Друкарня «Арт-Прес» є однією з найвідоміших українських компаній, що надають послуги офсетного друку. Проте, вже більше 15 років у друкарні приділяють увагу розвиткові напрямку цифрового друку і за цей час працювали з устаткуванням кількох виробників, набувши потрібні досвід та знання.

Ніде правди діти, подеколи в офсетних друкарнях цифрове устаткування губиться, а гроші з його експлуатації у загальному обсязі непомітні.

Але не забуваймо про те, що сучасну ЦДМ можна відкалібрувати так, щоб домогтися візуальної відповідності офсетним відбиткам, що успішно і роблять у друкарні з Дніпра. У Друкарні «Арт-Прес» цифрові машини успішно доповнюють можливості офсету – на них додруковують наклади, передруковують браковані аркуші, виготовляють прототипи поліграфічних виробів.

Цифровий друк — це додаткова, але вкрай важлива послуга для замовників більш великих накладів.

Попередні ЦДМ Друкарні «Арт-Прес» друкували у CMYK, а тепер компанія зробила черговий клієнтоорієнтований крок — ба більше, одразу два: вийшла за рамки CMYK у кольоровому друці та запропонувала замовникам послуги оперативного та якісного монохромного друку.

 

Про компанію

Друкарню «Арт-Прес» засновано 1996 року. Сьогодні це одна з найбільших друкарень України: загальна площа виробничих приміщень компанії — 3435 м². Ефективна взаємодія ключових підрозділів друкарні (комерційний відділ, дизайн-студія, репро-центр) знаходить відображення у грамотному ціноутворенні, кваліфікованій розробці макетів, створенні унікального стилю та якісній підготовці зображень до друку, включаючи попередні кольоропроби, та сприяє формуванню високої культури роботи з замовником.

Цех офсетного друку Друкарні «Арт-Прес» укомплектований обладнанням компанії Heidelberg — Heidelberg Speedmaster CD 102-5+L, Heidelberg Speedmaster CD 102-4+L, Heidelberg Speedmaster SM 74-5, Heidelberg Speedmaster SM 52-4. Дві друкарські машини компанії переобладнані під друк УФ-фарбами.

У цеху постдрукарської обробки компанії встановлено високотехнологічне обладнання для виконання післядрукарської обробки: комплектування блоків (макс. формат — А2), фальцювання (макс. формат — А1), зшивки блоків зошитів, порізки, клейового з’єднання блоку та обкладинки виробу, тиснення, конгреву, ламінування (макс. формат – А1).

 

Робота під час війни

Як і чимало інших компаній, орієнтованих на виготовлення комерційної поліграфічної продукції, Друкарня «Арт-Прес» після відкритої агресії росії стикнулася з досить значними проблемами: «Були максимально скорочені всі витрати по персоналу та заробітній платі, кожен співробітник виходив лише під конкретний обсяг робіт. Бізнесом доводилося керувати у ручному режимі», — розповідає директор Друкарні «Арт-Прес» Ігор Навоєнко.

Не менш важливим для збереження ринкових позицій стало те, що друкарня налагодила самостійне постачання паперу європейського виробництва, напряму від виробника. Ще під час епідемії коронавірусу (теж не найкращий час для компанії з друку комерційної продукції) вдалося побудувати власний склад для зберігання значних обсягів паперу. Проблеми, пов’язані з порушенням логістики та браком компонентів для виготовлення паперу та картону, спричинили значне підвищення вартості матеріалів, в тому числі китайського виробництва.

Відповідно, та вартість, за якою купував папір «Арт-Прес», пряма співпраця з виробником та можливість створювати товарні запаси стали додатковими факторами, які допомогли зберегти пул клієнтів та залучити нових.

Сьогодні компанії «Арт-Прес» вдалося повернути обсяги виробництва до довоєнного рівня. Фактично, за словами Ігоря Навоєнка, компанія наразі друкує все, що надходить:

 

Ігор Навоєнко, директор друкарні «Арт-Прес»

«Якщо клієнт готовий, та ми йому цікаві, то беремося за будь-яку роботу, особливо якщо вона рентабельна, розраховуємо, що й новітні ЦДМ доповнять цю модель – коли грошей бракує, на перший план виходить ефективність».

 

Цифровий вектор

Враховуючи катаклізми останніх років (COVID, відкрита агресія з боку росії), наявність власних потужностей цифрового друку для великих друкарень комерційного друку (як «Арт-Прес») вкрай важлива, бо клієнти замовляють більш короткі наклади, не бажаючи створювати товарні запаси.

Проте Друкарня «Арт-Прес» надає послуги цифрового друку вже досить тривалий час: її фахівці мають досвід роботи з ЦДМ Canon та Xerox. Зокрема, у 2013 р. у компанії було інстальовано ЦДМ Xerox C75 Press. Але до 2020 р. (коли було інстальовано Canon imagePress C710) цифровий напрямок у друкарні не розглядався як пріоритетний у діяльності, а тим більше як окремий бізнес. Зазвичай цифровий друк застосовувався для додрукування відсутніх сторінок офсетних накладів, усунення виробничого браку.

Крім того, послуги «цифри» позиціонували на підприємстві як додаткові, щоб максимально закрити потреби замовників, у тому числі друк коротких накладів.

Під час вибору попередньої ЦДМ (Canon ImagePress С710) у Друкарні «Арт-Прес» тестували устаткування декількох виробників: крім Xerox® Versant® 180 Production Press і Canon ImagePress С710 це була й «лайтова» Ricoh Pro™ S5200, отже у друкарні були вже знайомі з можливостями ЦДМ Ricoh (хоча Ricoh Pro™ С7200х, яку Друкарня «Арт-Прес» придбала влітку 2023 р., звичайно, значно вищого рівня, ніж 5200).

 

ЦДМ Ricoh Pro™ C7200х

ЦДМ Ricoh Pro™ 8310

 

Потреба чергового оновлення цифрового парку

Враховуючи певні ускладнення з експлуатацією Canon ImagePress С710, а також потребу дублювати потужності цифрового друку, керівник Друкарні «Арт-Прес» Ігор Навоєнко вирішив оновити та доповнити потужності цифрового друку.

Маючи досвід експлуатації ЦДМ Xerox та Canon, у Друкарні «Арт-Прес» вирішили придбати устаткування нового для себе постачальника. Чому?

Ігор Навоєнко зазначає, що у Canon imagePress С710 дорожча собівартість друку, і траплялися періодичні проблеми з сервісом.

Виникали й певні технологічні обмеження, спричинені конструкційними особливостями Canon imagePress С710: подача матеріалу відбувається через звичайний фрикційний гумовий ролік, який швидко зношується, внаслідок чого потрібно ледь не по аркушу подавати матеріали у машину.

Також Canon imagePress С710 забезпечує не зовсім точну реєстрацію зображення на аркуші, що спричиняє проблему з порізкою та іншими післядрукарськими операціями. Швидкість друку Canon imagePress С710 теж не цілком задовольняла Друкарню «Арт-Прес».

 

«Повернутися в ринок малих накладів»

За словами Ігоря Навоєнка, інсталяція ЦДМ Ricoh Pro™ C7200х та Ricoh Pro™ 8310 була зумовлена бажанням повернутися у ринок друку кольорової продукції короткими накладами та оперативного високоякісного друку монохромної продукції, зокрема книжок та брошур.

«Потихеньку, не поспіхом, повернення до витоків»… Та й взагалі, — зазначає Ігор, — доповнення можливостей офсетного друку цифровим, постійне оновлення парку цифрового устаткування навіть у великих комерційних друкарнях — сьогодні в Україні явище невідворотнє».

Почнемо з кольорової машини. Після ретельного аналізу ринкових пропозицій, друкарня з Дніпра вирішила придбати ЦДМ Ricoh Pro C7200х з можливістю друку додатковими кольорами (інстальовано можливість друку білилами та прозорим тонером).

За словами Ігоря Навоєнка, цифровий друк з додатковими кольорами (зокрема друк білилами на прозорій самоклейній плівці невеликими накладами) — це один з можливих напрямків розвитку для друкарні у цифровому напрямку, але час покаже, наскільки додаткові кольори користуватимуться попитом.

Як зазначає технічний директор Друкарні «Арт-Прес» Ігор Береза, минулий раз під час вибору ЦДМ фахівці компанії вже досить непогано вивчили ринкові пропозиції (зокрема, були знайомі з можливостями ЦДМ Ricoh), тому пошук не був тривалим.

Оскільки директор Друкарні «Арт-Прес» поставив завдання, що ЦДМ має друкувати не лише у CMYK, але й додатковими кольорами, при цьому за один прогін, коло «претендентів» значно звузилося: до Xerox® Iridesse® Production Press та Ricoh Pro™ C7200х. Це якщо не розглядати Xerox® Versant® 280, трохи дешевший, але з більшою вартістю кліка, де в один прогін наносити додаткові кольори неможливо і треба змінювати комплект картриджів. А чи потрібна Друкарні «Арт-Прес» можливість друку одразу чотирма додатковими кольорами, велике питання.

Перед придбанням Ricoh Pro™ C7200х Ігор Береза додатково спілкувався з власниками аналогічного устаткування щодо специфіки використання додаткових кольорів та технологічних нюансів, також фахівця цікавив можливий обсяг робіт з додатковими кольорами (українські власники Ricoh Pro™ C7200х стверджують, що обсяги замовлень з додатковим білим приблизно відповідають світовій статистиці та перебувають у межах 5%).

Ricoh Pro™ C7200х виявилася оптимальним рішенням для Друкарні «Арт-Прес» за вартістю устаткування та собівартістю відбитка. Наявність додаткових білого та прозорого тонерів (металіки компанія поки не купувала, хоча тримає цю можливість «на карандаші»), розширяє асортимент продукції. Для друкарні наявність білого кольору – певне розширення обріїв та можливість запропонувати ринку весь можливий спектр замовлень.

Звичайно, Ігор Навоєнко чудово розумів, що додаткові кольори — не та річ, на якій заробляють великі кошти. А от як додаткова послуга замовнику та іміджева складова (щоб замовник не шукав додатково підрядника), можливість друку етикеток на прозорих самоклейних матеріалах та комерційної продукції та паковання на темних дизайнерських матеріалах для компанії важливі. Крім того, друкарня має великий парк офсетного устаткування, в тому числі з технологією УФ-друку від Heidelberg, а це можливості для виконання нестандартних замовлень, які тепер ще й розширені завдяки Ricoh Pro™ C7200х.

Що ж до монохромної ЦДМ, то свого часу друкарня «Арт-Прес» мала однофарбову офсетну машину Heidelberg S-Offset, який вийшов з ладу та був проданий. Відповідно, у ніші монохромного друку виник певний вакуум. Великі наклади чорно-білої продукції компанія донедавна друкувала на Heidelberg Speedmaster 52, що було не найкращим варіантом. Тому вирішили придбати і монохромну ЦДМ.

Під час вибору ЦДМ представники друкарні, крім Ricoh Pro™ 8310 розглядали Xerox® PrimeLink B9100. Додатковими перевагами на користь Ricoh Pro™ 8310 стали два фактори: наявність лотку для вакуумної подачі паперу, й те, що у Друкарні «Арт-Прес» уже працювала інша машина виробника зі схожою «базою» (Ricoh Pro™ C7200х). «Напевно, на монохромній ЦДМ ми більше друкуємо на офсетному папері, але все ж лоток вакуумної подачі дає змогу без проблем друкувати на різному папері», — робить акцент Ігор Береза.

Вартість Ricoh Pro 8310 та Xerox® PrimeLink B9100 була приблизно однаковою, якщо комплектувати Xerox® PrimeLink B9100 вхідним та вихідним лотками підвищеної ємності, звичайним роліком, нормальним RIP.

Друкарня «Арт-Прес» придбала Ricoh8310 не лише з лотком вакуумної подачі, але й з вхідним та вихідним лотками підвищеної ємності; додаткові післядрукарські модулі в «Арт-Прес» вирішили не купувати, адже офсетна друкарня має всі потрібні модулі для inline-обробки.

 

Керівник компанії «Тотем» Марко Турін, керівник напрямку Ricoh компанії «Мегатрейд» Владислав Швецов, Ігор Навоєнко, Ігор Береза

Рішення на користь Ricoh було прийняти після всебічного тестування техніки та ознайомлення з умовами запропонованого компанією «Мегатрейд» покопійного контракту, який гарантує своєчасне обслуговування, постачання витратних матеріалів та запасних частин, водночас забезпечуючи прозорість витрат і планування.

Ретельно вибрана конфігурація RicohC7200x включає велику вакуумну касету та колірну секцію Clear (прозорий лак) на додаток до White (білої), що дало змогу розширити асортимент та запропонувати кращі ціни на друк малотиражної продукції — зокрема, флаєрів, листівок та візиток.

Серед додаткових переваг RicohC7200X:

  • висока швидкість друку – до 85 стор./хв.;
  • безпроблемний друк на дизайнерському папері без додаткової обробки;
  • щільність паперу — до 360 г/м² (на практиці - до 400 г/м²);
  • можливість друку CMYK+W за один прохід.

Беззаперечною перевагою цифрової друкарської машини Ricoh Pro8310 є стабільно висока якість друку на швидкості 111 стор./А4/хв. з рекомендованим щомісячним навантаженням до 500 тис. А4 (до 250 тис. SRA3).

Надійна конструкція Ricoh Pro8310 розрахована на тривалий термін служби, а функція автоматичного відновлення з режиму енергозбереження дає змогу скоротити час простоювання і прискорити виконання завдань.

Обидві ЦДМ укомплектовані великим вакуумним лотком з двома касетами, який забезпечує надійне подавання «важких» носіїв, фінішером з приймальними лотками на 3500 і 1000 аркушів та потужним професійним контролером друку EFI Fiery.

 

Досвід експлуатації

У Друкарні «Арт-Прес» задоволені інстальованими ЦДМ Ricoh: машини демонструють високі швидкість та стабільність друку незалежно від щільності паперу. Досить швидкі зовнішні RIP Fiery (Fiery Printer Controller EB-35 у Ricoh Pro 8310 та Fiery Color Controller E-46A у Ricoh Pro C7200х), відомі та прогнозовані, легко налаштовується на виробничі завдання та допомагають отримати очікуваний результат. Головний технолог Друкарні «Арт-Прес» Ігор Береза добре знайомий з можливостями RIP Fiery, бо з ними постачалися і попередні ЦДМ, що працювали та працюють на підприємстві.

У Друкарні «Арт-Прес» організована зручна клієнт-серверна архітектура: EFI Fiery Command Workstation підключається до всіх RIP Fiery в мережі, централізовано управляє завданнями та підвищує продуктивність роботи.

До інсталяції двох машин Ricoh досвід роботи на ЦДМ мав лише співробітник, що відповідає за ділянку цифрового друку, проте це не викликало додаткових проблем для друкарні, й наразі операторами ЦДМ Ricoh Pro™ 8300 та Ricoh Pro™ C7200х працюють колишній різнороб та випускник Міжрегіонального вищого професійного училища з поліграфії та інформаційних технологій.

За словами Ігоря Берези, ЦДМ Ricoh прості в обслуговуванні й мають досить простий інтерфейс управління. Серед переваг, які вже встигли оцінити у Друкарні «Арт-Прес», непогана система реєстрації (суміщення лиця та звороту). В Друкарні «Арт-Прес» швидко зрозуміли переваги бібліотеки паперів, якою оснащені ЦДМ Ricoh, протестували та випробували у друці папери, з якими зазвичай працює друкарня.

На початковому етапі експлуатації ЦДМ Ricoh у компанії декілька тижнів займалися калібруванням та синхронізацією кольоровідтворення із відбитками офсетного друку, щоб була змога суміщувати в рамках накладів відбитки цифрового та офсетного друку.

Після появи на підприємстві Ricoh Pro C7200х було дещо розвантажено малоформатну офсетну машину Heidelberg Speedmaster 52: наклади до 500 примірників друкуються здебільшого у цифровий спосіб (на Canon imagePress с710 друкувалися наклади до 250 відб., а нова машина дала змогу підняти цю планку, до цього кроку у друкарні вдалися після ґрунтовного аналізу та співставлення витрат на офсетний та цифровий друк).

Відповідно, вкрай важливо, щоб відбитки цифрового друку відповідали офсетним відбиткам. Враховуючи, що у всіх виробників, з обладнанням якого працювали в «Арт-Прес», управління відбувається через RIP Fiery та застосовується однакова система управління кольором, у Друкарні «Арт-Прес» мають значний досвід з проведення процедур корекції кольору для його відповідності офсетним відбиткам. 

Ігор Береза, головний технолог Друкарні «Арт-Прес»

«Нам вдається імітувати офсет, з невеликими застереженнями, але можна говорити, що за ключовими показниками відбитки Ricoh Pro C7200х наближаються за якістю до офсетних. Найбільша проблема — відтворення жовтого, він в усіх виробників досить холодний, з великим відхиленням ΔЕ за тоном від офсетного. Підфарбовування його пурпуровим (в межах 3%) наближає відбитки до офсетного вигляду з незначною втратою насиченості, пурпуровий та голубий майже не мають відхилень за ΔЕ від офсетних кольорів, чорний взагалі – 1:1».

 

Трапляються у Друкарні «Арт-Прес» і випадки, коли треба додруковувати офсетні наклади, наприклад, при виникненні браку під час виготовлення книжок… Іноді у цифровий спосіб передруковують окремі зошити. Досить зручно друкувати цифрою і тестові зразки, щоб продемонструвати прототип виробу замовникові.

На підприємстві триває тестовий друк на ЦДМ з використанням додаткових кольорів, зокрема відлагоджується процес друку на прозорих самоклейних матеріалах: замовлено випробувальну партію спеціалізованих плівок UPM для цифрового друку. Незабаром планується виготовлення тестових зразків, після чого послугу з цифрового друку додатковими кольорами «Арт-прес» запропонує загалу замовників.

Цікаво, що оператор ЦДМ здивований швидкістю та простотою роботи на Ricoh Pro C7200х, бо Canon imagePress с710 друкував наклади довше, через меншу швидкість друку та потребу ручної подачі паперу.

 

Що далі?

Сьогодні парк цифрового устаткування Друкарні «Арт-Прес» дає змогу друкувати швидко та багато, і з виробничої точки зору компанія готова збільшувати обсяги цифрового друку. Завдання – залучити замовлення.

Чи планує все ж таки останнім часом «Арт-Прес» посилювати цифровий вектор?

Ігор Береза не виключає, що в майбутньому компанія придбає ще продуктивнішу ЦДМ – напевно Ricoh Pro C9500, бо очевидно, що вже в серпні вийде оновлена машина. В друкарні працює малоформатна офсетна машина, якість друку якої цілком влаштовує замовників… Натомість Ricoh Pro C9500, вірогідно, більш рентабельно друкуватиме наклади до 1000 відбитків, тому питання посилення цифрового парку лишається відкритим.

 

***

Введення в експлуатацію ЦДМ Ricoh Pro C7200х та Ricoh Pro 8310 і первинне навчання виконано дніпровською компанією «Тотем», авторизованим партнером «Мегатрейд» з продажу та технічного обслуговування друкарської техніки Ricoh і післядрукарського обладнання.

Співпрацею з «Мегатрейд», ексклюзивним представником Ricoh Europe за напрямком промислових систем друку, в Друкарні «Арт-Прес» цілком задоволені.

Інсталяція відбулася досить швидко, сервісний інженер продемонстрував можливості устаткування. Після інсталяції кольорової ЦДМ до друкарні приїхав фахівець з «Мегатрейд» і разом з фахівцями друкарні тестував машину, потім був ще один візит сервісного інженера. «Адаптація пройшла нормально, жодних великих проблем не помітили, проблем з налаштуваннями не виникало», — зазначає Ігор Береза.