Шановні колеги. На прохання наших партнерів з SocioMeter ми надали свої ресурси (групу «Поліграфія України на Facebook та групу «Друкуймо разом» у Telegram) для тестування нової платформи для соціологічних опитувань, яка, цілком вірогідно, стане в нагоді у майбутньому поліграфістам України, а також постачальникам витратних матеріалів для розуміння кон’юнктури ринку, визначення споживацьких смаків та попиту тощо.

Ми провели два дослідження «Поліграфія під час війського стану та після нього» й «Споживчі звички досвідчених поліграфістів».

ПОЛІГРАФІЯ ПІД ЧАС ВІЙСЬКОВОГО СТАНУ ТА ПІСЛЯ НЬОГО

Дослідження з такою сміливою назвою дещо випередило свій час. Але ж ми віримо в Перемогу України, а отримані результати, можливо, підкажуть вам певні вектори подальшого розвитку.

Серед респондентів цього опитування (в якому загалом взяло участь 79 осіб) були переважно професіонали віком 36-45 років (мал. 1), більшість опитаних – чоловіки (52 та 65,82%) – мал. 2.

Малюнок 1. Вік респондентів опитування

Малюнок 2. Стать учасників опитування

Як і очікувалося, більшість учасників опитування працюють у друкарнях, що поєднують декілька видів друку (22 респ., 27,85%), а також в спеціалізованих офсетних та цифрових друкарнях (по 16 респ., 20,25%) – мал. 3.

Малюнок 3. Напрямки діяльності учасників опитування

Опитування відбувалося з 31 березня по 7 квітня. І питання «Ви працюєте у поліграфічній галузі після початку війни?» було, може, й не на часі, але 15 респондентів з 79 (18,99%) таки працювали постійно, а 29 (36,71%) працювали час від часу.

Ще одне питання, яке безпосередньо стосується військових дій, – «Наскільки, на вашу думку, знизилися обсяги продажів у фізичних показниках?» Як і очікувалося, у більшості респондентів зниження обсягів перевищує 90%, у значної частини обсяги знизилися від 50 до 90% – мал. 5. Щоправда, Мар’ян Банін (Ribbon.UA) в коментарях до опитування взагалі зазначив, що обсяги в його компанії зросли.

Малюнок 4. Чи працюють учасники опитування під час війни

Малюнок 5. Зниження обсягів продажу у поліграфії в фізичних показниках після початку військових дій

Ще одне сміливе питання «Які основні складнощі для розвитку поліграфічної галузі, на ваш погляд, виникатимуть в перші 6 місяців після закінчення війни?» Основною перепоною для розвитку стане природньо «Зниження попиту на поліграфію» (45 респ., 56,96% від загальної кількості опитаних), ще один критичний фактор – «Нестача витратних матеріалів» (22 респ., 27,85%) – мал. 6.

Як же вирішувати питання залучення клієнтів та відновлення роботи власних підприємств? 53 респонденти (67,09%) вважають, що варто робити ставку на особисті контакти. Соцмережам довіряють 12 респондентів або 15,19% – мал. 7.

Малюнок 6. Складнощі для розвитку поліграфії України після закінчення війни

Малюнок 7. Канали залучення поліграфічних замовлень після війни

Війна в цілому не похитнула бажання респондентів залишитися працювати у поліграфії. Принаймні 61 учасник опитування (77,22%) планує і надалі працювати у галузі, змінити сферу діяльності бажають 7 учасників (8,86% з опитаних) – мал. 8.

І в останньому пункті опитування «Поліграфія під час військового стану та після нього» йшлося про наявність в респондентів коштів для інвестицій (чи доступу до пільгового кредитування) та готовності ці кошти інвестувати. Більшість (27 респ., 34,8%) інвестувати не готові. Але 19 учасників (24,05%) все ж придбають друкарське обладнання за своїм напрямком, 16 респондентів (20,25%) інвестуватимуть у нові напрямки поліграфії, 13 учасників (16,46%) подбають про власний розвиток – мал. 9.

Малюнок 8. Чи залишитеся працювати у поліграфії після війни?

Малюнок 9. Бажання поліграфістів інвестувати після війни

За підсумками цього опитування можна зробити низку висновків:

  • попри війну та надзвичайне падіння прибутків поліграфія України працює;
  • після війни поліграфісти стикатимуться з величезним падінням попиту на поліграфію та браком витратних матеріалів;
  • але фахівці не прагнутимуть змінювати сферу діяльності й навіть розглядатимуть можливість інвестувати кошти.

СПОЖИВЧІ ЗВИЧКИ ДОСВІДЧЕНИХ ПОЛІГРАФІСТІВ

Результати цього опитування, яке проводилося з 10 по 17 квітня, допоможуть відновити роботу сервісів B2B у поліграфічній галузі у повоєнний період, коли знадобляться оновлені рішення.

У цьому опитуванні взяло участь вже 111 респондентів. Більшість з них теж мають вік 35-44 роки (54 учасники, 48,65%); 72 (64,89%) з опитаних – чоловіки (мал. 10, 11).

Малюнок 10. Вік учасників опитування

Малюнок 11. Стать учасників другого опитування

Згідно з результатами опитування, золотий фонд галузі становлять фахівці з досвідом у поліграфії 10-19 років (59 респондентів, 53,15%), але й чимало ще більш досвідчених фахівців (досвід 20+, 30 респ., 27,03%) – мал. 12.

Попри активні бойові дії на території України респонденти розмірковують над диверсифікацією діяльності та розширенням асортименту продуктів. Й хоча 30 респондентів (27,03%) не збираються масштабувати асортимент, все ж таки чимало опитаних про такі кроки замислюються.

Щоправда, явної конкретики тут немає, тому на питання «Який новий продукт ви б хотіли запропонувати клієнтам?» більшість відповіла узагальнено – «Усі з вищезгаданих» (24 респ., 21,62%). Серед популярних категорій товарів на майбутнє – «Крафтові пакети» (22 респ., 19,82%), «Футболки з патріотичною символікою» (10,81%) – мал. 13.

Малюнок 12. Досвід учасників другого опитування у поліграфії

Малюнок 13. Які нові продукти респонденти готові запропонувати клієнтам

Питання пошуку нових підрядників пов’язане з пунктом попереднього опитування про застосування певних каналів для залучення замовлень після війни. Серед каналів пошуку переважають Інтернет (40 респ., 36,04%) та рекомендації від знайомих – 34 учасники, 30,63% – мал. 14.

Нетривіальне питання – якій моделі продажу послуг надають перевагу учасники опитування. Звичайно, більшість прагне до того, щоб продавати менше, але з гарною маржею (65 респ., 58,56%), прихильники демпінгу теж є – це 16 учасників або 14,41%. При цьому 30 респондентів (27,03%) надали перевагу загадковому пункту «Інше» – і це вже питання до креаторів опитування, чому запропонували лише два варіанти відповідей і чому не розшифрували це «Інше» – мал. 15.

Виявилося, що більшість учасників опитування (54 респ., 48,65%) не бере участі у тендерах, а 48 (43,24%) – бере, ще 9 (8,11%) хочуть спробувати. Тому серед прихильників тендерів та тих, хто утримується від участі в них – відносний паритет – мал. 16.

Малюнок 14. Канали пошуку нових виконавців у поліграфії

Малюнок 15. Якій моделі продажу надають перевагу поліграфісти

Малюнок 16. Чи беруть учасники опитування участь у тендерах?

Серед факторів, що впливають на вибір, учасниками опитування виконавців замовлення, домінує якість (43 респ., 38,74%), далі – терміни (37 учасників, 33,33%) та ціна (31 респ., 27,93%). Але різниця між варіантами відповідей – невелика, що свідчить про єдність «тріади» – «Ціна-терміни-якість» – мал. 17.

Ще одне цікаве питання до респондентів, чи використовують вони друковану рекламу для власних цілей. Тут виник майже паритет – 58 використовують, а 53 – ні (52,25% проти 47,75%) – мал. 18.

Малюнок 17. Фактори, що впливають на вибір учасниками опитування виконавців замовлення

Малюнок 18. Використання друкованої реклами учасниками опитування

Ще організатори опитування спробували отримати відповідь на запитання «Що робитимете, якщо у конкурента ціна замовлення нижче вашої собівартості?» Більшість (59 респ. та 53,15%) замовлять в конкурента, а 52 учасники (46,85%) робитимуть у себе – мал. 19.

Й, нарешті, хто ж брав участь в опитуванні про споживчі звички? Переважно, це наймані працівники (47 респ., 42,34%), далі – засновники та співзасновники (яких загалом то більше – 64 учасники та 57,66%).

Малюнок 19. Що робити, якщо в конкурента вартість виконання нижча, ніж у респондентів собівартість

Малюнок 20. Статус учасників опитування

Знову ж таки спробуємо зробити певні висновки щодо результатів опитування «Споживчі звички досвідчених поліграфістів»:

  • попри активні бойові дії респонденти розмірковують про диверсифікацію;
  • більшість прагне продавати менше, але з великою маржою (доцільно, коли бракує матеріалів);
  • у «тріаді» «Ціна-терміни-якість» явних переваг жоден пункт не має.

Шановні колеги!

Інструмент SocioMeter вже випробувано.

Засновники проєкту готові приймати ваші запити щодо виконання досліджень.

Mob./Viber/Telegram: (+38067) 4471188

E-mail: a.babeshko@starcard.ua

Контакт: Олексій