Також закон регулює пресу, телебачення та радіо, а інформаційні агенції мають перейти в статус преси чи онлайну.
Інститут масової інформації назвав позитивною зміною визначення поняття «онлайн-медіа» — це медіа, яке має власний вебсайт.
Заступниця голови парламентського комітету з питань гуманітарної та інформаційної політики Євгенія Кравчук повідомила, що Закон про медіа передбачає не обов’язкову, а добровільну реєстрацію онлайн-медіа. Також незареєстрованих ЗМІ не позбавлять акредитації. Євгенія Кравчук уточнила, що акредитація «на розсуд відомств, але завжди є обмеження за кількістю місць».
Закон про медіа значно розширює повноваження регулятора — Національної ради з питань телебачення та радіомовлення. За значні порушення Нацрада може тимчасово заблокувати онлайн-ЗМІ. Спочатку пропонували заблокування на 31 календарний день. А 12 грудня, комітет з питань гуманітарної та інформаційної політики вирішив пом’якшити тимчасове блокування незареєстрованих онлайн-медіа й зменшив термін до 14 днів, повідомив «Детектор медіа».
Тимчасове блокування застосовуватиметься до незареєстрованого медіа, яке впродовж місяця отримало п’ять штрафів за значні порушення. Зареєстроване онлайн-ЗМІ можуть заблокувати на два тижні, якщо впродовж місяця отримає штраф за третє грубе порушення.
Суттєві порушення онлайн-медіа — це матеріали, пов’язані із російською пропагандою та мовою ворожнечі: висловлювання щодо етнічного походження, громадянства, віросповідання, сексуальної орієнтації та гендерної ідентичності, фізичних вад чи стану здоров’я. Також поширення інформації, яка заперечує чи виправдовує репресії комуністичного режиму в Україні у 1917-1991 роках та створює позитивний образ керівників тоталітарного режиму. Та зневага до державної мови. Серед грубих порушень — питання національної безпеки, виправдання російської військової агресії.
Також у законі регулюють відповідальність щодо незначних порушень, які встановлені Законом України «Про рекламу»: вимоги та обмеження щодо поширення реклами та спонсорських матеріалів і порушення стосовно непрозорості медіавласності. За ці порушення онлайн-медіа штрафуватимуть (від одного до п’яти розмірів мінімальних заробітних плат на день вчинення порушення).
«Реагування регулятора на порушення стає більш гнучким, з’являється така історія як припис — це фактично рекомендація усунути попередження», — каже голова комітету ВРУ з питань гуманітарної та інформаційної політики Микита Потураєв.
До ухвалення законопроєкту у першому читанні 30 серпня нардеп Володимир В’ятрович розповів, що у тексті є норми, які послаблюють обмеження на російську музику та зменшують контроль за українською мовою у кіно та порушують 10% квоти на українські пісні на радіо.
Під час підготовки документа до другого читання надали дві тисячі правок та пропозицій, а 12 грудня Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь заявив: норми законопроєкту «Про медіа» гармонізовані з законом «Про забезпечення функціонування української мови як державної».
Роботу над Законом про медіа почали більш як десять років тому. Законопроєкт подали до Верховної Ради у 2020 р., у першому читанні його ухвалили у серпні цього року. Нині у вже проголосованому в цілому законі враховані вимоги ЄС щодо подолання впливу корисливих інтересів щодо аудіо- та візуальних медіапослуг. Цей документ має підписати президент Володимир Зеленський.