На початку 2000-х компанія Epson спільно з виробником устаткування Fratelli Robustelli та розробником чорнила For.Tex почала працювати над проектом Monna Lisa. У 2003 р. світ побачив перший текстильний принтер серії Monna Lisa для друку по рулонному текстилю. Згодом Fratelli Robustelli та For.Tex стали дочірніми компаніями Epson, а у грудні 2020 р. повністю увійшли до складу Epson Como Printing Technologies.
1 червня продажі лінійки індустріальних цифрових принтерів Epson Monna Lisa стартували і в Україні.
ЗОРЯНЕ ПОРТФОЛІО
Жодна інша машина в індустрії цифрового друку на тканині не може похвалитися таким зоряним портфоліо (на принтерах Monna Lisa друкують свої тканини багато відомих брендів високої моди – компанія Epson відома своєю підтримкою фешн-ініціатив та арт-проектів). І в цьому сегменті особливо помітна основна принадність Monna Lisa – це універсальність пристроїв.
Їх можна застосовувати як у масштабному виробництві, так і для виготовлення коротких партій продукції за запитом, з різними типами чорнил (кислотними, реактивними, дисперсними, пігментними) та, відповідно, для друку на найрізноманітніших матеріалах – шовку, бавовні, шерсті, нейлоні, поліестері натуральних тканинах та навіть шкірі.
Наприклад, компанія Forest Digital з Великобританії друкує текстиль на замовлення дизайнерів моди, а також випускає хустки, домашній текстиль і модні аксесуари.
Forest Digital має власне швейне виробництво та завдяки Monna Lisa може друкувати на широкому спектрі органічних та екологічно чистих матеріалів, високоякісному шовку, екотканинах та інших натуральних матеріалах.
Наявність принтера Epson Monna Lisa Tre 32, який дає змогу друкувати приголомшливі зображення на текстилі та справляє мінімальний вплив на довкілля, дав змогу Forest Digital відносно безболісно пройти кризу 2020 року. Можливість наносити до 16 кольорів дає змогу створювати унікальні дизайни без обмежень у кольорі, тому замовники Forest Digital ніколи не вдаються до компромісів у творчості.
Forest Digital дотримується високих екологічних стандартів, в рамках яких обираються обладнання, тканини, чорнила для друку та навіть утилізуються відходи виробництва.
Для компанії важливо, що процес друку за технологією Precision Core на Epson Monna Lisa Tre 32 досить економічний (споживання води на 75% менше, ніж в інших способах друку, використовується 40% зазвичай потрібної енергії, більше ніж удвічі зменшується вуглецевий слід при друці на тканинах, скорочено використання хімікатів як до, так і після друку тканини).
Хустки, домашній текстиль і модні аксесуари Forest Digital
Forest Digital використовує чорнила на водній основі без розчинників, які мають сертифікати OEKO-Tex Standard 100 (гарантує, що чорнило не містять шкідливих речовин), GOTS (провідний у світі стандарт обробки текстилю для органічних волокон, підтверджений незалежною сертифікацією всього ланцюжка поставок текстилю).
Текстильну компанію Mantero Seta засновано в 1902 р. у Комо Рікардом Мантеро.
Вона спеціалізується на дизайні, виробництві та продажі розкішних тканин, шовкового одягу та текстильних аксесуарів високого класу.
Mantero Seta просуває на світовому ринку декілька дизайнерських колекцій та співпрацює з відомими брендами світу моди. Зокрема, відому колекцію Mantero 1902, при створенні якої використані нові колірні варіанти, створені дизайнерами та надруковані на Monna Lisa, та дизайни з архівів компанії (архів Mantero вважається одним з найнезвичайніших текстильних архівів світу; містить понад 10 000 книг, 60 000 шарфів, тисячі малюнків від руки, які зберігаються за тематикою, відбитки на тканині, тканини з найпрестижніших будинків моди).
Також Mantero Seta володіє іншими відомими брендами, наприклад, Holliday and Brown, який компанія придбала 2002 р. – теж разом із історичним архівом.
У 2019 р. Mantero Seta придбала бренд і підписала ексклюзивну угоду з Фондом Кена Скотта (дизайнером, який активно використовував у своїх роботах квіти та прикрашав ними футболки, купальники, хустки, блузки, сумки та товари для дома) щодо фінансування експлуатації мистецької спадщини та історичних архівів.
Текстиль Mantero Seta, розроблений спільно з Фондом Кена Скотта
Mantero Seta шукала спосіб варіювати асортимент – від масових дизайнів з широким вибором кольорів до мікродизайнів краваток та інших аксесуарів, що привертають увагу до деталей (задня та передня сторони предмета однаково важливі на ринку аксесуарів, а проникнення чорнила у тканину, гарантоване цифровим друком Epson, є ключовим елементом для запобігання розмиттю зображення).
Отже, у 2014 р. Mantero Seta придбала перший принтер Monna Lisa Evo Tre й відтоді продовжує поєднувати традиції аналогових способів друку з інноваціями цифри. У відділі цифрового друку Mantero встановлено шість принтерів Monna Lisa: два Monna Lisa ML у 2014 р., Monna Lisa Evo Tre у 2015 р., Monna Lisa Evo Tre у 2017 р. та два Monna Lisa Evo Tre у 2018 році. Станом на 2020 р. Mantero Seta друкувала 120 000 метрів тканини на місяць. Отже, кожна машина Monna Lisa виготовляє в середньому 18 000-25 000 м на місяць.
Принтери Monna Lisa поєднують високі стандарти якості, властиві сектору високої моди, з продуктивністю, якої потребують шалені темпи сучасного ринку моди.
ЛІНІЙКА MONNA LISA
Лінійка принтерів Monna Lisa (ML) складається з п’яти моделей різної продуктивності: Epson Monna Lisa ML 8000, Epson Monna Lisa ML Evo Tre 8PC, Epson Monna Lisa ML16000 (Evo Tre 16), Epson Monna Lisa ML32000 (Evo Tre 32) та Epson Monna Lisa ML64000 (Evo Tre 64).
Принтери Monna Lisa побудовані як машини сканерного типу з рухомою друкарською кареткою (принтери такої конструкції забезпечують більш високу якість зображення, ніж однопрохідні).
Друкуючі голови власної розробки Epson PrecisionCore MicroTFP мають захисне покриття, що запобігає пошкодженню волокнами текстильних матеріалів. Кожна голова має два колірних канали та генерує краплі змінного розміру від 1,5 до 32,5 пл на частоті 50 кГц. Компанія пропонує принтери в декількох версіях (табл. 1).
Таблиця 1. Технічні характеристики принтерів Epson Monna Lisa
Найбільш економічним рішенням у лінійці Monna Lisa є новинка – принтер початкового рівня ML-8000, у якому (за прийнятної вартості) втілені всі іноваційні рішення, властиві старшим моделям лінійки.
Monna Lisa Evo Tre 32 у текстильному центрі Epson у Японії
Обслуговування машини гранично просте. На екрані сенсорного РК-дисплея відображаються поточний стан друку, інструкції для оператора та повідомлення про потребу процедур періодичного обслуговування. Пристрій із спеціальним змінним полотном автоматично очищає друкуючі голови, скорочуючи щоденне обслуговування. Тривалість безперервного накладу збільшується за рахунок використання 10-літрових чорнильних картриджів великої ємності з можливістю гарячої заміни. Система віддаленого
моніторингу Epson (24/7) оперативно реагує на будь-які проблеми.
Оператори (якщо це дозволено контрактом) можуть самостійно замінювати голови.
Вартість Monna Lisa ML-8000 – найбільш доступна у цій лінійці компанії (менше €200 тис.): за трохи більшу в порівнянні з існуючими принтерами конкурентів вартість клієнт може отримати справжню промислову машину Epson, яка друкує зі швидкістю до 155 м² на годину (за 600×600 dpi в два проходи).
Стандартну модель (Epson Monna Lisa Evo Tre 16) обладнано 16 головами, вона може друкувати вісьмома кольорами та виробляти до 434 м²/год. Epson Monna Lisa ML32000 (Evo Tre 32) з 32 головами може бути налаштована для роботи з двома наборами чорнил з восьми кольорів або 16 колірними каналами. Її швидкість сягає 704 м²/год з вісьмома кольорами або 440 м²/год з 16 кольорами, за роздільної здатності 300×600 dpi за один прохід. Й нарешті є найбільш швидкісна (779 м²/год ) модель з 64 друкуючими головами (Epson Monna Lisa ML64000).
Переваги Epson Monna Lisa ML-8000:
• Повітродув для видалення мікрофрагментів волокна, пряжі та ворсу, які викликають появу дефектів друку.
• Автоматичний контроль положення стрічки та проводки тканини (для видалення складок при подаванні тканини).
• Функція точного керування положенням стрічки (ABPC) гарантує точне подавання матеріалу.
• Друкуючі голови Precision Сore з чіпами високої щільності, які генерують понад 40 мільйонів точок (висока якість друку).
• Фірмові технології Microweave (пригнічує міжпроходні смуги) та LUT (якісне кольоровідтворення) зводять до мінімуму ризик появи зернистості та смуг.
• Нова технологія MLHT мінімізує проблеми багатоканального друку, за рахунок застосування алгоритму багатошарового напівтонування, забезпечує разом з іншими алгоритмами точне відтворення деталей і точну геометрію малюнків (усуває дефекти зображення, що виникають через зсув крапель чорнил).
• Технологія Dynamic Alignment Stabilizer (DAS) забезпечує стабільну якість друку, контролюючи викид чорнила на кожному чіпі друкуючої голови для досягнення більш високої точності розміщення точок і більш рівномірної щільності при кожному проході друкарської каретки.
• Система циркуляції та фільтрації, яка видаляє чорнильний туман (причина появи чорнильних плям на поверхні тканини).
• Технологія перевірки сопел (NVT) регулює подачу чорнила, щоб компенсувати роботу дюз, що вийшли з ладу, та забезпечити якість друку, мінімізувавши помилки.
• RGB-камера для зчитування тестових шаблонів та автоматичного калібрування та вирівнювання кожної друкуючої голови.
Всі моделі можуть друкувати дисперсними, пігментними, реактивними та кислотними чорнилами Epson Genesta з різними (в залежності від технології) наборами кольорів, включаючи флуоресцентні.
При друці кислотними та реактивними чорнилами потрібна попередня обробка тканини. Для друку пігментними чорнилами Epson розробила склад, який дає змогу отримувати глибокі темні відтінки при економній витраті чорнил. Післядрукарська обробка залежить від тканини та її використання. Матеріали, задруковані кислотними та реактивними чорнилами, потребують пропарювання та прання. Epson пропонує клієнтам технічну допомогу в виборі спеціалізованого обладнання.
TOTAL TEXTILE SOLUTION
Epson називає свої індустріальні системи для цифрового текстильного друку Total Textile Solution. І недарма – адже понад триста пристроїв з лінійки Monna Lisa встановлені на підприємствах найрізноманітнішого профілю в багатьох регіонах світу. І використовуються, крім друку виробів для світу моди, для виготовлення тканин для створення традиційного одягу та домашнього декору для внутрішніх та зовнішніх ринків, друку купальників та спортивного одягу, жіночих аксесуарів, навіть друку на шкірі.
ВИРОБНИЦТВО ТКАНИН ДЛЯ ТРАДИЦІЙНОГО ОДЯГУ ТА ДОМАШНЬОГО ДЕКОРУ
Турецьку компанію Armine засновано в 1994 р. У 2006 р. вона вирішила розширити виробництво та запропонувала широкий асортимент жіночого одягу. У 2014 році із запровадженням цифрового друку компанія зарекомендувала себе на національному ринку, ставши дуже популярним брендом. Сьогодні, з 640 працівниками та 52 магазинами в країні, Armine є однією з провідних турецьких компаній у секторі жіночого одягу.
До придбання принтера Monna Lisa Armine переважно використовувала традиційний друк й стикалася з високими витратами при виробництві невеликих замовлень. Отже, компанія прагнула запровадити гнучкий та спрощений процес друку, щоб виготовляти партії одягу, виходячи з попиту, та уникнути непотрібних відходів та надлишків при зберіганні.
Однією з найбільших переваг Armine після запровадження цифрових принтерів Epson Monna Lisa стала можливість друку навіть невеликих замовлень на тканинах будь-якого розміру.
Плавні градієнти, відсутність смуг і точна передача кольору завдяки технології Precision Dot
Схеми традиційного і багатошарового напівтонування
Технологія ABPC забезпечує високоточну подачу тканини
Симетричне розташування колірних каналів
Це було нереально при застосуванні традиційного друку, який потребує попередньо визначеної мінімальної кількості тканини для початку друку.
Цифровий друк на Monna Lisa виявився дуже економічно вигідним у порівнянні з традиційним ротаційним трафаретним друком і тому, що у ньому використовується менше місця та економляться значні ресурси з точки зору енергії та чорнила.
Елегантний текстиль Armine
Сьогодні на підприємстві встановлено два принтери Monna Lisa Evo та один Monna Lisa Evo Tre 32. Це забезпечує турецькому виробникові універсальність, якої потребує сучасний динамічний ринок моди. Завдяки зручній станції заміни чорнил суттєво скорочуються час та витрати на обслуговування принтера. Це позитивно впливає на виробництво нових зразків для сектору одягу, який постійно шукає інновацій.
Роберто Лучіні, генеральний директор Creazioni Digitali: «Стійкість ланцюжка постачань текстилю – важливе питання – як для споживачів, так і для операторів
ринку друку. Ми дуже щасливі, що знайшли в Epson ідеального партнера для проєкту GreenDrop, а це не просто стиль друку, але абсолютно новий спосіб концептуалізації продукту. Ми впевнені, що завдяки цінній допомозі Epson та високоякісному принтеру Monna Lisa, наша концепція «сталого розвитку» здатна задовольнити потреби сучасного суспільства, не завдаючи шкоди потребам наступних поколінь».
Італійська компані Creazioni розробляє ексклюзивні дизайни та варіанти тканин для сектору одягу та меблів, які втілюються у цифровому друці на Monna Lisa Evo Tre 16.
Наразі у компанії 38 працівників, оборот – близько €6 млн, Creazioni Digitali виготовляє понад 2,5 мільйона метрів тканини на рік.
У компанії запроваджено інноваційний процес друку GreenDrop, в якому використовуються стійкі барвники й не треба застосовувати класичні процеси обпарювання та прання тканин. Це дає змогу друкувати на тканинах, що складаються з різних типів волокнистої суміші.
У порівнянні з традиційними процесами, у GreenDrop споживання води зменшено до мінімуму (приблизно на 1/3) і менші викиди CO2. Результат: економічна цінність, універсальність, мінімальні відходи, а на виході по-справжньому стійкі продукти.
Ще одна турецька компанія Birlik Örme з виробничою потужністю 600-750 тонн виробів на рік спеціалізується на виробництві широкого асортименту текстильних виробів, з
поліестеру, бавовни, змішаних тканин. Маючи виробничу площу 25 000 м2 разом із філією Akincilar Textile (спеціалізується на виробництві, фарбуванні трикотажу та виготовленні готового одягу), Birlik Örme експортує 85% своєї продукції по всьому світу.
Зразки принтів компанії Birlik Örme
Більшість клієнтів Birlik Örme є експортерами. Їхні очікування можна узагальнити у трьох пунктах: висока якість продукції, стійкість до кольору та швидкість виробництва. Принтери MonnaLisa Evo Tre повністю виправдали ці очікування і переконали турецьку компанію, що вона зробила правильний вибір. Сьогодні у Birlik Örme інстальовано п’ять принтерів Monna Lisa Evo Tre 32, які друкують виключно реактивними чорнилами, але представники компанії не виключають можливості диверсифікації (виготов-
лення домашнього текстилю пігментними чорнилами).
Увесь асортимент чорнил Genesta, включаючи реактивні чорнила Genesta, що використовуються компанією Birlik Örme, має сертифікат OEKO-TEX® ECO PASSPORT.
Для його отримання чорнила підлягали двом етапам контролю, включаючи скринінг хімічних сполук в інгредієнтах. Тому чорнила Genesta сертифіковані для стійкого виробництва екологічно чистих текстильних виробів.
УНІКАЛЬНІ КУПАЛЬНИКИ З ФЛУОРЕСЦЕНТНИМИ ТА КИСЛОТНИМИ ЧОРНИЛАМИ
Італійська компанія Lico Print з Комо спочатку працювала у традиційному секторі друку тканин, особливо шовку, для одягу та аксесуарів (шарфи та краватки). У 1980-х рр. Lico Print поєднала класичні процеси з тими, що використовуються при роботі з еластичними тканинами, та стала фахівцем з купальників та спортивного одягу.
Цифровий друк у Lico Print мав вирішити декілька питань: розподіл робіт, фіксована економія коштів, швидкість вибірки та обробка дизайну, придатність для плавання та занять спортом. Спочатку Lico Print увійшла у світ цифрового друку з рішеннями, які пропонували обмежену продуктивність. Цього було достатньо, поки цифровий
друк був невеликою частиною бізнесу компанії. Однак, коли компанія вирішила зосередитися на промисловому виробництві, Epson Monna Lisa Tre 16 був єдиним можливим шляхом вперед.
Завдяки друку з широким колірним охопленням та можливістю друкувати флуоресцентними чорнилами Genesta, компанія отримала можливість оперативно реагувати на побажання найвибагливіших клієнтів.
Зразки друку флуоресцентними чорнилами Genesta Fluorescent
Успіх використання Monna Lisa Evo Tre 16 був таким відчутним, що компанія одразу вирішила придбати Monna Lisa Evo Tre 32 з можливістю наносити поруч з кислотними чорнилами Genesta Acid (жовтий, помаранчовий, червоний, пурпурний, рубіновий, синій, кобальтовий, блакитний, сірий, чорний) флуоресцентні чорнила Genesta Fluorescent (Flavina і Rosa) та Genesta Bruno та Marino. Завдяки цьому Lico Print надала своїй продукції унікальну колірну гаму.
Lico Print використовує виключно рішення Epson Monna Lisa.
Це п’ять принтерів – два Monna Lisa Evo Tre 32, два Monna Lisa Evo Tre 16 і Monna Lisa Evo Tre 32 з 16 кольоровими каналами.
Завдяки використанню флуоресцентних чорнил Genesta разом з традиційними кислотними чорнилами, принтер Monna Lisa Evo Tre 32 з 16 кольоровими каналами відтворює на підприємстві ширшу гаму кольорів, ніж попередні моделі. Це дає змогу запропонувати стратегічним партнерам яскраві зразки кольорів з унікальною колірною гамою, яка досі була немислимою.
Сьогодні виробництво Lico Print приблизно у рівних частинах розділене на традиційне та цифрове, але цифрове виробництво приносить 60% обороту. З 1 мільйона 600 тис. метрів набивноїттканини 800-900 тис. виготовляється цифровим друком.
І НАВІТЬ ШКІРА
Компанія Impres, розташована в Тоскані (Італія), вибрала високу якість Epson Monna Lisa і чорнила Genesta Acid для друку на натуральній шкірі (нубук, замша), щоб отримати ефект майже абсолютної натуральності при роботі з непігментованими матеріалами.
Зразки друку на шкірі
Impres завжди гарантував своїм клієнтам високу якість, ексклюзивний дизайн та прозорий виробничий процес. Однак створення нових шаблонів за допомогою класичних методів подеколи передбачало дуже тривалий час підготовки та обробки, потребу друкувати великі партії продукції та створювати складські запаси.
Завдяки використанню Monna Lisa компанія змогла сформувати пакет унікальних замовлень, запропонувати клієнтам індивідуальні вироби, від яких раніше доводилося відмовлятися, скоротивши час та витрати, але продовжуючи гарантувати кінцевий продукт найвищого рівня за конкурентними цінами.
Друк на натуральній шкірі
В середньому Impres виробляє 100 тисяч квадратних метрів шкіри з друком на місяць, 10 тисяч з яких задруковуються цифровим способом. Водночас цифровий друк зумовлює від 10% до25% обігу. З огляду на позитивний досвід, компанія розглядає можливість придбати другий текстильний цифровий принтер Monna Lisa для забезпечення високопродуктивного безперервного виробництва.
ЧИ Є ПЕРСПЕКТИВИ ВПРОВАДЖЕННЯ СУЧАСНИХ РІШЕНЬ ДЛЯ ПРЯМОГО ДРУКУ НА ТКАНИНІ В УКРАЇНІ?
В нашій державі чимало виробників тканин та готових виробів з них. У 2019 р. в Україні у текстильному виробництві діяло 510 підприємств (15,9 тис. осіб), у виробництві одягу – 1 669 компаній (49,5 тис. осіб).
Офіційно у 2017 р. текстильна та швейна промисловість країни оцінювалася в $3,43 млрд. Водночас, за розрахунками та експертними оцінками Асоціації підприємств легкої промисловості «Укрлегпром», обсяг внутрішнього ринку становив понад 125 млрд грн. ще у 2016 р., що майже вдвічі перевищує офіційні дані, тобто ринок товарів легкої промисловості України вкрай «тінізований».
Легка промисловість в Україні забезпечує 5% бюджетних надходжень, 2,6% експорту України та має величезний потенціал зростання. У результаті дії Угоди про зону вільної торгівлі між Україною та ЄС відбулося короткострокове зростання експорту продукції легкої промисловості, водночас спостерігається падіння імпорту. Це відбувається внаслідок неконкурентоспроможності вітчизняної продукції на внутрішньому ринку та на ринках ЄС, а також через бажання європейців захистити власного виробника.
Текстильна та швейна промисловість є воротами для розвитку індустріалізації країни. Важливим фактором розширення експортної складової є побудова всього ланцюжка виробництва якісних тканин та готових виробів з них, включаючи обладнання для друку на різноманітних видах тканин з використанням різних типів чорнил.
Цікаво, що навіть сьогодні, хоча внутрішній ринок легкої промисловості майже на 90% заповнений імпортними товарами, близько 80% продукції вітчизняних виробників реалізується на зовнішніх ринках. І це за умови, що високоякісна тканина майже не виготовляється, а стан основних виробничих потужностей текстильної галузі (в т.ч. для друку у промислових масштабах) характеризується високою зношеністю основних засобів. Отже впровадження сучасних принтерів для прямого друку на тканині на
вітчизняних спеціалізованих підприємствах – цілком на часі.
Втім, такі інсталяції потребують в Україні розробки детального бізнес-плану від кінцевого замовника. Тому Представництво «Epson Europe B.V.» в Україні надасть повну консультаційну підтримку з залученням європейських фахівців текстильного напрямку Epson.
З усіх питань звертатися за тел.: +38 (044) 290-81-51.