ПРО КОМПАНІЮ
Самостійну роботу на ринку поліграфії засновник компанії PrintLand Олексій Золотоверхий (у поліграфії понад 20 років й пройшов свого часу шлях від учня друкаря до завідувача виробництвом Херсонської міської друкарні) з однодумцями розпочав у лютому 2015 року. Підприємець спеціалізувався здебільшого на збірних накладах.
Наприкінці 2018 р. на ринку поліграфії з’явилася самостійна компанія ТОВ PrintLand. Друк замовлень виконувався на стороні, а от постдрукарську обробку, особливо пов’язану з ручними операціями, компанія намагалася робити самостійно, бо інакше було важко контролювати процес, і виникали певні непорозуміння з виконавцями та замовниками. Згодом компанія переїхала до нового офісу: це створило передумови масштабувати бізнес.
Проте, у високий сезон постійно траплялися зриви термінів друку замовлень, а для посередника зривати терміни відвантаження продукції клієнтам неприпустимо.
Передноворічний бум 2021 р., зрив термінів постачальниками друкарських послуг став «останньою краплею» та певним каталізатором покупки власної ЦДМ Ricoh Pro™ C5300S: потреба розширити можливості власної друкарської ділянки, де на той час вже працював УФ-принтер, спонукала до активних дій. Інсталяція власної ЦДМ - клієнто-орієнтований крок, адже замовники PrintLand нерідко потребують персоналізованої продукції, а іноді їх додатково цікавить можливість самостійно обирати матеріал для друку.
Й Ricoh Pro™ C5300S виправдала сподівання керівника друкарні: швидкий друк, із точним суміщенням лиця та звороту навіть при роботі з щільними матеріалами (350 г/м2), тонкі налаштування ЦДМ за кольором, якісний друк суцільних плашок, бібліотека матеріалів стають у нагоді при виготовленні комерційної продукції - листівок, флаєрів, презентацій, наліпок.
Інвестиції у власне друкарське обладнання (в т.ч. з додатковими кольорами та ефектами опорядження) - це, для PrintLand, насамперед, можливість виконувати високомаржинальні замовлення. Комбінування можливостей цифрового тонерного та широкоформатного УФ-друку на різноманітних матеріалах — дизайнерському картоні, шкірі, плівках — стало для компанії можливістю диверсифікувати виробництво та ввійти у нові ринкові ніші.
Сьогодні PrintLand може запропонувати комбіноване виконання замовлень на власному виробництві: його додатково вдалося зміцнити вже під час війни (про це далі).
Звичайно, компанія частину накладів друкує офсетом на стороні. При цьому клієнти відвідують виробництва під час друку їхніх замовлень, але продовжують працювати з PrintLand, бо компанія бере сервісом, йде назустріч.
ПІСЛЯ ВІДКРИТОЇ АГРЕСІЇ
Після початку повномасштабного вторгнення росії PrintLand вдалося вижити та адаптуватися до ситуації. За місяць компанія відновила виготовлення комерційних замовлень (до цього друкували волонтерам, а сам Олексій буквально жив в офісі). Відновилася праця зі старими клієнтами, стали з’являтися нові, бо чимало друкарень припинили працювати.
Друге своє приміщення компанія PrintLand здавала під коворкінг: цей крок дав змогу інвестувати кошти в два генератори — 8,5 кВ та 5,5 кВ та отримати невеличкий прибуток. Важливіше, що компанія зберегла зручне приміщення, і це стане у нагоді в майбутньому, коли PrintLand розширятиметься.
Наприкінці 2022 р. PrintLand вдалося вийти на стабільні обіги та завантаження.
Певне зростання під час війни сам Олексій Золотоверхий пояснює ставленням до клієнтів. У ДНК PrintLand прописано: клієнт має кайфfнути від роботи з компанією, чого б це не було варто. Цей постулат має багато складових: швидкість відповіді (наприклад, компанія запровадила чат-боти, щоб клієнт мав задоволення від роботи з PrintLand).
Для соціальних мереж (насамперед, Instagram) компанія створює якісний візуальний ряд та відеоконтент, щоб широкому загалу була зрозуміла унікальність можливостей УФ-плотера, яку компанії вдалося розкрити лише тепер (йдеться про друк на металіках з білим - від таких самоклейних етикеток замовники отримують естетичне задоволення).
Компанія почала активно використовувати можливості Instagram (сам Олексій до цієї платформи спочатку ставився скептично): це принесло досить значний потік клієнтів (Олексій демонструє кількість замовлень, що надійшли лише під час нашої бесіди).
Нове замовлення, що надходить з Instagram, обходиться PrintLand в межах долара: такої ціни замовлення не було й у найкращі часи (навіть у 2015-2016 р. компанія сплачувала 20-25 грн за клік в AdWords, щоб замовник перейшов на сайт).
Крім того, завдяки Instagram компанія стала працювати з абсолютно новою категорією замовників — це власники бізнесів, які паралельно шукають щось нове та актуальне. Якісні іміджи «чіпляють» клієнтів, для них PrintLand виготовляє тестові зразки безкоштовно, після чого, як правило, починається вже системна співпраця.
Спільно з постачальником дизайнерських матеріалів «Август Трейд» PrintLand вдалося запропонувати замовникам чимало інноваційних матеріалів, які оцінили таке ставлення.
Під час нашої розмови Олексій Золотоверхий весь час згадує про інертність підрядників, що власне й створює додаткові передумови та стимулює РА до розвитку.
Деякі з матеріалів, завдяки друкові на яких та популяризації цієї послуги PrintLand залучила великих замовників, були й у пропозиціях операторів збірних накладів, проте вчасно ті запаси не поновлювалися... «Я вдячний великим компаніям за те, що вони гальмують та допомагають нам відкривати нові можливості». Зробивши тестові друки для кількох великих клієнтів, сьогодні PrintLand переходить до їхнього системного обслуговування.
МОТИВИ НОВИХ ПРИДБАНЬ
Щоразу до активних дій з придбання устаткування Олексія Золотоверхого спонукала інертність та необов’язковість підрядників: так було у випадку з ЦДМ та УФ-принтером, та й нові інвестиції зумовлені саме незадоволенням якістю обслуговування на стороні. З іншого боку ламінування та порізка готової продукції були «вузькими місцями» виробництва PrintLand: прийшов час побудувати замкнений виробничий цикл навколо ЦДМ та УФ- принтера.
За словами власника компанії, найбільш «вузьким» місцем донедавна лишалася порізка готової продукції (наявний «нон-не- йм» різак китайського виробництва був найбільш завантаженою одиницею у ланцюжку виробництва). Ця масивна та програмована гільйотина поралася із завданнями, але були певні проблеми з перекошуванням продукції, заднім упором, притиском, постійним продавлюванням, відсутністю тонких налаштувань: «Морочилися, постійно робили підкладки, було дуже незручно різати», — каже Олексій. Та й складні роботи PrintLand на цьому «китайці» не виконувала через велику вірогідність зробити їх неякісно.
Але перш ніж придбати новий різак, компанія PrintLand додатково посилила напрямок постдрукарської обробки, придбавши за вигідною ціною ламінатор китайського виробництва з шириною ламінування 35 см та стрічкою протяжки, металевим валом та масляним нагрівом.
Тепер, маючи ЦДМ Ricoh Pro™ C5300S, ламінатор, Олексій прагнув максимально швидко побудувати більш ефективний виробничий цикл з виготовлення продукції оперативної поліграфії, тому активно шукав більш сучасний різак, бажано європейського виробництва - гідравлічний та новий.
Проте фахівці компанії «Мегатрейд» розтлумачили, що гідравлічна гільйотина потребує трифазного живлення 380 Вт, а PrintLand має однофазну подачу електрики, тому варіант з гідравлічним різок довелося відкинути.
Натомість у демонстраційному залі компанії «Мегатрейд» (офіційного дистрибутора в Україні відомого польського виробника додрукарського та післядрукарського устаткування компанії Grafmasz) Олексій Золотоверхий особисто протестував Grafcut G52, перевірив те, що його цікавило (все влаштувало), і одразу лишив завдаток.
До речі, вартість механічної гільйотини Grafcut G52 на декілька тисяч євро менша, ніж гідравлічної, що теж вплинуло на швидкість прийняття рішення (так само було і з ЦДМ Ricoh Pro™ C5300S, яку можна було придбати в комплектації з професійним RIP, значно дорожче, але у випадку PrintLand в цьому не було сенсу, за півтора року експлуатації потреби в більш потужному RIP компанія так і не відчула).
«На ЦДМ виготовляємо оперативні, термінові замовлення, а все, що можна віддати на підряд, віддаємо у «Глянець» та «Сборку», — підкреслює Олексій. В аркушах вартість друку суттєво дешевша, і ось тут знову повертаємося до мотиву придбання власного різака. «Мені досі незрозуміло, чому оператори збірних накладів додають 700 грн до вартості, якщо треба порізати 200 листів SRA3, тому Grafcut G52 відіб’ється за півроку», — впевнений власник PrintLand.
От і сталося так, що компанія придбала одразу дві одиниці обладнання і створила замкнений виробничий цикл з виготовлення продукції оперативної поліграфії. Непоганою додатковою опцією стала програма від «Мегатрейд» «на виплат», розрахована на півроку, що власне й дало змогу компанії PrintLand інсталювати паралельно дві одиниці устаткування та мати певний запас міцності.
Свого часу для ТОВ PrintLand важливою була можливість придбати «на виплат» і Ricoh Pro™ C5300S (компанія «Мегатрейд» тоді запропонувала програму, розраховану на рік). Оскільки перед цим PrintLand інвестувала в УФ-плотер, вільних грошей було обмаль, а Олексій Золотоверхий морально був не готовий знову, як у випадку з УФ-плотером, витрачати час та нерви на отримання чергового кредиту.
Олексій Золотоверхий, власник компанії PrintLand:
«Ми знімаємо з клієнта головний біль, надаємо їм варіанти, і клієнти бачать нашу зацікавленість у їхньому успіху».
ПРО GRAFCUT G52
Детально про гільйотину Grafcut G52 ми писали у журналі Print+ №9 (2022 р.) та на сайті — трохи нагадаємо про можливості цього устаткування та власне виробничу програму компанії Grafmasz (Польща) за напрямком гільотин.
На ринку України є сталий попит на бюджетні, але при цьому досить функціональні гільйотини, саме таку лінійку компактних електро-механічних та гідравлічних різаків, відомих надійною конструкцією виготовляє родинна компанія Grafmasz: навіть моделі начального рівня розраховані для роботи у цифрових друкарнях з високим завантаженням.
Обладнання компанії повністю виробляється в Польщі з використанням сучасних процесів шліфування, фрезерування, токарської обробки та порошкового покриття, що дає змогу від самого початку контролювати якість продукції.
Компактні, міцні, автоматизовані електричні та гідравлічні гільйотини Grafmasz мають надійну конструкцію й працюють у друкарні десятиріччями. Виробник піклується про безпеку операторів, тому його гільйотини відповідають усім вимогам безпеки EU.
Модельний ряд Grafmasz включає гільйотини двох розмірів (з довжиною різа 52 та 73 мм), в кожному розмірі представлені гідравлічна (дорожча) та електро-механічна модель. Малі гільйотини однофазні, великі — трифазні:
- G52 - електромеханічний різак з шириною різання 520 мм стосу паперу до 80 мм;
- G52H - гідравлічний різак з шириною різання 520 мм стосу паперу до 80 мм;
- G73 - електромеханічний різак з шириною різання 730 мм стосу паперу до 100 мм;
- G73H - гідравлічний різак з шириною різання 730 мм стосу паперу до 100 мм з повітряним ложем з повітродувкою і програмуванням кожного кроку.
Гільотини Grafcut відомі українським друкарям і успішно використовуються у вітчизняних компаніях. Вони користуються попитом українських поліграфістів навіть під час війни.
Grafcut G52 з шириною різання 520 мм і допустимою висотою стосу паперу до 80 мм є обладнанням початкового рівня, але для салону оперативної поліграфії чи невеликої друкарні цифрового друку або відділу оперативної поліграфії ВУЗу чи комерційної організації це вибір значно кращій, ніж б.в. устаткування з сумнівною перспективою пошуку запчастин та сервісного обслуговування.
Grafcut G52 обладнано ІЧ-захисним бар’єром робочого місця (фотоелементи), прозорим екраном заднього столу, головним вимикачем, дворучним запуском різу, системою автоматичного повернення леза в верхнє положення з будь-якого становища.
До комплекту постачання Grafcut G52 входять 2 ножі HSS, 3 марзани, надійна підставка для зміни ножа і дерев’яний штовхач паперу.
ДОСВІД
Придбання Grafcut G52 дало змогу PrintLand створити замкнений виробничий цикл з листового цифрового друку, а також посилити напрямок обробки продукції з самоклейних плівок, видрукуваних на УФ-плотері.
«Щойно ми встановили Grafcut G52, одразу отримали «поліграфічний оргазм» від результату. Те, як гільотина ріже та програмує, така швидкість — все це дає комфорт та відчуття гармонії. Так само, як я свого часу міркував про Xerox та придбав ЦДМ Ricoh Pro™ C53OOS і ані разу не пожалкував, так і у випадку з Grafcut G52 я отримав більше, ніж очікував», — зазначає Олексій Золотоверхий.
Все, що може, PrintLand ріже тепер в себе, наприклад, прямокутні невеликі наліпки від 30 мм. Вартість послуги цілком прийнятна, бо таку продукцію вигідніше вирізати не на плотері, а на гільотині стосом. «Ми дуже задоволені цим своєчасним придбанням, враховуючи те, що невдовзі починається високий поліграфічний сезон», — каже власник PrintLand.
У цей час до приміщення друкарні заходять двоє фахівців компанії «Тріолан». «Є такі клієнти, які з нами вже років сім, - пояснює Олексій. - На їхньому типовому замовленні власна гільотина дає різницю у 2 тис. грн за умови, якби порізка виконувалася, наприклад, оператором збірних накладів. Незрозуміло, чому треба сплачувати 2 тис. грн, щоб порізати на два елементи замовлення, яке коштує 8 тис. грн». От вам ще один мотив придбати власний різак!
Враховуючи значний потік замовлень, китайський різак компанія PrintLand лишила як резервний.
ОЧІКУВАННЯ ВІД РИНКУ
Олексій Золотоверхий чудово розуміє специфіку роботи операторів збірних накладів, продовжуватиме працювати з ним (бо саме для РА вони мають низку цікавих пропозицій), проте наполягає на тому, що сервіс їм варто було б й надалі покращувати.
«Від компанії, якій ми на підряд віддаємо замовлень на декілька мільйонів на рік, ми отримаємо ставлення, наче замовили 50 візитівок. До керівництва достукатися неможливо, — зазначає Олексій. — Сьогодні от була ситуація, коли вони зателефонували, що не можуть зробити замовлення, бо розібрали старе обладнання та ставлять нове. Нашу пропозицію забрати продукцію у листах, щоб порізати самостійно, категорично відкинули».
Підприємцеві це незрозуміло, адже якщо його компанія не може виготовити сьогодні наклад пластика, вона безкоштовно зробить замовнику плакати, а замовлення на пластику віддасть за добу.
Особливості Grafcut G52:
-
електричні ніж, затискач, задній затискач;
-
зручний, повністю програмований сенсорний екран із 100 програмами/100 кроків кожна;
-
точність позиціювання різання - 0,1 мм;
-
макс. висота різання - 80 мм;
-
вузький зріз 22 - мм (40 мм з фальш-затискачем);
-
захисні штори з фотоелементів, додаткові бічні столики;
-
захисний чохол на задньому столі;
-
автоматичне повернення леза та хомута з кожного положення;
-
замок безпеки з електронним дворучним управлінням;
-
автоматичне повернення леза і затиску з будь-якого положення;
-
пристрій для зміни леза з закритою ріжучою кромкою;
-
міцний сталевий утримувач та регульовані напрямні леза;
-
оптична лінія різання;
-
захисна кришка на задньому столі;
-
міцна металева конструкція;
-
полиця для інструментів.
Нездатність великих друкарень пропонувати комбіновані рішення - одна з причин втрати ними клієнтів. Монстри, за висловом Олексія, «чітко йдуть по рельсах, працюють в рамках визначеного технологічного ланцюжка» - інакше не вижити.
Натомість, власник PrintLand вважає, що путь виживання таких компаній як у нього, — гнучкість, маневрування та швидка адаптація.
Олексій зазначає, що на ринку (за нечисельними виключеннями) бракує «здорової» колаборації поліграфістів. «Я особливо не зважаю на те, що в кого встановлено. Я - за комунікацію. Коли я розумію, що в компанії все адекватно, вона вирішить проблему, як вона виникне. Так і ми свої проблеми на клієнтів не перекидаємо»...
При розміщенні замовлення на стороні важливо, щоб компанія не робила дива, але стабільно закривала питання, потрібні для великих клієнтів та замовлень, вважає фахівець. Ключовим лишається питання надійності: якщо змінюються менеджери, а якість обслуговування не страждає, компанія стабільна та працює вся система.
Олексій продовжує вивчати різні можливості, пов’язані з розвитком IT-складової та мріє, що PrintLand обійме нішу в онлайн-по- ліграфії за рахунок виробництва унікальної продукції.
АЛЬТЕРНАТИВНИЙ ПІДХІД
Сам Олексій спілкується з клієнтами цілодобово, і це підвищує їхню лояльність. Так підприємець розуміє поняття клієнтоорієнтованості. Дається взнаки особистий 27-річний досвід Олексія в поліграфії. «Чому я відповідаю у чатах? Бо бачу варіанти та пропоную рішення, могу одразу швидко прийняти рішення по вартості. Через мене замовник одразу вирішує питання. Йому не треба шукати ранку, коли хтось опруфить, підтвердить чи не підтвердить замовлення».
PrintLand сповідує принцип: якщо сума замовлення з «косяками» не перевищує 2500 грн, компанія не шукає винних, а просто переробляє замовлення.
Компанія шукає рішення для клієнтів, і це знаходить відображення в її місії: «Підсилювати бренд завдяки поліграфії».
PrintLand позиціонує себе як сервісна, а не виробнича компанія. За словами власника, PrintLand -- «інтелектуальна-вирішуваль- на програма у сфері поліграфії».
Не всі цінують працю ріелтора, бо не розуміють, скільки він телефонує, дає реклами. Так само і друкарні варто перелопатити безліч інформації, щоб сформувати дієву пропозицію. Кожне замовлення в PrintLand фактично проходить короткий міні-тендер, з огляду на вибір технології, матеріалів. Щоб пропонувати замовникові адекватні ціни, ринок поліграфії треба моніторити постійно — для рекламної агенції це важлива складова, щоб адекватно конкурувати на ринку.
Вище ми згадували, що декілька замовників платять напряму друкарням, але працюють з PrintLand. «У таких випадках замовник сплачує безпосередньо друкарні, але замовники знають, що ми маємо свою зацікавленість. Сама друкарня не має змоги ско- мунікувати з репроцентром, доопрацювати макет, запропонувати більш економний варіант, на щось закрити очі... Це адекватний обмін досвідом», -- розповідає Олексій.
СЛАБКІ ЛАНКИ
Больовою точкою власного бізнесу Олексій Золотоверхий, як і чимало його колег, вважає недостатню автоматизацію виробничих процесів. Наразі компанія пробує виготовляти стандартизовану продукцію (стікер-паки на металізованих плівках).
У перспективі Олексій Золотоверхий мріє створити магазин, де продаватимуться ці вироби: на ринку США модель продажу стікер-паків досить успішна, у випадку з PrintLand розуміння, як працювати з Horoshop, інтеграція з «Новою поштою» та платіжними системами дає підстави сподіватися на ефективну автоматизацію процеса.
PrintLand активно працює над тим, щоб замовники самі розміщували замовлення через чат-бот. «Замовник має отримувати моментальну відповідь, базову інформацію, й якщо його зачепили перші 15-20 секунд контакту, і він отримав відповіді, він нікуди не подінеться», — розмірковує Олексій. І ця відповідь має бути не лише миттєвою, але й адаптованою індивідуально, щоб людина відчула зацікавленість друкарні.
Останнім часом PrintLand перепробувала чимало агрегаторів, що комбінують в одному вікні відповіді з Instagram, Telegram, Viber... крім того, в ідеалі всі ці запити мають потрапляти до CRM-системи компанії.
Ще одна «больова точка» - приміщення для розширення та перенесення виробництва, бо в наявному приміщенні складно обробляти замовлення: скоріш за все, для масштабування виробництва компанія скористається своїм резервним приміщенням поруч.
ПЕРСПЕКТИВИ
Власник PrintLand не бачить передумов для глобального зростання до Перемоги. Сьогодні час для продуманих, але чітких кроків - наприклад, PrintLand розширила штат, і є можливість розвиватися далі за сприйнятних ринкових умов.
Сьогодні також час проривних ідей — як у випадку з УФ-плотером, потенціал якого завдяки грамотній рекламній компанії PrintLand відчула лише тепер.
«Я думаю, чим потужніша ідея, тим менше вона потребуватиме коштів. Якщо ідея потужна, коштів, відповідно, вистачить, або взяти їх десь можна буде без ризику, що це буде катастрофічна сума», — каже Олексій.