• виробництво крафт-пакетів в рамках підприємства ТОВ «ПЕБЕГС», про яке ми розповідали восени 2021 року;
  • виготовлення картонного паковання;
  • послуги цифрового друку, розвиток якого у ці непрості часи набув другого дихання.

За напрямком паперових пакетів компанія за десять місяців ро- боти на ринку почала виготовляти продукцію в обсягах, що перевищували початкові очікування. Українські споживачі оцінили пакети ТОВ «ПЕБЕГС». Постійна робота з покращення якості пакетів у поєднанні з оригінальним дизайном друку дали компанії змогу цього року стати переможцем в одній з номінацій XXIV Всеукраїнського конкур- су: «Українська зірка упаковки 2022». Цей конкурс щороку організовує «Клуб пакувальників України».

Варто зазначити, що цього року до журі конкурсу були залучені фахівці з Польщі та країн Балтії. Це дає підстави сподіватися, що продукція ТОВ «ПЕБЕГС» користуватиметься попитом і в країнах ЄС. Задля цього Кирило з однодумцями ретельно вивчають всі пропозиції з організації представництва та складу в одній з країн ЄС.

  Війна та скрутне економічне становище в країні зумовлює потребу адаптуватися до  реалій та впроваджувати жорстку фінансову дисциплину, зокрема в плані розвитку бізнесу. Й за цих умов Кирило не пішов шляхом релокації бізнесу, а міркує про його розвиток з центром прийняття рішень у Харкові.

 Основні виробничі потужності компаній у Харкові майже не зупиняли свою діяльність, тому замовлення, тимчасово втрачені через вій- ну, поступово почали повертатися, та навіть зросла кількість замовлень з інших регіонів. Постійний аналіз економічної діяльності за різними напрямками та спілкування с клієнтами дали Кирилові змогу побачити зростаючу актуальність послуг цифрового друку в різних регіонах.

 Тому підприємець вирішив інвестувати кошти у розвиток мережі центрів оперативного друку. Так, після Харкова, з’явився наступ- ний центр з офісом в Києві. Далі підприємець планує інвестувати ще в декілька представництв у інших регіонах. Після короткої передмови, гадаємо, буде цікаво прочитати передісторію становлення та формування мотивації з розвитку бізнесу підприємця.

ПЕРЕДІСТОРІЯ

Кирило Климовський тривалий час шукав нішу на ринку поліграфії. Майже дев’ять років тому він створив виробництво картонного паковання для фармацевтичних та ветеринарних підприємств, а згодом - для ресторанів та служб доставок їжі.

Сьогодні «Адар» пропонує послуги з виготовлення багатьох типових форм паковання: картоплі фрі, коробок для локшини WOK, пачок, пеналів, пиріжків, подарункових коробок, трикутників, шоубоксів, а також виготовляє коробки за індивідуальними вимогами споживачів.

У царину цифрового друку друкарня «Адар» поринула 2016 р., придбавши другу на той час в Україні ЦДМ Xerox Versant 2100 Press (до цього короткі замовлення розміщували на стороні). Вчасний крок дав змогу й рекламну продукцію виготовляти на власній базі, й запропонувати фармацевтам нову послугу: на цифровий ділянці у Харкові виготовляються короткі наклади паковання та прототипи, що дає змогу продемонструвати клієнтам коробку, майже ідентичну тій, що згодом буде виготовлена офсетним друком. Й нарешті, Кирило дійшов думки щодо перспективності напряму виготовлення крафт-пакетів і вирішив виготовляти крафт-пакети з ручками для ресторанів та сервісів з доставки їжі на базі наявного офсетного виробництва у напівавтоматичний спосіб. З одного боку, кількість замовлень збільшувалася, з іншого, зростали вимоги клієнтів, тому підприємець придбав інноваційну автоматичну лінію, навколо якої побудував окреме виробництво.

Він пішов на значні ризики, обираючи та тестуючи обладнання по відеозв’язку. Важко було під час пандемії транспортувати лінію, монтувати її у Харкові власними силами, знову ж таки консультуючись з виробником по відеозв’язку.

Але задум вдався, й за неповний рік компанії «ПЕБЕГС» вдалося створи- ти виробництво замкненого циклу з виготовлення крафт-пакетів багатьох типорозмірів (подарункові, для доставки їжі, для супермаркетів, кондитерських, видавництв тощо).

Зразки картонного паковання друкарні «Адар»

Обладнання компанії «Пебегс» дає змогу виготовляти більш широкий, ніж в конкурентів, діапазон крафт-пакетів (мінімальний розмір яких дорівнює максимальному розміру пакетів більшості конкурентів).

Незважаючи на постійне зростання вартості сировини, компанія «Пебегс» до війни знаходила можливість зберігати вартість крафт-пакетів для клієнтів, що зробили замовлення заздалегідь.

Відповідно, підприємець розпочав пошук партнерів для організації пред- ставництва для постачання пакетів до ЄС. Ці плани відтермінувала відкрита агресія з боку росії.

ПІСЛЯ АГРЕСІЇ

Після 24 лютого стало очевидним, що всім компаніям підприємця те- пер доведеться працювати в іншій реальності. Наприкінці березня-початку квітня вдалося відновити роботу з клієнтами за всіма напрямками – оперативної поліграфії, картонного паковання та виробництва пакетів.

До складу автоматичної лінії з виготовлення пакетів входить чотирифарбова флексографічна машина, тому пакет одразу ви- ходить з нанесеним зображенням. Лінія може працювати з бу- рим або білим крафт-папером щільністю 80-160 г/м² та зі швид- кістю 40-140 пакетів на хвилину! Компанія самостійно крутить шпагат, виготовляє білі, бурі та кольорові ручки для пакетів.

У 2022 р. підприємець планував дооснастити виробничу лінію модулями виготовлення плоских ручок та автоматично- го вклеювання ручок у пакет (на жаль, на заваді планам вста- ла агресія росії).

Зразки паперових пакетів ТОВ «ПЕБЕГС»                             Виготовлення паперових пакетів у ТОВ «ПЕБЕГС»

Зразки паперових пакетів ТОВ «ПЕБЕГС»

Зазначимо, що під час обстрілів міста постраждало приміщення, де розміщується виробництво пакетів: внаслідок прильоту розворотило стіну та систему опалення. На щастя, люди не постраждали, а обладнання вціліло. Наразі будівлю відремонтовано, а виробництво повноцінно працює. І все ж, за умов невизначеності, власник бізнесу схилявся до того, що основні виробничі потужності варто залишити у Харкові.

Працювати було надскладно. Наприклад, обсяги виробництва картонного паковання знижувалася аж до червня. На щастя, починаючи з липня, клієнти компанії (ветеринари, фармацевти, що виготовляють БАДи, виробники зварних електродів, ресторатори та бакалейщики) почали поступово нарощувати обсяги замовлень паковання. На користь друкарні «Адар» спрацювало і те, що чимало друкарень закрилися чи переїхали, тому вдалося залучити додатковий обсяг замовлень.

За напрямом паперових пакетів зростання певний час не відбувалося. Кирило пояснює це тим, що, в основно- му, пакети використовують ресторани та служби доставки їжі. А людям наразі бракує позитивних емоцій, і вони намагаються відвідати ресторан, а не замовляти їжу додому. Звісно, обсяги виробництва пакетів значно впали через скорочення кількості замовників: чимало компаній закрилося, дехто продовжує працювати, але через падіння попиту замовляє менше.

Проте з липня і за напрямком виготовлення пакетів розпочало- ся невелике зростання. Почалася активна робота зі створення умов для регулярних постачань пакетів до країн ЄС. З цією метою представники компанії «ПЕБЕГС» брали участь у виставці Taropak, яка проходила 26-28 вересня 2022 року у Познанському міжнародному ярмарковому центрі, на спільному стенді Клуба пакувальників України, і повернулися звідти з розумінням, що роботу за напрямом паперових пакетів варто дещо перебудувати. Відповідно, у компанії сьогодні уніфікують замовлення, оптимізують виробничий процес, економлять час, мінімізують брак. Задля цього просять клієнтів, щоб вони готували замовлення до тих дат, коли друкуватимуться пакети певного розміру (замовник відповідно може отримати декілька дрібних замовлень виключно цього розміру за прийнятною ціною). Налаштувавши друкарську лінію під конкретний розмір й попередньо залучивши замовлення, компанія може надрукувати значну кількість замовлень, навіть використовуючи різні типи матеріалу. Такий підхід вже приніс певні результати за кількістю виготовлених пакетів на місяць.

Обертаючись назад, Кирило впевнений у вірності рішення інвестувати у напрямок пакетів. Підприємець звик нести відповідальність і розуміє наслідки своїх дій. З іншого боку, Кирило не виключає, що саме виробництво паперових пакетів розташував би ближче до за- хідних кордонів України через питання логістики: перебуваючи у Харкові, складно продавати послуги до країн Балтії, чи до Польщі через те, що конкуренти у Західній Україні мають значно нижчі логістичні витрати, а під час активних бойових дій їм простіше комунікувати з замовниками з ЄС.

Кирило Климовський,

співвласник друкарні «Адар»

«Відкриття офісу в Києві повязане не лише з масштабуванням напрямку цифрового друку. Це, насамперед, прагнення фізично перебувати поруч з клієнтами. Відповідно, перед менеджерами з продажів поставлене завдання продавати послуги з виготовлення пакетів та картонного паковання з їхнім подальшим ви- готовленням у Харкові»

Очевидно, що під час війни поліграфісти стикнулися з купою викликів, починаючи від порушеної логістики з постачання витратних матеріалів через блокування морських портів України агресором, падіння курсу гривні й закінчуючи безпекою родин, особистою безпекою та врешті потребою приймати рішення, чи варто продовжувати працювати.

На щастя, постачальники витратних матеріалів поступово адаптувалися до ситуації та налагодили постачання сировини, і матеріали для різних напрямків діяльності компанії, за словами Кирила, на ринку України сьогодні не є дефіцитом.

До речі, компанія «Адар» поки підвищує вартість послуг для замовників лише за рахунок зростання вартості сировини, всі інші складові не чіпали. Сьогодні «Адар» купує крафт-папір на 8 тис. грн дорожче, ніж закладено в собівартості, але для клієнтів за напрямком пакетів компанія поки ціни не підіймала. Бо, як і до війни, зацікавлена в залученні саме обсягів, а високе виробниче завантаження дає змогу утримувати вартість послуг на довоєнному рівні.

МАСШТАБУВАННЯ БІЗНЕСУ ПІД ЧАС ВІЙНИ

Кирило Климовський постійно міркував, що зробити для масштабування бізнесу, його зростання й яких зусиль докласти, щоб отримати результат. У діалозі з партнерами підприємець дійшов висновку про потребу частину зусиль зосередити на розвиткові бізнесу у Києві: бо столиця – це завжди гроші, можливості, за будь-яких умов.

Надалі стояло лише питання: організувати у столиці офіс з продажів чи купувати якесь устаткування.

Остаточне рішення було зумовлене декількома факторами. Напрямок цифрового друку у Харкові поступово зростав: сам Кирило пояснює це тим, що чимало друкарень переїхали чи закрилися. Звичайно, ринок рекламної поліграфії звузився, але надходять замовлення від ЗСУ, волонтерів, наявних клієнтів, що раніше розподіляли їх між кількома друкарнями. Далося взнаки й те, що «Адар» тісно співпрацює з постійними клієнтами та намагається розширювати номенклатуру виробів і залучати замовлення таких типів, що раніше не виконувалися у друкарні (Климовський називає це «розвивати клієнта»). Отже, Кирило повірив в подальші перспективи «цифри» й вирішив зробити ставку на оператив- ну поліграфію на новій локації.

Вчасно надійшла й пропозиція придбати устаткування, а саме про ЦДМ Xerox Versant 180 Press, з якою у компанії «Адар» добре знайомі. Відповідно, у Києві за адресою вул. Казимира Малевича, 86-П було організовано не лише офіс з продажів, але й друкарський центр на базі цієї ЦДМ з деяким додатковим післядрукарським устаткуванням.

Кирилові та партнерам не довелося вигадувати щось нове. Всі процеси оперативного друку вже відбудовано в Харкові, працювати з «циф- рою» у компанії вміють, тому йшлося виключно про фінансові вкладення.

                                                                                           ЦДМ Xerox Versant 180 Press

ОСНОВНА ЦІННІСТЬ

Компанії «Адар» вдалося зберегти левову частину персоналу в Харкові, саме тому компанія продовжує успішно працювати за всіма основними напрямками діяльності.

Сьогодні діяльність київського та харківського офісів чітко скоординована та пов’язана через Google-диски, таблички Excel (до агресії росії «Адар» працювала з системою Bitrix24, далі зі зрозумілих причин відмовилася від програми). Наявні інструменти контролю виробництва цілком дають змогу отримати та зберігати повну інформацію по кожному клієнту, включаючи нових, розуміти, яку продукцію він замовляє. «Ми не McDonald, і не маємо настільки багато нових клієнтів, щоб швидко впроваджувати альтернативну CRM-систему», — зазначає Кирило.

З іншого боку, підприємець під час запуску нових напрямків (цифровий друк, виробництво картонного паковання, пакетів, ще одна цифрова друкарня) намагався фінансово відбудувати кожний проєкт від решти, бо вони мають жити за власні гроші, тому автоматизація зв’язку між окремими напрямками ніколи не була визначальною в діяльності компанії.

Важливо й те, що у Києві та Харкові компанія «Адар» продає продукцію клієнтам за однаковими цінами, адже це мережа дру- карень.

ПОДАЛЬШЕ БАЧЕННЯ

На момент нашого спілкування бізнес оперативної поліграфії у Києві працював декілька тижнів. Але Кирило Климовський вже впевнено робить столиці комплімент. Попри деякі застереження (колеги, що спочатку мешкали в Харкові, а потім евакуювалися в Івано-Франківськ, казали, що Київ великий, тут все вирішується тривалий час), порівняно з Івано-Франківськом, у Києві все вирішується оперативвно: впродовж години можна приїхати в будь-яке місце, отримати консультацію, наприклад, досить швидко було вирішено питан- ня з орендою. Тобто жвавий розвиток стосунків В2В відбувається і під час війни.

Кирило вірить в успішний розвиток нової локації бізнесу «Адару». Й подумки він вже мріє створити мережу, відкрити ще декілька точок (в Одесі та Львові) та шукає можливих партнерів, щоб зробити процес організації офісів у цих містах швидшим, ніж це відбувалося б за власні кошти.

Мабуть, процес масштабування бізнесу лежатиме у площині симбіозу франшизи та спільних інвестицій із зацікавленими підприємця- ми. Не треба нічого вигадувати, є готовий бізнес, певна франшиза.

Цікаві підприємцеві також варіанти спільної оренди, спільного придбання устаткування, інвестицій в устаткування, а «Адар» зі свого боку навчатиме фахівців у філіях, як працювати та продавати.

А ще Кирило вкрай важливим вважає питання безпеки бізнесу, бо сусід з-за поребрику нікуди не подінеться. І вірити в те, що в цих невігласів різко зміниться риторика мислення, – собі дорожче. Тому розміщення бізнесу в декількох регіонах для його сталості та безпе- ки для підприємця з Харкова надто актуальне.

Контакт:

Кирило Климовський

E-mail: klimovskyks@gmail.com

Тел.: (066) 7566205