Вестагер, виконавчий віце-президент Комісії, відповідальний за конкурентну політику, сказала: «Наше розслідування має на меті забезпечити конкурентність на ринках, де гейткіпери, як-от Meta, протягом багатьох років накопичували особисті дані мільйонів громадян ЄС.
Європейська комісія заявила, що рекламна модель Meta «оплата або згода» на Facebook і Instagram не відповідає Закону ЄС про цифрові ринки. Комісія поінформувала гіганта соціальних медіа щодо попередніх висновків про те, що бінарний вибір змушує користувачів давати згоду на поєднання їхніх особистих даних і не надає їм менш персоналізовану, але еквівалентну версію соціальних мереж Meta.