11 березня львівській компанії «Лакор» виповнився 21 рік. Пан Мирослав Білик, директор «Лакору» – стійкий прихильник спеціалізації. Адже обравши три роки тому пріоритетний напрямок – друк на тканині, «Лакор» припинив надавати послуги з виготовлення візуальної реклами, хоча нещодавно був за цим напрямком одним з лідерів ринку України.
Мирослав Білик говорить про те, що й у межах напрямку друку на тканині теж варто обирати певну спеціалізацію.
Сьогодні основний для компанії напрямок – це сублімаційний друк, з використанням якого львівяни виготовляють не лише одяг, але й рекламно-сувенірну продукцію, носії для зовнішньої реклами.
Підприємець зі Львова зробив ставку на устаткування Epson.

ШЛЯХ ДО НОВОЇ СПЕЦІАЛІЗАЦІЇ
Наприкінці дев’яностих років минулого століття всі торговельні заклади, місця для відпочинку, державні об’єкти потребували нових вивісок, тому послуги з їхнього виготовлення користувалися
на ринку величезним попитом. Відповідно, для «Лакору» цей напрямок лишався основним упродовж сімнадцяти років. Але три роки тому «Лакор» повністю відмовився від напрямку візуальної реклами на користь напрямку друку на тканині.
Мирослав Білик пояснює це рішення посиленням конкуренції (з’явилося безліч нових гравців різного масштабу) й, відповідно, зниженням прибутків. З іншого боку, внаслідок економічної кризи зменшилася кількість компаній, які потребували послуг візуальної реклами.

Залишаючись на ринку візуальної реклами, дбати про стрімкий розвиток друку на тканині було складно.

На жаль, 15 років тому, коли «Лакор» розпочинав опановувати напрямок друку на тканині, в Україні не було компаній, здатних відповісти на всі питання з організації виробництва.
Довелося купувати дешеве обладнання, що було у вжитку, експериментувати. Звичайно, траплялися й помилки, бо іноді принтери через свої фізичні властивості не давали змоги якісно друкувати на тканині.
«Лакор» здобув досвід друку на багатьох принтерах різних брендів, включаючи перероблені принтери маловідомих китайських виробників.
Мирослав Білик постійно відвідував профільні виставки у Європі, й щоразу повертаючись із закордонних мандрів, замислювався, що вибір пріоритетної сфери діяльності – це питання часу.
Й у цьому сегменті компанія має запропонувати найкращі вартість, якість та терміни, як це зазвичай відбувається на розвинених європейських ринках.

НАДІЙНИЙ ПОСТАЧАЛЬНИК ЯК ЗАПОРУКА УСПІХУ
Зробивши вибір на користь сублімаційного друку на тканині, підприємець вирішив оновити парк обладнання. Отже, для «Лакору» важливо було обрати надійного партнера-постачальника, щоб стабільно працювати.

Пріоритетами для «Лакору» є прямий друк на тканині рулонного типу, співпраця з потужними швейними підприємствами.

Це обладнання мало забезпечувати якість та швидкість у роботі. А також виробник устаткування мав бути єдиний, щоб оператор, переходячи від одного принтера до іншого, не відчував дискомфорту.
Десь півтора роки Мирослав Білик розмірковував, якому постачальнику надати перевагу. Фахівець розумів, що в Україні є гідний вибір постачальників, здатних запропонувати комплексне рішення з друку на тканині: фарба, принтери, преси для перенесення зображень на тканину, навіть комплексне навчання.
Торік у травні Мирослав Білик відвідав виставку FESPA у Берліні, де мав змогу подивитися сублімаційні принтери всіх виробників, що його цікавили. Обирав між виробниками, що мають в Україні найкращий рівень сервісного обслуговування.

«Лакор» завжди пропонує замовникам найбільш економічне рішення, яке гарантовано дасть змогу задовольнити вимоги за якістю та стійкістю зображення.

Керівник «Лакору» зупинився на принтерах Epson SureColor SC-F6200 та Epson SureColor SC-F7200, які компанія придбала у червні 2018 р., потроху розпродавши старе обладнання. Чому саме Epson?
На думку Мирослава Білика, компанія досить швидко розвивається саме у напрямку друку на тканині. Крім сублімаційних принтерів, японський виробник пропонує чудові рішення для прямого друку на тканині – як настільний принтер Epson SureColor SC-F2100, так і промислові принтери Monna Lisa Evo Tre. Отже, підприємець вірить, що Epson й надалі забезпечуватиме всі потреби таких компаній, як «Лакор».


ПРІОРИТЕТНІ НАПРЯМКИ РОБОТИ «ЛАКОРУ» ТА СУБЛІМАЦІЙНИЙ ДРУК
Один з найважливіших напрямків діяльності компанії Лакор» – виготовлення корпоративного одягу.
За твердженням Мирослава Білика, технічні можливості підприємства дають змогу задовольнити до 90% запитів з виготовлення корпоративного одягу.
Крім друкарської дільниці, компанія має невеликий швейний цех, оснащений обладнанням японського виробництва. Узалежності від технічного завдання зображення на тканину або наноситься з використанням сублімаційного друку (для подальшого пошиття фартухів, краваток, бандан, манішок, бафів, шаликів), або задруковується готовий виріб. Також у випадках, коли через склад тканини чи її фасон друкування неможливе, зображення на готовому одязі може вишиватися.


Окремий піднапрямок діяльності «Лакору» – це друк на готових виробах (парасолях, футболках, кепках).


Крім друку на тканині, «Лакор» надає послуги широкоформатного друку. Відповідно, Epson SureColor SC-F6200 та Epson SureColor SC-F7200 застосовуються не лише для друку на тканині, але й для виготовлення прапорів (це основний вид продукції, що виготовляє «Лакор» – 47% у загальному обсязі), легких вивісок, інших носіїв зовнішньої реклами (Мирослав Білик уточнює, що у компанії є ще екосольвентний Epson Stylus® Pro GS6000).

Сублімаційні принтери Epson SureColor SC-F6200 та Epson SureColor SC-F7200 застосовуються в «Лакорі» й для виготовлення окремих видів сувенірної продукції – наприклад, для друку на горнятках. Й співвідношення застосування сублімації та УФ-друку в рекламно-сувенірному напрямку становить приблизно 50/50%.
«Лакор» завжди пропонує замовникам найбільш економічне рішення, яке гарантовано дасть змогу задовольнити вимоги за якістю та стійкістю зображення.

СУТТЄВА РІЗНИЦЯ
Мирослав Білик пояснює, в чому суттєва різниця між Epson SureColor SC-F6200 та Epson SureColor SC-F7200 та попередніми машинами.
Подейкують, зазначає Мирослав, що використання оригінальної фарби з принтерами Epson суттєво здорожчує собівартість друку. Але для себе керівник «Лакору» вирішив друкувати лише оригінальними фарбами, щоб на відпрофільованих машинах повторювати замовлення з однаково високим рівнем якості.
Підприємець впевнився, що у принтерах Epson SureColor SCF6200/Epson SureColor SC-F7200 настільки економна система очищення, що більш висока вартість чорнил, порівняно з альтернативними чорнилами, стає другорядним фактором. Адже суттєво зменшується їхнє споживання.

Сублімаційні принтери Epson не потребують постійної присутності оператора, на відміну від машин, нижчих за класом.
При друці на Epson SureColor SC-F6200 чи Epson SureColor SCF7200 треба закласти папір, запустити процес друку, й можна займатися іншими справами. Мирослав Білик розповідає, що декілька разів машини залишали друкувати на ніч, а вранці принтери «звітували» про зроблену роботу. На обладнанні, що «Лакор» використовував раніше, таке було неможливо. Відповідно, відчутною є економія на заробітній платні – адже не треба платити друкареві за нічні зміни.

ПЕРЕВАГИ EPSON SURECOLOR SC-F6200 ТА EPSON SURECOLOR SC-F7200
Новітні сублімаційні принтери цілком задовольняють власників завдяки зручності експлуатації, що подеколи означає й додаткову економію часу та коштів.

При друці на старих машинах в «Лакорі» користувалися дешевшими фарбами, що спричиняло постійні зупинки машин, потребу промивати голови, повторні запуски, зливання фарб літрами… Хоча оригінальні фарби й дорожчі, друкувати ними виходить дешевше, бо машина не зупиняється у найбільш неочікуваний момент.

Принтери, які використовувалися в «Лакорі» раніше, обов’язково друкували по краях зображення контрольні шкали, які замовнику не потрібні, й тому їх доводилося обрізати. А враховуючи, що іноді довжина замовлення становить до 300 м, це потребувало чимало часу. При друці на принтерах Epson контрольні шкали не наносяться, відповідно економляться час та зусилля операторів.

При використанні Epson SureColor SC-F6200 та Epson SureColor SC-F7200 перед тим, як почати друк, матеріал можна протестувати (якщо на ньому не друкували раніше, й відповідних налаштувань немає), ввести оптимальні налаштування паперу та назву паперу, щоб у майбутньому не виникало питань при роботі з ним.

Після інсталяції нових сублімаційних принтерів в «Лакорі» перейшли на значно тонший папір – навіть друкували на папері 40 г/м2, й принтер чудово впорався з цим.
У принтерах Epson є система вибору оптимальних налаштувань паперу перед друком. До неї можна занести відповідний папір, вказати його параметри (натяжіння, фіксацію чорнил, товщину), щоб згодом не витрачати час на коригування та налаштування.
Коли налаштовували на певний матеріал старе обладнання, жодної гарантії, що ці налаштування працюватимуть для тоншого або товстішого паперу, не було.
Подеколи видрукуване зображення виходило коротшим або більш довгим, ніж треба.

Варта уваги й функція «Залишок рулонного паперу», завдяки якій виключена ситуація, коли паперу в рулоні його не вистачить, щоб додрукувати зображення.
За оцінкою Мирослава Білика, щоб забезпечити високий рівень якості на застарілому обладнанні, доводилося докладати зовсім інших зусиль, іноді пов’язаних з повною переробкою замовлення.
Натомість принтери Epson забезпечують стабільну роботу виробництва. Відповідно, виконання більшості завдань можна планувати заздалегідь й гарантувати замовнику, що вони неодмінно будуть виконані вчасно.
Висновок: робота є більш прогнозованою, й у «Лакорі» можуть планувати виконання замовлень у стислі терміни!

ПОДАЛЬШІ ПЛАНИ
Мирослав Білик добре розуміє, наскільки всеохоплююче поняття друк на тканині. Відповідно, й тут варто обирати свою нішу: прямий або сублімаційний друк на рулонній тканині чи прямий планшетний друк на готових виробах.

Адже сублімаційний друк – це лише частина індустрії рулонного друку на тканині, бо він не охоплює напрямок друку на натуральних тканинах. Відповідно, компанії «Лакор» є куди зростати – крім сублімаційного друку, є напрямки друку пігментними, лужними, активними чорнилами. На багатьох матеріалах (шовк, бавовна) «Лакор» сьогодні не друкує. Але пан Мирослав сподівається, що незабаром такі послуги на ринку будуть потрібні, й тоді можна буде замислитися про інвестиції у відповідне обладнання.
Для друку на натуральних тканинах Epson пропонує принтер для прямого друку Epson SureColor F2100 та індустріальний принтер Monna Lisa Evo Tre. Інвестиції в придбання останньої моделі можуть бути виправдані за умови, якщо ринок буде до цього готовий, а замовники зрозуміють усі переваги друку на тканині.

ДОСИТЬ ДРУКУВАТИСЯ ЗА КОРДОНОМ!
В Україні є обладнання, люди, підприємці, які можуть друкувати не гірше, ніж в Італії чи Туреччині, впевнений пан Мирослав.
У «Лакорі» прагнуть стимулювати молодих дизайнерів. Їм пропонують безкоштовний пробний друк на тканині, щоб дізнатися, чи можливо взагалі нанести на неї якісне зображення, й побачити, як виглядатимуть кольори, наскільки готові вироби з цієї тканини будуть стійкими до вигоряння або неодноразового прання з викори-
станням відбілюючих засобів.


А до розвитку ринку друку на тканині, вважає Мирослав, мають долучитися не лише дизайнери та модельєри. Наприклад, екологічні торбинки з бавовни або тайвеку – чудова заміна поліетиленових пакетів й «рекламна площина» для компаній, що замовляють таку продукцію.
Отже, друк на тканині має безліч інших застосувань – на ринках готового одягу та промислового виробництва тканини, у виготовленні рекламно-сувенірної продукції, візуальних носіїв реклами.
Й від підприємців, зацікавлених розвивати цей напрямок, саме таких як Мирослав Білик, залежить майбутнє цієї індустрії в нашій державі.
Успіхів у розвитку цієї перспективної справи!