Ще один виклик

Але це було не все. Адже перед гравцями світової етикеткової індустрії постав ще один виклик, з яким вони зіткнулися та намагаються подолати наслідки. Війна в Україні спричинила ще більший дефіцит усіх видів продукції та матеріалів, проблеми з розподілом та стрімке зростання цін на енергоносії, що підвищує рівень інфляції на розвинених ринках до небаченого досі рівня.

 

Війна в Україні спричинила ще більший дефіцит усіх видів продукції та матеріалів, стрімке зростання цін на енергоносії.

Відповідно, інфляція на багатьох ринках перевищує цільові показники.

Нові енергетичні, товарні та інфляційні чинники справляють серйозний вплив на спосіб життя, дозвілля, розваги, побутові товари, їжу та напої.

 

Наприкінці 2021 р. на ринках розвинених країн інфляція вже перевищувала цільовий показник, і це було до агресії росії в Україні, яка спричиняє подальший інфляційний тиск на ціни на сировинні товари, зокрема на енергоносії та продовольство, обмежує пропозиції, створює додаткові проблеми з розривом ланцюгів постачань.

Агустін Карстенс, голова глобального центрального банку, очікує, що політикам незабаром доведеться підвищити процентні ставки до рівня, якого не було впродовж багатьох років. Нові енергетичні, товарні та інфляційні чинники вже справляють серйозний вплив не лише на підприємства та домогосподарства та кількість грошей, які вони мають для інвестицій та витрат, але й на спосіб життя, дозвілля, розваги, побутові товари, їжу та напої.

Все це, безсумнівно, матиме дедалі більший вплив на світ друку етикеток і паковання – особливо у сфері виробництва, енергії та інвестиційних витрат впродовж найближчих місяців. Провідні світові економісти очікують, що ціни на енергоносії залишатимуться високими та, можливо, зростатимуть і далі, навіть якщо війна закінчиться незабаром, і вже вказують на те, що вплив вузьких місць у ланцюжку постачань стане жорсткішим через санкції та розрив компаній з росією, а через обмежені можливості України виробляти компоненти для європейської автомобільної промисловості вже закрилися заводи у кількох країнах єврозони.

 

Зміни в етикетках харчових продуктів

У Європі та в усьому світі продовжують підвищуватися ціни на продовольство, які й так вже зросли на третину чи більше за останній рік. Зокрема, Україна та росія є одними з провідних світових виробників зерна та соняшникової олії. До початку агресії Україна забезпечувала майже половину світового експорту рослинної олії.

Значне скорочення пропозиції зерна та олії вплинуло на виробників харчових продуктів, що спричинило зростання витрат і дефіцит постачань, а також можливу потребу коригувати інгредієнти харчових продуктів або способи приготування.

У свою чергу це викликало потребу зменшити довжину замовлень на етикетках або підвищити ціни на продукти харчування, змінити їхнє маркування, щоб відобразити зміни інгредієнтів. Через усе перелічене підбадьорити виробників етикеток може, мабуть, Агенція з харчових стандартів Великобританії, яка дала тимчасовий дозвіл на заміну соняшникової олії кокосовою, соєвою або повністю очищеною пальмовою. Також зазначається, що з огляду на «надзвичайні обставини» виробники також можуть використовувати ріпакову олію замість соняшникової олії, і, принаймні наразі, їм не доведеться друкувати нові етикетки або оновлювати списки інгредієнтів, якщо вони вдадуться до зазначених змін. Майк Ферлі сподівається, що інші країни зможуть запровадити подібні кроки.

 

Ціни на продовольство зростають по всьому світу.

Значне скорочення пропозиції зерна та олії через агресію росії вплинуло на виробників харчових продуктів, що спричинило зростання витрат і дефіцит постачань, а також можливу потребу коригувати інгредієнти харчових продуктів або способи приготування.

Це викликає потребу змінювати інформацію на етикетках (наприклад, у Великій Британії дозволили тимчасово міняти соняшникову олію на кокосову, соєву або повністю очищену пальмову.

Щоб мінімізувати незадоволення ключових клієнтів конверторам доведеться разом із замовниками шукати можливості скоротити витрати на виготовлення та постачання етикеток і пакування.

Постійна адаптація до потреб клієнтів – передумова того, що виробники етикеток і галузеві постачальники в основному продовжували досягати рівня зростання вище, ніж рівень інфляції, впродовж багатьох років.

Але наразі зростанню запобігає дефіцит самоклейних матеріалів.

 

Через проблеми з ланцюжком постачання та зростання витрат супермаркети та виробники продуктів харчування, які й до того відчували інфляційний тиск, тепер стикаються з тиском споживачів і ЗМІ через зростання вартості продуктів харчування.

Які вони мають відповіді?

  • спробувати скоротити витрати?
  • мінімізувати чи спростити асортимент?
  • зменшити розмір порції чи паковання?
  • спробувати додати цінність?

Якщо виробники етикеток хочуть мінімізувати незадоволення своїх ключових клієнтів, які прагнуть скоротити витрати на постачання етикеток і паковання, то їм, швидше за все, доведеться витрачати більше часу на роботу з клієнтами, щоб знайти прийнятні та нові рішення. Але хіба це не те, що індустрія етикеток завжди намагалася зробити?

Гнучкість та постійна адаптація до потреб клієнтів – передумова того, що виробники етикеток і галузеві постачальники в основному продовжували досягати рівня зростання вище, ніж рівень інфляції, впродовж багатьох років і, згідно з нещодавнім звітом Finat, навіть продовжували непогано зростати впродовж 2021 р, коли пандемія Covid 19 ще не вщухла, а створені нею проблеми чинили тиск на галузь.

Однак цьому постійному зростанню наразі запобігає значний і постійний дефіцит самоклейних матеріалів, який (якщо війна в Україні триватиме найближчим часом) може призвести до подальших збоїв у ланцюжку постачань у другій половини 2022 року.

Отже, на які ключові проблеми та повідомлення має зважати індустрія етикеток, щоб продовжувати створювати прибуткове майбутнє?

 

Управління витратами

По-перше, високі витрати та постійне зростання вартості енергоносіїв – це проблема, яка швидко не зникне. Ці витрати безпосередньо впливають на виробництво етикеток, а вартість експлуатації друкарського, допоміжного обладнання, опалення, освітлення, орендна плата та витрати на перевезення продукції є ключовими для ціноутворення в етикетковій галузі.

Але чи всі ці фактори належним чином враховують виробники під час розрахунку вартості етикетки та ціноутворення? Якщо ні, потрібно терміново переглянути підхід до ціноутворення.

 

Управляйте витратами!

Постійне зростання вартості енергоносіїв безпосередньо впливає на виробництво етикеток.

Вартість експлуатації друкарського, допоміжного обладнання, опалення, освітлення, орендна плата та витрати на перевезення продукції є ключовими для ціноутворення в етикетковій галузі.

Вартість матеріалів постійно зростає, і треба враховувати підвищення цін на матеріали в системах калькуляції та обліку.

Не лишайте машини, комп’ютери та електронне обладнання в режимі очікування, подбайте про автоматичне вимкнення світла. Можливо, варто знизити температуру опалення на один-два градуси.

Регулярне чищення та планове технічне обслуговування електричного та механічного обладнання, безсумнівно, оптимізує його роботу та термін служби.

Під час вибору нового обладнання для виробництва етикеток подбайте про його енергоефективність.

Постачальники обладнання для друку етикеток, виробників сушарок та допоміжного обладнання дедалі активніше просувають можливості енергозбереження та/або екологічно оптимізовані функції.

Приділіть увагу оптимальному зберіганню матеріалів для виготовлення етикеток, щоб зменшити втрати ще до того, як вони потраплять до машини.

На зниження виробничих витрат впливають ефективне налаштування друкарської машини, найновіші системи контролю та перевірки етикеток, точний підрахунок етикеток, а також дбайливе поводження, зберігання та пакування готових рулонів.

Виробники етикеток або галузеві постачальники, які бажають позичити гроші для великих інвестицій, мають враховувати постійне зростання відсоткових ставок.

 

Не варто забувати й про витрати на матеріали. Чи достатньо швидко вдається виробникам враховувати підвищення цін на матеріали в системах калькуляції та обліку? Чи може компанія, що виготовляє етикетки, мінімізувати витрати на виробництво або краще керувати ними?

А ще подивіться: чи не залишаєте машини, комп’ютери чи електронне обладнання в режимі очікування? А може вам варто встановити більш енергоефективне освітлення? Варто й подбати про те, щоб світло автоматично вимикалося у гардеробах, туалетах, складах тощо, коли вони фактично не використовуються. Не зайвим буде й вимкнути, прибрати або зменшити освітлення в неважливих місцях.

Й навіть зниження температури опалення на один або два градуси на термостатах опалення може мати значення для кінцевої вартості етикеток: чому б, наприклад, не встановити програмований термостат, який автоматично підлаштовуватиметься до поточної температури на робочому місці та допоможе уникнути втрат енергії?

Скористайтеся непіковими періодами, де це можливо. Регулярне чищення та планове технічне обслуговування електричного та механічного обладнання, безсумнівно, оптимізує його роботу та термін служби. Знизьте робочий тиск будь-яких повітряних компресорів, перевірте їх на витік і вимкніть, коли вони не використовуються.

Іншим ключовим моментом, який слід враховувати, є розуміння співробітниками важливості зменшення споживання енергії. Поясніть, що заощадження можуть принести користь усій компанії. А це дасть змогу інвестувати в нове обладнання, яке спростить виробниче життя.

Другим пунктом Майк Ферлі наводить те, що не завжди було першим у переліку обов’язкових під час вибору нового обладнання для виготовлення етикеток – енергоефективність обладнання. Навряд чи всі конвектори, плануючи інвестиції, замислюються, наскільки обране обладнання є енергоефективним, а тим більше ретельно порівнюють його з обладнанням інших виробників та торговельних марок. Варто запитати у виробника, яке енергоспоживання машини на різних швидкостях роботи чи на холостому ходу, яка оптимальна продуктивність машини. Автор не виключає, що ми врешті-решт дійдемо до того етапу, коли етикеткові машини отримають власні розумні лічильники енергії.

Впродовж останнього року низка постачальників обладнання для друку етикеток, виробників сушарок та допоміжного обладнання дедалі активніше просувають можливості енергозбереження та/або екологічно оптимізовані функції, функції вмикання та вимкнення для усунення споживання енергії в режимі очікування або можливості збирати дані у реальному часі з сотень подій на секунду для виявлення вузьких місць і оптимізації продуктивності. Варто найближчим часом очікувати додаткових зусиль у цьому напрямку.

Такий саме економічний підхід варто застосувати до мінімізації відходів. Чому б не приділити увагу оптимальному зберіганню матеріалів для виготовлення етикеток, щоб зменшити втрати ще до того, як вони потраплять до машини.

Ефективне налаштування друкарської машини, краще управління ним, найновіші системи контролю та перевірки етикеток, точний підрахунок етикеток, а також дбайливе поводження, зберігання та пакування готових рулонів – усе це може вплинути на зниження виробничих витрат.

Й нарешті, чи всі виробники зважають на зростання процентних ставок і високу інфляцію, й на те, як ці чинники впливають на галузь етикеток і паковання? Поза сумнівом, будь-який виробник етикеток або галузеві постачальники, які бажають позичити гроші для великих інвестицій, мають враховувати постійне зростання процентних ставок упродовж найближчого року й у наступні роки, що призведе до зниження купівельної спроможності. Всі мріють робити інвестиції з нерозподіленого прибутку, але зростання витрат, інфляція та скорочення маржі, ймовірно, ускладнять цю можливість.

 

Попереджений – значить підготовлений

Додатковий вплив інфляції на життя етикеткової галузі полягає в тому, що більшість матеріалів зростатимуть у ціні, дорожчою ставатиме й робоча сила. Тому виробникам етикеток доведеться стягувати відповідну плату, щоб залишатися на плаву. Відповідно, треба визначати товари та послуги, які приносять бізнесу найбільшу та найменшу вартість. Проводьте конкурентну розвідку. Завжди майте план на випадок надзвичайних ситуацій. Будьте напоготові!

«В індустрії етикеток річне зростання рідко нижче ВВП, навіть у найважчі часи, — заспокоює колег Майк Ферлі. – Галузь продовжували зростати торік, і, як очікується, знову досягне зростання в 2022 р., але мало хто з прогнозистів очікує, що життя буде легким. Але, як могла б співати Глорія Гейнор, «Ми виживемо».

 

[1] Стратегічний консультант Labels & Labeling. Всесвітньо відомий письменник, видавець і консультант у галузі друку, паковання, безпеки та етикеток. Керуючий директор Labels & Labeling Consultancy.

Впродовж останніх 35 років він написав або зробив внесок у 15 книг на теми друку, паковання та етикеток, виступив на понад 350 конференціях і семінарах по всьому світу, написав або зробив внесок у п’ять міжнародних енциклопедій, включаючи Encyclopedia of Packaging Technology та Encyclopedia of Brand Protection and Security Printing Technology, а також займав керівні посади в освіті, навчанні, промисловості, консалтингу та видавництві.

Майк регулярно пише статті для міжнародних журналів. Як консультант-дослідник він писав або брав участь у дослідженнях ринку, пов’язаних з етикетками, опублікованими Frost & Sullivan, The Economist Intelligence Unit, InfoTrends і PIRA. Майк є членом Інституту паковання, співробітником Інституту поліграфії, членом Worshipful Company of Stationers, почесним довічним членом FINAT.