СТАНОВЛЕННЯ ДРУКАРНІ
Друкарським бізнесом майбутня засновниця друкарні «РАЗ» Алла Степенко (далі Марченко А. О.) почала займатися понад 15 років тому (ФОП Степенко Алла Олександрівна). А попередника друкарні «РАЗ» ТОВ «Друкарський Дім «АКЦЕНТ» зареєстровано 13.07.2011 року.
Бізнес починався з друку візитівок, листівок на різографі та видання брошури з рекламними оголошеннями. Ці послуги «лежали на поверхні»: саме їх молода випускниця КНТЕУ була здатна опанувати та навчитися продавати.
Заснована на Троєщині друкарня «Акцент» переїхала до м. Лівобережна. Вдале нове розташування та висока рекламна активність в Інтернеті сприяли розвиткові друкарні: було започатковано нові напрямки роботи – інтер’єрний широкоформатний друк фотографій на фотопапері, друк креслень, друк на холсті та багетне оформлення, виготовлення табличок з пластику та оракалу.

П’ятнадцять років тому близькість до метро була визначальним фактором для становлення друкарень цифрового друку. Друкувати на холсті та переплітати дипломи до друкарні «Акцент» їхали замовники навіть з Бучі, Броварів... Але кількість друкарень збільшувалася, й замовники воліли працювати з компаніями, розташованими поруч. Відповідно, й друкарня «Акцент» переорієнтувалася на місцевих замовників.
Тоді ж, з переїзду на Лівобережну, розпочалася співпраця «Акценту» із Xerox – було придбано перший принтер компанії – Phaser 7760, який дав змогу запропонувати замовникам
якісний цифровий друк візитівок, флаєрів, листівок та рекламних матеріалів.
Xerox® Phaser 7760 чудово порався із друком на дизайнерських картонах, тому в «Акценті» на таких матеріалах друкували широкий асортимент візитівок, меню для закладів громадського харчування, запрошення на весілля, вітальні листівки.
Чергова трансформація друкарні стала можлива завдяки Віталію Марченко, який посилив колектив компанії у 2017 р. (він обіймає посаду технічного директора, й під його керівництвом перебувають вся технологічна, технічна, інженерна частина виробництва та матеріальне забезпечення). Команда стала готуватися до переїзду з невеличкого приміщення на 6-му поверсі колишнього «совкового» інституту до просторого приміщення, на перший поверх новобудови у ЖК «Галактика», що на місці колишнього заводу «Галактон» (Лівобережна).
Переїхавши до новобудови у серці кварталу, що будується, друкарня сфокусувалася на обслуговуванні представників будівельної галузі, проектних організацій, дизайнерів-
фрілансерів, архітекторів та інженерів, що так чи інакше пов’язані з навколишнім будівництвом. І хоча «навколишне будівництво» – процес тимчасовий, засновниця друкарні «РАЗ» сподівається утримувати «будівельних» замовників і надалі, на дистанційному сервісі online.
Дизайнери та архітектори – контингент вимогливий, кожен бажає ідеального виконання своїх робіт. Аби заслужити їхню довіру, треба друкувати із точним відтворенням кольорів, оперативно та доступно по ціні. Відповідно, цифровий друк має виконуватися на найвищому рівні.
Технічний директор друкарні «РАЗ» Віталій Марченко зазначає: «Добрий друкар гарно надрукує на будь-якому принтері, інше питання, скільки він витратить на це часу, матеріалів на приладку, і наскільки така робота вигідна друкарні. Найчастіше, економія на устаткуванні – це витрати на брак, на робочий час співробітників, збитки через простої».

Засновниця друкарні «РАЗ» Алла Марченко, яка наразі виконує обов’язки директора зі збуту, маркетингу та фінансів, виділяє такі етапи становлення компанії:
1. Зародження (2005-2007 рр.). Малі ситуаційні замовлення, демпінг, відсутність стратегії та досвіду, пошук перспектив розвитку.
2. Розвиток (2007-2017 рр.). Друкарня переїхала із ЖМ Троєщина до м. Лівобережна. Нові клієнти, реклама в Інтернеті, розширення спектру послуг, досвід, нове обладнання (ЦДМ Xerox Phather 7760, широкоформатний принтер Epson Stylus Pro 9450, каттер Summa Cut D120).
3. Глобалізація (2017 – 2019 рр.). До команди друкарні долучився технічний директор Віталій Марченко. Новий подих, нові послуги, поглиблення роботи в Інтернеті, покращення якості обслуговування, зростання та значне технічне переоснащення (ЦДМ Xerox® Color C70, два плоттери HP DesignJet T830, HP DesignJet T520, ще один каттер Summa Cut D120 та низка післядрукарського обладнання).
4. Останній рік. Переїзд, ребрендинг, дооснащення (ЦДМ Xerox® Versant 180 Production Press та плоттер Mimaki JV 160), вихід на інший рівень у широкоформатному та цифровому друці.


РЕБРЕНДИНГ
Навіть друкарня «Акцент» 10-15 років тому та друкарня «Акцент» три роки тому – це абсолютно різні організації: інша команда, інші послуги, інше обслуговування.
Десять років тому, щоб порахувати вартість наліпок для замовника, менеджер друкарні витрачала близько 10 хв., бо їй потрібно було:
1. Визначити, залежно від замовленого розміру наліпки, їхню кількість на листі А3 (розкладка або математичний розрахунок діленням по висоті та довжині з урахуванням вилетів).
2. Визначити кількість листів А3 відповідно до накладу наліпок.
3. Визначити вартість друку при такому накладі за 1 лист.
4. Додати вартість матеріалу до вартості друку та помножити на кількість листів А3.
Тепер менеджер друкарні просто вносить наклад та розмір наліпок до електронної системи та отримує вартість за 2 секунди.
Те саме може робити і замовник самостійно на сайті друкарні, й, не залучаючи менеджера, отримати вартість без очікувань та складних розрахунків за таблицями.

Алла Марченко, власниця друкарні «РАЗ»:
«Друкарня, що від заснування називала себе «Акцент», змінилася. Ми вже були інші – й зовні, й всередині. Ми хотіли заявити про це, сказати: «Подивіться на нас! Ми оновилися! Ми виросли! Ми порозумнішали!».
Шукали назву, що найкраще характеризувала б нашу роботу, команду, техніку, і знайшли таку назву – «РАЗ»!


РАЗ – це просто та ємко.
Робити щось «наРАЗ» – це робити швидко, легко, зручно, просто.
«Друкуй на РАЗ» (слоган) – це не лише друкуй елементарно; це – друкуй з нами РАЗом, друкуй у нас.
Інтерпретація слогану – коротка фраза «Друкуй на RAZ.com.
ua» – містить широкий зміст: друкуй з нами РАЗом на нашому сайті онлайн (у перспективі друкарня прагне стати виключно онлайн).


RAZ.com.ua – зручна назва сайту, яку легко запам’ятати, записати, надиктувати замовнику.
Стара назва «Акцент» – не оригінальна, нас нерідко плутали з іншими компаніями подібного профілю.
Друкарня «РАЗ» – неповторна».

ДРУКАРНЯ «РАЗ» СИСТЕМНО ПОЛІПШУЄ ПАРК УСТАТКУВАННЯ
Паралельно з процесами переїзду до нового офісу та ребрендінгу відбувалося технічне переоснащення друкарні «РАЗ»: було інстальовано п’ять широкоформатних принтерів (HP DesignJet T830 (2 од.), HP DesignJet Т520, Epson Stylus Pro 9450, Mimaki JV 160) та новеньку ЦДМ Xerox® Color C70.
Після переїзду до ЖК «Галактика» Xerox® Color C70 мав друкувати проекти з ілюстраціями, презентації, дизайн-проекти, задовольняти вибагливих клієнтів. На жаль, ЦДМ не закрила потреби друкарні «РАЗ» у якісному друці, попит на який постійно зростав.
Відповідно, керівництво друкарні почало шукати ЦДМ, яка б більше відповідала потребам компанії.
Як зазначає Алла Марченко, щоб придбати техніку такого рівня потрібно:
1. Визначити технічні параметри (якісний друк у дуплексі, відсутність зміщення відбитку в межах накладу, передача кольору, простота калібрування, швидкість та безперебійність роботи).
2. Окреслити коло фірм, до яких є довіра (Hewlett Packard, Konica Minolta, Epson, Xerox).
3. Бюджет (техніка мала принести прибуток, а не простоювати та морально застарівати, не окупивши власну вартість).
Після аналізу комплексу параметрів власники друкарні «РАЗ» зосередилися на устаткуванні Xerox.

УСТАТКУВАННЯ, ЩО ЗАДОВОЛЬНЯЄ ПОТРЕБИ
Інженер компанії LDS Олексій Гришин, до якого керівництво друкарні «РАЗ» зверталося, аби налаштувати роботу Xerox® Color C70, порекомендував придивитися до можливостей ЦДМ Xerox® Versant 180 Production Press як апарату, що не потребуватиме копітких налаштувань.
Менеджер LDS Анатолій Віцюк зміцнив впевненість власників друкарні щодо доцільності придбання Xerox® Versant 180 Production Press. Перед переглядом Xerox® Versant 180 Production Press у друкарні Alt керівники компанії «РАЗ» дивилися у роботі ЦДМ Konica Minolta AccurioPrint C3080. Цей перегляд дав змогу чіткіше сформулювати вимоги до машини.
Як зазначає Алла Марченко, друкарня «РАЗ» завжди друкувала добре – і на Phather 7760, і на Xerox® Color C70, але для цього доводилося докладати значно більших зусиль.
Xerox® Versant 180 Production Press спростив роботу друкарні й дав змогу зменшити кількість браку та скоротити час на приладку.


Виявилися корисними й деякі додаткові можливості Xerox® Versant 180 Production Press – наприклад, друк у банерному форматі під час виготовлення наліпок, бо дає змогу
здешевити вартість продукції для кінцевого споживача.
Щоб мати можливість надавати замовнику меншу вартість – друкарні потрібно зменшувати собівартість. Xerox® Versant 180 Production Press дає змогу це робити за рахунок економії на матеріалі та на робочих годинах завдяки можливості банерного друку:
1. На один лист ф. 330х660 мм можна розмістити більше наліпок, ніж на таку саму площу, але на окремі листи А3, бо задіюються зони, які на окремих листах були б звичайними
полями та пішли б у відріз.
2. Час на запуск на порізку в плоттері листа А3 і листа банерного формату 330х660 мм – однаковий, отже при використанні листів подовженого формату використовується майже в два рази менше робочого часу на порізку.
Найбільш вибагливими замовниками друкарні «РАЗ» є дизайнери інтер’єрів, для яких важлива передача світлих бежевих градієнтних переходів. Друкарі знають, що особливо складно друкувати плашки, градієнти та бежевий колір, який за своїм складом є сумішшю всіх кольорів, тому при друці може спотворюватися. Світлі бежеві кольори – дуже вдалі для дизайну, тому нерідко використовуються дизайнерами.
Xerox® Versant 180 Production Press їх друкує на найвищому рівні.

Віталій Марченко, технічний директор друкарні «РАЗ»:
«Насамперед нас цікавили:
• друк градієнтів, плашок, тонких ліній та оперативне коригування кольору;
• можливість та зручність калібрування;
співставлення двох сторін і функціонал з його налаштування;
безперебійність роботи.
У Xerox® Versant 180 Production Press ми побачили все, що хотіли, і навіть більше. Нас приємно здивувала робота модуля розпрямління матеріалу – папір дійсно виходив рівний, одразу готовий для післядрукарської обробки.
Ми зрозуміли – ця цифрова машина полегшить і пришвидчить роботу нашого друкаря, зменшить кількість браку та приладок.
Місяць користуємося та задоволені всім».


КРИЗА ЯК КАТАЛІЗАТОР ОНЛАЙН-ТРАНСФОРМАЦІЇ БІЗНЕСУ
Як зазначає Алла Марченко, перевага друкарні «РАЗ» в локації поступово нівелюється через прискорення тенденції «замовляти онлайн», в т.ч. і через світову пандемію. І вже нема різниці, де розташована друкарня, в твоєму місті чи за 500 км, якщо забирати замовлення все одно підеш на «Нову пошту» в сусідньому будинку.
Власне й друкарня «РАЗ» більшість замовлень вже отримує онлайн. Від замовлень офлайн її керівники планують поступово відмовлятися, паралельно поліпшуючи сервіс для замовлень онлайн.

Вимушену паузу було використано для оновлення сайту компанії http://raz.com.ua – тепер його максимально адаптовано саме на роботу онлайн. Навіть слоган друкарні – «Друкуй на RAZ.com.ua» ніби каже: «Замовляй на сайті, друкуй онлайн».
Цифровий друк, друк на оракалі, банері, холсті, друк на шпалерах, друк креслень, друк проектів і презентацій, майже всі позиції по наліпках мають калькулятори на сайті для зручного самостійного розрахунку вартості.
Коли клієнт, наприклад, хоче зробити замовлення, перебуваючи на сайті, він може хоч півгодини у зручний спосіб рахувати наклади на різному папері, обираючи оптимальний варіант. А коли він у офісі прагне визначитися з параметрами замовлення, то просить адміністратора порахувати варіанти. Такий підхід не відповідає стратегії кризового розвитку друкарні «РАЗ» – економити на трудогодинах, а не на кваліфікації співробітників та устаткуванні.
Кожен керівник знає, як складно вирішуються конфлікти, зазначає Віталій Марченко: один незадоволений клієнт, і вся друкарня «стала».

XEROX® VERSANT 180 PRODUCTION PRESS ТА НОВА ПОСЛУГА
Придбавши Xerox® Versant 180 Production Press, друкарня «РАЗ» запропонувала замовникам нову послугу – друк на конвертах (https://raz.com.ua/business_printing/pechat-nakonvertah.php) і вже виконала перші замовлення та забрендувала конверти для власного використання.
Орієнтація на роботу із замовником online – це, насамперед, детальне пояснення на сайті питань по цінах, термінах, доставці, номенклатурі та можливість замовити безпосередньо на сайті.

Криза в економіці геть не скінчилася, тому для друкарні «РАЗ» вкрай важливо надати замовнику якісну продукцію за доступною ціною й у такий спосіб, щоб це було вигідно
друкарні.
За рахунок часткового самообслуговування на сайті друкарня намагається зменшити витрати трудогодин на замовлення, й, відповідно, може дозволити собі не економити на
кваліфікації співробітників і доброму устаткуванні.

Алла Марченко, власниця друкарні «РАЗ»:
«Гарний інструмент (а саме таким є Xerox® Versant 180 Production Press) завжди кращий, ніж посередній інструмент, і вжет точно кращий, ніж поганий інструмент.
Можна розпалювати вогнище тертям паличок, сірником, а можна зробити сніданок, скориставшись електричною індукційною плитою.
Xerox® Versant 180 Production Press – індукційна плита. Звичайно, є машини ще кращого рівня та з більшими можливостями (як і плити), але для нашої друкарні – це оптимальна за співвідношенням «ціна/якість» швидкісна проста та функціональна ЦДМ, що працює стабільно. В друкарні «РАЗ» нема завдань цифрового друку, які б не міг виконати Xerox® Versant 180 Production Press. Вся наша команда радіє такому поповненню».


БУТИ СЕРЕД НАЙКРАЩИХ
В планах подружжя Марченків і надалі поліпшувати сервіс, цементувати авторитет, заслуговувати довіру клієнтів.
Друкувати з «РАЗ» (на raz.com.ua) – це друкувати легко, просто, зручно, за філіжанкою кави в кафе чи вдома, доглядаючи дитину, в теплі, коли надворі дощ і вітер, чи на свіжому повітрі, коли погода чудова... онлайн.
«РАЗ» – це, як початок відліку, як команда зробити чітко, як те, що підходить «саме враз», як синонім до «один, перший».
У керівництва друкарні немає абміцій бути серед найбільших, але вони хотіли б бути серед найкращих, серед тих, кому довіряють.