З ІСТОРІЇ КОМПАНІЇ
Історія бізнесу ТОВ «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» (власники компанії Сергій Леус – юрист за фахом та Інна Семухіна – фаховий менеджер з зовнішньо-економічної діяльності) бере початок у 2011 році: компанія надавала дозволи на розміщення зовнішньої реклами. Власне цим компанія займається й донині.
Але за 14 років розвитку спектр її послуг суттєво розширився й включає розробку дизайну, створення проєктів рекламних засобів, виготовлення зовнішньої реклами (банери, вивіски, дахові конструкції, лайтбокси, світові короби, металеві вироби, таблички, рекламні стели), оформлення інтер’єрів, надання в оренду світлодіодних екранів, розробку стратегічної основи брендів, послуги широкоформатного друку.
Еволюція компанії була поступовою. З часом у ТОВ «САНЛАЙТЕКСІМ» виникла потреба не лише погоджувати, але й розміщувати рекламні конструкції. Спочатку більш критичною була потреба у виготовленні об’ємних літер, лайт-боксів, інших рекламних конструкцій. Але у кожному з замовлень певний відсоток був пов’язаний з поліграфією, й такі послуги компанія перезамовляла на стороні.
Компанія має ще один перспективний вид діяльності, пов’язаний з іншими напрямками її бізнесу: здає LED-екрани на івенти та довгострокову оренду. Раніше це була супутня послуга, а тепер «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» інтегрує її безпосередньо в рішення для продажів… Сьогодні, дякуючи розвитку технологічних процесів, відео можна змінити за хвилину, не виходячи з офісу.
До 2022 р. компанія «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» мала певне коло клієнтів, але на початку 2022 р. компанія втратила 80% замовників. Сьогодні майже всі клієнти – це нові замовники: «Ми не лишаємо Україну, хочемо, щоб вона розвивалася: сплачуємо податки, інвестуємо в нове устаткування, хочемо бути інноваційними», – підкреслюють власники компанії.
«САНЛАЙТ-ЕКСІМ» працює з лабораторіями, аптечним бізнесом, підприємствами індустрії краси, роздрібними мережами. Всі проєкти компанії – індивідуальні та цікаві. Кожна індустрія має власні потреби – від оформлення фасадів, внутрішнього оформлення (плівка, друк на акрилі, банері чи на ПВХ), до зовнішньої реклами з застосуванням неонових конструкцій, вивісок, складних металевих конструкцій…
Наразі «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» співпрацює з мережами «Лоток», «Подорожник», Sinevo, Watsons, Wellmart, «Епіцентр», аптеками «Доброго дня», логістичною компанією «Міст пошта», банками – «Акорд», «Ідея», «Кредит агриколь», «Райффайзен банк Аваль».
ВИРОБНИЦТВО ПОВНОГО ЦИКЛУ
Процеси розбудови бізнесу «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» останнім часом були пов’язані зі створенням виробництва повного циклу й зокрема формуванням повноцінної бази для виготовлення рекламних засобів. На початку 2024 р. у «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» інженерами Media Print Ukraine інстальовано перший УФ-рулонний принтер Mimaki UJV100- 160 Plus. А вже за два місяці – екосольвентний принтер Mimaki JV100-160B.
Особливості УФ-принтера Mimaki UJV100-160 Plus
- найвища продуктивність за найнижчих експлуатаційних витрат серед конкуруючих моделей цього класу;
- дві нові друкувальні голівки, що працюють за технологією змінного об’єму краплі і забезпечують роздільну здатність до 1200 dpi;
- кожна з двох друкувальних голівок має 1680 (!) дюз. Висока щільність друку гарантована навіть у швидкісних режимах;
- функція економії чорнила, зниження експлуатаційних витрат до 50%;
- функція багатошарового друку (3 шари);
- нова функція автоматичної корекції позиціонування чорнильних крапель та подачі носія DAS (Dot Adjustment System) дозволяє заощаджувати час оператора та уникнути помилок;
- удосконалена функція компенсації міжпрохідних похибок Mimaki Advanced pass system 4 (MAPS4) пригнічує ефекти бендингу та лінійних колірних накладень на межах друку проходів;
- за допомогою інтелектуальної функції розпізнавання та відновлення збійних дюз Nozzle Check Unit (NCU) здійснюється моніторинг роботи друкувальної голівки;
- функція заміщення збійних дюз Nozzle Recovery System (NRS) дозволяє замінити дюзи, що не відновилися після чищення, працездатними і продовжити роботу без втрати якості;
- екологічно безпечні чорнила нового покоління LUS-210 для стабільного друку в швидкісних режимах. Відрізняються стійкістю до зовнішніх впливів;
- білі чорнила з високою оптичною щільністю забезпечують високу яскравість зображень на прозорій та транслюцентній плівці;
- лак, що доповнює чорнильну конфігурацію, дозволяє друкувати графіку преміум-класу, надаючи поверхні привабливий глянець;
- світлодіодне джерело для УФ-затвердіння чорнила не продукує надлишкового тепла і дозволяє використовувати в роботі термочутливі матеріали;
- новий РІП RasterLink6plus у комплекті.
Таблиця 1. Технічні характеристики Mimaki UJV100-160 Plus
Параметр | Значення |
Роздільна здатність | 360 dpi, 720 dpi, 900 dpi, 1200 dpi |
Чорнила | УФ LUS-210/C, M, Y, K, W, CL (Clear) |
Макс. ширина друку | 1610 мм |
Макс. ширина матеріалу | 1620 мм |
Макс. товщина матеріалу | 1 мм |
Габарити, вага | 2775x700x1475 мм, 167 кг |
Особливості екосольвентного принтера Mimaki JV100-160
- найвища продуктивність за найнижчих експлуатаційних ви- трат серед конкуруючих моделей цього класу;
- дві нові друкувальні голівки, що працюють за технологією змінного об’єму краплі й забезпечують роздільну здатність до 1200 dpi;
- кожна з двох друкувальних голівок має 1680 (!) дюз! Висока щільність друку гарантована навіть у швидкісних режимах;
- нова функція автоматичної корекції позиціонування чор- нильних крапель та подачі носія DAS (Dot Adjustment System) дозволяє заощаджувати час оператора та уникну- ти помилок, зумовлених людським фактором;
- удосконалена функція компенсації міжпрохідних похибок Mimaki Advanced pass system 4 (MAPS4) пригнічує ефекти бендингу та лінійних накладень кольорів на межах друко- ваних проходів;
- за допомогою інтелектуальної функції розпізнавання та відновлення збійних дюз Nozzle Check Unit (NCU) здійснюється моніторинг роботи друкувальної голівки та активізація чищення у разі її засмічення;
- функція заміщення збійних дюз Nozzle Recovery System (NRS) дозволяє замінити дюзи, що не відновилися після чи- щення, працездатними;
- екосольвентні економічні чорнила нового покоління CS250 для стабільного друку в швидкісних режимах. Відрізняються стійкістю до зовнішніх впливів та дозволяють виготовляти графіку як для інтер’єрної, так і для вуличної експлуатації;
- вбудована банкова СНПЧ;
- новий РІП RasterLink6plus у комплекті;
- доступна ціна на принтер та чорнила.
Таблиця 2. Технічні характеристики Mimaki JV100-160B
Параметр | Значення |
Друкувальні голівки | 2 п’єзоелектричні Mimaki, шахове розташування |
Роздільна здатність друку | Y: 360 dpi, 720 dpi, 1200 dpi; X: 600 dpi, 900 dpi, 1200 dpi |
Розмір краплі | 4-20 пл |
Висота голови | Ручне регулювання (2,0/2,5 мм від столу) |
Тип чорнил | CS250: CMYK |
Колірна конфігурація | 4C (CMYK) |
Швидкість друку | До 62,9 м²/год. |
Макс. ширина друку | 1610 мм |
Макс. ширина носія | 1620 мм |
Макс. товщина носія | 1 мм |
Вага рулону | До 45 кг |
Габарити, вага | 2775х700х1475 мм, 168 кг |
Також у комплекті придбали різальний плотер Mimaki CG130АR, щоб усе устаткування працювало на інтегрованому програмному забезпеченні, та ламінатор Mefu для ламінації екосольвентних відбитків.
Основні особливості Mimaki CG-130AR:
- чудові якість і точність різання;
- робоча ширина – 130 см;
- наявність біговки (при встановленні опціонального столу);
- автоматичне послідовне виявлення реперних міток в ме- жах окремих і групових зображень з компенсацією наявних геометричних відхилень прецизійного контурного різання;
- функція Segment correct function дає змогу здійснювати точ- ну контурну порізку на полотнах великої протяжності;
- інноваційні функції Over-cut та Corner-cut (повне прорізання контуру шляхом продовження різу за встановлений пери- метр на кутових ділянках) та функція пунктирної порізки Half-cut (дає змогу послідовно здійснювати наскрізну порізку та надсічку підкладки);
- функція ID Cut для автоматичної порізки по штрих-коду для прискорення та спрощення операції порізки та для оптимізації роботи оператора;
- тиск на інструмент до 550 г (можна обирати від 10 до 550 г) для обробки матеріалів ширшого спектру;
- удосконалений тримач ножа, що дає змогу замінити лезо з меншими зусиллями;
- система MRA для управління та контролю робочого стану зі смартфона або віддаленого ПК;
- плагін FineCut9 для порізки з Illustrator та CorelDRAW (відповідає всім вимогам високорівневої порізки) та дизай- нерський пакет Simple POP (допомагає з оформленням тор- говельних точок та магазинів) у комплекті;
- простота різання при використанні драйвера Windows без спеціального ПЗ;
- опціональний стіл для обробки картону;
- висока надійність, простота експлуатації, доступна ціна.
Таблиця 3. Технічні характеристики Mimaki CG-130AR
Параметр | Значення |
Ширина матеріалу | 90-1550 мм |
Ефективна площа порізки | 1370 мм × 51 м |
Регульований діапазон швидкостей | 1-10 см/сек. (з кроком 1 см/сек.): |
Механічний дозвіл | 10-73 см/сек. (з кроком 5 см/сек.): |
Повторюваність | ± 0,2 мм/2 м |
Ефективна повторюваність | 1350 мм × 2 м |
Макс. тиск | 550 г |
Матеріали для обробки | Вінілові листи, гумові листи та картон (використовується в поєднанні з додатковим листовим столом) |
Габарити, вага | 1810×580×1160 мм, 43 кг |
Оскільки обсяги друку збільшувалися, стала зрозумілою потреба придбати додаткове устаткування, зокрема для планшетного УФдруку: Mimaki JFX200-2513 ЕХ. Це придбання суттєво розширило коло замовників, з якими працює сьогодні ТОВ «САНЛАЙТ-ЕКСІМ».
Обираючи плоскодрукарський принтер, керівники компанії бачили потребу у друці на ПВХ, композиті та акрилі. А вже після інсталяції Mimaki JFX200-2513 ЕХ «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» додатково відкрила для себе напрямки друку на фанері (дитячі іграшки), склі та металі. Додатковим напрямком діяльності стало виготовлення шелфтокерів для роздрібних мереж.
Ключові особливості Mimaki JFX200-2513 EX:
- неймовірна швидкість друку – завдяки новому блоку дру- кувальних голівок та додатковому швидкісному режиму, JFX200-2513 EX друкує зі швидкістю до 35 м²/год., що на 200% більше, ніж попередник – JFX200-2513;
- інноваційна функція «2.5D Texture Maker» дає змогу автома- тично створювати багатошарові рельєфні відбитки з плав- ними перепадами висоти;
- функції NCU та NRS автоматично розпізнають та замінюють збійні дюзи, гарантуючи безперебійну роботу та стабільність друку впродовж тривалого часу;
- робочий стіл принтера оснащений системою зоновано- го вакуумного притискання, управління яким тепер може здійснюватися за допомогою зручної підлогової педалі;
- JFX200-2513 EX друкує на товстих матеріалах, дозволяє друкувати в край, а також підтримує друк білої підкладки для підвищення яскравості та запобігання колірним спот- воренням;
- екологічність та енергоефективність – LED-система затвердіння чорнила тривалого ресурсу економить електроенергію та гарантує безпечну роботу;
- сучасне ПЗ Rasterlink6 plus з розширеним функціоналом та зручним користувацьким інтерфейсом забезпечує комфор- тну роботу з принтером;
- JFX200-2513 EX ідеально підходить для зовнішньої та інтер’єрної реклами, меблевого виробництва, декору інтер’єрів, виставкового оформлення, друку на твердому пакованні, виготовлення вивісок, табличок, афіш, художніх репродукцій, корпусів електронних пристроїв, ограну- вання спортивних та будівельних майданчиків, друку на матеріалах з 3D-ефектом та багато іншого.
Таблиця 4. Технічні характеристики Mimaki JFX200-2513 ЕХ
Параметр | Значення |
Робоча область | 2500х3100 мм |
Швидкість | До 25 м²/год. |
Колірна конфігурація | CMYK + W + Pr + Cl |
Тип чорнила | LH-100, LUS-120, LUS-150, LUS-350 |
Роздільна здатність | 1200х1200 dpi |
Макс. товщина носія | 50 мм |
Особливості | Циркуляція білого. Вакуумний притиск. СНПЧ (система безперервної подачі чорнила) |
На тлі швидкого розвитку напрямку друку питання порізки матеріалів було не до кінця вирішене: спочатку компанія різала матеріали лазером, й такий підхід мав певні обмеження щодо роботи з деякими матеріалами.
Вкотре на допомогу прийшла компанія Media Print Ukraine, яка продемонструвала в демозалі різальний плотер iEcho BK1312. Партнери обговорили варіанти використання плотеру (зокрема, порізка не лише ПЕТ та ПВХ, але й гуми – iEcho BK1312 має величезний вибір режимів різання та різальних інструментів).
Особливості iEcho BK1312:
- можливості – повне різання, половинне різання, гравіювання, V-подібне бігування, бігування, маркування;
- використання – автостайлінг, реклама, одяг, предмети інтер’єру, порізка композитних матеріалів;
- новий дизайн – знижений рівень шуму, збільшена на 25% сила вакуумного притискання, грамотно відрегульоване всмоктування відповідно до розміру матеріалу;
- покращена на 30% конструкційна міцність;
- збільшена на 20% швидкість різання;
- нова посилена рама BK4 – технологія високоміцного зва- рювання, вага основи 600 кг, покращена на 30% міцність рами;
- знижений рівень шуму – спеціальна герметична коробка максимально поглинає звук;
- покращена на 25% функція сегментованого всмоктування потоку повітря вакуумним насосом.
Таблиця 5. Технічні характеристики iEcho BK1312
Параметр | Значення |
Застосування | Одношарова (або кілька шарів) фігурна порізка матеріалу |
Матеріали | Пінокартон, папір, ПВХ, композит, акрил, МДФ та ін. |
Робоча зона | 1300х1100 мм |
Ріжучі інструменти | Осцилювальний, тангенційний та ін. |
Модулі | Фрезер з автоподаванням, два мости, розмотувач рулонів |
Швидкість різання | До 1,8 м/сек. |
Макс. товщина матеріалу | 50 мм, опціонально до 110 мм |
Особливості | Вакуумний притискач. Конвейерна стрічка (опція). Автоподача (опція) |
Представники Media Print Ukraine пояснили, що за наявності iEcho BK1312 можна відкрити додатковий напрямок виготовлення пакетів та коробок. Керівники «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» побачили ще одну перспективну нішу: УФ-друк на картоні з порізкою та біговкою для виготовлення стелажів для роздрібних мереж.
Підбивши підсумки 2024 р., керівники «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» ухвалили додаткове рішення придбати принтер з шириною друку 3,2 метри, щоб не спаювати банери та задовольнити зростаючі вимоги замовників. На початку лютого 2025 р. у компанії інстальовано Mimaki SWJ320EA, яким нові власники дуже задоволені.
Особливості Mimaki SWJ-320EA:
- приголомшлива продуктивність – до 137 м²/год.;
- мінімальна витрата чорнила, низька собівартість відбитків;
- широкий вибір режимів друку, що відповідає існуючим ви- могам щодо якості та вартості відбитків;
- високошвидкісний друкарський блок із чотирма друкуваль- ними голівками, встановленими у шаховому порядку;
- технологія змінного обсягу краплі гарантує відтворення плав- них градієнтних переходів та відсутність видимого растру;
- функція заміщення збійних дюз (NRS) – інноваційне рішення для безперебійного якісного друку;
- функція MAPS4 для компенсації міжпрохідних похибок та гарантії високої якості відбитків без смуг та колірної нерівномірності навіть за високої швидкості;
- регульована висота підйому друкувальних голівок;
- чорнила на основі розчинника Mimaki CS100 у чотириколірній конфігурації CMYK за доступною ціною;
- універсальність чорнил щодо матеріалів-носіїв;
- потужні системи подачі/підмотування в стандартній комплектації, розраховані на роботу з важкими рулонами, забезпечують постійний натяг полотнища по всій площі не- залежно від ваги рулонів, що змінюється;
- наявність високоефективної триступеневої системи нагрівання носія з незалежним регулюванням температури в кожній зоні;
- функція одночасного друку на двох рулонах;
- готове технологічне рішення для друку на ПВХ-стелях (опція);
- багатофункціональна панель управління з багатомовною підтримкою для легкого встановлення параметрів та контролю;
- висока надійність, простота експлуатації та обслуговування;
- найбільш конкурентоспроможна вартість серед моделей такого класу, швидка окупність інвестицій.
Таблиця 6. Технічні характеристики Mimaki SWJ320EA
Параметр | Значення |
Друкувальні голівки | П’єзоелектричні (4 голівки у шаховому порядку) |
Роздільна здатність друку | 300 dpi, 600 dpi, 900 dpi, 1200 dpi |
Висота підйому друкувальних голівок |
4 кроки ручного регулювання (від робочого столу – 1,7; 1,9; 2,6; 3,3 мм) |
Чорнила | CS100 |
Кількість кольорів | 4 (CMYK) |
Паковання чорнил | Пляшки 2 л (в чорнильний контейнер плотера може бути залито до 3 л чорнил) |
Макс. ширина друку | 3200 мм |
Макс. ширина носія | 3250 мм (при використанні рулонотримачів: 1620 мм х 1 рулон, 1524 мм х 2 рулона) |
Мін. ширина носія | 210 мм |
Товщина носія | До 1 мм |
Габарити, вага | 5410х995х1440 мм, 850 кг |
ІМПУЛЬСНІ ПРИДБАННЯ ЧИ РЕАЛІЗАЦІЯ СТРАТЕГІЇ
Отака от досить конденсована історія успіху в царині поліграфії: фактично придбання потужного комплексу устаткування вмістилося ледь не в рік. Чи був в керівників «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» якійсь бізнес-план під час придбання першого принтера, чи концепція змінювалася «в режимі реального часу», коли власники компанії зрозуміли, що друк – досить цікавий піднапрямок бізнесу.
«На певному етапі в нас з’явилася мета – не спиратися на супідрядників, покладатися на свої сили та мати замкнений цикл виробництва й у такий спосіб зекономити час на виробництво і відповідати безпосередньо за якість перед замовниками», – зазначає Сергій Леус. Бо на кожен виріб «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» надає гарантію.
З іншого боку, за зізнанням Сергія, друкарський напрямок спочатку не розглядався як перспективний у розвитку компанії. Скоріше його роль була допоміжною – реалізувати замкнений цикл виробництва з можливістю виконати всі замовлення на одній локації. І сьогодні друк не є окремим напрямком: це піднапрямок в надрах компанії, який дає змогу виконувати комплексні замовлення повністю самостійно.
Зазначимо, що «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» також має лазерно-зварювальний апарат, який може виконувати зварку об’ємних літер з нержавіючої сталі, алюмінію, бортогибний верстат.
Сергій Леус не прагне окремо обраховувати напрямок друку фінансово. Для компанії постійне покращення можливостей друку та обробки співставима з емоціями від придбання нового автомобіля: «Друкарський напрямок – новий для нас, і ми за рік зробили неможливе. Для нас це емоційно вагомий результат. Друкарський цех я називаю ″місцем сили″, і перше, що роблю, приходячи на роботу, йду на виробництво. Для мене це додатковий стимул для того, щоб мати перспективу та розуміти, що ще можна зробити».
Потужне посилення власних можливостей з друку та комплексного виготовлення рекламних матеріалів – це лише частина більш широкої стратегії інвестування ТОВ «САНЛАЙТ-ЕКСІМ». Ключовим для компанії став 2024 рік: представники менеджменту переосмислили діяльність компанії і зрозуміли, що потрібно розширювалися. Сьогодні в «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» працює 35 фахівців, а на нову локацію (побудоване з ноля власне приміщення – офіс та виробництво), де компанія працює з початку 2024 р., заїжджало лише 12. Бурхливий розвиток – це стимул розвивати бізнес.
Недарма «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» модернізує і транспортні засоби. Спочатку компанія мала два автомобілі, що були у вжитку, а 2023 р. придбала новий Renault Master. Прийшло розуміння, що краще інвестувати не в ремонтні роботи, а за рахунок економії на ремонтних роботах у нові авто. Тому у лютому компанія придбала новий Citroen Berlingo.
ВИКЛИКИ ТА ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ
До початку повномасштабного вторгнення робочий день Сергія Леуса, як правило, починався в 9-9:30, закінчувався о 18:00. Сьогодні він триває 12 годин та більше: це комунікації, презентації, діалоги.
«Я у везіння не вірю, а вірю в роботу. Чим більше ти працюєш, тим більше отримуєш. Сидіти та чекати, що хтось розмістить якесь замовлення – такого не було. Лише наполеглива праця. Так, ми багато помилок робимо, але не боїмося в цьому зізнатися. Гірше, що ми чуємо про чужі помилки, але навчаємося лише на своїх», – зазначає керівник «САНЛАЙТ-ЕКСІМ».
Правди ніде діти, деякі відомі на ринку компанії скаржаться, що під час війни великих проєктів бракує. Схоже, ця історія не про «САНЛАЙТ-ЕКСІМ».
«Ми гнучкі. Якщо десь треба піти на поступки, ми йдемо на них, навіть, щоб отримати замовлення та завантажити робочі місця.Трапляється, що й без особливого заробітку», – зазначає Інна Семухіна.
Кожен клієнт для компанії індивідуальний. Якось «САНЛАЙТЕКСІМ» брала участь у тендері з виготовлення продукції для достатньо вагомого гравця, який запитав:
– Скажіть будь ласка, на якому місці наша компанія у вашому списку?
– Ви на першому місці, як і всі інші замовники. Для нас всі клієнти на першому місці.
Активність місцевих громад з очищення міст від зовнішньої реклами для «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» навіть на краще. Контрагент сам приймає рішення та бере на себе відповідальність щодо розміщення кожної рекламної конструкції, проте представники «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» пояснюють правила, як це потрібно зробити і до чого може призвести порушення встановлених вимог.
За словами Сергія у роботі на ринку зовнішньої реклами та інтер’єрної графіки нерідко стають у пригоді навички юриспруденції – наприклад, у випадку з оформленням точок з продажу розливного пива треба пояснювати клієнтові, що дитячі садки не мають бути поруч, а вивіска має бути не рекламною, а інформаційною. Бо за недотримання певних умов Держспоживслужба може накласти стягнення.
Відповідно, з часом контрагенти розуміють: можна зателефонувати в ТОВ «САНЛАЙТ-ЕКСІМ», де проконсультують, розроблять дизайн та конструктив, надрукують, виготовлять конструкцію та зроблять монтаж.
САНЛАЙТ-ЕКСІМ» збалансовує технічні вимоги з потребами бізнесу та законодавства: десь бізнес поступається, десь міська рада. Й у посиленні тиску на власників рекламних конструкцій Сергій Леус не бачить нічого поганого, наводячи приклад аптечного бізнесу, який адаптувався до нових вимог. Краще одразу робити ті ж вивіски згідно встановлених вимог, щоб не сплачувати адміністративний штраф за незаконне розміщення рекламних засобів.
Процеси ціноутворення у тому сегменті ринку, де працює «САНЛАЙТ-ЕКСІМ», є сьогодні динамічними та неоднорідними – компанія підлаштовується під ринкові умови, але все ж таки намагається впливати на підсумкову вартість замовлень завдяки високому експертному рівню.
«Якщо замовник обмежений у бюджеті, ми змінюємо матеріали та конструкцію вивіски. Можна одну й ту саму вивіску виготовити за різні кошти. Але обов’язково пояснити замовникові, чому вивіску треба виконувати з алюмінієвим чи ПВХ-бортом. І назвати плюси та мінуси різних варіантів. Бо вивіска – це теж інвестиція, і кожен замовник хоче раціонально використати свої кошти. Й навіть якщо замовникові бракує коштів на стелу, він може замовити альтернативний рекламоносій та увійти в межі свого бюджету», – зазначає Сергій Леус.
Ринок, по суті, формують його учасники, серед яких «САНЛАЙТЕКСІМ». Але завжди лишається можливість убезпечити свої ризики. «Працюючи з топовими клієнтами, ми передбачаємо умову підвищення вартості цінової пропозиції до і навіть під час укладення угоди. В деяких угодах передбачено відсоткову ставку взагалі на всі складові замовлення, а в інших – вартість матеріалів за відповідних умов переглядається, а послуг – ні», – зазначає Сергій Леус.
«САНЛАЙТ-ЕКСІМ» постійно бере участь у тендерах й у такий спосіб знайомиться з клієнтами. Нерідко спрацьовує «сарафанне» радіо, в тому числі при залученні в якості клієнтів значних за обсягом компаній. Наприклад, одного з останніх великих клієнтів, що зайшов по рекомендації, цікавлять здебільшого друкарські послуги.
Дехто робить ставку на китайське устаткування, китайські чи «альтернативні» чорнила. Керівники «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» – апологети якісного обслуговування та друку якісними чорнилами. «Ми довго вагалися, бо собівартість нашого продукту більша, ніж в деяких компаній, які мають китайський принтер за $9 тисяч і заправляють його фарбами по 500 грн/літр. Для порівняння «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» друкує екосольвентними чорнилами за 2-2,5 тис., УФ – за 4 тис. грн, А вартість чорнил для планшетного плотера перевищує 6 тис./літр», – зазначає Сергій Леус.
Сергій Леус за чесну конкуренцію. Бо не всі замовники розуміють, що таке УФ-, а що таке сольвент, а деякі виробники користуються цим і продають сольвентний друк за ціною УФ-друку.
Підприємець говорить, що шлях «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» на ринку реклами – індивідуальний. І навіть великі компанії, якщо зупиняться, ризикують пропустити вперед сміливих неофітів. «Конкурентам, які поки попереду, я кажу: ʺУ Вас немає конкуренції? Але у вас є два роки! Робіть щось з тим. Розвивайтеся, або ми будемо першими в цьому напрямкуʺ»
Компанія, за словами Леуса, не дивиться, як конкуренти себе формують та яких замовників мають. «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» впевнено просувається в обраному напрямку: «Ми своє колесо закручуємо: друк, оренда, дозволи, монтаж. Нас не зупинити».
Чи вважають засновники «САНЛАЙТ-ЕКСІМ», що через війну рівень продакшн-менеджерів замовників дуже суттєво впав (про це доводилося чути від окремих представників рекламно-виробничих компаній).
Сергій Леус говорить, що певні проблеми існують: наприклад, відділ з 10 фахівців скоротили до трьох: більше навантаження, менше уваги: «Якщо це топові компанії, то провідні фахівці дуже добре розуміють, що їм потрібно, як треба ці замовлення виконувати. У всіх компаніях-замовниках є менш кваліфіковані фахівці, але за наявності проблем підключаються більш кваліфіковані й говорять, що треба виконати… Все збалансовано».
Замовники, так само як і «САНЛАЙТ-ЕКСІМ», залучають випускників навчальних закладів, розуміючи, що знайти підготовлених фахівців у рекламній сфері сьогодні важко.
На тлі знецінення окремих видів робіт на рекламному ринку кадрова проблема дійсно стає дедалі гострішою, відчуває її й «САНЛАЙТ-ЕКСІМ». Але коло фахівців, на які покладається менеджмент компанії, вже склалося.
Сергій Леус захоплено розповідає про ключових співробітників: «Ми як ланцюжок, і всі залежні одне від одного».
Генеральний менеджер Михайло Прилуцький відповідає за співпрацю з ключовими контрагентами. 90% питань, що виникають, він вирішує самостійно.
Ростислав Липовий – ще один менеджер, який працює з топовими клієнтами – за напрямами ремонтних робіт та відкриття проєктів.
Олексій Штундер, фахівець з розробки важких складних конструкцій, дахових конструкцій, стел.
Завжди можна покластися на інженера-дизайнера Володимира Бойчука, інженера-конструтора Михайла Корнійчука, що має сертифікат на відповідну діяльність з розробки конструктивну рекламних конструкцій.
Святослав Владиченко, фахівець з дозвільної документації, безпосередньо керує процесами подачі документів, контролю виконання. Керівники «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» активно залучають до роботи молодих фахівців – як-от Катерина Калашникова, студентка архітектурного ВУЗу, яка працює в компанії з другого курсу.
«САНЛАЙТ-ЕКСІМ» працює по всій території України: компанія має три монтажні бригади та одну додаткову, для ремонтних робіт.
Сергій Леус ділиться також власним баченням щодо підтримки бізнесу з боку держави під час війни: лояльних кредитів, програм, відсоткових ставок, на думку підприємця, немає. «В нас є практика кредитування, та є, з чим порівнювати. Наприкінці 2022 р. та початку 2023 р. відсоткова ставка на обігові кошти була 1,2% у гривнях. А наразі відсоткова ставка на обігові кошти – 13%, це вагомо. Так, програма 5-7-9% іноді виручає, але хочеться, щоб державні банки більше сприяли бізнесу, бо вони страхують свої ризики, обачливо обирають кожного клієнта».
ПРО СПІВПРАЦЮ З MEDIA PRINT UKRAINE
Коли засновники «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» почали аналізувати ринок друкарського устаткування, Сергій Леус звісно відвідував сайт Media Print Ukraine. Розібравшись з вибором рулонних принтерів, він не зовсім визначився, який планшетний принтер обрати. Якось сталася кумедна ситуація: випадково Сергій скопіював не те посилання на сайті Media Print (на самий топовий принтер на 16 голів за 10 млн грн) та відправив в групу «Реальні рекламісти» в Telegram, запитавши, хто що може сказати про цей пристрій (тоді в Україні не було таких принтерів, та й наразі їх немає). Його набрав менеджер Media Print Ukraine Сергій Шабетник і запитав: «А навіщо він вам?».
Люди співпрацюють з людьми, підкреслює Сергій Леус, а компанія – це просто фінансовий інструмент. Представник Media Print Ukraine кваліфіковано розповів про особливості, принципи роботи всього спектру потрібної ТОВ «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» техніки, допоміг у виборі, пояснив потреби, рекомендував сервісне обслуговування. І сьогодні завжди перебуває на контакті.
Сервіс Media Print Ukraine керівника ТОВ «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» приємно вразив: «Я ремонтую автомобіль по гарантії – кожен етап обслуговування триває два місяці. А тут три години – приїжджає інженер – потрібна плата чи фільтри – ставить».
На Rex 2024 Сергій Леус спілкувався з постачальниками іншого устаткування й впевнився в думці, що кращого за Mimaki немає. Є звісно представники топових за світовими мірками принтерів, але ж інстальована база невелика, до сервісу величезні питання. Тому сьогодні у співпраці з Media Print керівника ТОВ «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» все влаштовує: на всі питання відповідають миттєво, пропонують варіанти, одразу розраховують витрати чорнил, роблять якісне сервісне обслуговування.
«Представники Media Print Ukraine зауважили, що той шлях, який ми пройшли швидше року, інші рекламно-виробничі компанії зазвичай проходять за 4-5 років. Ми в азарті й розкрутили те колесо, яке важко зупинити. Коли ми зупинимося, то зрозуміємо, що все це треба буде модернізувати, бо технології не стоять на місці», – зазначає Сергій Леус. Сьогодні «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» майже вкомплектована, лишилося придбати УФ-принтер з шириною друку 3,2 м. І звісно це знову буде принтер Mimaki.
В ПЛАНАХ
Засновники «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» не зупиняються: у 500 м від нинішньої локації компанія придбала земельну ділянку площею 20 соток та планує будувати приміщення на 2-2,5 тис. м², де на 500 м² буде розміщено друкарський цех, додаткове устаткування для виготовлення великих металевих конструкцій. Адже спочатку у наявній будівлі не було намірів розміщувати друкарське устаткування, її довелося добудовувати.
В «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» є плани з освоєння європейського ринку, але безпосередньо в нинішній ситуації компанія ці плани не масштабує, бо бачить потенціал для зростання на ринку України. Щоб вийти на європейські ринки, потрібен промоушн, брати участь у виставках, а виходячи з реалій сьогоднішнього часу, крім жінок, ніхто не виїде.
«Головне не те, що ми про себе розповідаємо, а те, що про нас говорять. В нас в країні війна – і це найважче, що може бути. Але ми хочемо, щоб у Європі розуміли, що під час повномасштабної війни український бізнес працює», – зазначає Сергій Леус.
Загалом історія успіху «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» цілком співставима з історіями успіху деяких європейських компаній. Але навіть вони розвиваються меншими темпами, отже, приклад української компанії цікавий. «Ми самі дивуємося, бо коли починали, була мета – однамаксимум дві машини, але сьогодні очевидно – є, куди зростати, розвиватися, над чим працювати…», – підсумовує Сергій Леус.