Незважаючи на те, що в Україні вже працюють десятки DTF-принтерів, популярність цієї технології лише зростає. Її незаперечні переваги та можливості привертають дедалі більшу кількість компаній із сувенірної та текстильної галузі, створюючи тиск або зводячи «нанівець» продаж футболкових DTG-принтерів, обладнання для трафаретного друку та термоплівок під друк.

DTF-зображення не потрібно одразу наносити, наприклад, на одяг. Це можна робити за потреби, обираючи виріб потрібного фасону, розміру, кольору, безпосередньо під конкретного замовника, що значно спрощує та розширює кількість компаній, які можуть цю послугу пропонувати кінцевому клієнту або наносити зображення на одяг своїх співробітників.

Звичайно, за зростаючого попиту на технологію на ринку з’явилося багато пропозицій щодо обладнання DTF, починаючи від примітивних переробок настільних принтерів Epson й закінчуючи дорогими брендовими виробами. Розібратися компаніям-початківцям стає дедалі складніше, а чим дешевше рішення, тим менше фірма-продавець «метушиться» з інформаційно-технічною підтримкою клієнта.

У цій статті ми спробуємо викласти основні аспекти, на які варто звернути вашу увагу при виборі обладнання DTF.

 

Принтери

Одразу почнемо з того, що настільні листові принтери форматів A4 та A3, адаптовані вони під DTF-друк чи ні, не відповідають вимогам серйозного виробництва за продуктивністю та надійністю. Для масового виробництва потрібні продуктивніші рішення.

Наступним рівнем обладнання є DTF-комплекси із шириною друку 30 см та 60 см, китайського виробництва. Всі інші ширини (35 см, 40 см, 60 см і т. д.), можуть бути зайвими, бо практично всі постачальники матеріалів пропонують плівки шириною 30 і 60 см. Зайві сантиметри не будуть задіяні.

Сьогодні у Китаї працює десятки фірм, які виробляють якісне обладнання. Деякі з них пропонують дві лінійки продукції: бюджетні рішення та рішення преміум-класу.

Компанії, орієнтовані на ринки США та Європи, приділяють увагу дизайну, міцній конструкції з акуратним зварюванням та фарбуванням, надійним вузлам та гарантованій якості складання. Ці компанії нерідко продають обладнання під власними брендами та через відомих дистрибуторів. Треба розуміти, що друкарські комплекси із шириною 30-40 см – це компроміс між якістю та ціною.

Пристрої можуть мати якісне складання та всі потрібні функції, але, як правило, вони будуть оснащені бюджетними друкувальними голівками Epson XP600 та іншими компонентами (двигуни, помпи, плати), які не є довговічними. Зона паркування та обслуговування друкарських голівок також обмежена та незручна.

Такі комплекси, як правило, підходять для фірм-початківців або для компаній з невеликим обсягом замовлень, а також для нанесення зображень на чорні сумки, де потрібно використовувати чорний клей-порошок. У принтерах завширшки 30 см можна використовувати кольорову конфігурацію «W + CMYK» або «W + CMYK + 2 флуоресцентних кольори» (якщо підтримує RIP).

Однак варто пам’ятати, що робота з флуоресцентними чорнилами складніша і потребує більших навичок дизайнера, ніж робота зі звичайними кольорами. Шейкер (міксер) у таких комплексах зазвичай простий, з аналоговим управлінням, однією зоною сушіння та без транспортної стрічки, що робить роботу з рулонами не настільки стабільною та зручною, що потребує додаткових витрат при заправленні матеріалу (1-2 м плівки йдуть на заправку).

Принтери з шириною 60 см, вироблені надійними китайськими виробниками, є продуктом вищого класу. На таких принтерах встановлені 2 або 4 друкувальні голівки Epson i3200 або 4720, а більш досконалі моделі використовують 4 друкувальні голівки Epson I1600-A1.

Порівнюючи, слід зазначити, що 4 друкувальні голівки I1600-A1 коштують приблизно як дві I3200, але на 70% швидші.

Конструкція та будова принтерів шириною 60 см більш продумані та зручні як для користувачів, так і для інженерів, що налаштовують та обслуговують принтери. Важливо розуміти, що навіть за використання якісних DTF-чорнил середній ресурс друкувальних голівок становить близько року.

Якщо у компанії невеликі обсяги друку, то принтери з двома голівками I3200 будуть оптимальним вибором з огляду на нижчі витрати на обслуговування. 4 друкувальні голівки I3200 (4720) є сенс використовувати, якщо у виробника вже є великий «портфель замовлень», або він планує друкувати за допомогою колірної конфігурації «W + CMYK + 4 флуоресцентні кольори».

Також слід зазначити, що жоден китайський виробник принтерів не надає гарантію на друкувальні голівки, оскільки вони є витратним матеріалом.

Ще одна особливість дешевих китайських принтерів — це те, що практично неможливо звести коректно дві друкувальні голівки, щоб білий колір «не вилазив» одразу або згодом за межі основних кольорів. Такі принтери нерідко «зависають», видають помилки, не мають різних датчиків, використовують безкоштовне ПЗ, шлейфи можуть перетиратися або вилітати з роз’ємів під час роботи, демпферна група мати ненадійні кріплення, чорнила «пропадають» в друкарських трактах, а модуль циркуляції білого чорнила працює некоректно.

Мають ці пристрої й безліч інших вад, починаючи від дешевих комплектуючих і закінчуючи похибками у збиранні (а це може призвести до виходу з ладу друкувальних голівок і плат ще на етапі інсталяції). Нерідко таке обладнання або неможливо одразу запустити, або робота з ним настільки нестабільна і призводить до такої кількості браку, що бізнес перестає бути комфортним та рентабельним.

З такою ситуацією наші клієнти дуже часто стикалися рік тому, коли технологія лише почала проникати в Україну і чимало користувачів намагалися привести обладнання самостійно.

Наразі при купівлі дорогих, якісних DTF-комплексів у серйозних дистрибуторів, таких проблем зазвичай вже немає, і клієнти більше стурбовані особливостями матеріалів та технологічного процесу. Варто розуміти: якщо у вас серйозний постачальник з сервісною службою та досвідои роботи з обладнанням, та у нього на складі є всі запчастини (плати, голови, двигуни тощо), то будь-які проблеми вирішуються оперативно.

 

DTF-принтери від іменитих виробників

Сьогодні починають з’являтися на ринку DTF-принтери від відомих виробників. Прикладом такого принтера є Mimaki TxF150-75, створений на основі моделі CJV150-75. Основні переваги цієї моделі: надійність, зручність у роботі, особливо з ПЗ та гарантія на друкувальні голівки 1 рік. Однак слід врахувати, що швидкість друку у цієї моделі невисока, а вартість принтера та чорнил вища. Якість зображення та його властивості приблизно такі самі, як у китайських аналогів.

 

Шейкери

Ще кілька слів про шейкери (сушарки) та їхню роль у процесі DTF-друку. Шейкери рівномірно наносять клей-порошок на білий чорнильний шар, фіксують його, протягують і змотують плівку, а також сушать зображення перед змотуванням.

Є шейкери з вертикальною та горизонтальною протяжкою матеріалу. Шейкери з горизонтальною протяжкою зручніші у роботі, а з вертикальною — компактніші й можуть бути зручними для приміщень, де не можна встановити звичайний шейкер.

Найважливіші моменти в шейкері — це конвеєрна стрічка, завдяки якій плівка рухається рівномірно, не розтягується і не потребує зайвих метрів на заправку (друкувати можна від початку рулону), а також наявність двох або трьох зон сушіння матеріалу.

Шейкер може мати аналогове або цифрове управління. Яке краще, думки різняться — аналогове більш надійне, цифрове — зручніше і сучасніше, на можливості та якість кінцевого продукту це ніяк не впливає. Інші елементи управління (виставлення температури, швидкості переміщення транспортної стрічки та швидкість обертання допоміжних валів шейкера) є у всіх виробників.

Важливо наголосити, що система витяжки відіграє значну роль у роботі шейкера для DTF-друку. Без адекватної системи витяжки робота шейкера стає практично неможливою і може бути шкідливою. Є два основних способи організації системи витяжки: або треба виводити витяжну трубу з вентилятором назовні приміщення або використовувати опціональний фільтр. Незважаючи на те, що фільтр несе додаткові витрати на його змінні елементи, він гарантує екологічний захист та потрібну потужність витяжки, а це захищає від небажаних артефактів, пов’язаних з особливостями порошку, які можуть з’являтися на відбитках.

 

RIP

У бюджетних моделях DTF-принтерів зазвичай в комплекті йде безкоштовний RIP Maintop, працювати з ним вкрай некомфортно. Моделі середнього класу підтримують PhotoPrint, а топові принтери можуть працювати навіть з професійним текстильним ПЗ CADlink.

 

Чорнила

Навряд чи для когось секрет, що звичайні текстильні пігментні чорнила для футболкових принтерів (DTG) і DTF-чорнила – одне й те саме. Лише білий колір має деякі відмінності. Оскільки до нього прилипає клей-порошок, він для DTF-технології виготовляється більш липким. Якісні DTF-чорнила мають ті самі властивості, що й DTG – яскраві кольори, добре тягнуться (не тріскаються), не забивають друкувальну голівку, не потребують постійних чисток, стійкі до прання і УФ.

Білий колір більш вибагливий. Яким би «крутим» не був китайський виробник, і що б не розповідав вам продавець, термін придатності таких чорнил в пакованні — до року, а після того, як банка відкрита, — 1-1,5 місяця, потім чорнила змінюють свої властивості, пігмент випадає в осад, і вони стають небезпечними для друкувальних голівок (навіть якщо вони в принтері постійно збовтуються в міксері).

 

Powder (клей-порошок)

Більшість клієнтів постійно використовують один вид клею і навіть не заглиблюються у його особливості: «Що продавець надав, те й використовуємо». Насправді, у кожного виробника клей-порошок – це унікальний продукт зі своїми особливостями, який в ідеалі потрібно підбирати, під різні завдання і навіть під особливості макета.

Основа. Клей-порошок може бути на основі PU (поліуретану): він м’який, дуже добре підходить для бавовняних та синтетичних виробів, але термін служби клея у відкритому пакованні не більше двох місяців. Такий клей сильно вбирає вологу і починає виділяти гліцерин, який може проявлятися у вигляді жирних плям на виробі після перенесення зображення.

PA-поліамід – це преміум-продукт у порівнянні з PU, він дорожчий і з ним немає проблем з «виділенням гліцерину», а PP-поліпропілен – жорсткий клей, що підходить для твердих основ (папки, дерево, товста тканина), добре тримається, стійкий до прання але менш тактильний, ніж інші основи.

Помел. Powder – це суміш клейових частинок різного розміру (пропорція цих розмірів – це ноу-хау кожного виробника).

Дрібний помел — це частинки приблизно 80-160 мк, за допомогою шейкера він наноситься на білу основу зображення, і відповідно дрібні частинки приклеюються до дрібних деталей малюнка, а великі до великих. Таким чином, можна наносити дизайни з дрібними окремими елементами малюнка, та клейовий шар виходить тонкішим. Вада дрібного помелу — дрібні частинки можуть проявлятися на темних поверхнях як сателітні точки по краях зображення – «ефект лупи», і таке зображення буде менш стійким до прання.

Середній помел – 80-180 мк, у такому клею домінують частинки середнього розміру. Дуже дрібні окремі деталі зображення можуть не зафіксуватися на поверхні носія, і шар буде більш товстим і менш тактильним, проте готовий виріб буде витривалішим до прань і точно не буде небажаних сателітних точок.

Колір. У 95% всіх робіт застосовується звичайний білий порошок, проте у випадках, де малюнок наноситься на чорні поверхні (найчастіше сумки), використовують чорний поліуретановий клей. Періодично міняти білий і чорний порошок, в тому самому шейкері ми не рекомендуємо, це накладно в обслуговуванні.

Паковання. Найчастіше Powder зберігається в алюмінієвому пакованні по 1 та 2 кг, що захищають продукт від вологи. При розпаковуванні всередині можуть бути невеликі грудочки, це не страшно для кінцевого продукту, але незручно для обслуговування шейкера, тому що вони налипають на різні частини обладнання та потребують більш частого та ретельного обслуговування.

Температура фіксації у шейкері. У якісних шейкерах є дві чи три зони підігріву. Виробник порошків має чітку рекомендацію щодо температурних режимів для свого продукту. Якслідна температура важлива для розігріву плівки з нанесеним зображенням і для фіксації порошку на білій основі.

 

Трансферні плівки

Практично всі плівки мають односторонню матову поверхню та ПЕТ-основу з товщиною 75 мк. Більшість принтерів виготовляються з шириною 30 і 60 см і намотуванням 100 м, відповідно, плівки постачаються в таких же ширинах. Дешеві плівки мають один шар покриття, якісніші два або навіть три.

Основна відмінність плівок — це час, за який після термоперенесення зображення на тканину, трансферну плівку вже можна знімати. «Гарячу» плівку можна знімати через 5 сек, а «холодну» через 2 хв. На відміну від гарячої плівки (Hot), холодна плівка (Cold) дає змогу досягти більшої деталізації, а ще вона стабільніша в роботі. Але як показує практика, чим більший час охолодження плівки, тим краще вона фіксується, та скорочується кількість браку.

 

Термопреси, системи перенесення зображення

Коректна робота та зручна конструкція термопресів дають змогу збільшити продуктивність та скоротити кількість браку.

Якщо ви все ж працюєте з настільними DTF принтерами, то, як правило, Powder наносите вручну, і щоб фіксувати його на поверхні зображення, потрібен прес з можливістю безконтактного нагрівання матеріалу. Такі преси або мають електричний привід, або мають функцію «тунельного сушіння».

Якщо клей наноситься за допомогою шейкера, то для якісної роботи підійде будь-який термопрес з магнітом, який може підтримувати стабільну і рівномірну температуру і середню силу притиску. Можна використовувати навіть ручні пристрої із серії «Craft EasyPress».

Як правило, такі рішення популярні у фірм з невеликим обсягом роботи, або «в місцях продажу», де зображення наносять на виріб безпосередньо в присутності клієнта.

 

«Робочі конячки»

Фірми, які мають один або кілька DTF-комплексів і, відповідно, завантажені роботою, вважають за краще інсталювати «просунуті» системи фіксації, і пов’язано це насамперед з особливостями роботи. Щоб перенести зображення на текстильний виріб, спочатку треба: розгладити носій (5 сек., 140-160° С), потім перенести зображення на матеріал (20 сек., 140-160° С), після чого виріб зняти з пристрою і дати йому охолонути (30-120 сек., залежно від типу плівки).

Потім знімається трансферна плівка, і зображення треба ще раз зафіксувати на пресі, щоб покращити фіксацію країв (контурів) картинки (10 сек., 140-160° С). Щоб цей процес оптимізувати та зробити більш продуктивним, використовують електричні або пневматичні термопреси з двома плитами та лазерними указками для більш швидкого та точного позиціонування.

 

***

DTF-технологія друку продовжує розвиватися та розширювати свої можливості, надаючи нові інструменти для творчості та бізнесу. Не дивно, що вона стає дедалі більш популярною серед текстильних компаній, дизайнерів та підприємців, і можна очікувати, що вона залишатиметься ключовою частиною індустрії друку і в майбутньому.

Майбутнє DTF-друку — яскраве, і це технологія, яку варто розглянути тим, хто шукає нові способи заявити про свою креативність та розвивати бізнес у світі текстильного та сувенірного друку.

 

Усі бажаючі зможуть побачити обладнання для DTF-друку в роботі та надрукувати тестові зразки у демо-залі «Медіа Принт Україна» www.mediaprint.ua