ТРИ КАТЕГОРІЇ ВЛАСНИКІВ
Для більшості власників ЦДМ Konica Minolta AccurioLabel 190/230 її придбання – це можливість запустити новий продукт – етикетку в рулонах та диверсифікувати в такий спосіб свою діяльність. Серед шести власників таких ЦДМ в Україні – три (Aladdin-Print (Харків), New Media (Одеса), «Копір-Центр Україна» (Запоріжжя)) – традиційні цифрові друкарні й раніше вже друкували етикетки, але на листових ЦДМ.
Першим власником Konica Minolta AccurioLabel 190 стала харківська друкарня Aladdin-Print. Першим – завжди складніше, хоча і преференції теж є, але ризик, що продукт «не зайде» все одно лишався. Втім, під час перших жорстких обмежень на ринку роботи для цієї ЦДМ вистачало, і сьогодні компанія продовжує розвивати напрямок рулонної етикетки.
Другим в Україні власником Konica Minolta AccurioLabel 190 стала мережева друкарня «Копір-Центр Україна», де персонал володіє справжнім інженерним хистом і досить швидко власними зусиллями налагодив процес після друкарської обробки видрукуваної етикетки, щоб ефективно масштабувати виробництво. Четверту за ліком в Україні Konica Minolta AccurioLabel та другу 230-ту модель придбала друкарня New Media з Одеси, яка останнім часом активно реалізує кампанію з технічного переоснащення (у минулому Print+ йшлося про мотиви інсталяції в друкарні MGI JetVarnish 3DS & Foil-S). Як зазначають у друкарні New Media, якби на початку березня 2020 р. не було ухвалене рішення придбати Konica Minolta AccurioLabel 230, цілком можливо, друкарня вже закрилася б. ЦДМ стала справжнім каталізатором та дала змогу розігнати бізнес. «Це як, коли ти підіймаєшься вгору й розумієш, що бракує потужності. І тут підключається ще один паротяг. І вершину вдається подолати», – зазначає Віктор Артющенко, співвласник друкарні.
«Фоліо плюс» стала першою в Україні компанією флексографічного друку та лишається такою досі, що доповнила флексографічні потужності ЦДМ для рулонного друку етикетки Konica Minolta AccurioLabel 230. Мета зрозуміла – розширити коло клієнтів, розвантажити потужності флексографічного друку та, врешті-решт, вивчити новий для себе сегмент ринку – друк коротких нескладних для виконання накладів. На відміну від типових цифрових друкарень, для яких друк етикеток (у листах чи рулонах) – лише один із напрямів діяльності, «Фоліо плюс» спеціалізується на виготовленні етикеток, та ще й високотехнологічних, з різноманітним оздобленням та на складних матеріалах для друку.
Рулонний друк від Aladdin-Print
Зразки продукції «Копір-Центр Україна»
І нарешті два інших власники Konica Minolta AccurioLabel 230 – це компанії зі схожою початковою спеціалізацією (комплексні рішення для налаштування процесів обліку та маркування товарів, техніки для друку наліпок та сканування штрихкодів). Зокрема, власником третьої Konica Minolta AccurioLabel (та, відповідно, першої Konica Minolta AccurioLabel 230) в Україні стала компанія Ріббон Юа (Ribbon UA) зі Львова. Це, власне, була перша компанія не друкарського профілю, що зважилася придбати рулонну ЦДМ для друку етикеток. Рішення придбати Konica Minolta AccurioLabel 230 було блискавичним – роздуми тривали не більше двох тижнів.
Останній власник Konica Minolta AccurioLabel 230 – це компанія з Києва, яка щомісяця розміщувала значний обсяг замовлень цифрової рулонної етикетки в іншій друкарні та врешті вирішила придбати аналогічне устаткування.
КОМУ ЦІКАВИЙ РУЛОННИЙ ДРУК?
Власник друкарні Aladdin-Print Андріан Ніценко перед придбанням рулонної ЦДМ сподівався перевести більшість замовників етикеток із листа на рулон. Ці сподівання не вповні виправдалися – частина клієнтів не була готова замовляти етикетку в рулоні (точніше, не всі клієнти друкарні потребували етикетки саме в рулоні). Тому компанії довелося шукати нових клієнтів – вони зумовлюють додаткове завантаження Konica Minolta AccurioLabel 190.
Йдеться, насамперед, про виробників крафтової продукції (компанії, які виготовляють продукцію в невеликій кількості) або більш значних виробників, які потребують етикеток для пробних партій продукції, щоби вивчити купівельний попит.
Aladdin-Print надає перевагу роботі з тими клієнтами, які орієнтуються на невеликі обсяги етикеток та не планують суттєво масштабувати бізнес. Бо траплялося чимало випадків, коли замовники просували продукцію з використанням етикеток, видрукуваних у Aladdin-Print, а зі зростанням накладів – стали розміщувати продукцію у флексографічних друкарнях. Серед замовників етикетки в рулонах – насамперед виробники продуктів харчування та побутової хімії.
Ті замовники «Копір-Центр Україна», хто раніше друкував етикетку в листах, лишилися прихильниками цього типу друку (як зазначає власник компанії Денис Гайовий, листова етикетка приблизно на третину дешевша рулонної, і вартість постійна незалежно від довжини накладу). Друк етикетки в рулонах замовляють здебільшого нові клієнти.
Серед замовників цифрової рулонної етикетки в «Копір-Центр Україна» до 30 % – рекламні агенції, а 70 % – середні виробники різноманітної продукції. Трапляються довгі замовлення від великих виробників, які, наприклад, не встигли щось надрукувати вчасно у флексографічний спосіб.
Konica Minolta AccurioLabel 230 зумовлює експортну компоненту в діяльності друкарні New Media. У компанії є замовники рулонної цифрової етикетки не лише з Молдови, але і з Італії та США. Трапляються також випадки, коли етикетку в Україні замовляють дочірні компанії зарубіжних компаній для своїх головних офісів. Українські замовники поступово дізнаються про можливості рулонного цифрового друку етикеток, і ринок зростає. Як зазначає директор «Ріббон Юа» Мар’ян Банін, після інсталяції Konica Minolta AccurioLabel 230 компанія стала набагато цікавішою для клієнтів. Цілий рік ЦДМ друкувала у виставковому залі «Ріббон Юа», і кожен замовник міг побачити роботу машини «вживу». Відповідно, до кола замовників «Ріббон Юа» долучилися представники аудиторій, які раніше не розцінювалися як потенційні замовники компанії.
«СПІВІСНУВАННЯ» ЛИСТОВОГО ТА РУЛОННОГО ЦИФРОВОГО ДРУКУ
Чи є бажання клієнтів (розміщувати замовлення в листах чи рулонах) основним аргументом для друкарень, або сторони процесу, обираючи тип друку, користуються не лише бажанням, але й доцільністю робити так чи інакше? Чимало клієнтів просять друкувати етикетку в листах через нижчу вартість продукції в листах.
За словами Андріана Ніценка, чимало колег-поліграфістів вважають: етикетку легше друкувати на рулоні, ніж у листах. Андріан вважає таку думку оманливою: більше труднощів із налаштуваннями, бобінами матеріалу, бракованою продукцією, витратами часу. Друк коротких замовлень на рулонній ЦДМ потребує певних дій – наприклад, з підготовки макета, друку, післядрукарської обробки (зробити висічку, перемотати матеріал на втулки): забагато «головного білю». Тому короткі замовлення будь що лишаються прерогативою листового друку.
Натомість, тим клієнтам New Media, які перейшли з етикетки в листах на рулонну етикетку, зручно її зберігати та транспортувати. Якщо ж розглядати вартість, то клієнти друкарні «не змагаються за кожну копійку». Водночас обсяги друку етикетки в листах в New Media постійно зростають.
Собівартість готової етикетки залежить ще й від її конфігурації, від механізму формування готових спусків. Невеликі в діаметри круглі етикетки, приміром, краще друкувати в листах, а велику за площею етикетку, яких на листі вміщується небагато, краще друкувати в рулоні через значні витрати паперу. Тобто загально визначених правил розподілення замовлень «лист/рулон» немає: треба дивитися на кожний конкретний випадок. Але очевидно, що невеликі наклади незначних за розміром етикеток краще замовляти в листах.
Наприклад, виробники крафтового паперу не готові клеїти етикетку з використанням автоматичного обладнання, бо трапляються пляшки зі складним рельєфом поверхні (відповідно, ця категорія зацікавлена в етикетці в листах). Крім того, виробники вина в Україні надають перевагу етикетці з оздобленням, тому саме друкарням цифрового друку зручніше працювати з листовою продукцією, на яку можна нанести вибірковий лак та фольгування на MGI JetVarnish 3DS & Foil-S.
«Може це мода чи зрілість ринку, але на дорогому французькому вині – звичайна етикетка, а в Україні виробники прагнуть конкурувати і вином, й етикеткою, додаючи виробу цінності. В Україні поки на системній основі короткі наклади винної етикетки з ошляхетненням не виготовляються, але ми розмірковуємо про це», – каже Віктор Артющенко.
Зразки продукції «New Media»
ЦИФРА VS ФЛЕКСО
Поява Konica Minolta AccurioLabel 230 змусила менеджмент харківської друкарні «Фоліо плюс» замислитися щодо системи проходження замовлень, бо в неї не було досвіду виконання такої кількості дрібних замовлень, а внутрішні процеси було розраховано на проходження довгих та середніх накладів. У «Фоліо плюс» розуміли, що доведеться трішки перебудовуватися, але прагнули отримати цінний досвід роботи в новому для себе сегменті ринку. Цифровий напрям у компанії аж ніяк не розцінювався як допоміжний – скоріше як самодостатній напрям, із власним бізнес-планом, якого компанія чітко дотримується донині.
Можливо, попередні ринкові припущення «Фоліо плюс» (наприклад, пріоритетні матеріали для друку чи можливість задіювати певне офлайн обладнання для обробки замовлень – напівротаціна висічка використовується не настільки часто, як очікувалося) дещо відрізнялися від тієї ситуації, що спостерігається сьогодні.
Не можна сказати, що в друкарні «Фоліо плюс» винайшли максимально зручний алгоритм виконання коротких замовлень, але компанія постійно вдосконалює ці механізми. Для автоматизації процесу обробки замовлень цифрового друку «Фоліо плюс» адаптує АСУ «1С: підприємство», а також використовує можливості внутрішньої ERPсистеми.
У свою чергу, Konica Minolta Ukraine надала «Фоліо плюс» два комплекти софта для формування спусків етикеток – AccurioPro Label Impose. Один використовують друкарі, другий – продавці, які можуть самі робити розкладки та передавати макети у виробництво вже у вигляді рапортів. Це дає змогу економити час і не помилятися в розрахунках.
Керівник відділу рулонного цифрового друку «Фоліо плюс» Тетяна Дорошенко акцентує увагу на тому, що друкарні досить зручно працювати з Konica Minolta Ukraine. Рівень сервісу та автоматизації процесів влаштовує «Фоліо плюс».
Маючи й цифрове рулонне, і флексографічне устаткування друкарня «Фоліо плюс» поки може замінити одну технологію іншою в досить обмеженій кількості випадків. Флексографічний друк ще може замінити цифровий (з негативною рентабельністю), а вот рулонний цифровий друк у випадку з «Фоліо плюс» взагалі не може замінити флексографічне устаткування. Це пов’язано зі специфікою діяльності друкарні, яка працює на ринку високотехнологічної етикетки. Отже, такий критерій як довжина накладу при розподілі замовлень між флексографічним і цифровим друком у випадку з «Фоліо плюс» розглядати не зовсім коректно. А от вид продукції відіграє важливу роль.
Зазвичай флексографічним способом компанія друкує високотехнологічну етикетку на складних матеріалах (Konica Minolta AccurioLabel 230 все ж має певні обмеження щодо матеріалів по роботі з матеріалами – поліетилен, термоматеріали, безосновні плівки), із серйозною обробкою, лаками, пантонами (використовуються при друці до 90 % етикеток, а підхід до друку додатковими кольорами в замовників компанії досить скрупульозний, і з використанням цифрового друку деякі пантони емулювати складно, бо це перебуває за межами можливостей Konica Minolta AccurioLabel 230).
У випадку з Konica Minolta AccurioLabel 230 «Фоліо плюс» зробила ставку на звичайні замовлення, які потребують мінімуму обробки, і сьогодні до 95 % «цифрових» замовлень не потребують додаткового оздоблення.
Купуючи рулонну ЦДМ, друкарня «Фоліо плюс» уже мала певне обладнання, яке можна було застосувати для післядрукарської обробки цифрової етикетки. Це стало в нагоді, бо можливостей машини Scorpio SCR35 для висікання та зняття облою компанії не вистачало. Слід зазначити, що Scorpio SCR35 – це самостійна машина, яку виробляє італійська компанія D.P.R. srl на базі ріжучого плоттеру Graphtec. До машини AL SCR35 не має жодного відношення. Це виробник післядрукарського обладнання, який за співвідношенням «ціна/якість» добре зайшов на український ринок.
Сьогодні для синхронізації цифрового друку та післядрукарської обробки етикетки використовується додаткове обладнання для постпресу з можливостями напівротаційного висікання, лакування та ламінування, холодного та гарячого тиснення, конгреву, друку білим кольором.
Сьогодні динаміка нарощування обсягів цифрового друку у «Фоліо плюс» – стабільно позитивна. Друкарня навчилася працювати з короткими замовленням етикетки й непогано почувається в цьому сегменті.
ЩО Й НА ЧОМУ ДРУКУЮТЬ
Aladdin-Print здебільшого друкує на Konica Minolta AccurioLabel 190 на білій плівці та білому папері (до 95 % продукції), зовсім небагато замовлень у компанії на прозорій плівці (це насамперед замовлення, при друці яких не потрібен білий колір), а на крафтових, винних та спеціальних паперах виконуються поодинокі замовлення.
Серед матеріалів для рулонного друку етикеток у «Копір-Центр Україна» першість утримує поліпропілен, далі – самоклейні матеріали, досить невеликий відсоток зумовлює друк винної етикетки на спеціальних матеріалах.
New Media друкує рулонну етикетку переважно на папері та білому поліпропілені (до 90 %, і коливання в бік одного чи іншого найпоширенішого для друку матеріалу залежить від місяця, але плівки використовується вже ж більше), решта матеріалів (прозорий поліпропілен, бурий, винний крафт, дзеркальні самоклейні плівки) використовується рідко. Але товарний асортимент друкарня підтримує, щоби мати змогу вчасно надати клієнтові потрібний для виконання замовлення матеріал. Це як у будь-якій товарній лінійці: 20 % бестселерів зумовлюють 80 % обсягу, але, щоби їх продавати добре, асортимент має бути максимально повним.
У рейтингу матеріалів для цифрового рулонного друку у «Фоліо плюс» першість із 70 % тримає поліпропіленова перлинна плівка, а інші 30 % пропорційно поділяються між напівглянсовою та різними винними паперами, прозорою плівкою.
«Ріббон Юа» теж переважно друкує на Konica Minolta AccurioLabel на поліпропілені (до 70 % замовлень), включно зі срібним та крафтовим, але здебільшого замовників влаштовує етикетка на поліпропілені. Виробникові етикетки простіше працювати з цим матеріалом.
Для замовників, які роблять ставку на популярну сьогодні «стійкість», «Ріббон Юа» пропонує матеріали з посиленою адгезією чи спеціальним клеєм для заморожування або спеціальні крафтові матеріали.
Зразки продукції «Фоліо плюс»
ДОВЖИНА НАКЛАДІВ
Щодо мінімальної довжини замовлень, які доцільно виконувати на рулонній ЦДМ Konica Minolta AccurioLabel думки їхніх власників дещо різняться. Так, у Aladdin-Print намагаються не друкувати на «рулонці» замовлення, коротші за 25 погонних метрів.
А от максимальна довжина замовлень, які Aladdin-Print виконувала на Konica Minolta AccurioLabel 190, – два погонні кілометри (з’являлися під час перших жорстких локдаунів – це був друк етикеток на санітайзери).
Власник «Копір-Центр Україна» на питання про довжину накладів відповідає: «Нам чим довший, тим він простіший у обробці». Що ж до нижнього показника довжини накладу Денис Гайовий називає цифру 20-25 п.м., але друкарня виготовляє наклади рулонної етикетки і від 5 п.м. Економічно виправданим підприємець називає довжину накладу 100 п.м. «Копір-Центр Україна», як і деякі інші друкарні, формує збірні наклади етикеток і не запускає замовлення в друк довжиною менше кілометра.
Мінімальний наклад, який New Media друкує на Konica Minolta AccurioLabel 230, – від 10 п.м. (менше – незручно та не досить доцільно перекладати вартість пустого матеріалу, що витрачається для запуску ЦДМ – близько 6 м – на клієнта). Економічно виправданими для клієнта в друкарні вважають наклади від 100 до 300–400 п.м. «Якщо абстрагуватися від додаткових можливостей «цифри» (персоналізація та друк змінних даних), рулонний цифровий та флексографічний друк перетинаються в накладах у межах 400 п.м.», – вважає Віктор Артющенко. Трапляються в практиці New Media і замовлення завдовжки 1,5 погонні кілометри.
Для «Ріббон Юа» байдуже, з якою довжиною накладу працювати: у компанії просто попереджують замовників про різні терміни виконання. Тут задовольняють і потреби замовників, яким потрібен 1 п.м. (100 етикеток), але доведеться почекати, поки буде сформовано збірні спуски для друку більш довгого накладу (на собівартість лягає відстань між замовленнями та зазор на те, щоби висікти замовлення). Періодично «Ріббон Юа» одержує й довге замовлення, до двох погонних кілометрів.
«Фоліо плюс» виготовляє на Konica Minolta AccurioLabel 230 мінімальні наклади від 12 п.м. і до 2–2,5 погонних кілометрів (хоча такі довгі наклади – скоріше виключення). Певна категорія замовників, які фахівці цифрової ділянки називають «великими» розміщують середні наклади 300-500 п.м.
ВИКЛИКИ ДЛЯ ВЛАСНИКІВ. ПЕРЕШКОДИ МАСШТАБУВАННЮ
За зростання завантаження Konica Minolta AccurioLabel, власники таких ЦДМ докуповують додаткові машини Scorpio SCR35 або шукають альтернативні варіанти (наприклад, переробляють плотери інших виробників чи застосовують ротаційні висічки).
Aladdin-Print надає перевагу устаткуванню на базі Graphtec – зі зростанням завантаження компанія докуповує додаткові модулі, і сьогодні їх працює декілька. Андріан Ніценко пов’язує подальший розвиток напрямку рулонного друку етикеток із появою доступних за ціною рішень для лазерного висікання. Натомість у «Копір-Центр Україна» свого часу досить розумно підійшли до організації процесу післядрукарської обробки етикеток: власними силами створили модифіковані пристрої на базі ріжучих плотерів Graphtec, які, крім, власне, цифрового висікання, ще знімають облой і розпускають рулон надрукованої етикетки шириною 330 мм на маленькі рулончики. Починала компанія з трьох таких пристроїв, тепер має вже п’ять модифікованих плотерів. Отже, з висічкою в запорізької компанії затримок немає.
Уже за місяць експлуатації Konica Minolta AccurioLabel 230 у друкарні New Media зрозуміли, що варто докуповувати ще декілька Scorpio SCR35 чи їхніх аналогів. Міркування, що за продуктивності від 30 погонних кілометрів на місяць знадобиться три висічні модулі не зовсім виправдалися, бо коли замість одного модуля з’являється два, продуктивність не зростає вдвічі, а лише відсотків на 50.
Сьогодні в друкарні працюють один Scorpio SCR35 та три китайські аналоги. Коли наклади короткі, велика кількість постдрукарських модулів дуже допомагає, а коли наклади довгі, обробки етикеток замовникам доводиться чекати, бо швидкість роботи модулів на кшталт Scorpio SCR35, заснованих на рулонному плотері, – у межах метра на хвилину.
Тому задля повного використання потенціалу Konica Minolta AccurioLabel 230 варто вчасно подбати про заміну постдрукарських модулів. Тут варто розглядати два напрями – ротаційні висічні модулі з додатковими функціями (ламінування, тиснення тощо) та лазерна висічка.
Менежджмент друкарні New Media планує відвідати виставку LabelExpo 2022, де визначатиметься з обладнанням для післядрукарської обробки етикетки, включаючи висікальне та обладнання для оздоблення друкованої продукції.
«Ріббон ЮА» до придбання Konica Minolta AccurioLabel 230 не мала досвіду поліграфічної діяльності. Після певного періоду експлуатації ЦДМ стало очевидним, що кількість кінцевого продукту залежить не від ЦДМ Konica Minolta AccurioLabel 230, а безпосередньо від висічної машини з функціями видалення облою та розпуску рулону на струмки. У компанії швидко зрозуміли, що можливостей одного модулю Scorpio SCR35 недостатньо та почали експериментувати з різними альтернативними рішеннями. Спочатку спробували додатково використовувати китайський верстат з аналогічними функціями, але його повноцінно запустити у виробництво не вдалося. Тому в «Ріббон Юа» використали металевий корпус верстату та модуль із намотування та розмотування рулонів, а зверху встановили плотер Graphtec. Так компанія пропрацювала певний час, а пару місяців тому запустила висічну машину на базі плотера Graphtec 7000, яку виготовила власними силами (як вважає Мар’ян, трішки швидша та краща, ніж Scorpio 35 SCR35).
НА ЯКИЙ ОБСЯГ ВИХОДЯТЬ ВЛАСНИКИ KONICA MINOLTA ACCURIOLABEL?
Уже в перший місяць експлуатації «Копір-Центр Україна» видрукувала на Konica Minolta AccurioLabel 190 чотири погонні кілометри замовлень, у Дениса Гайового була амбіційна мета – вийти на обсяги 2 погонні кілометри на добу. Наразі друкарні виготовляє приблизно кілометр рулонної етикетки на добу – темпи зростання кількості замовлень Дениса не цілком влаштовують, тому він планує розширяти спектр пропозицій та матеріалів для друку. Те, що мети не вдалося досягти, Денис пов’язує і з тиском із боку власників флексографічного устаткування – за довжини накладу від 200 п.м. цінова пропозиція флексовиків подеколи виявляється кращою.
У друкарні New Media Konica Minolta AccurioLabel 230 інстальовано 9 вересня 2020 р., до кінця вересня 2020 р. компанія видрукувала 4 погонні кілометри замовлень. Певні побоювання керівників New Media, що вони зробили невірний вибір, під час інсталяції Konica Minolta AccurioLabel 230 були, але вже на другий-третій місяць друкарні вдалося вийти на обсяги друку 8–10 погонних кілометрів на місяць. Це відповідало очікуванням друкарні.
Сьогодні, коли пройшло 14 місяців від інсталяції ЦДМ, друкарня поки не досягла тих обсягів друку рулонної етикетки, на які розраховувала – але не через ЦДМ, а через обмежені потужності післядрукарського обладнання. За словами Віктора Артющенка, Konica Minolta AccurioLabel 230 може друкувати більше, і попит є, але друкарня не встигає обробляти друковану продукцію через брак потужностей та обмежені можливості зі швидкості висікальних модулів.
За словами Мар’яна Баніна («Ріббон Юа») попит на рулонну цифрову етикетку на ринку є, і завантажити ЦДМ Konica Minolta AccurioLabel 230 можна. Але трохи зупинив процес масштабування бізнесу брак можливостей із післядрукарської обробки видрукуваної етикетки. На початку експлуатації рулонної ЦДМ «Ріббон Юа» виготовляла 3–4 погонні кілометри етикетки на місяць, за пів року – 5–6 погонні кілометри, а наразі (після розв’язання проблем із післядрукарською обробкою) компанія вийшла на завантаження 10–12 погонних кілометрів. Це завантаження зумовлюють переважно замовлення від стабільних клієнтів на обслуговування яких, власне, і було спрямовано можливості післядрукарської обробки до посилення цього напряму. Коли компанія лише запропонувала послугу з виготовлення рулонної цифрової етикетки, утворилася черга з уже наявних клієнтів, а замовлення виконувалися два тижні. Відповідно, запропонувати ринку цю послугу можливості певний час не було. З появою ще одного висічного пристрою термін відвантаження було скорочено до тижня. З трьома порізчиками терміни відвантаження скоротилися до двох діб. Відповідно, «Ріббон Юа» поки не домоглася того, щоби відвантажувати етикетку день у день (зранку отримати замовлення, а ввечері відвантажити готовий продукт), у т.ч. і через збільшення потоку клієнтів.
Керівник «Ріббон Юа» планує встановити ще декілька висічних машин власного виробництва, що дасть змогу розширити коло замовників та вийти на обсяг 20–25 погонних кілометрів етикетки на місяць. Мар’ян зовсім не розчарований, що за цей рік «Ріббон Юа» не змогла вийти на запланований «кілометраж» – важливіше, що компанія застосувала інженерні вміння та створила власні порізники (до речі, дуже сподобалися представникам Konica Minolta). Крім того, «Ріббон Юа» дописує до власної розробки програмне забезпечення, щоби висічна машина могла працювати «як Scorpio SCR35». І після цього компанія планує розпочати продаж таких висічних машин.
Також після виготовлення етикеток для поклейки на вина, компанія виявила, що на ринку мало пристосувань, для того щоб, клеїти цю етикетку в напівавтоматиному режимі. Тому «Ріббон Юа» стоврила напівавтоматичну машину для поклейки етикеток на пляшки, що полегшує роботу виробникам вин та іншим виробникам продукції у пляшках.
Євген Шиляєв, директор з продажу рішень для продуктивного та індустріального друку Konica Minolta Ukraine:
«Konica Minolta вже п’ять років працює на ринку рулонної етикетки. Першу угоду було укладено ще 3 роки тому, але наш шлях до цієї машини був довгим та достатньо складним.
Історично склалося так, що Konica Minolta виробляла лише листові машини, тому експертизи в рулонному друці в нас не було. Щоб зрозуміти, як працює ринок, чого потребують замовники, та що для них важливо, нам потрібен був цілий рік. Упродовж року ми відвідали декілька друкарень у Польщі та Німеччині, які вже працювали на bizhub C71cf – першій офіційній рулонній машині від Konica Minolta. Ми провели масштабне дослідження активності флексографічних друкарень в Україні, розібралися з післядрукарськими рішеннями та ознайомилися з ринком рулонних матеріалів для друку.
Завдяки підтримці європейських офісів, ми маємо змогу першими отримувати інформацію про інсталяції, а іноді й брати у них участь. Тому, коли ми дізналися про перші продажі рулонних машин, фахівці департаменту продажів українського офісу відправилися до Європи знайомитися з новими власниками рулонного обладнання. Нам важливо було зрозуміти, як мислять власники друкарень, чим вони керуються під час покупки, як планують будувати бізнес-процеси.
В Україні ми вирішили не проводити звичну рекламну кампанію. Натомість провели велике дослідження активності класичних флексографічних друкарень. Під виглядом рекламної агенції спеціальна команда намагалася запустити кілька накладів етикетки більш ніж у 70 друкарень, на сайтах яких була інформація про те, що вони друкують етикетку. Кілька років тому Print+ докладно писав про це дослідження та його результати. Якщо коротко, на той момент класичні виробники етикетки здебільшого не могли працювати з короткими замовленнями: процеси були побудовані так, що навіть розрахунок короткого накладу займав добу. А сам процес продажу зводився до відповіді на телефонний дзвінок. Активними продажами друкарні практично не займалися. Саме цю нішу й зайняли наші клієнти – перші власники рулонних друкарських машин Konica Minolta.
До 2020 року обсяги наших клієнтів, що надають послуги рулонного друку, зростали плавно. Але перший локдаун у березні 2020 року продемонстрував, що попит на рулонну етикетку просто неймовірний – етикетка виявилася, мабуть, єдиним драйвером зростання поліграфічного ринку в той момент. А відсутність чітких процесів і гнучкості спричинили різкий відтік коротких і навіть середніх накладів із класичних друкарень у рулонну цифру. Зараз для Konica Minolta Ukraine цифрова етикетка є одним із пріоритетних напрямів, бо це безмежний ринок.
Зараз в Україні інстальовано 6 рулонних цифрових машин AccurioLabel 190/230, кожна з яких працює на умовах клікових контрактів. Я розраховую, що впродовж найближчих пів року запуститься ще 2-3 апарати. При цьому машини не заважають одна одній на ринку: у наших клієнтів різні підходи до бізнесу, вони орієнтовані на різних замовників. Звичайно, ми стежимо за інсталяціями наших колег: прекрасно, що на ринку є машини різних класів – HP та навіть Durst – конкуренція лише спонукає ринок та оздоровлює його».
ПАРК ЦДМ ЗРОСТАЄ, А ЧИ ЗРОСТАЄ КІЛЬКІСТЬ ЗАМОВНИКІВ?
Власники рулонних ЦДМ Konica Minolta AccurioLabel 190/230 по-різному реагують на збільшення інстальованої бази таких машин, а також ЦДМ інших виробників. Хтось відчуває певні ринкові коливання, інші вважають, що розвиток цієї ніші залежить здебільшого від власних дій, розвитку попиту на послугу, а кількість замовників не є сталою й має тенденцію збільшуватися.
З одного боку, дедалі більше клієнтів дізнається, що можна видрукувати короткий наклад у короткі терміни. З іншого, чим більше таких ЦДМ, тим більше, наприклад, у друкарні Aladdin-Print помічають, що клієнти починають порівнювати її вартість з іншими пропозиціями на ринку: «Ми відчуваємо, що вже не є ексклюзивними постачальними цієї послуги». Коли друкарня була ексклюзивним провайдером послуг із виготовлення цифрової рулонної етикетки, з клієнтами було спілкуватися простіше. А популяризація послуги, на думку Андріана Ніценка, – це справа кожної друкарні та колективна відповідальність усіх власників Konica Minolta AccurioLabel, бо ринок послуг із друку рулонної цифрової етикетки ще початку свого розвитку.
Схожої думки дотримується Віктор Артющенко, який зазначає: «Усі власники Konica Minolta AccurioLabel мають бути зацікавлені в тому, щоби спільними зусиллями розвивати ринок, бо він перебуває на початковому етапі розвитку. Оскільки Україна досить велика, хотілося б, щоби власники рулонних ЦДМ спілкувалися частіше та більш активно ділилися власним досвідом, як це відбувається в рамках спільноти власників ЦДМ hp Indigo dscoop. Хотілося б, щоб і в Konica Minolta була подібна спільнота власників рулонних ЦДМ».
Як зазначає співвласниця друкарні New Media Марія Седлецька, якщо клієнт розповідає, що в іншого власника рулонної ЦДМ можна виготовити етикетку дешевше, – це не клієнт New Media. Та і взагалі більшість клієнтів друкарні (якщо це не посередники) зважають не на вартість виконання замовлень, а на якість, оперативність та сервіс.
Не варто все ж забувати, що крім Konica Minolta AccurioLabel в Україні працює декілька рулонних ЦДМ hp Indigo (з більшою продуктивністю та нижчою собівартістю продукції), власники яких теж зацікавлені в залученні замовників та намагаються конкурувати ціною. Денис Гайовий відкидає як критичний фактор маніпулювання клієнтами ціною в різних власників цифрових ЦДМ, бо вони вже відносно тривалий час можуть обирати між флексографічним та цифровим друком. А оскільки ринок флексографічного друку в сегменті виготовлення етикеток в Україні досить висококонкурентний, вартість послуг на ньому знижується. Це впливало на спроби перших власників ЦДМ Konica Minolta AccurioLabel продавати продукцію дорожче.
Конкуренція «цифри» та «флексо» триває й наразі, наприклад, Мар’ян Банін зазначає, що на більшості замовлень від 30 етикеток «Ріббон Юа» перетинається з друкарнями флексографічного друку. З іншого боку, через посередництво «Ріббон Юа» надає й послуги флексодруку, у цьому випадку попереджаючи замовника, що наклади мають бути більшими. Аргумент «на флексо буде дешевше» працює за певної довжини накладу, а багатьом замовникам, наприклад, 100 тис. етикеток не треба (ось і пояснення, чому цифрова рулонна етикетка має коштувати дорого).
На думку Дениса Гайового, флексографічні друкарні, у т.ч. і під тиском власників цифрових рулонних ЦДМ, почали відповідальніше ставитися до бізнесу та скоротили терміни виконання замовлень (з 14 до 4–5 діб). За термінами виконання замовлень власники рулонних ЦДМ та флексографічних деколи йдуть пліч-о-пліч, а от вартість лишається перевагою власників флексографічного устаткування.
А от Віктор Артющенко вважає, що друкарні флексографічного вузькорулонного друку під час пандемії втратили частину обсягів. Водночас основну частину Konica Minolta AccurioLabel було запущено в рік, коли розпочалися жорсткі локдауни, і це дало змогу залучити замовлення завдяки оперативності їхнього виконання. Марія Седлецька підкреслює, що більша частина замовників цифрового рулонного друку етикетки – це або компанії, які взагалі лише відкрилися, або такі, що розміщували замовлення листового друку етикетки. Навпаки, одного клієнта New Media навіть передала партнеру з флексографічного друку в Одесі, бо в компанії суттєво зросли обсяги друку, і короткі наклади друкарня й далі виготовляє самостійно, а довгі перевела на флексографічний друк.
Також є певна категорія замовників, кому цікаве оздоблення рулонної етикетки лаком та фольгою. Це в Україні – поки прерогатива флексодрукарень. Навіть флатовка з подальшою обробкою на MGI JetVarnish 3DS & Foil-S – не вихід зі становища, бо продукція не може використовуватися для автоматичної поклейки. Також Денис Гайовий, наприклад, поки не бачить економічних підстав купувати рулонну MGI (замовлень недостатньо, вартість устаткування висока, а власники флексографічних та трафаретних друкарських машин матимуть змогу пропонувати етикетку з оздобленням за кращою ціною).
Катерина Деуль, менеджер зі збуту ТОВ «ЮПМ Україна»:
«Один із найбільш перспективних напрямів виробництва етикеток – етикетка для вина та алкогольних напоїв.
Споживачі переважно обирають вино, оцінюючи колір, ґатунок і регіон, а етикетка є єдиним засобом комунікації зі споживачем, завдяки якому пляшка вина виділяється на заставленій полиці. Етикетка допомагає приймати рішення – привертає увагу споживачів зовнішнім виглядом.
Щоб підтримати клієнтів і спростити процес створення цінності товару в галузі етикетування, у UPM Raflatac провели дослідження*, у якому розглянули вплив нейромаркетингу на прийняття рішення про покупку вина. Компанія хотіла з’ясувати як етикетка, її матеріал та оздоблення впливають на вибір покупця.
* Нейромаркетинг і мистецтво етикетування – як папір і оздоблення впливають на покупку вина. Повну версію доповіді можна завантажити за посиланням: www.upmraflatac.com/wineneuromarketing.
Отримати детальнішу інформацію щодо етикетування вина можна на сайті: www.upmraflatac.com/wscb
Підібрати матеріали можна з допомогою Сервісу Малого Роля (Small Roll Service) від UPM Raflatac. Small Roll Service дає змогу робити швидкі замовлення для малих партій дорогих матеріалів на ту суму, яку ви хочете витратити. Клієнт має змогу замовити від одного роля певної ширини (ширина, актуальна для друку на ЦДМ Konica Minolta AccurioLabel 190/230, також є в асортименті – 330 мм) з фіксованою намоткою 500 м матеріалів, які представлені в даному сервісі.
Нагадаємо, що UPM Raflatac пропонує стійкі рішення у галузі етикетування: матеріали з лінійки екологічної продукції, що допомагають досягти та перевершити цілі сталого розвитку (наприклад, UPM Raflatac Smart Choice та Smart Circle), зниження впливу на довкілля завдяки більш легким матеріалам, етикеткові матеріали із вмістом вторинної сировини, матеріали для етикетування з перевірених та відновлюваних ресурсів. Найбільшим попитом друкарень-власників ЦДМ користуються напівглянсові папери зі щільністю поверхневого шару 80 г/м2, плівкові матеріали з поліпропіленовим та сріблястим поверхневим шаром щільністю 50 та 60 г/м2, винні крафтові папери. У 2021 році неодноразово зростали відпускні ціни на самоклейну продукцію, були обмеження постачання деякої номенклатури, але незважаючи на це, ми бачимо зростання обсягів закупівель у друкарень із ЦДМ на 30-50 %»
ЕТИКЕТКА З ОЗДОБЛЕННЯМ?
Але звертає на себе увагу, що троє власників Konica Minolta AccurioLabel («Копір-Центр Україна», New Media, Aladdin-Print) придбали згодом і MGI JetVarnish 3DS & Foil-S для цифрового лакування та фольгування друкованих аркушів. Щоправда, у Aladdin-Print цю машину планується інсталювати на початку 2022 року. Відбитки рулонної ЦДМ оздоблюватиопоряджувати на MGI власник друкарні поки не планує через більшу собівартість відбитків, ніж на листових ЦДМ (ця цифра, за словами Андріана, відчутна, тому немає сенсу друкувати на рулонній ЦДМ, а потім флатувати та оздоблюватиопоряджувати відбитки).
Найближчим часом, не виключають у New Media, друкарня, можливо, запропонує ринку етикетку з більш високою доданою вартістю, з оздобленням.
А от «Ріббон Юа» наносить інші кольори, використовуючи ріббони (фарбувальні стрічки), бо ширина друку Konica Minolta AccurioLabel співпадає із шириною маркувальних апаратів. Як правило, це якась незначна за обсягом додаткова інформація, проте поки що послуга «друку» додатковим кольором не користується сталим попитом у споживачів компанії.
У «Ріббон Юа» не прагнуть штучно збільшувати вартість кінцевого продукту: пріоритети – швидкість та якість. Тому, мабуть, немає й намірів вкладатися в цифрове оздоблення. Усе ж власник «Ріббон Юа» підкреслює, що компанія має трошки інший, не поліграфічний, профіль.
ЗАКОНОДАВЧІ АСПЕКТИ ЯК МОЖЛИВИЙ ФАКТОР ВПЛИВУ
Трапляються у власників рулонних ЦДМ клієнти зі сталим асортиментом, які надають перевагу довгим накладам, а це вже, звичайно, аналоговий друк. У таких випадках варто зважати на можливі законодавчі зміни, а також на форс-мажори – як от зміна товарного асортименту, паковання тощо. Наприклад, Мар’ян Банін посилається на Закон України за № 2639 «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів», який діє в Україні із 6 серпня 2019 року. Ним встановлено вимоги щодо інформування споживачів про харчові продукти. Документ привів українське законодавство у відповідність до положень, регламентів та директив Євросоюзу. А оскільки процес синхронізації законодавства може тривати й надалі, власникам брендів, може, варто робити ставку на короткі наклади етикетки.
Крім того, з 16 січня 2021 року набула чинності стаття 30 «Державна мова у сфері обслуговування споживачів» Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» («Закон про мову»). Вимоги з маркування продукції поширюються на будь-яку етикетку/паковання (як таку, у якій міститься продукція, наприклад, тюбик зубної пасти, та таку, яка сама містить продукцію, наприклад, картонне паковання, що всередині містить тюбик зубної пасти), до якої має доступ споживач перед ухваленням рішення про покупку.
Законом України про захист прав споживачів: у ст. 15 визначено обсяг інформації, що має міститися на товарі (на етикетці, пакованні тощо):
- назва товару, найменування або відтворення знака для товарів і послуг, за якими вони реалізуються;
- основні властивості продукції, номінальна кількість (маса, об’єм тощо);
- відомості про вміст шкідливих для здоров’я речовин та відповідні застереження щодо застосування;
- позначка про наявність у складі продукції генетично модифікованих організмів;
- дані про ціну (тариф), умови та правила придбання продукції;
- дата виготовлення;
- відомості про умови зберігання;
- гарантійні зобов’язання;
- правила використання продукції;
- термін придатності (строк служби) товару, відомості про необхідні дії споживача після їх закінчення, а також про можливі наслідки в разі невиконання цих дій;
- найменування та місцезнаходження виробника (виконавця, продавця) і підприємства, яке здійснює його функції щодо прийняття претензій від споживача.
А ще цікавіше питання щодо імпортерів, яким треба приводити оригінальну етикетку на іноземній мові, до вимог законодавства України.
Крім того, Мінекономіки, наприклад, затвердило Порядок і спеціальні вимоги до маркування харчових продуктів (8 категорій), для яких обов’язковим є зазначення країни походження або місця походження. Відповідний наказ від 01.04.2021 року № 679 зареєстровано в Мін’юсті 06.05.2021.
Отже, не вдаючись у деталі законодавства, зазначимо: розвиток цифрового друку етикетки – цілком динамічний процес, що значною мірою залежить і від дотримання власниками брендів бодай базових вимог законодавства. «Власники ЦДМ Konica Minolta AccurioLabel так би мовити «пристрілювалися», бо ринок коротких накладів для дрібних виробників тестових партій, імпортерів почне інтенсивно розвиватися з 1 січня 2022 р., коли Держспоживслужба створить «команди», які перевірятимуть дотримання Закону України за № 2639 «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів» За кожну невідповідну одиницю товару в торговельній мережі передбачено шалені штрафи», – зазначає Мар’ян Банін.
Основні тези Закону України 2639
«Про інформацію для споживачів
щодо харчових продуктів»
ІНШІ НЮАНСИ
Власник Aladdin-Print вказує на нерівномірність завантаження Konica Minolta AccurioLabel 190: влітку завантаження ЦДМ менше, ніж, наприклад, навесні, попри інтенсивне просування послуги та постійні комунікації з клієнтами.
Наявність мережевої структури, як от у «Копір-Центр Україна» (три офіси – у Запоріжжі, Дніпрі та Києві) має певне значення для залучення замовлень із виготовлення рулонної етикетки (до 70 % замовників послуги – саме з цих міст).
Можливість друкувати білим кольором для більшості власників Konica Minolta AccurioLabel поки некритична. Наприклад, Денис Гайовий зазначає, що білий колір використовують, в основному, виробники етикеток для води, які завжди прагнуть надрукувати етикетку на поліпропілені без клейової основи й найдешевше (друкують на звороті з використанням білого кольору та спаюють на пакувальній лінії – це бюджетний варіант, не цікавий власникам рулонних ЦДМ).
У New Media відсутність нагальної потреби купувати модуль для друку білим кольором пов’язують з обмеженнями з висічки. Варто насамперед вирішити це питання, бо брак потужностей післядрукарської обробки обмежує продуктивність роботи в напрямі виготовлення рулонної етикетки. А от коли з’явиться вільний ресурс, друкарня прагнутиме зайти в інші ринкові ніші, у т.ч. пов’язані з друком білим.
Мар’ян Банін зазначає, що можливість Konica Minolta AccurioLabel друкувати білим кольором не була б зайвою (компанія вивчала можливість придбати флексографічну секцію та інтегрувати її до складу Konica Minolta AccurioLabel 230), але не планує негайно інвестувати в це рішення.
ІНФРАСТРУКТУРНІ ЗМІНИ. ПОДАЛЬШІ ПЛАНИ. ПЕРСПЕКТИВИ
Збільшення кількості замовлень наші співрозмовники природно пов’язують зі зростанням економіки та появою більшої кількості виробничих підприємств. Наприклад, у придніпровському регіоні, на думку Дениса Гайового, навпаки, відбувається скорочення виробництв. Не відкидаючи того факту, що самі власники ЦДМ мають докладати більше зусиль для популяризації рулонної цифрової етикетки.
Ринок цифрової етикетки в рулонах лише починається, повторює свою думку Мар’ян Банін. «Ми живемо в часи, коли приходить нове покоління, створюється багато нових бізнесів, а в Україну надходить багато інвестицій. 90 % компаній на ринку – дрібні, які навіть не мають нормального обліку, і лише починають впроваджувати касові апарати тощо. Процеси в значної кількості компаній зовсім не автоматизовано. Після автоматизації вони прийдуть до брендингу».
Відповідно, усе це – питання кількох найближчих років, вважає керівник «Ріббон Юа».
У структурі «Ріббон Юа» нещодавно організовано окремий відділ з роботи з цифровою етикеткою. Також компанія працює над автоматизацією процесу залучення та проходження замовлень. Рік «Ріббон Юа» витратила на автоматизацію внутрішніх процесів, налагоджувала облік, бо матеріал для друку надходить у квадратних метрах, довжина накладів та відходи виробництва рахуються в погонних метрах, а клієнту видаються етикетка в тисячах штук. Після налаштування обліку, у компанії автоматизували виробничі процеси, і постало питання формування та контролю виробничої черги, щоби менеджер бачив статус замовлення.
Наступний етап – запровадження сервісу Web-to-Print, щоби клієнти могли розміщувати замовлення самостійно. Власне й сьогодні в «Ріббон Юа» працює Інтернет-магазин, через який можна замовити стандартні етикетки за посиланням https://shop.ribbon.ua/ua/categories/tsyfrovyidruk
New Media вже тривалий час системно працює над автоматизацією залучення та проходження замовлень на друк рулонної цифрової етикетки. Сьогодні замовники можуть безпосередньо на сайті компанії скористатися калькулятором та оформити замовлення, обравши розміри етикетки, матеріал для друку (поліпропіленова плівка – біла, прозора, дзеркальна, самоклейний папір, крафт бурий та білий), кольоровість.
Замовлення одразу потрапляє у bitrix, перевіряється. Також на ресурсі New Media можна замовити готові етикетки: для одягу, розпродажів, паковання.
У планах компанії – автоматичне формування спусків та проходження замовлень, і певну роботу в цьому напрямі вже зроблено.
Збільшення кількості замовлень на друк рулонної етикетки, вважають у New Media, лежить не в площині переманювання клієнтів із флексографічного сегменту чи в інших виробників, оснащених рулонними ЦДМ. Замовників ставатиме більше, якщо знання про технологію цифрового друку етикетки поширюватимуться на ринку – і ця відповідальність колективна: виробника ЦДМ, її власників, галузевих медіа.
«Ми працювали на ринку високотехнологічної етикетки довгими накладами, тепер спробували себе на ринку мікронакладів. І якщо просуватимемося далі в рамках свого проєкту, не виключаю, що спробуємо увійти в сегмент середніх цифрових накладів», – зазначає керівник напряму рулонного друку «Фоліо плюс» Сергій Ващенко.
Висічна машина на базі плотера Graphtec 7000, яку «Ріббон Юа» виготовила
власними силами
Поклейщик етикетки на пляшки, створений у «Ріббон Юа»
Зразки продукції «Ріббон Юа»