З ІСТОРІЇ КОМПАНІЇ 

Історія бізнесу ТОВ «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» (власники компанії Сергій Леус – юрист за фахом та Інна Семухіна – фаховий менеджер з зовнішньо-економічної діяльності) бере початок у 2011 році: компанія надавала дозволи на розміщення зовнішньої реклами. Власне цим компанія займається й донині.

Але за 14 років розвитку спектр її послуг суттєво розширився й включає розробку дизайну, створення проєктів рекламних засобів, виготовлення зовнішньої реклами (банери, вивіски, дахові конструкції, лайтбокси, світові короби, металеві вироби, таблички, рекламні стели), оформлення інтер’єрів, надання в оренду світлодіодних екранів, розробку стратегічної основи брендів, послуги широкоформатного друку.

Еволюція компанії була поступовою. З часом у ТОВ «САНЛАЙТЕКСІМ» виникла потреба не лише погоджувати, але й розміщувати рекламні конструкції. Спочатку більш критичною була потреба у виготовленні об’ємних літер, лайт-боксів, інших рекламних конструкцій. Але у кожному з замовлень певний відсоток був пов’язаний з поліграфією, й такі послуги компанія перезамовляла на стороні.

Компанія має ще один перспективний вид діяльності, пов’язаний з іншими напрямками її бізнесу: здає LED-екрани на івенти та довгострокову оренду. Раніше це була супутня послуга, а тепер «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» інтегрує її безпосередньо в рішення для продажів… Сьогодні, дякуючи розвитку технологічних процесів, відео можна змінити за хвилину, не виходячи з офісу.

До 2022 р. компанія «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» мала певне коло клієнтів, але на початку 2022 р. компанія втратила 80% замовників. Сьогодні майже всі клієнти – це нові замовники: «Ми не лишаємо Україну, хочемо, щоб вона розвивалася: сплачуємо податки, інвестуємо в нове устаткування, хочемо бути інноваційними», – підкреслюють власники компанії.

«САНЛАЙТ-ЕКСІМ» працює з лабораторіями, аптечним бізнесом, підприємствами індустрії краси, роздрібними мережами. Всі проєкти компанії – індивідуальні та цікаві. Кожна індустрія має власні потреби – від оформлення фасадів, внутрішнього оформлення (плівка, друк на акрилі, банері чи на ПВХ), до зовнішньої реклами з застосуванням неонових конструкцій, вивісок, складних металевих конструкцій…

Наразі «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» співпрацює з мережами «Лоток», «Подорожник», Sinevo, Watsons, Wellmart, «Епіцентр», аптеками «Доброго дня», логістичною компанією «Міст пошта», банками – «Акорд», «Ідея», «Кредит агриколь», «Райффайзен банк Аваль». 

ВИРОБНИЦТВО ПОВНОГО ЦИКЛУ 

Процеси розбудови бізнесу «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» останнім часом були пов’язані зі створенням виробництва повного циклу й зокрема формуванням повноцінної бази для виготовлення рекламних засобів. На початку 2024 р. у «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» інженерами Media Print Ukraine інстальовано перший УФ-рулонний принтер Mimaki UJV100- 160 Plus. А вже за два місяці – екосольвентний принтер Mimaki JV100-160B.  

Особливості УФ-принтера Mimaki UJV100-160 Plus

  • найвища продуктивність за найнижчих експлуатаційних витрат серед конкуруючих моделей цього класу;
  • дві нові друкувальні голівки, що працюють за технологією змінного об’єму краплі і забезпечують роздільну здатність до 1200 dpi;
  • кожна з двох друкувальних голівок має 1680 (!) дюз. Висока щільність друку гарантована навіть у швидкісних режимах;
  • функція економії чорнила, зниження експлуатаційних витрат до 50%;
  • функція багатошарового друку (3 шари);
  • нова функція автоматичної корекції позиціонування чорнильних крапель та подачі носія DAS (Dot Adjustment System) дозволяє заощаджувати час оператора та уникнути помилок;
  • удосконалена функція компенсації міжпрохідних похибок Mimaki Advanced pass system 4 (MAPS4) пригнічує ефекти бендингу та лінійних колірних накладень на межах друку проходів;
  • за допомогою інтелектуальної функції розпізнавання та відновлення збійних дюз Nozzle Check Unit (NCU) здійснюється моніторинг роботи друкувальної голівки;
  • функція заміщення збійних дюз Nozzle Recovery System (NRS) дозволяє замінити дюзи, що не відновилися після чищення, працездатними і продовжити роботу без втрати якості;
  • екологічно безпечні чорнила нового покоління LUS-210 для стабільного друку в швидкісних режимах. Відрізняються стійкістю до зовнішніх впливів;
  • білі чорнила з високою оптичною щільністю забезпечують високу яскравість зображень на прозорій та транслюцентній плівці;
  • лак, що доповнює чорнильну конфігурацію, дозволяє друкувати графіку преміум-класу, надаючи поверхні привабливий глянець;
  • світлодіодне джерело для УФ-затвердіння чорнила не продукує надлишкового тепла і дозволяє використовувати в роботі термочутливі матеріали;
  • новий РІП RasterLink6plus у комплекті.

Таблиця 1. Технічні характеристики Mimaki UJV100-160 Plus

Параметр Значення
Роздільна здатність 360 dpi, 720 dpi, 900 dpi, 1200 dpi
Чорнила УФ LUS-210/C, M, Y, K, W, CL (Clear)
Макс. ширина друку 1610 мм
Макс. ширина матеріалу 1620 мм
Макс. товщина матеріалу 1 мм
Габарити, вага 2775x700x1475 мм, 167 кг

Особливості екосольвентного принтера Mimaki JV100-160

  • найвища продуктивність за найнижчих експлуатаційних ви- трат серед конкуруючих моделей цього класу;
  • дві нові друкувальні голівки, що працюють за технологією змінного об’єму краплі й забезпечують роздільну здатність до 1200 dpi;
  • кожна з двох друкувальних голівок має 1680 (!) дюз! Висока щільність друку гарантована навіть у швидкісних режимах;
  • нова функція автоматичної корекції позиціонування чор- нильних крапель та подачі носія DAS (Dot Adjustment System) дозволяє заощаджувати час оператора та уникну- ти помилок, зумовлених людським фактором;
  • удосконалена функція компенсації міжпрохідних похибок Mimaki Advanced pass system 4 (MAPS4) пригнічує ефекти бендингу та лінійних накладень кольорів на межах друко- ваних проходів;
  • за допомогою інтелектуальної функції розпізнавання та відновлення збійних дюз Nozzle Check Unit (NCU) здійснюється моніторинг роботи друкувальної голівки та активізація чищення у разі її засмічення;
  • функція заміщення збійних дюз Nozzle Recovery System (NRS) дозволяє замінити дюзи, що не відновилися після чи- щення, працездатними;
  • екосольвентні економічні чорнила нового покоління CS250 для стабільного друку в швидкісних режимах. Відрізняються стійкістю до зовнішніх впливів та дозволяють виготовляти графіку як для інтер’єрної, так і для вуличної експлуатації;
  • вбудована банкова СНПЧ;
  • новий РІП RasterLink6plus у комплекті;
  • доступна ціна на принтер та чорнила.

Таблиця 2. Технічні характеристики Mimaki JV100-160B

Параметр Значення
Друкувальні голівки 2 п’єзоелектричні Mimaki, шахове
розташування
Роздільна здатність друку Y: 360 dpi, 720 dpi, 1200 dpi;
X: 600 dpi, 900 dpi, 1200 dpi
Розмір краплі 4-20 пл
Висота голови Ручне регулювання (2,0/2,5 мм від
столу)
Тип чорнил CS250: CMYK
Колірна конфігурація 4C (CMYK)
Швидкість друку До 62,9 м²/год.
Макс. ширина друку 1610 мм
Макс. ширина носія 1620 мм
Макс. товщина носія 1 мм
Вага рулону До 45 кг
Габарити, вага 2775х700х1475 мм, 168 кг

Також у комплекті придбали різальний плотер Mimaki CG130АR, щоб усе устаткування працювало на інтегрованому програмному забезпеченні, та ламінатор Mefu для ламінації екосольвентних відбитків. 

Основні особливості Mimaki CG-130AR:

  • чудові якість і точність різання;
  • робоча ширина – 130 см;
  • наявність біговки (при встановленні опціонального столу);
  • автоматичне послідовне виявлення реперних міток в ме- жах окремих і групових зображень з компенсацією наявних геометричних відхилень прецизійного контурного різання;
  • функція Segment correct function дає змогу здійснювати точ- ну контурну порізку на полотнах великої протяжності;
  • інноваційні функції Over-cut та Corner-cut (повне прорізання контуру шляхом продовження різу за встановлений пери- метр на кутових ділянках) та функція пунктирної порізки Half-cut (дає змогу послідовно здійснювати наскрізну порізку та надсічку підкладки);
  • функція ID Cut для автоматичної порізки по штрих-коду для прискорення та спрощення операції порізки та для оптимізації роботи оператора;
  • тиск на інструмент до 550 г (можна обирати від 10 до 550 г) для обробки матеріалів ширшого спектру;
  • удосконалений тримач ножа, що дає змогу замінити лезо з меншими зусиллями;
  • система MRA для управління та контролю робочого стану зі смартфона або віддаленого ПК;
  • плагін FineCut9 для порізки з Illustrator та CorelDRAW (відповідає всім вимогам високорівневої порізки) та дизай- нерський пакет Simple POP (допомагає з оформленням тор- говельних точок та магазинів) у комплекті;
  • простота різання при використанні драйвера Windows без спеціального ПЗ;
  • опціональний стіл для обробки картону;
  • висока надійність, простота експлуатації, доступна ціна.

Таблиця 3. Технічні характеристики Mimaki CG-130AR

Параметр Значення
Ширина матеріалу 90-1550 мм
Ефективна площа порізки 1370 мм × 51 м
Регульований діапазон швидкостей 1-10 см/сек. (з кроком 1 см/сек.):
Механічний дозвіл 10-73 см/сек. (з кроком 5 см/сек.):
Повторюваність ± 0,2 мм/2 м
Ефективна повторюваність 1350 мм × 2 м
Макс. тиск 550 г
Матеріали для обробки Вінілові листи, гумові листи та картон
(використовується в поєднанні з додатковим листовим столом)
Габарити, вага 1810×580×1160 мм, 43 кг

Оскільки обсяги друку збільшувалися, стала зрозумілою потреба придбати додаткове устаткування, зокрема для планшетного УФдруку: Mimaki JFX200-2513 ЕХ. Це придбання суттєво розширило коло замовників, з якими працює сьогодні ТОВ «САНЛАЙТ-ЕКСІМ».

Обираючи плоскодрукарський принтер, керівники компанії бачили потребу у друці на ПВХ, композиті та акрилі. А вже після інсталяції Mimaki JFX200-2513 ЕХ «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» додатково відкрила для себе напрямки друку на фанері (дитячі іграшки), склі та металі. Додатковим напрямком діяльності стало виготовлення шелфтокерів для роздрібних мереж. 

Ключові особливості Mimaki JFX200-2513 EX:

  • неймовірна швидкість друку – завдяки новому блоку дру- кувальних голівок та додатковому швидкісному режиму, JFX200-2513 EX друкує зі швидкістю до 35 м²/год., що на 200% більше, ніж попередник – JFX200-2513;
  • інноваційна функція «2.5D Texture Maker» дає змогу автома- тично створювати багатошарові рельєфні відбитки з плав- ними перепадами висоти;
  • функції NCU та NRS автоматично розпізнають та замінюють збійні дюзи, гарантуючи безперебійну роботу та стабільність друку впродовж тривалого часу;
  • робочий стіл принтера оснащений системою зоновано- го вакуумного притискання, управління яким тепер може здійснюватися за допомогою зручної підлогової педалі;
  • JFX200-2513 EX друкує на товстих матеріалах, дозволяє друкувати в край, а також підтримує друк білої підкладки для підвищення яскравості та запобігання колірним спот- воренням;
  • екологічність та енергоефективність – LED-система затвердіння чорнила тривалого ресурсу економить електроенергію та гарантує безпечну роботу;
  • сучасне ПЗ Rasterlink6 plus з розширеним функціоналом та зручним користувацьким інтерфейсом забезпечує комфор- тну роботу з принтером;
  • JFX200-2513 EX ідеально підходить для зовнішньої та інтер’єрної реклами, меблевого виробництва, декору інтер’єрів, виставкового оформлення, друку на твердому пакованні, виготовлення вивісок, табличок, афіш, художніх репродукцій, корпусів електронних пристроїв, ограну- вання спортивних та будівельних майданчиків, друку на матеріалах з 3D-ефектом та багато іншого.

Таблиця 4. Технічні характеристики Mimaki JFX200-2513 ЕХ

Параметр Значення
Робоча область 2500х3100 мм
Швидкість До 25 м²/год.
Колірна конфігурація CMYK + W + Pr + Cl
Тип чорнила LH-100, LUS-120, LUS-150, LUS-350
Роздільна здатність 1200х1200 dpi
Макс. товщина носія 50 мм
Особливості Циркуляція білого. Вакуумний притиск. СНПЧ (система безперервної
подачі чорнила)

На тлі швидкого розвитку напрямку друку питання порізки матеріалів було не до кінця вирішене: спочатку компанія різала матеріали лазером, й такий підхід мав певні обмеження щодо роботи з деякими матеріалами.

Вкотре на допомогу прийшла компанія Media Print Ukraine, яка продемонструвала в демозалі різальний плотер iEcho BK1312. Партнери обговорили варіанти використання плотеру (зокрема, порізка не лише ПЕТ та ПВХ, але й гуми – iEcho BK1312 має величезний вибір режимів різання та різальних інструментів).

Особливості iEcho BK1312:

  • можливості – повне різання, половинне різання, гравіювання, V-подібне бігування, бігування, маркування;
  • використання – автостайлінг, реклама, одяг, предмети інтер’єру, порізка композитних матеріалів;
  • новий дизайн – знижений рівень шуму, збільшена на 25% сила вакуумного притискання, грамотно відрегульоване всмоктування відповідно до розміру матеріалу;
  • покращена на 30% конструкційна міцність;
  • збільшена на 20% швидкість різання;
  • нова посилена рама BK4 – технологія високоміцного зва- рювання, вага основи 600 кг, покращена на 30% міцність рами;
  • знижений рівень шуму – спеціальна герметична коробка максимально поглинає звук;
  • покращена на 25% функція сегментованого всмоктування потоку повітря вакуумним насосом.

Таблиця 5. Технічні характеристики iEcho BK1312

Параметр Значення
Застосування Одношарова (або кілька шарів)
фігурна порізка матеріалу
Матеріали Пінокартон, папір, ПВХ, композит,
акрил, МДФ та ін.
Робоча зона 1300х1100 мм
Ріжучі інструменти Осцилювальний, тангенційний та ін.
Модулі Фрезер з автоподаванням, два мости, розмотувач рулонів
Швидкість різання До 1,8 м/сек.
Макс. товщина матеріалу 50 мм, опціонально до 110 мм
Особливості Вакуумний притискач. Конвейерна
стрічка (опція). Автоподача (опція)

Представники Media Print Ukraine пояснили, що за наявності iEcho BK1312 можна відкрити додатковий напрямок виготовлення пакетів та коробок. Керівники «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» побачили ще одну перспективну нішу: УФ-друк на картоні з порізкою та біговкою для виготовлення стелажів для роздрібних мереж.

Підбивши підсумки 2024 р., керівники «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» ухвалили додаткове рішення придбати принтер з шириною друку 3,2 метри, щоб не спаювати банери та задовольнити зростаючі вимоги замовників. На початку лютого 2025 р. у компанії інстальовано Mimaki SWJ320EA, яким нові власники дуже задоволені. 

Особливості Mimaki SWJ-320EA:

  • приголомшлива продуктивність – до 137 м²/год.;
  • мінімальна витрата чорнила, низька собівартість відбитків;
  • широкий вибір режимів друку, що відповідає існуючим ви- могам щодо якості та вартості відбитків;
  • високошвидкісний друкарський блок із чотирма друкуваль- ними голівками, встановленими у шаховому порядку;
  • технологія змінного обсягу краплі гарантує відтворення плав- них градієнтних переходів та відсутність видимого растру;
  • функція заміщення збійних дюз (NRS) – інноваційне рішення для безперебійного якісного друку;
  • функція MAPS4 для компенсації міжпрохідних похибок та гарантії високої якості відбитків без смуг та колірної нерівномірності навіть за високої швидкості;
  • регульована висота підйому друкувальних голівок;
  • чорнила на основі розчинника Mimaki CS100 у чотириколірній конфігурації CMYK за доступною ціною;
  • універсальність чорнил щодо матеріалів-носіїв;
  • потужні системи подачі/підмотування в стандартній комплектації, розраховані на роботу з важкими рулонами, забезпечують постійний натяг полотнища по всій площі не- залежно від ваги рулонів, що змінюється;
  • наявність високоефективної триступеневої системи нагрівання носія з незалежним регулюванням температури в кожній зоні;
  • функція одночасного друку на двох рулонах;
  • готове технологічне рішення для друку на ПВХ-стелях (опція);
  • багатофункціональна панель управління з багатомовною підтримкою для легкого встановлення параметрів та контролю;
  • висока надійність, простота експлуатації та обслуговування;
  • найбільш конкурентоспроможна вартість серед моделей такого класу, швидка окупність інвестицій.

Таблиця 6. Технічні характеристики Mimaki SWJ320EA

Параметр Значення
Друкувальні голівки П’єзоелектричні (4 голівки у шаховому порядку)
Роздільна здатність друку 300 dpi, 600 dpi, 900 dpi, 1200 dpi
Висота підйому друкувальних
голівок
4 кроки ручного регулювання (від
робочого столу – 1,7; 1,9; 2,6; 3,3 мм)
Чорнила CS100
Кількість кольорів 4 (CMYK)
Паковання чорнил Пляшки 2 л (в чорнильний контейнер плотера може бути залито до 3 л чорнил)
Макс. ширина друку 3200 мм
Макс. ширина носія 3250 мм (при використанні
рулонотримачів: 1620 мм х 1 рулон,
1524 мм х 2 рулона)
Мін. ширина носія 210 мм
Товщина носія До 1 мм
Габарити, вага 5410х995х1440 мм, 850 кг

ІМПУЛЬСНІ ПРИДБАННЯ ЧИ РЕАЛІЗАЦІЯ СТРАТЕГІЇ 

Отака от досить конденсована історія успіху в царині поліграфії: фактично придбання потужного комплексу устаткування вмістилося ледь не в рік. Чи був в керівників «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» якійсь бізнес-план під час придбання першого принтера, чи концепція змінювалася «в режимі реального часу», коли власники компанії зрозуміли, що друк – досить цікавий піднапрямок бізнесу.

«На певному етапі в нас з’явилася мета – не спиратися на супідрядників, покладатися на свої сили та мати замкнений цикл виробництва й у такий спосіб зекономити час на виробництво і відповідати безпосередньо за якість перед замовниками», – зазначає Сергій Леус. Бо на кожен виріб «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» надає гарантію.

З іншого боку, за зізнанням Сергія, друкарський напрямок спочатку не розглядався як перспективний у розвитку компанії. Скоріше його роль була допоміжною – реалізувати замкнений цикл виробництва з можливістю виконати всі замовлення на одній локації. І сьогодні друк не є окремим напрямком: це піднапрямок в надрах компанії, який дає змогу виконувати комплексні замовлення повністю самостійно.

Зазначимо, що «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» також має лазерно-зварювальний апарат, який може виконувати зварку об’ємних літер з нержавіючої сталі, алюмінію, бортогибний верстат.

Сергій Леус не прагне окремо обраховувати напрямок друку фінансово. Для компанії постійне покращення можливостей друку та обробки співставима з емоціями від придбання нового автомобіля: «Друкарський напрямок – новий для нас, і ми за рік зробили неможливе. Для нас це емоційно вагомий результат. Друкарський цех я називаю ″місцем сили″, і перше, що роблю, приходячи на роботу, йду на виробництво. Для мене це додатковий стимул для того, щоб мати перспективу та розуміти, що ще можна зробити».

Потужне посилення власних можливостей з друку та комплексного виготовлення рекламних матеріалів – це лише частина більш широкої стратегії інвестування ТОВ «САНЛАЙТ-ЕКСІМ». Ключовим для компанії став 2024 рік: представники менеджменту переосмислили діяльність компанії і зрозуміли, що потрібно розширювалися. Сьогодні в «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» працює 35 фахівців, а на нову локацію (побудоване з ноля власне приміщення – офіс та виробництво), де компанія працює з початку 2024 р., заїжджало лише 12. Бурхливий розвиток – це стимул розвивати бізнес.

Недарма «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» модернізує і транспортні засоби. Спочатку компанія мала два автомобілі, що були у вжитку, а 2023 р. придбала новий Renault Master. Прийшло розуміння, що краще інвестувати не в ремонтні роботи, а за рахунок економії на ремонтних роботах у нові авто. Тому у лютому компанія придбала новий Citroen Berlingo. 

ВИКЛИКИ ТА ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ 

До початку повномасштабного вторгнення робочий день Сергія Леуса, як правило, починався в 9-9:30, закінчувався о 18:00. Сьогодні він триває 12 годин та більше: це комунікації, презентації, діалоги.

«Я у везіння не вірю, а вірю в роботу. Чим більше ти працюєш, тим більше отримуєш. Сидіти та чекати, що хтось розмістить якесь замовлення – такого не було. Лише наполеглива праця. Так, ми багато помилок робимо, але не боїмося в цьому зізнатися. Гірше, що ми чуємо про чужі помилки, але навчаємося лише на своїх», – зазначає керівник «САНЛАЙТ-ЕКСІМ».

Правди ніде діти, деякі відомі на ринку компанії скаржаться, що під час війни великих проєктів бракує. Схоже, ця історія не про «САНЛАЙТ-ЕКСІМ».

«Ми гнучкі. Якщо десь треба піти на поступки, ми йдемо на них, навіть, щоб отримати замовлення та завантажити робочі місця.Трапляється, що й без особливого заробітку», – зазначає Інна Семухіна.

Кожен клієнт для компанії індивідуальний. Якось «САНЛАЙТЕКСІМ» брала участь у тендері з виготовлення продукції для достатньо вагомого гравця, який запитав:  

– Скажіть будь ласка, на якому місці наша компанія у вашому списку?  

– Ви на першому місці, як і всі інші замовники. Для нас всі клієнти на першому місці. 

Активність місцевих громад з очищення міст від зовнішньої реклами для «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» навіть на краще. Контрагент сам приймає рішення та бере на себе відповідальність щодо розміщення кожної рекламної конструкції, проте представники «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» пояснюють правила, як це потрібно зробити і до чого може призвести порушення встановлених вимог.

За словами Сергія у роботі на ринку зовнішньої реклами та інтер’єрної графіки нерідко стають у пригоді навички юриспруденції – наприклад, у випадку з оформленням точок з продажу розливного пива треба пояснювати клієнтові, що дитячі садки не мають бути поруч, а вивіска має бути не рекламною, а інформаційною. Бо за недотримання певних умов Держспоживслужба може накласти стягнення.

Відповідно, з часом контрагенти розуміють: можна зателефонувати в ТОВ «САНЛАЙТ-ЕКСІМ», де проконсультують, розроблять дизайн та конструктив, надрукують, виготовлять конструкцію та зроблять монтаж.

САНЛАЙТ-ЕКСІМ» збалансовує технічні вимоги з потребами бізнесу та законодавства: десь бізнес поступається, десь міська рада. Й у посиленні тиску на власників рекламних конструкцій Сергій Леус не бачить нічого поганого, наводячи приклад аптечного бізнесу, який адаптувався до нових вимог. Краще одразу робити ті ж вивіски згідно встановлених вимог, щоб не сплачувати адміністративний штраф за незаконне розміщення рекламних засобів.

Процеси ціноутворення у тому сегменті ринку, де працює «САНЛАЙТ-ЕКСІМ», є сьогодні динамічними та неоднорідними – компанія підлаштовується під ринкові умови, але все ж таки намагається впливати на підсумкову вартість замовлень завдяки високому експертному рівню.

«Якщо замовник обмежений у бюджеті, ми змінюємо матеріали та конструкцію вивіски. Можна одну й ту саму вивіску виготовити за різні кошти. Але обов’язково пояснити замовникові, чому вивіску треба виконувати з алюмінієвим чи ПВХ-бортом. І назвати плюси та мінуси різних варіантів. Бо вивіска – це теж інвестиція, і кожен замовник хоче раціонально використати свої кошти. Й навіть якщо замовникові бракує коштів на стелу, він може замовити альтернативний рекламоносій та увійти в межі свого бюджету», – зазначає Сергій Леус.

Ринок, по суті, формують його учасники, серед яких «САНЛАЙТЕКСІМ». Але завжди лишається можливість убезпечити свої ризики. «Працюючи з топовими клієнтами, ми передбачаємо умову підвищення вартості цінової пропозиції до і навіть під час укладення угоди. В деяких угодах передбачено відсоткову ставку взагалі на всі складові замовлення, а в інших – вартість матеріалів за відповідних умов переглядається, а послуг – ні», – зазначає Сергій Леус.

«САНЛАЙТ-ЕКСІМ» постійно бере участь у тендерах й у такий спосіб знайомиться з клієнтами. Нерідко спрацьовує «сарафанне» радіо, в тому числі при залученні в якості клієнтів значних за обсягом компаній. Наприклад, одного з останніх великих клієнтів, що зайшов по рекомендації, цікавлять здебільшого друкарські послуги.

Дехто робить ставку на китайське устаткування, китайські чи «альтернативні» чорнила. Керівники «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» – апологети якісного обслуговування та друку якісними чорнилами. «Ми довго вагалися, бо собівартість нашого продукту більша, ніж в деяких компаній, які мають китайський принтер за $9 тисяч і заправляють його фарбами по 500 грн/літр. Для порівняння «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» друкує екосольвентними чорнилами за 2-2,5 тис., УФ – за 4 тис. грн, А вартість чорнил для планшетного плотера перевищує 6 тис./літр», – зазначає Сергій Леус.

Сергій Леус за чесну конкуренцію. Бо не всі замовники розуміють, що таке УФ-, а що таке сольвент, а деякі виробники користуються цим і продають сольвентний друк за ціною УФ-друку.

Підприємець говорить, що шлях «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» на ринку реклами – індивідуальний. І навіть великі компанії, якщо зупиняться, ризикують пропустити вперед сміливих неофітів. «Конкурентам, які поки попереду, я кажу: ʺУ Вас немає конкуренції? Але у вас є два роки! Робіть щось з тим. Розвивайтеся, або ми будемо першими в цьому напрямкуʺ» 

Компанія, за словами Леуса, не дивиться, як конкуренти себе формують та яких замовників мають. «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» впевнено просувається в обраному напрямку: «Ми своє колесо закручуємо: друк, оренда, дозволи, монтаж. Нас не зупинити».

Чи вважають засновники «САНЛАЙТ-ЕКСІМ», що через війну рівень продакшн-менеджерів замовників дуже суттєво впав (про це доводилося чути від окремих представників рекламно-виробничих компаній).

Сергій Леус говорить, що певні проблеми існують: наприклад, відділ з 10 фахівців скоротили до трьох: більше навантаження, менше уваги: «Якщо це топові компанії, то провідні фахівці дуже добре розуміють, що їм потрібно, як треба ці замовлення виконувати. У всіх компаніях-замовниках є менш кваліфіковані фахівці, але за наявності проблем підключаються більш кваліфіковані й говорять, що треба виконати… Все збалансовано».

Замовники, так само як і «САНЛАЙТ-ЕКСІМ», залучають випускників навчальних закладів, розуміючи, що знайти підготовлених фахівців у рекламній сфері сьогодні важко.

На тлі знецінення окремих видів робіт на рекламному ринку кадрова проблема дійсно стає дедалі гострішою, відчуває її й «САНЛАЙТ-ЕКСІМ». Але коло фахівців, на які покладається менеджмент компанії, вже склалося.

Сергій Леус захоплено розповідає про ключових співробітників: «Ми як ланцюжок, і всі залежні одне від одного».

Генеральний менеджер Михайло Прилуцький відповідає за співпрацю з ключовими контрагентами. 90% питань, що виникають, він вирішує самостійно.

Ростислав Липовий – ще один менеджер, який працює з топовими клієнтами – за напрямами ремонтних робіт та відкриття проєктів.

Олексій Штундер, фахівець з розробки важких складних конструкцій, дахових конструкцій, стел.

Завжди можна покластися на інженера-дизайнера Володимира Бойчука, інженера-конструтора Михайла Корнійчука, що має сертифікат на відповідну діяльність з розробки конструктивну рекламних конструкцій.

Святослав Владиченко, фахівець з дозвільної документації, безпосередньо керує процесами подачі документів, контролю виконання. Керівники «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» активно залучають до роботи молодих фахівців – як-от Катерина Калашникова, студентка архітектурного ВУЗу, яка працює в компанії з другого курсу.

«САНЛАЙТ-ЕКСІМ» працює по всій території України: компанія має три монтажні бригади та одну додаткову, для ремонтних робіт.

Сергій Леус ділиться також власним баченням щодо підтримки бізнесу з боку держави під час війни: лояльних кредитів, програм, відсоткових ставок, на думку підприємця, немає. «В нас є практика кредитування, та є, з чим порівнювати. Наприкінці 2022 р. та початку 2023 р. відсоткова ставка на обігові кошти була 1,2% у гривнях. А наразі відсоткова ставка на обігові кошти – 13%, це вагомо. Так, програма 5-7-9% іноді виручає, але хочеться, щоб державні банки більше сприяли бізнесу, бо вони страхують свої ризики, обачливо обирають кожного клієнта». 

ПРО СПІВПРАЦЮ З MEDIA PRINT UKRAINE 

Коли засновники «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» почали аналізувати ринок друкарського устаткування, Сергій Леус звісно відвідував сайт Media Print Ukraine. Розібравшись з вибором рулонних принтерів, він не зовсім визначився, який планшетний принтер обрати. Якось сталася кумедна ситуація: випадково Сергій скопіював не те посилання на сайті Media Print (на самий топовий принтер на 16 голів за 10 млн грн) та відправив в групу «Реальні рекламісти» в Telegram, запитавши, хто що може сказати про цей пристрій (тоді в Україні не було таких принтерів, та й наразі їх немає). Його набрав менеджер Media Print Ukraine Сергій Шабетник і запитав: «А навіщо він вам?».

Люди співпрацюють з людьми, підкреслює Сергій Леус, а компанія – це просто фінансовий інструмент. Представник Media Print Ukraine кваліфіковано розповів про особливості, принципи роботи всього спектру потрібної ТОВ «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» техніки, допоміг у виборі, пояснив потреби, рекомендував сервісне обслуговування. І сьогодні завжди перебуває на контакті.

Сервіс Media Print Ukraine керівника ТОВ «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» приємно вразив: «Я ремонтую автомобіль по гарантії – кожен етап обслуговування триває два місяці. А тут три години – приїжджає інженер – потрібна плата чи фільтри – ставить».

На Rex 2024 Сергій Леус спілкувався з постачальниками іншого устаткування й впевнився в думці, що кращого за Mimaki немає. Є звісно представники топових за світовими мірками принтерів, але ж інстальована база невелика, до сервісу величезні питання. Тому сьогодні у співпраці з Media Print керівника ТОВ «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» все влаштовує: на всі питання відповідають миттєво, пропонують варіанти, одразу розраховують витрати чорнил, роблять якісне сервісне обслуговування.

«Представники Media Print Ukraine зауважили, що той шлях, який ми пройшли швидше року, інші рекламно-виробничі компанії зазвичай проходять за 4-5 років. Ми в азарті й розкрутили те колесо, яке важко зупинити. Коли ми зупинимося, то зрозуміємо, що все це треба буде модернізувати, бо технології не стоять на місці», – зазначає Сергій Леус. Сьогодні «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» майже вкомплектована, лишилося придбати УФ-принтер з шириною друку 3,2 м. І звісно це знову буде принтер Mimaki. 

В ПЛАНАХ 

Засновники «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» не зупиняються: у 500 м від нинішньої локації компанія придбала земельну ділянку площею 20 соток та планує будувати приміщення на 2-2,5 тис. м², де на 500 м² буде розміщено друкарський цех, додаткове устаткування для виготовлення великих металевих конструкцій. Адже спочатку у наявній будівлі не було намірів розміщувати друкарське устаткування, її довелося добудовувати.

В «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» є плани з освоєння європейського ринку, але безпосередньо в нинішній ситуації компанія ці плани не масштабує, бо бачить потенціал для зростання на ринку України. Щоб вийти на європейські ринки, потрібен промоушн, брати участь у виставках, а виходячи з реалій сьогоднішнього часу, крім жінок, ніхто не виїде.

«Головне не те, що ми про себе розповідаємо, а те, що про нас говорять. В нас в країні війна – і це найважче, що може бути. Але ми хочемо, щоб у Європі розуміли, що під час повномасштабної війни український бізнес працює», – зазначає Сергій Леус.

Загалом історія успіху «САНЛАЙТ-ЕКСІМ» цілком співставима з історіями успіху деяких європейських компаній. Але навіть вони розвиваються меншими темпами, отже, приклад української компанії цікавий. «Ми самі дивуємося, бо коли починали, була мета – однамаксимум дві машини, але сьогодні очевидно – є, куди зростати, розвиватися, над чим працювати…», – підсумовує Сергій Леус.