Події, пов’язані з пандемією коронавірусу, суттєво змінили ландшафт поліграфії України. Чимало друкарень використали час для покращення можливостей автоматизації виробництва. Інші, враховуючи кон’юнктуру ринку та підвищення попиту на друк етикеток та стікерів на самоклейних матеріалах, диверсифікували виробництво.

Кількість інсталяцій ЦДМ з додатковими кольорами істотно збільшилася. А замовники поступово дізнаються про можливості друку білим, прозорим тонерами, а також металіками на цифрових друкарських машинах. Відповідно, дедалі більше друкарень встановлюють ЦДМ з можливістю друку у CMYK+, навчаючись продавати продукцію з високою доданою вартістю.

Відома київська друкарня «Оверпринт» (Overprint) нещодавно додалася до цієї когорти, придбавши ЦДМ Ricoh Pro™ C7200X з друком білим та прозорим тонерами. А згодом інсталювала ще й золотий та срібний кольори!

Завдяки новим можливостям, які неймовірно зацікавили клієнтів друкарні, розширився пакет замовлень. До «високого» сезону у поліграфії «Оверпринт» підійшла «при повному озброєнні», маючи змогу оперативно надавати значно ширший, ніж раніше, пакет послуг, з небаченими раніше якістю та доступною ціновою політикою.

 

Власна справа

Друкарня «Оверпринт» працює на ринку поліграфії з 2011 року. Її засновник Олександр Приймак до цього працював у Друкарні термінових накладів (ГК «Вольф»). Але після того, як роботодавець вирішив переїхати з улюбленої Олександром Шулявки у район м. Либідська, йому стало довго та незручно їздити на роботу з Бучі. Крім того, Олександрові, фаховому інженеру-технологу поліграфічного виробництва (закінчив Видавничо-поліграфічний інститут НТУУ «КПІ») дуже кортіло вже спробувати щось своє.

І от 2011 р. підприємець придбав першу ЦДМ – Xerox DC 250 та монохромні БФП Xerox 5645, а також все потрібне післядрукарське обладнання для створення рекламної продукції. Олександр заснував власну друкарню на Шулявці (власне, у цьому, фактично рідному районі він навчався, починав працювати і продовжує це робити з 2011 р. донині).

Відтоді друкарня виготовляє рекламно-поліграфічну продукцію, надає послуги з виготовлення широкоформатної продукції, рекламних конструкцій для виставок, семінарів, івентів, здійснює друк на футболках та еко-сумках.

Перші десять років «Оверпринт» використовувала у роботі обладнання, що було у вжитку, але з мінімальним пробігом та у якісному стані.

Тривалий час «Оверпринт» друкувала на Xerox DC 770 з лотком збільшеного обсягу та додатковими післядрукарськими модулями. З власного досвіду роботи та обслуговування обладнання компанії Xerox Олександр Приймак виніс декілька критичних для роботи моментів: незручна та ненадійна конструкція елементів пічки, наявність чіпів-контролерів на багатьох вузлах машин, що значно обмежували ресурс цих елементів, блокуючи роботу обладнання (хоча при належному користуванні цей ресурс був більшим, ніж закладено виробником).

Перед покупкою Ricoh Pro™ C7200X «Оверпринт» придбала дві ЦДМ: Konica Minolta bizhub PRESS C1060, яка покращила можливості компанії щодо стабільності якості, швидкості та автоматизації приводки, та швидкісну Konica Minolta Bizhub PRO 1051 для монохромного промислового друку довгих накладів.

Олександр Приймак біля Ricoh Pro™ C7200X

Щодо післядрукарського устаткування, то «Оверпринт» добре оснащена для всіх важливих процесів професійними паперорізальними приладами, швидкісними автоматичними бігу вальними пристроями, фальцювальним, брошурувальним устаткуванням, біндерами для скріплення пластиковою та металевою пружиною, конвертними та рулонними ламінаторами, обладнанням для свердління, устаткуванням для друку та одночасного намотування стікерів зі штрих-кодами у рулонах, високоточними ріжучими плотерами Summacut для самоклейних матеріалів різної щільності.

Через зростання обсягу замовлень етикетки, друкарня додатково інсталювала плотер з автоматичним податчиком Graphtec, що дало змогу ефективніше робити порізку стікерів без участі оператора для заміни аркушів.

Доповнює комплект обладнання для порізки планшетний плотер VULCAN FC-VC, який дає змогу працювати не лише з самоклейкою, а й з паперами та картонами. Він порається з наскрізною порізкою плівок з ламінацією та виготовленням фігурних виробів з біговкою (вітальні листівки, бірки, паковання тощо).

На новому місці – нові можливості для розвитку

Нещодавно офіс та виробництво друкарні розташовувалися у підвальному приміщенні житлового будинку. Це накладало купу обмежень як щодо використання наявного обладнання, так і його оновлення. Постійна нестача місця, перепади вологості та температури, незручне розташування негативно впливали на сервіс та якість.

Поштовхом для переїзду став продаж приміщення власником. Було знайдено нове приміщення, й нарешті друкарня переїхала в нове світле та ідеально пристосоване для її потреб приміщення по вул. Смоленська, 31.

Переїзд дав змогу не лише розширити технічні можливості «Оверпринта», а й збільшити кількість робочих місць та отримати перспективи для подальшого розвитку.

Отримавши таку можливість, Олександр нарешті зміг оновити парк устаткування.

Організація процесів за лаштунками

Редакція «Print+» мала можливість потрапити за лаштунки друкарні «Оверпринт». Персонал компанії – це відкриті та працьовиті люди, які добре знають свою справу. Вони добре розуміють потреби клієнтів і тримають стандарти якості та оперативності.

Компанія динамічно розвивається, оптимізує виробництво, процеси проходження замовлень. Головне, щоб клієнту було максимально зручно надавати вхідні дані для свого замовлення і в результаті отримувати не просто надруковану, але й виготовлену у найбільш економічний спосіб продукцію.

«Оверпринт» інформує клієнтів за допомогою автоматизованої системи оповіщення щодо статусу готовності замовлення. За потреби замовлення спрямовуються у будь-які з доступних служб доставки. Своїм замовникам друкарня надає широкий спектр матеріалів, заохочує знижками та бонусами постійних клієнтів.

З компанією співпрацюють чимало відомих ілюстраторів, для яких важливими є вибір матеріалів, доступні кольоропроба та кольорокорекція, точна передача кольорів. Робота з такою вимогливою аудиторією – це завжди велика відповідальність. 

На особливу увагу заслуговує процес автоматизації проходження замовлень, реалізований у «Оверпринті». На етапі прийняття замовлення менеджер створює картку або Ticket (електронну специфікацію завдання), де відмічає всі параметри та технічне завдання, в рамках яких, виходячи зі специфіки замовлення, проходять всі етапи виготовлення – від дизайну та підготовки макетів, друку, післядрукарської обробки до відвантаження продукції й доставки.

Друкарня для контролю всіх стадій виробництва використовує метод «Канбан». Картки з завданнями послідовно переміщуються між заданими ув них процесами. Наприклад, на етапі друку оператор бачить на моніторі актуальний перелік робіт, відсортований за терміновістю, дедлайнами та пріоритетами. Далі, після друку, замовлення потрапляє на постдрукарську ділянку, де через комп’ютер чи мобільний додаток наступний оператор дивиться, що саме треба зробити з цим замовленням.

На етапі пакування роздруковується стікер з номером та короткою інформацією по готовій продукції. Простікеровані пакунки транспортуються до офісу, де адміністратор зчитує сканером штрих-коди із замовлень та розміщує їх у марковані ячейки на стелажі. Така система дає змогу уникнути безладу та швидко знайти потрібне замовлення для видачі клієнту.

Потреба розвивати напрямок друку на матеріалах з клейким шаром

Ще до COVID-19 «Оверпринт» приділяла значну увагу розвитку напрямку друку наліпок, стікерів, етикеток на матеріалах із клейким шаром. І, як виявилося, недарма – саме ця категорія продуктів дала змогу безболісно пережити перший (весняний) локдаун 2020 р. (на той момент було чимало запитів на стікери для антисептиків та служб доставки). Чимало клієнтів (серед них — велика фабрика-виробник чаїв, виробники крафтових лимонадів, хлібо-булочних виробів) давно та плідно працюють з «Оверпринтом» у сфері друку кольорових етикеток на продукцію, а також монохромних маркувальних стікерів у рулонах.

Ще один «топовий» продукт «Оверпринт» – набори стікерів або стікер-сети. Це дуже популярна наразі продукція як для комерційних замовників, так і приватних. Вони добре продаються, їх роздають як сувеніри для поклейки на різні гаджети. Важлива особливість – цці вироби не бояться механічних пошкоджень і гарно тримаються на різних поверхнях.

Як ми зазначали вище, «Оверпринт» має все потрібне обладнання для друку та післядрукарської обробки етикеток та стікерів з клейким шаром. Компанія використовує у роботі різноманітні плівки (білі, прозорі, золоті, срібні, кольорові), різної щільності, із знімним клеєм.

Головною проблемою при друці на самоклейних матеріалах для «Оверпринт» стало недостатнє запікання тонера на плівці (це призводило до механічного стирання тонера з поверхні невсотувальних матеріалів).

Свого часу, щоб подолати проблеми зі стиранням тонеру, доводилося безальтернативно використовувати спеціальне ламінування щільними плівками, що надавало готовому виробу достатнього захисту поверхні. Стікери, вироблені «Оверпринтом», використовують навіть виробники зварного устаткування (для них зносостійкість це дуже важливий параметр), коли не встигають друкувати безпосередньо на корпусах приладів.

Втім, не всі замовники були готові платити за додаткову ламінацію – плівка недешева, зростає вартість порізки, а процес виготовлення потребував додаткових термінів.

Специфіка роботи «Оверпринта» така, що всі замовлення виготовляється згідно чіткого графіка. На етапі формування черги завдань у кожного зі співробітників друкарні є часові рамки на підготовку макету, друк та післядрукарську обробку. «Оверпринт» намагається дотримуватися «дедлайнів»: навіть якщо клієнт просить «на вчора» друкарня шукає способи оптимізації процесів, щоб клієнт отримав продукцію якнайшвидше. Був у друкарні й досвід роботи з партнерськими друкарнями у сфері цифрового та трафаретного друку складних етикеток, але в цьому випадку важко дотримуватися стислих термінів, не кажучи вже про те, що субпідряд коштував недешево, навіть на партнерських умовах.

Шукали обладнання, знайшли ідеального постачальника

Не дивно, що однією з найважливіших вимог друкарні «Оверпринт» при виборі нової ЦДМ була можливість якісного запікання тонера. Олександр Приймак тестував устаткування різних виробників (Xerox® Versant 2100/3100 Press, Konica Minolta AccurioPress 4080) й спочатку в лідерах була Konica Minolta – у питаннях доопрацювання ПЗ, порівняно з попередніми моделями, та друку на фактурних матеріалах все було чудово. Але за якістю закріплення тонера на плівці Konica Minolta AccurioPress 4080 кардинально відрізнялася від Konica Minolta bizhub Press C1060, що вже працювала у друкарні.

Та за неймовірним співпадінням саме у цей час у друкарні «Оверпринт» з’явилися сусіди – компанія «Мегатрейд», ексклюзивний представник Ricoh Europe Graphic Communications в Україні, чий демозал розмістився навпроти виробничого цеху друкарні. Фахівці компанії на чолі з Олександром давно спостерігали за «Мегатрейд» на поліграфічному ринку України – компанія стрімко увірвалася на ринок, впевнено нарощуючи інстальовану базу обладнання. Друкарня була знайома з можливостями ЦДМ Ricoh Pro™ серій C7100X/C7200X – бестселерів «Мегатрейда» – такі машини було інстальовано у партнерів «Оверпринта». До якості друку не було жодних запитань, та Олександра найбільше зацікавила наявність додаткових кольорів.

Звичайно ж, підприємець прагнув посилити продуктивність друкарні у напрямку CMYK. У пікові моменти ЦДМ «Оверпринта» були перезавантажені, й просто бракувало технічних можливостей, щоб задовольнити всі забаганки замовників, тим більше, що друкарня хотіла перейти до концепції «різні ЦДМ для друку на різних матеріалах». Не секрет, що матеріали з клейким шаром гарантовано лишають сліди у друкарському тракті та на елементах пічки, тому логічним є використання одних ЦДМ для друку лише на самоклейних матеріалах, а інших – на картонах та паперах.

Власник «Оверпринта» шукав універсальну ЦДМ, що дасть змогу друкувати на різних матеріалах, збільшить швидкість друку, дасть змогу надавати послуги за більш конкурентною вартістю та розширить спектр доступних матеріалів. Для друкарні важливо було насамперед мати машину, що якісно друкуватиме у CMYK і, як бонус, з додатковими можливостями.

Важливими факторами, що додатково вплинули на рішення Олександра придбати саме Ricoh Pro™ C7200X, стали склад матеріалів та деталей компанії «Мегатрейд», що також розташований поруч з виробництвом друкарні, й наявність швидкої та професійної інженерної підтримки.

Олександрові імпонував підхід представників компанії «Мегатрейд» до роботи з клієнтами, рівень кваліфікації інженерів компанії, що можуть фахово розповісти про можливості їхніх ЦДМ та провести демонстрацію роботи обладнання. Витратні матеріали завжди доступні упродовж півгодини-години з моменту запиту – це супертермін для друкарні оперативного друку.

Спочатку разом з фахівцями «Мегатрейд» розглядалася Ricoh Pro™ C5300S – дешевша та простіша цифрова машина, міні-аналог «семірки» з багатьма схожими елементами. Хоч вона й добре друкує на папері, дизайнерському картоні, не виникає питань й до післядрукарської обробки відбитків цієї ЦДМ, проте Ricoh Pro™ C5300S не відповідала всім потрібним вимогам щодо запікання тонеру на деяких специфічних самоклейних матеріалах, які використовуються «Оверпринтом».

В результаті комплексних тестувань керівник друкарні дійшов висновку, що саме Ricoh Pro™ C7200X прискорить та покращить виробництво, адже дає змогу запікати тонер саме так, як це потрібно друкарні. Ця ЦДМ надзвичайно швидкісна, підтримує широкий асортимент щільності картону, а розширена комплектація дає змогу завантажувати більше матеріалів навіть більшого, ніж SRA3, формату (наприклад, є можливість завантажити до автоматичної касети папір завдовжки до 700 мм, не задіюючи ручний лоток).

Вартість Ricoh Pro™ C7200X у розширеній комплектації для підприємця була зависокою, тим більше, що йому запропонували як альтернативу Ricoh Pro™ C7200 без додаткових кольорів, яка коштувала на €20 тис. дешевше.

Але Олександра зацікавили у Ricoh Pro™ C7200X саме можливості, пов’язані з друком додатковими кольорами, він бачив у них перспективи для бізнесу. Додатковим мотивом придбати ЦДМ у комплектації з друком білим та прозорим стали проблеми в партнерів, з якими «Оверпринт» співпрацювала по замовленнях на трафаретний друк.

Вартість Ricoh Pro™ C7200X з додатковими кольорами, звісно, була чималою, й Олександр Приймак у важкому 2021 р. не планував інвестувати у ЦДМ саме через невизначеність з можливими обмеженнями через пандемію і, як наслідок, зниженням кількості замовлень. Хотів придбати цю ЦДМ наступного року – до «кращих» часів. Але керівництво компанії «Мегатрейд» пішло назустріч підприємцю і запропонувало доступні та прийнятні умови з попередньої оплати, надання розстрочки. Тож Олександр вирішив не відкладати такий шанс і наважився інсталювати Ricoh Pro™ C7200X влітку 2021 р. (у, будемо відверті, не зовсім поліграфічний сезон). Але з іншого боку у друкарні з’явився час познайомитися ближче та досконально опанувати роботу з новим устаткуванням, «обкатати» всі технічні моменти та зустріти початок осіннього сезону в повній бойовій готовності – тепер можна не хвилюватися значних обсягів робіт та легко дотримуватися стислих термінів.

Новим для Олександра став і запропонований «Мегатрейд» покліковий контракт (раніше друкарня обслуговувала всі ЦДМ самостійно), але умови постачальника переважили всі сумніви та побоювання.

Нові можливості

Нова ЦДМ дала змогу отримувати продукцію швидше, ніж раніше, та ще й надавати замовникам додаткові можливості з якості та швидкості виконання робіт.

«Оверпринт» виготовляє чимало етикеток та стікерів з самоклейних матеріалів, а після інсталяції Ricoh Pro™ C7200X друкарня запропонувала замовникам нову можливість оперативно та якісно друкувати білим кольором на прозорих плівках та темних картонах, виготовляти винні, пивні та інші етикетки з оздобленням золотом та сріблом.

Ricoh Pro™ C7200X дала змогу виконувати на власній базі частину робіт, яку раніше доводилося розміщувати на підряді. Це значна економія часу, коштів та ресурсів. Єдиною незручністю, до якої потрібно було звикнути, стала потреба періодично переставляти додаткові секції місцями, оскільки надходять замовлення як на комбінацію Special + CMYK, так і CMYK + Special.

Що й казати — після запуску друку на Ricoh Pro™ C7200X білилами на темних картонах замовники навіть не помічають різницю у готовій продукції у порівнянні з трафаретним способом, проте продукцію можуть отримати впродовж декількох годин, а не днів!

Щодо прозорого тонера, то це певний цифровий аналог вибіркового лакування. Цей «досить своєрідний», на думку Олександра, колір краще наносити на попередньо заламіновані матовою плівкою відбитки. І з Ricoh ця можливість теж доступна! А можливістю друку по ламінації може похизуватися лише обмежена кількість з ЦДМ, представлених на ринку.

І на довершення «Оверпринт» стала однією з перших в Україні друкарень, де встановлено останню розробку компанії Ricoh – секції з золотим та срібним тонером на Ricoh Pro™ C7200X. Завдяки «Мегатрейду» – ексклюзивно одразу після презентації в Україні.

Друк золотим та срібним тонером на Ricoh Pro™ C7200X відкриває недосяжні раніше сфери застосування цифрових машин, надає унікальні можливості для виготовлення продукції клієнтів – і все це без застосування архаїчного трафаретного друку, у доволі стислі терміни, будь-яким накладом та з можливістю персоналізації. Друк плашок спеціальними кольорами на Ricoh Pro™ C7200X відбувається практично без видимого растру. Тонер лягає настільки рівно, чітко та настільки добре запікається, що візуально важко зрозуміти, що це не трафаретний друк.

У підсумку, цифрові «білий», «золото» та «срібло» дуже схожі на трафаретні — такі тонери відрізняються від звичайних CMYK, у них особливий склад та формула, вони містять металізовані частки і навіть технічно ЦДМ по-особливому налаштовується для друку ними.

Друкарня «Оверпринт» завжди робила акцент не лише на оперативність та чітке дотримання термінів виготовлення продукції, а й на її якість. Кожна ЦДМ, окрім особливого профілювання, має ще й власні налаштування та по-різному реагує на кліматичні умови на виробництві. Це впливає на кольоропередачу та якість перенесення тонера на матеріал. У Ricoh інженери добре продумали всі механізми, і тому їхня ЦДМ менш чутлива до перепадів температури та вологості, що дає змогу отримувати стабільні відбитки у нестабільних умовах. Також для багатьох замовників критичним фактором була і лишається роздільна здатність друку (у Ricoh Pro™ C7200X вона складає 4800х2400 dpi – на сьогодні це найвищий показник для ЦДМ у парку «Оверпринта»). І клієнти, які розміщували замовлення з дрібними шрифтами та мікроелементами, одразу помітили покращення деталізації.

Буде справедливим згадати, що є клієнти, яким не сподобалося кольоропередача нової ЦДМ – вона хоч і точніша, але насиченість менша (як у офсетних відбитків), оскільки механізм запікання тонеру інший, ніж в решти ЦДМ друкарні. Таким клієнтам «Оверпринт» друкує на старих ЦДМ, дотримуючись специфічних для них налаштувань та параметрів кольору.

Можливості Ricoh Pro™ C7200X дуже зацікавили як рекламні агенції, з якими друкарня співпрацює на постійній основі, так і кінцевих замовників, які вирішили за допомогою додаткових кольорів підкреслити переваги своєї продукції та розширити спектр матеріалів. Дехто прагне по-новому виділити переваги своєї продукції – наприклад, один з клієнтів «Оверпринта», що займається постачанням продукції для манікюрної діяльності та салонів краси, завдяки інноваційним можливостям друку на Ricoh Pro™ C7200X зміг запустити нову лінійку продукції Premium-сегменту. Етикетки цієї серії надрукувано з використанням білого тонера на металізованих плівках, з якими компанія не могла працювати раніше – тонер просто не запікався.

Що цікаво, у «Оверпринті» самостійно створили додаток, який дає змогу аналізувати макети на відсоток заливки фарбами, у т.ч. зі спеціальними кольорами. Це дозволяє точно вираховувати вартість відбитків і залежно від заповнення листів пропонувати замовникам оптимальну ціну за виготовлення такої продукції.

Плани на найближче майбутнє

Чимало клієнтів, дізнавшись, що в «Оверпринт» з’явилися такі унікальні можливості, цікавляться, прораховують, консультуються щодо розширення асортименту своєї продукції. Цікаво, що є ті, хто одразу просять друкувати на новій ЦДМ Ricoh Pro™ C7200X!

«Оверпринт» намагається спрямовувати ресурси у розробку ПЗ та перехід на Інтернет-продажі (Web-to-Print), тривалий час компанія прагнула залучити для цього спеціалізовані ІТ-компанії. Такий підхід, на жаль, виявився дорогим, довгим та складним. А особливо прикро, що нерідко розробники навіть не розуміють, чого саме хоче друкарня, а вартість їхніх послуг захмарна.

Час йде і його постійно бракує, тому друкарні довелося стрімко уриватися в онлайн-продажі, особливо після запровадження локдаунів. Виявилося, що й створення власного самописного продукту – досить складне та затратне заняття, особливо в поєднанні з постійним завантаженням виробництва. Тому сьогодні триває виправлення багів та притирання вже створеного ПЗ до нових можливостей друкарні, відбувається адаптація системи управління до актуальних потреб.

А оскільки чимало клієнтів, здебільшого кінцевих замовників, приходять в офіс друкарні «з вулиці», прагнучи «помацати» зразки та замовити щось особливе, то друкарня «Оверпринт» планує працювати у своєрідному гібридному «онлайн/офлайн» режимі.

Також власник друкарні поділився планами про подальше масштабування різних напрямків бізнесу. Наприклад, щоб підсилити напрямок роботи з матеріалами із клейким шаром він розглядає можливість придбати плотер з автоматичною подачею на кшталт iEcho PK 0604 Plus, який віднедавна пропонує «Мегатрейд». Це дасть змогу ще більше автоматизувати наскрізну порізку продукції, практично без задіяння оператора, адже цей ріжучий плотер може зчитувати штрих-коди з технічним завданням для порізки і самостійно розпочинати роботу по заданим контурам.