Історія ТОВ «Рік-У», заснованого у жовтні 2014 р., починалася з маленького магазину канцтоварів. Власне й сьогодні компанія зберегла цей напрямок діяльності та продає канцтовари брендів Buromax, Donau, Economix, Maped, Milan, Optima.
Друкарський бізнес «Рік-У» розвиває з серпня 2015 р.: компанія придбала невеличку друкарню з мінімальним набором обладнан-
ня (офсетна машина Roland 201, гільотина Herold 115, ниткозшивна машина). За рік придбали обладнання ще однієї друкарні (Dominant
526, CtP Screen 4100, гільотина Maxima, багато післядрукарського устаткування (термобіндери, верстати Schmedt)).
Далі друкарня нарощувала потенціал, продавала устаткування, купувала нове. Сьогодні «Рік-У» має п’ять офсетних машин, а також активно розвиває напрямок цифрового друку.
«Рік-У» започаткувала цифровий напрямок, бо в структурі замовлень були й довгі, й короткі наклади книжок, надходило чимало замовлень з виготовлення комерційної продукції короткими накладами. Першими цифровими машинами компанії були монохромні Ricoh IM 9000, Ricoh Pro 8100 та 8120, кольоровий БФП Konica Minolta bizhub C224.
Від початку заснування друкарського бізнесу компанія зробила ставку на офсетний друк книжок, виконуючи державне замовлення на підручники для шкіл мовами національних меншин Закарпаття.
У структурі «Рік-У» було засновано власне видавництво, створено відділ препрес-обробки. Й, відповідно, видавництво та друк книжок
є одними з основних напрямків діяльності компанії.
Компанія «Рік-У» має декілька підрозділів. Один з них займається оптовим постачанням канцелярських товарів для підприємств, друкарня компанії одна з найбільших у Закарпатті із 300 м² виробничих площ, видавничий відділ готує книжки до друку, працює з редакторами, коректорами, верстальниками, дизайнерами. Також компанія має Інтернет-магазин з продажу книжок, здебільшого виготовлених
на власній виробничій базі.
Ужгород – невелике місто, тому друкарському бізнесу тут важко вижити, якщо спеціалізуватися на окремому сегменті. Варто робити все: різні категорії замовників потребують дуже різної поліграфічної продукції.
Етикеткову продукцію «Рік-У» друкує здебільшого в офсетний спосіб з подальшою порізкою на плотері, у сегмент рулонної етикетки компанія поки що практично не заходить. «Рік-У» виготовляє також чимало малотиражного паковання для кондитерської та парфумерної промисловості з порізкою на Vulcan SC-350.
«Рік-У» позиціонується як друкарня широкого профілю, що надає послуги з офсетного, цифрового, широкоформатного друку (компанія має сольвентний Mimaki JV150-160). Хоча й не можна сказати, що компанія розширює межі діяльності безкінечно, вона зосереджена, по суті, на роботі з плівками та папером і не заходить, наприклад, в сегмент рекламної сувенірки.
Євген Станішевський, співвласник та директор «Рік-У»
«Ми вирішили підняти професійний рівень напрямку цифрового друку та придбали кольорову ЦДМ більш високого рівня. Різниця з моделями нижчього рівня очевидна: і за швидкістю, і за якістю реєстрації лиця та звороту, і за якістю ламінації»
ВИКЛИКИ
Як й інші друкарні, «Рік-У» останні роки стикалася з численними викликами. Під час COVID 19 частина замовників (ресторани, готелі, рекреаційний бізнес) практично зупинилися. «Лишилися крафтові замовники паковання та етикетки, а все інше призупинилося, тому було трішечки лячно, бо невідомо, що робити далі», – згадує співвласник та директор компанії Євген Станішевський. З
часом ставлення до COVID 19 спростилося, та відновився розвиток.
Ще одне випробування – відкрита агресія з боку росії, що розпочалася 24 лютого 2022 року. На Закарпатті немає складів паперу та інших витратних матеріалів, тому порушення логістичних ланцюжків одразу ж далося взнаки. Товарні запаси матеріалів на складах у Львові швидко вичерпалися, а в Києві певний період часу важко було придбати фарбу та тонер.
Після початку агресії росії перед власниками «Рік-У» не стояло питання заробити на поліграфії. Питання були інші – допомогти волонтерам, війську. Закарпаття прийняло дуже багато внутрішньо переміщених осіб: тож треба було допомагати місцевим адміністраціям – робити довідники та пам’ятки, теробороні та військовим з документацією. Це були безкоштовні замовлення, які
виготовлялися на залишках матеріалів.
Згодом подібні замовлення компанія стала частково виконувати на комерційній основі, бо почалося фінансування адміністрацій та військових. Але й сьогодні деяку продукцію для волонтерів та військових «Рік-У» друкує безкоштовно або за собівартістю.
2023 рік був для компанії «Рік-У» важким, але вже у 2024відбулося непогане зростання обсягів. Наприклад, завантаження видавничого напрямку було досить значним.
РОЗВИТОК ЦИФРОВОГО НАПРЯМКУ
Konica Minolta bizhub C224 компанія придбала у 2015 році. Коли потужностей Konica Minolta bizhub C224 стало бракувати, у квітні
2016 р. «Рік-У» придбала ЦДМ Konica Minolta bizhub PRESS C1060, потім замінили її у 2020 р. на Konica Minolta AccurioPrint C3070L.
На початку грудня 2024 р. компанія придбала кольорову Konica Minolta AccurioPress C7090.
Тривало й оновлення парку монохромних ЦДМ – продавши принтери Ricoh, «Рік-У» придбала ЦДМ Konica Minolta bizhubPRO
1100, яку доповнили згодом ще однією монохромною машиною Konica Minolta AccurioPress 7120.
Фактично, «Рік-У» працює за монохромним напрямком друку з трьома категоріями замовників: малотиражна книга, комунальні підприємства області та міста (друк квитанцій), комерційна продукція (журнали, інструкції, бланки тощо), тому обсяги цілком непогані.
«Якщо порівняти з ринками міст-мільйонників, то у Закарпатті невеликий ринок. Але по факту монохромні ЦДМ на «Рік-У» друкують сумарно 300-400 тис. відбитків на місяць», – розповідає Євген Станішевський.
Сьогодні «Рік-У» має один з найкращих парків цифрового устаткування у Закарпатті, що дає змогу компанії бути більш конкурентною,
порівняно з невеликими друкарнями, які мають «лайтові» моделі ЦДМ.
Відповідно, «Рік-У» може запропонувати кращі терміни та вартість.
ВИБІР ТА ПРИДБАННЯ УСТАТКУВАННЯ
Обираючи нову кольорову ЦДМ, Євген Станішевський прагнув, щоб вона була професійніша за попередню ЦДМ Konica Minolta
AccurioPrint C3070L.
Постачальник, Konica Minolta Ukraine, запропонував на вибір ЦДМ Konica Minolta AccurioPress C4070 або старшу модель Konica Minolta
AccurioPress C7090. Саме останню компанія «Рік-У» і придбала у конфігурації з LU-208, універсальною касетою великої місткості, лотком ручної подачі MB-510, приймальним лотком OT- 512, пристроєм для вирівнювання відбитків RU-518m. «Ми не хотіли купувати три вакуумні лотки, бо зазвичай процес в нас побудований так, що ми сортуємо замовлення вручну відповідно до щільності паперу й одразу друкуємо», – зазначає директор «Рік-У». Опції післядрукарської обробки, за попереднім досвідом компанії, не дуже користувалися попитом, тому вирішили обмежитися звичайним «сортером». Не дуже знаходить застосування у компанії і банерний друк, хоча іноді й стає у пригоді.
Керівник «Рік-У» вирішив підняти професійний рівень напрямку цифрового друку та придбав машину більш високого рівня.
Різниця очевидна: і за швидкістю, і за якістю реєстрації лиця та звороту, і за якістю ламінації (у «Рік-У» працює ламінатор YDFM-720 з
гідравлічним притиском, і проблем не виникає).
Konica Minolta AccurioPress 7120 «Рік-У» придбала з вакуумними лотками великої ємності та сортувальним модулем на виході.
Завдяки вакуумним лоткам компанія може друкувати книжки і на крейдованому папері – але 90% книжкових замовлень виготовляються на офсетному папері. «Ми знали, що таке вакуумний лоток, що він більш якісно подає папір, ніж звичайний. Відповідно – це працює на швидкість друку», – говорить Євген Станішевський.
Останні інвестиції в цифровий друк склали близько €60 тисяч.
Мотивуючим фактором був дешевший клік на старших за попередні моделях: фактично за різницю у вартості кліка між Konica Minolta
AccurioPrint C3070L та Konica Minolta AccurioPress C7090 «Рік-У» сплачує банківський кредит за системою «5-7-9».
«Нас цікавила низька ціна при попередній оплаті. Ми тривалий час успішно працюємо з нашим банком, який без проблем кредитує за програмою державного фінансування. Відповідно, ми під час перемовин одразу наголошуємо, що це буде попередня оплата. Варіанти «на виплат» або кредитування від Konica Minolta не розглядали, бо це б були валютні зобов’язання, а ми хотіли прив’язатися до гривні, бо заробляємо в гривні», – розповідає Євген.
Роботу на Konica Minolta AccurioPress C7090 та Konica Minolta AccurioPress 7120 друкарі опанували за тиждень. Особливо легко інтегрувалася у виробничий процес монохромна машина, бо її налаштування не досить сильно відрізняються від Konica Minolta bizhubPRO 1100, а в кольоровій машині трохи інші налаштування, але і з її інтеграцією проблем не виникло.
Особливості Konica Minolta AccurioPress 7120
Робочий цикл – до 2,5 млн відб.
До 120 стор. A4/хв.
До 66 стор. SRA3/хв.
Простота використання
Технологія автоматичної перевірки.
Близько 220 профілів паперу – в стандартній комплектації.
Додатковий інтелектуальний датчик матеріалу IM-101 для визначення типу та щільності паперу.
Уніфікований користувацький інтерфейс для всіх пристроїв Konica Minolta.
Бездоганна якість зображення
Роздільна здатність друку 1200x1200 dpi.
Функція редагування градаційних кривих.
Технологія S.E.A.D.
Технологія тонера Simitri HD.
Готова продукція
Виготовлення буклетів на 50 арк. з фронтальною обрізкою та опціональним фальцюванням, бігуванням і формуванням кута корінця.
Ідеальна палітурка для книг завт. до 30 мм.
Зшивання 100 аркушів з ріжучим механізмом.
Автоматичне кільцеве брошурування на 102 аркуші.
Автоматизоване різання візитівок і листівок в лінію.
Друк плакатів формату А3 та А4 з повним висіканням.
Простота та ефективність
Автоматична лінеаризація.
Автоматизована дуплексна перевірка.
Автоматизоване профілювання.
Регулювання в реальному часі.
Функція очищення
КОНКУРЕНТНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ТА ПЕРЕВАГИ
Євген Станішевський зазначає: не можна сказати, що «Рік-У» – найпотужніша друкарня у Закарпатті, але цілком можна стверджувати, що компанія потужна у своєму сегменті. «Рік-У» в «комерційному» сегменті В3 сильніша за своїх конкурентів, які мають великі формати та високу собівартість друку.
З іншого боку, певна кількість рекламних агенцій регіону лякається нечесної конкуренції та розміщує замовлення у Дніпрі, Києві тощо. Натомість у 2022 р. «Рік-У» запустила послугу збірних накладів візитівок та флаєрів (на той час не всі сервіси збірних накладів у Києві працювали) та успішно співпрацює за цим напрямом з РА регіону.
По суті, відбулася певна локалізація ринку. «Сьогодні РА замовило візитівку, а завтра прийде з пакованням чи наліпкою, чи календарями. Отже, збірні наклади трохи привідкрили ринок рекламних агенцій, що раніше не працювали з «Рік-У», – зазначає Євген Станішевський.
З іншого боку, до Ужгорода релокувалися деякі поліграфічні компанії: частина компанії «Копір-Центр Україна», відомої мережевої
друкарні, виробник пластикових карток, флексографічна друкарня.
Особливості Konica Minolta AccurioPress C7090
Інтелектуальна автоматизація. Медіасенсор ІМ-101 значно зменшує час виробництва. А інтелектуальний модуль контролю
якості IQ-501 забезпечує ідеальне послідовне відтворення кольорів та реєстрацію лиця зі зворотом.
Якість. Тонер власного виробництва Simitry V екологічний, енергоефективний та розроблений згідно з найвищими стандартами.
Значно нижча температура плавлення сприяє економії енергії, а в процесі виробництва використовується на 25% менше води, ніж при використанні звичайного тонера. З Simitry V можна друкувати на значно ширшому діапазоні матеріалів щільністю до 450 г/м².
Розширені можливості. Завдяки автоматичному двосторонньому друку довгих аркушів до 900 мм, друку на конвертах зі стандартним термофіксатором та винятковій якості друку на текстурованихносіях, один оператор може виконувати навіть найскладніші проєкти.
Надійність, що обумовлює прибутковість. В друкувальний механізм ЦДМ впроваджені нові технології — потужніший механізм змащення барабанів, подвійні коротрони з автоматичним очищенням, оптимізована система транспортування паперу та новітня система реєстрації для ще точнішого позиціювання паперу та надійної подачі.
«Зустрічаємося, допомагаємо одне одному. Наприклад, в Ужгороді з’явилися AccurioLabel 230 та MGI 3D Varnish & Foil – отже за напрямами рулонної етикетки та цифрового опорядження ми з ʺКопір-Центр Українаʺ співпрацюємо, з’явилося більше можливостей зробити цифрове опорядження або замовити рулонну етикетку короткими накладами», – зазначає Євген Станішевський.
З іншого боку, «Рік-У» більше налаштована на виконання замовлень, які може робити в себе. Євген Станішевський не любить віддавати замовлення на підряд: виникають різні проблемні ситуації (невдоволення замовника, технологічний брак). «Ми можемо замовлення зробити, отже несемо за це відповідальність і маємо зробити якісно. На стороні важко контролювати всі процеси», – підкреслює
фахівець. Тому в деяких питаннях компанія відмовляє клієнтам або пропонує альтернативний варіант: наприклад, soft-touch ламінацію
замість вибіркового УФ.
Під час війни коло замовників «Рік-У» дещо розширилося, до компанії звертаються замовники з Харкова, Дніпра, Полтави, які раніше замовляли поліграфію на сході України. Для «Рік-У» довжина та обсяги замовлень від нових клієнтів стали певним відкриттям,
бо подібних накладів у Закарпатті немає: маржинальність у довгих накладів менша, але друкарня завантажена.
Серед викликів Євген Станішевський називає й приємний – «високий сезон»: за пару тижнів до Нового року встигнути все зробити й упевнено «зайти» в січень.
Закарпатські друкарні відчувають великий кадровий голод. Закарпаття ніколи не було регіоном, де навчають фахівців з поліграфії: або самоучки, або навчання на виробництві, або зубри «старого загартування».
Знайти оператора гільотини взагалі нереально, його треба навчати рік. Подібна ситуація по друкарям, фахівцям з палітурних робіт. Чимало людей виїхало, молодь не цікавиться роботою у поліграфії. «Рік-У» на посади друкарів цифрового друку залучає студентів з інженерних факультетів, комп’ютерних наук. Ситуація з друкарями офсетного друку ще гірша.
Що ж до цінової політики: у Закарпатті поліграфію можна продавати дорожче, ніж в регіонах, де поліграфістів багато. Але тут питання в іншому: або робити дуже швидко, або клієнт замовить в іншому регіоні. «Ми більш-менш завантажені, бо маємо свою CtP, власну ділянку цифрового друку, дві чотирифарбові офсетні машини. Й якщо затягнути з виготовленням замовлення, умовна «Сборка» зробить його дешевше, і ми клієнта втратимо».
ПРО РІШЕННЯ
ЦДМ лінійки Konica Minolta AccurioPress 7136/7136P/7120 відрізняє виняткова якість друку. Вони оснащені ексклюзивним інтелектуальним контролером якості IQ-501, що використовує багаторічні технології обробки зображень Konica Minolta.
ЦДМ Konica Minolta AccurioPress 7120 може працювати з різними типами матеріалів: від тонкого до щільного паперу (350 г/м²), включно з конвертами. Крім того, інтегрована бібліотека матеріалів пропонує безліч можливостей профілювання носіїв, щоб користувачі завжди мали доступ до потрібних налаштувань для отримання найкращого результату.
Нове покоління виробничих систем AccurioPress 7136/7136P/7120 розроблене, щоб збільшити час безвідмовної роботи пристроїв
та друку, заощаджуючи час друкарень. Низка нових функцій допомагає виготовляти високоякісну поліграфічну продукцію
швидше, в більшій кількості та з бажаною якістю друку. Звичайно, ЦДМ лінійки можна оснастити одним із професійних вбудованих
фінішних пристроїв – для виготовлення буклетів, перфорації або палітурки тощо.
При розробці ЦДМ оновленої серії Konica Minolta AccurioPress С7100/C7090 розробники прагнули створити більш прості та «розумні» друкарські машини, які допоможуть власникам побудувати прибутковий бізнес або ефективно розширити межі існуючого.
Творці Konica Minolta AccurioPress С7100/C7090 зосередилися на оптимізації продуктивності, можливостях виготовляти нові та вдосконалені поліграфічні продукти.
СПІВПРАЦЯ З KONICA MINOLTA UKRAINE
Перші ЦДМ Konica Minolta у компанії «Рік-У» інсталював та обслуговував один з дилерів компанії Konica Minolta Ukraine. Останні дві машини компанія напряму придбала у Konica Minolta Ukraine. При цьому всі ЦДМ, що купувала «Рік-У», постачалися на умовах контракту S+M.
«Поки нам все подобається: якість обслуговування – швидкість, потужність. Дванадцять не поставлю, десять поставлю», – підкреслює Євген Станішевський. З новими ЦДМ нема особливих проблем, й постачання витратних матеріалів та запчастин відбувається вчасно.
Коли ЦДМ зупиняється, поломку, як правило, успішно усувають в дистанційному режимі. Якщо не виходить, доводиться чекати сервісного інженера з Івано-Франківська, але комунікація цілком задовільна.
ПОДАЛЬШИЙ РОЗВИТОК
Євген Станішевський вважає, що розвивати варто саме цифровий напрямок. Бо якщо порівняти виручку цифрового друку з офсетним, то
цифровий друк попереду.
Цифровий друк вирішує більш оперативні потреби: всі розуміють, що вартість велика, але готові платити.
Поки у «Рік-У» не бракує і офсетних замовлень, але «Офсет – висококонкурентний напрямок. А у цифрі можна продавати дорого, бо треба терміново». Євген Станішевський зазначає, що мало хто замовляє наразі 200-300 книжок, скоріше перші наклади можуть сягати 50 примірників з подальшим додруковуванням. Тому інвестувати у «цифру» доречно.